Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-30, 21:39
  #1
Medlem
youpendiis avatar
Jag brukar köpa ut åt några kompisar på systembolaget. Visst, moraliskt är det fel men det är en annan diskussion. Ibland brukar vi diskutera politik och en gång kom vi in på systembolagets monopol. Då ansåg två av mina kompisar, som jag brukar köpa ut åt, att monopolet bör vara kvar som det är nu. Men samtidigt, om de nu anser det varför kan de inte vänta tills de fyller 20 år?

Sedan kom vi in på detta med skatt. De ansåg att det är bra att de rika bidrar och de har inga problem med att man betalar skatt. Men samtidigt, en av dessa, samma två kompisar som jag köper ut åt, hade sommarjobbat i somras. Då hade han jämkat så han inte behövde betala någon skatt. Men om han nu tycker det är okej med skatt, varför skippade han inte jämkningen och lät sin 1/3 av sin lön gå till skatt?

Nu vet jag inte hur ni tycker, men jag anser detta är hyckleri. ''Så länge det inte drabbar mig är det ok''Jag tror tyvärr många resonerar så. Om man inte har problemet med att systemet har 20årsgräns, varför kan man inte då vänta tills man fyller 20 så behöver inte någon köpa ut? Om man anser att det är ok med skatt, varför försöker man jämka då så man slipper betala skatt? Det är detta jag inte förstår.

Hur ser ni på detta? Ordet är fritt!
Citera
2011-10-30, 21:46
  #2
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Roligt att du uppmärksammat detta, det är i mångt och mycket precis som du skriver. När det gäller politik skall man tycka 'rätt', som med skatten. Att sedan själv följa detta är dock en helt annan femma, som du skriver jämkar de flesta för att slippa skatta, även om man är överens om att skatten är bra. Dubbelmoral vet jag inte om det kallas, möjligheten finns där av en anledning. Det är ju inget lagbrott, så om man nu skall kalla lagen för moralen är det ju inget fel.

Angående systemet, är du säker på att de inte menade att det är bra att systemet har monopol för att kunna ha ett bra utbud, bra kontroll av hur mycket som dricks etc? De kanske tycker systemet är bra, men fel ute när det gäller åldersgränsen?

Människor är egoister, inget konstigt med det, och då blir det såhär. Det är bara att acceptera helt enkelt.
Citera
2011-10-30, 21:49
  #3
Medlem
Dina vänner anser väl att det strukturellt är ett bra system med systembolag, men att det på ett personligt plan inte främjar deras intressen, det kan tolkas som hyckleri om du så önska

Angående jämkning av skatten så betalar man lika mycket skatt som alla andra på sina tjänade pengar, bara att man gör en justerar sin skattesats mot sin förväntade inkomst.
Citera
2011-10-30, 21:52
  #4
Medlem
youpendiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Roligt att du uppmärksammat detta, det är i mångt och mycket precis som du skriver. När det gäller politik skall man tycka 'rätt', som med skatten. Att sedan själv följa detta är dock en helt annan femma, som du skriver jämkar de flesta för att slippa skatta, även om man är överens om att skatten är bra. Dubbelmoral vet jag inte om det kallas, möjligheten finns där av en anledning. Det är ju inget lagbrott, så om man nu skall kalla lagen för moralen är det ju inget fel.

Angående systemet, är du säker på att de inte menade att det är bra att systemet har monopol för att kunna ha ett bra utbud, bra kontroll av hur mycket som dricks etc? De kanske tycker systemet är bra, men fel ute när det gäller åldersgränsen?

Människor är egoister, inget konstigt med det, och då blir det såhär. Det är bara att acceptera helt enkelt.

De var tydliga med att systembolaget skulle fortsätta att ha 20årsgräns. Det är just detta som irriterar mig, speciellt människor som röstar på vänstern. Jag har själv mitt hjärta till vänster, även om jag i dagsläget röstar blankt då anser jag att dagens politiker är skit, men det är detta hycklande som jag blir förbannad på.
Citera
2011-10-30, 21:55
  #5
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
De var tydliga med att systembolaget skulle fortsätta att ha 20årsgräns. Det är just detta som irriterar mig, speciellt människor som röstar på vänstern. Jag har själv mitt hjärta till vänster, även om jag i dagsläget röstar blankt då anser jag att dagens politiker är skit, men det är detta hycklande som jag blir förbannad på.

Som sagt, att tycka en sak generellt, men en annan när det kan komma att gynna en själv, får väl nästan ses som naturligt då i princip alla gör detta.

Om jag vore du skulle jag fråga hur de resonerar när de uttrycker sig på det viset, för visst kan man nog kalla det för dubbelmoral...
Citera
2011-10-30, 22:07
  #6
Medlem
Monopolet och åldersgränsen är helt olika ämnen.
Jämkning av skatt är inte att smita från skatten. Tjänade han under gränsen behövs det inte betalas skatt alls.
Såvitt jag ser är TS den enda som haft dubbelmoral med att langa.
Citera
2011-10-30, 22:19
  #7
Medlem
youpendiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Pennypacker
Som sagt, att tycka en sak generellt, men en annan när det kan komma att gynna en själv, får väl nästan ses som naturligt då i princip alla gör detta.

Om jag vore du skulle jag fråga hur de resonerar när de uttrycker sig på det viset, för visst kan man nog kalla det för dubbelmoral...


Jo, men det är samma sak med politiker som utnyttjar systemet så vidrigt. Kolla bara på Håkan Jurholt, han utnyttjade ett system som han själv tror och värderar högt alltså välfärd. Det är tyvärr såhär med många vänstermänniskor, när det väl kommer till kritan så blir man girig.

Citat:
Ursprungligen postat av freaky-is-better
Monopolet och åldersgränsen är helt olika ämnen.
Jämkning av skatt är inte att smita från skatten. Tjänade han under gränsen behövs det inte betalas skatt alls.
Såvitt jag ser är TS den enda som haft dubbelmoral med att langa.


Hur menar du med två olika ämnen? Det går ju ihop, de anser att det ska vara 20årsgräns, men de vill att jag ska köpa ut åt de? Den ekvationen får jag inte ihop. Jag kan förstå de som är emot att det är 20årsgräns, utan vill istället att det ska vara 18 år, att de kanske frågar om någon vill köpa ut.

Jag vet att han tjänade under gränsen. Men det jag syftar på, om han nu anser det är ok med hög skatt. Varför inte då skatta? Eftersom han tycker det är ok med hög skatt så kanske han tycker det inte är så viktigt med pengar. Då hade det inte skadat om han betalat 30% skatt. Jag vet att han inte behövde skatta. Jag själv gjorde så, vissa ansåg jag var en idiot, men jag jämkade inte utan jag skattade.
Citera
2011-10-30, 22:34
  #8
Medlem
Ogdens avatar
R&S -> P:I

/mod
Citera
2011-10-30, 22:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
Hur menar du med två olika ämnen? Det går ju ihop, de anser att det ska vara 20årsgräns, men de vill att jag ska köpa ut åt de? Den ekvationen får jag inte ihop. Jag kan förstå de som är emot att det är 20årsgräns, utan vill istället att det ska vara 18 år, att de kanske frågar om någon vill köpa ut.

Jag vet att han tjänade under gränsen. Men det jag syftar på, om han nu anser det är ok med hög skatt. Varför inte då skatta? Eftersom han tycker det är ok med hög skatt så kanske han tycker det inte är så viktigt med pengar. Då hade det inte skadat om han betalat 30% skatt. Jag vet att han inte behövde skatta. Jag själv gjorde så, vissa ansåg jag var en idiot, men jag jämkade inte utan jag skattade.

Om monopolet försvinner, försvinner då åldersgränsen?

Han, liksom många andra, tycker det är ok med skatt, men vill inte betala skatt i onödan.
Om du betalar skatt när det inte behövs vet jag inte riktigt hur du fungerar. Jag har inget svar för det.
Citera
2011-10-30, 22:45
  #10
Medlem
Chopinowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freaky-is-better
Han, liksom många andra, tycker det är ok med skatt, men vill inte betala skatt i onödan.
Vad är "i onödan" då? Mer än man tvingas att betala enligt Herr Våldsmonopol? Det roliga är ju att många, iaf de ärliga, svarar nej på frågan om de skulle betala skatt om det var garanterat att ingen "kom på en".
Citera
2011-10-30, 22:50
  #11
Medlem
Garneringsmannens avatar
Klart att det är hyckleri. Dubbelmoralen hos vänstermänniskor blir ibland pinsamt tydlig.
Under valrörelsen hade jag ofta diskussioner av typen:

Hycklare: Det är klart att de människor som kan ska betala mer i skatt, det behövs ju för allas bästa!
Jag: Fast nu vill ju de höja skatten för dina föräldrar, har de så mycket pengar över?
Hycklare: Va? Nej, men det kan inte stämma, vi är ju inte rika! Ska de höja skatten för oss är det fel...

Efter lite faktagenomgång kom vi fram till att det därför var dåligt med skattehöjningar, för dem. Oklart om det var de för andra.

Så länge de rika beskattas, är det lugnt. När en själv eller någon i sin närhet beskattas mer, är det helt fel. Tydligare än så kan inte dubbelmoral illustreras.

Ditt andra exempel är också ett exempel på hycklande. Det är helt okej att andra får pekpinnar och utsätts för förmynderi ( som ju alkoholmonopolet är), men när någon annan bestämmer över mig på ett sätt jag inte accepterar = hur fel som helst.

Hoppas att de växer ifrån detta, men jag är tveksam. Väldigt bra att du i alla fall uppmärksammar detta, och att du bemöter deras argument. Och sluta köp ut åt dem, så får de lära sig själva vad förmynderi vill säga...
Citera
2011-10-30, 23:34
  #12
Medlem
Hycklande höger människor ser man inte röken av när det gäller att ge bort gymnasieskolor,vårdcentraler till underpriser.Det är ju ideéologist riktigt enl, Filippa R. Sedan vet alla att det inte finns någon konkurrens inom vården,skola men man fortsätter att pumpa in skattepengar till privata aktörer.Någon som vill köpa en skola för inventariekostnaden?? Sjukhus?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback