Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-31, 01:02
  #13
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
Jag brukar köpa ut åt några kompisar på systembolaget. Visst, moraliskt är det fel men det är en annan diskussion. Ibland brukar vi diskutera politik och en gång kom vi in på systembolagets monopol. Då ansåg två av mina kompisar, som jag brukar köpa ut åt, att monopolet bör vara kvar som det är nu. Men samtidigt, om de nu anser det varför kan de inte vänta tills de fyller 20 år?

Ja, det är hyckleri. Men vi gör det hela tiden, människor agerar helt olika som politiska medborgare och som individuella konsumenter och skattebetalare. Tänk vad mycket elände man stödjer genom sin konsumtion, som man på ett politiskt plan gärna skulle förbjuda? Miljöförstöring, förtryck, barnarbete...

Oftast är man förnuftigare som politisk medborgare då man behöver tänka bortom sin egen situation just här och nu, och se mer till helheten, vad som är rätt och rimligt i samhället. Som tur är så är det ju de politiska besluten som gäller om ex. skatten och systembolaget, även om allt fler beslut tyvärr flyttas "marknaden" eller "köksborden" som politikerna säger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback