Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Jag anser att en person som inte har någonting med en annan att göra inte ska behöva ansvara för dennes handlingar om personen inte på något sätt kan påverka den.
Du är anarkist, intressant. Det får man gärna vara men det frångår inte det faktum att dessa 9000 somalier som vi, oombedda, tar in årligen hamnar på svenskens "att-ta-hand-om" nota. Nu är det ju ett enskilt exempel det här men i somaliernas generella fall är det inte oftast vad de gör som är problemet utan vad de inte gör.
Citat:
Vad ska en somalisk kvinna i sverige göra åt att folk krigar nere i hennes land och vad har hon med det att göra över huvud taget?
Ställa krav och kräva ansvar, kanske? Det kanske är svårt att förklara för en person som anser att det inte ligger på individens ansvar om huruvida någon krigar men då vill individen svensk förklara för individen somalier att inte kriga så att vi slipper se att Dublinkonventionen bryts gång på gång i syfte att bekosta något vi inte har delaktighet i. I sak kan man säga att vi bekostar andras generella misslyckanden och får därmed, utslagsräknat, delar av notan för konflikten.
Då har jag inte ens valt att kommentera att somalier inte behöver vara somalier eftersom berättelser från Migrationsverket förklarar att man kan uppge en etnicitet, och sakna id-handling, utan att det stämmer.
Citat:
Det jag menade är att somalier blir behandlade som att det är de som begått denna handling och måste därför förklara och försvara sig för vad någon annan har gjort.
Till saken hör den att vi ser ett generellt mönster (80-90% arbetslöshet/khatsmuggling/överfallsvåldtäkter) hos gruppen somalier som svenskar reagerar negativt på och som rapporterats tonvist av. Det kan vara etniska, kulturella avvikelser eller radikalt skilda levnadssätt. Nu vill jag vara såpass försonlig att avvakta vad dessa svenskar hade för avsikt med sina utspel ur tidningen att döma, det finns det skäl till, medan du, talande nog, var snabbt beredd att frikänna somaliernas ansvar. Somalier har ett starkt klantänk så några individuella avvikelser är det inte att tala om, därför kan man tycka att du skall ha ett starkt krav på dessa att sköta sig sinsemellan, men inte ens detta begär du.
Citat:
Förlåt om jag var otydlig. Hade därimot en somalie sett en somalie misshandla någon t ex har denna somalie ansvar (enligt mig och enligt svensk lag, om jag inte har helt fel) för att se till att stoppa detta (precis som alla andra människor som bevittnar sådana händelser).
Varför applicerar du inte detta ansvar internationellt? Nyligen hade den individuella somaliern inget ansvar för krigssituationen i landet men väl i Sverige har man ansvar att sinsemellan stävja våldsbrott. Precis som det du säger, fast omvänt, menar jag att svensken inte har något ansvar för vad andra ställer till med och skall således inte förväntas uppbringa en garanterad livstidssförsörjning.
Citat:
Varför "befrias svensken från försörjningsbördan av invandrare" om alla människor ska behandlar lika? Får inte svenskar bidrag? Alla ska väl få den hjälp de behöver och självklart behöver invandrare lite mer hjälp att anpassa sig till ett helt nytt land, bla lära sig språket osv.
Jo, självklart. Men det är svenskar i Sverige vi talar om. Sverige är svenskens livsrum på jorden där vi tar hand om och månar om varandra. Vi är litet folk i ett stort land och vår kaka är inte oändlig. Fortsätter vi att inte ställa krav på vår omvärld slutar det med att vi får ta hand om allihop och den kakan räcker inte så långt.