2011-10-28, 08:40
Medlem
OnT så är tonen i dina frågeställningar sådan, att det inte går att få fram ett svar till något som är så spydigt framställt. Starta en tråd där du seriöst lägger fram frågeställningen och inte bara fiskar efter att få spy ur dej ord som Neger eller kukblatte.
Citera
2011-10-28, 09:34
Medlem
NS_14s avatar
Utdrag ifrån en antirasists bekännelser. Spänn fast säkerhetsbältena. Det kommer bli en logisk berg-och-dal-bana.

Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Vi är alla individer och borde dömmas som det helt enkelt.

Citat:
Alltså när jag läser om sådant här och vad folk skriver i den här tråden blir mitt tvivel på mänskligheten ännu starkare.

Citat:
att rasister hatar invandrare.

Citat:
Av mina erfarenheter så finns det otroligt många fina människor här i världen, av alla etniciteter

Citat:
Fast sen kommer jag ju på att det faktiskt inte finns några vettiga rasister.

Citat:
Varför ska en person ta ansvar för vad en annan person gör?

Citat:
Folk bryr sig inte om de här människorna blir plågade till döds bara för att de kommer från samma land som folk som har gjort hemska saker

Jag har en utmärkt lösning på hur att komma runt denna lilla logiska tankevurpa. Du skriver att vi alla borde dömas som individer och implicerar att personer inte har ansvar för varandras göranden även om du antyder att man ändå har ett form av ansvar för de totala 5% flyktingar som "plågas till döds". Återigen ett logiskt felslut som i princip kräver en bredare förklaring. Vi får helt enkelt utgå från tesen att alla människor är lika varför således individen svensken befrias från försörjningsbördan åt individen invandrare.
Citera
2011-10-28, 09:39
Bannlyst
älskar detta uttalande citat " Jag vill inte flytta. Mina barn är födda här och jag trivs här. Jag har inga problem med någon, säger Saida. " slut citat, hon är alltså så rädd så hon måste gå till polisen angående attackerna och i nästa andemening så vill hon inget annat än att stanna för att hon trivs o ej har problem med ngn
Citera
2011-10-28, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Utdrag ifrån en antirasists bekännelser. Spänn fast säkerhetsbältena. Det kommer bli en logisk berg-och-dal-balbana.
Jag har en utmärkt lösning på hur att komma runt denna lilla logiska tankevurpa. Du skriver att vi alla borde dömas som individer och implicerar att personer inte har ansvar för varandras göranden även om du antyder att man ändå har ett form av ansvar för de totala 5% flyktingar som "plågas till döds". Återigen ett logiskt felslut som i princip kräver en bredare förklaring. Vi får helt enkelt utgå från tesen att alla människor är lika varför således individen svensken befrias från försörjningsbördan åt individen invandrare.

Jag anser att en person som inte har någonting med en annan att göra inte ska behöva ansvara för dennes handlingar om personen inte på något sätt kan påverka den. Vad ska en somalisk kvinna i sverige göra åt att folk krigar nere i hennes land och vad har hon med det att göra över huvud taget? Det jag menade är att somalier blir behandlade som att det är de som begått denna handling och måste därför förklara och försvara sig för vad någon annan har gjort. Förlåt om jag var otydlig. Hade därimot en somalie sett en somalie misshandla någon t ex har denna somalie ansvar (enligt mig och enligt svensk lag, om jag inte har helt fel) för att se till att stoppa detta (precis som alla andra människor som bevittnar sådana händelser).

Varför "befrias svensken från försörjningsbördan av invandrare" om alla människor ska behandlar lika? Får inte svenskar bidrag? Alla ska väl få den hjälp de behöver och självklart behöver invandrare lite mer hjälp att anpassa sig till ett helt nytt land, bla lära sig språket osv.
Citera
2011-10-28, 10:52
Medlem
Kände att jag bara var tvungen att regga mig och klargöra vissa saker i den här frågan. Vill börja med att ta avstånd från alla rasistiska/främlingsfientliga/"patriotiska" kommentarer som skrivts i denna tråd!! Jag blir otroligt ledsen och illa berörd av det nakna hat som vissa påvisar.

Jag bor på gården i fråga och har bott där i snart åtta år. Flera av familjerna på gården har trakasserats i flera år av barnen i familjen som omnämns i artikeln. Vi har under lång tid haft kontakt med vårt bostadsbolag för att få hjälp med att lösa konflikterna. Denna hjälp lyser fortfarande med sin frånvaro. Artikeln i BT innehåller flera rena lögner:

* en namnlista ska ha gått runt bland grannarna i syfte att få bort familjen - INGEN namnlista existerar och om den så gjorde, borde inte bostadsbolaget ha fått den? Syftet men denna påstådda namninamling var ju att få famlijen vräkt och då vore bostadsbolaget den naturliga mottagaren. Det är dessutom andra gången mamman i familjen sprider lögner om att vi ska ha haft en namninsamling mot någon på gården. Vi har i våra klagomål inte krävt att familjen ska bli vräkt, vi har bett om hjälp att lösa problemen på gården!!

* familjen ska dagligen kallas för n-ordet - jag har, under mina snart åtta år på gården ALDIRG hört någon i familjen kallas för detta eller något annat rasistiskt tillmäle.

* familjen trakasseras av grannarna - Kan det verkligen kallas trakasserier att vi vuxna på gården håller koll på SAMTLIGA barn på gården (åldrar 1-14 år) och agerar, dvs säger till, när någon, oavsett etnicitet, beter sig illa? Mamman hävdar, sedan ett par månader, med bestämdhet att vi grannar inte har någon rätt att tillrättavisa hennes barn utan vi ska ENDAST ta upp detta m henne. Ett exempel på hur det kan gå till är hur jag själv fick en utskällning i september då jag hörde ett av barnen hota min son och hans kompis. Jag reagerade naturligtvis och frågade flickan vad hon sa/höll på med och påpekade att man får inte hota någon på det sättet. Flickan var mycket uppkäftig och det tog inte lång tid innan mamman kom ut på balkongen och började skrika åt mig att jag inte fick straffa hennes barn. Jag svarade att jag inte alls straffade hennes barn, det är hennes uppgift som mamma men att jag absolut har rätt att säga till dem, och alla andra barn på gården samt att jag hoppades hon gjorde samma sak om min son betedde sig illa mot någon.

* grannar säger till barnen att gå in - mamman håller själv barnen inne, det har dock hänt ett antal gånger att en granne tagit med sig ett av hennes barn in till mamman för att påpeka att deras beteende inte är acceptabelt.

* de har även sagt att de har problem med skolan - Nej, det är inte problem MED skolan, det är problem I skolan, stora problem! Barnen är ofta i bråk med andra barn och de är dessutom ofta våldsamma. Skolan försöker lösa problemen men får inget gehör hos mamman.

Några exempel på hur familjen trakasserat oss på gården:

* En av grannarna i samma trappuppgång som familjen har under flera års tid fått stå ut med att "Saidas" barn kliver rakt in i hennes lägenhet, utan hennes medgivande eller att ringa på först. De har även stulit cigaretter. Om grannen låser dörren så står barnen och ringer på konstant tills hon öppnar och knör sig sedan in in lägenheten eller så står de och skriker i postinkastet. Senast igår så hittade grannen en påse med urin utanför sin dörr.....

* Samma granne har en lätt förståndshandikappad son som ofta får ta emot slag, tjuvnyp, hån och fula ord från barnen i familjen. De finner det även otroligt roande att provocera honom tills han blir ledsen och gråter eller arg och börjar slåss. Vi har även sett/hört hur de provocerar honom så han ska säga ngt rasistiskt och då står de redo med mobilerna för att spela in honom.

* Grannen i trappuppgången brevid har småbarn som under en lång tid väcktes att det oljud som kom från familjens lägenhet på kvällarna. Trots upprepade samtal med mamman och bostadbolaget blev det inte bättre, snarare tvärtom. Barnen (jag förutsätter att det var barnen då jag tvivlar på att en vuxen kan bete sig så löjligt) bankade och knackade mycket medvetet i väggarna till grannen för att störa ännu mer. Då tilläggsisolerades väggarna......

* Min grannes dotter har trakasserats under en lång tid av två av barnen. De går på samma skola i Borås och på bussen till och från skolan har grannens dotter fått höra hur ful hon är som är vit, hur tacksamma flickorna är för att de inte är vita för sådana luktar illa och ser konstiga ut, hur illa vita beter sig och hur äckliga vita är m.m. Vill bara påpeka att sedan 2009 så räknas även detta som hatbrott enligt lagen, precis lika illa som att kalla en färgad person för n****. När min granne tog upp det här med mamman så fick han ett samtal fr pappan där han hotade med att ta med sig ett par kompisar och komma och visa min granne hur han skulle bete sig - genom våld. Detta är polisanmält men polisen ville först inte ta emot anmälan.

Som ni förstår är jag rent ut sagt vrålförbannad på denna snedvridna artikel!!!! Har varit i kontakt med journalisten, skickat tre mail varav jag fått svar på de två första. Där hävdar hon med bestämdhet att det inte var viktigt/intressant för henne att lyssna på "andra sidans" åsikter. Citat:

"Eftersom jag valt att inte skriva om grannosämjan, utan bara om de trakasserier som har racistisk innebörd, har jag inte heller känt att jag behövt inhämta "andra" sidans synpunkter."

"Jag var medveten om när jag skrev artikeln att det skulle bli reaktioner, men jag anser inte att jag behövt inhämta fler grannars synpunkter eller fråga den person som i Saidas mobil skriker "jävla neger", varför hon kallar henne så…
Ett sådant tilltal räknas som ett hatbrott och har inget med ev grannosämja att göra."

Mitt personliga favoritcitat av denna journalist måste dock vara:

"Av flera kommentarer har jag förstått att situationen i området är infekterad. Därför är det kanske svårt att skilja det ena från det andra och ni som bor där tycker helheten är viktigast."

Så helheten är INTE viktig för journalisten?? Är det god journalistisk sed??? Hade hon bara gjort en ordentlig bakgrundskoll så hade hon snabbt insett att det hela är mycket mer en grannosämja där vi har hamnat i någon sorts pajkastningsläge än att det handlar om ett gäng rasister som vill bli av med afrikaner samt rena hatbrott. Det är alltid TVÅ som träter och att hänga ut ett helt bostadområde som rasister är UNKET!!!!
Citera
2011-10-28, 11:02
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Varför "befrias svensken från försörjningsbördan av invandrare" om alla människor ska behandlar lika? Får inte svenskar bidrag? Alla ska väl få den hjälp de behöver och självklart behöver invandrare lite mer hjälp att anpassa sig till ett helt nytt land, bla lära sig språket osv.
Det är just därför de inte ska komma hit. Vi ska inte behöva hjälpa och lägga massvis med resurser på dem bara för att de inte ska bli en börda för oss. För det är just det de är, och inget annat. Invandringen från Afrika och Mellanöstern har hittills endast inneburit en enorm jävla börda, en börda för oss ekonomiskt, en börda för polisen, en börda för skolan, sjukvården, rättssystemet, socialsystemet, osv! Lägg därtill hur våra barn fördärvas i skolan genom att de förstör för inlärandet genom sitt stök och allmänna gangsterbeteende, och den otrygghet de medför genom sin enorma våldsbenägenhet, misshandel, knivrån, våldtäkt, osv.

De ska inte behöva få den absurda mängd hjälp i mängd resurser de får nu för att anpassa sig till vårat land, uppenbarligen fungerar det fortfarande inte och då måste folk fatta att de endast är någonting negativt för oss, de skulle aldrig ha kommit i första taget, det var ett misstag från första början att överhuvudtaget ta hit dem!
Citera
2011-10-28, 11:26
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnyssel
Som ni förstår är jag rent ut sagt vrålförbannad på denna snedvridna artikel!!!! Har varit i kontakt med journalisten, skickat tre mail varav jag fått svar på de två första. Där hävdar hon med bestämdhet att det inte var viktigt/intressant för henne att lyssna på "andra sidans" åsikter. Citat:

"Eftersom jag valt att inte skriva om grannosämjan, utan bara om de trakasserier som har racistisk innebörd, har jag inte heller känt att jag behövt inhämta "andra" sidans synpunkter."

"Jag var medveten om när jag skrev artikeln att det skulle bli reaktioner, men jag anser inte att jag behövt inhämta fler grannars synpunkter eller fråga den person som i Saidas mobil skriker "jävla neger", varför hon kallar henne så…
Ett sådant tilltal räknas som ett hatbrott och har inget med ev grannosämja att göra."

Mitt personliga favoritcitat av denna journalist måste dock vara:

"Av flera kommentarer har jag förstått att situationen i området är infekterad. Därför är det kanske svårt att skilja det ena från det andra och ni som bor där tycker helheten är viktigast."

Så helheten är INTE viktig för journalisten?? Är det god journalistisk sed??? Hade hon bara gjort en ordentlig bakgrundskoll så hade hon snabbt insett att det hela är mycket mer en grannosämja där vi har hamnat i någon sorts pajkastningsläge än att det handlar om ett gäng rasister som vill bli av med afrikaner samt rena hatbrott. Det är alltid TVÅ som träter och att hänga ut ett helt bostadområde som rasister är UNKET!!!!
Har du inte lärt dig någonting? Svenskar är inte värda någonting enligt våra politiker och journalister. Negrer och araber först! Det är alltid synd om dem. Om de trakasserar sin omgivning, så ska svenskarna tåla detta och inte gny det minsta, för då jävlar kommer särlagsstiftningarna fram och svenskarna döms för absurda lagar såsom hatbrott, hets mot folkgrupp och liknande, något som endast svenskar kan dömas för. Om negrerna får flytta sig är det synd om negrerna, inte om svenskarna som blivit trakasserade.

... Har du inte lärt dig någonting? Här i Sverige stiftas lagar som anser att människor är mer värda baserat på ras/etnicitet, att brottet är värre om det är riktat mot de som inte är svenskar, att en misshandel är värre om det är riktat mot icke-svenskar, att negativa yttringar är brottsligt om det är riktat mot icke-svenskar.

... Har du inte lärt dig någonting? Vi får höra hur Reinfeldt anser det enda svenska vara barbariet, vi får höra hur Sahlin tycker att svensk kultur är töntig, medan mellanöstern- och afrikakultur är "berikande".

... Och du blir alltså fortfarande förvånad? Förvånad över att svenskar nonchaleras och ska tolerera allt, medan negrer och araber ska skyddas av särlagsstiftningar och prioriteras bostad, bidrag, jobb, skattelättnader? Hur djupt har du sovit under alla dessa år egentligen?
Citera
2011-10-28, 11:35
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Jag anser att en person som inte har någonting med en annan att göra inte ska behöva ansvara för dennes handlingar om personen inte på något sätt kan påverka den.

Du är anarkist, intressant. Det får man gärna vara men det frångår inte det faktum att dessa 9000 somalier som vi, oombedda, tar in årligen hamnar på svenskens "att-ta-hand-om" nota. Nu är det ju ett enskilt exempel det här men i somaliernas generella fall är det inte oftast vad de gör som är problemet utan vad de inte gör.

Citat:
Vad ska en somalisk kvinna i sverige göra åt att folk krigar nere i hennes land och vad har hon med det att göra över huvud taget?

Ställa krav och kräva ansvar, kanske? Det kanske är svårt att förklara för en person som anser att det inte ligger på individens ansvar om huruvida någon krigar men då vill individen svensk förklara för individen somalier att inte kriga så att vi slipper se att Dublinkonventionen bryts gång på gång i syfte att bekosta något vi inte har delaktighet i. I sak kan man säga att vi bekostar andras generella misslyckanden och får därmed, utslagsräknat, delar av notan för konflikten.

Då har jag inte ens valt att kommentera att somalier inte behöver vara somalier eftersom berättelser från Migrationsverket förklarar att man kan uppge en etnicitet, och sakna id-handling, utan att det stämmer.

Citat:
Det jag menade är att somalier blir behandlade som att det är de som begått denna handling och måste därför förklara och försvara sig för vad någon annan har gjort.

Till saken hör den att vi ser ett generellt mönster (80-90% arbetslöshet/khatsmuggling/överfallsvåldtäkter) hos gruppen somalier som svenskar reagerar negativt på och som rapporterats tonvist av. Det kan vara etniska, kulturella avvikelser eller radikalt skilda levnadssätt. Nu vill jag vara såpass försonlig att avvakta vad dessa svenskar hade för avsikt med sina utspel ur tidningen att döma, det finns det skäl till, medan du, talande nog, var snabbt beredd att frikänna somaliernas ansvar. Somalier har ett starkt klantänk så några individuella avvikelser är det inte att tala om, därför kan man tycka att du skall ha ett starkt krav på dessa att sköta sig sinsemellan, men inte ens detta begär du.

Citat:
Förlåt om jag var otydlig. Hade därimot en somalie sett en somalie misshandla någon t ex har denna somalie ansvar (enligt mig och enligt svensk lag, om jag inte har helt fel) för att se till att stoppa detta (precis som alla andra människor som bevittnar sådana händelser).

Varför applicerar du inte detta ansvar internationellt? Nyligen hade den individuella somaliern inget ansvar för krigssituationen i landet men väl i Sverige har man ansvar att sinsemellan stävja våldsbrott. Precis som det du säger, fast omvänt, menar jag att svensken inte har något ansvar för vad andra ställer till med och skall således inte förväntas uppbringa en garanterad livstidssförsörjning.

Citat:

Jo, självklart. Men det är svenskar i Sverige vi talar om. Sverige är svenskens livsrum på jorden där vi tar hand om och månar om varandra. Vi är litet folk i ett stort land och vår kaka är inte oändlig. Fortsätter vi att inte ställa krav på vår omvärld slutar det med att vi får ta hand om allihop och den kakan räcker inte så långt.
Senast redigerad av NS_14 2011-10-28 kl. 11:38.
Citera
2011-10-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Du är anarkist, intressant. Det får man gärna vara men det frångår inte det faktum att dessa 9000 somalier som vi, oombedda, tar in årligen hamnar på svenskens "att-ta-hand-om" nota. Nu är det ju ett enskilt exempel det här men i somaliernas generella fall är det inte oftast vad de gör som är problemet utan vad de inte gör.

Ställa krav och kräva ansvar, kanske? Det kanske är svårt att förklara för en person som anser att det inte ligger på individens ansvar om huruvida någon krigar men då vill individen svensk förklara för individen somalier att inte kriga så att vi slipper se att Dublinkonventionen bryts gång på gång i syfte att bekosta något vi inte har delaktighet i. I sak kan man säga att vi bekostar andras generella misslyckanden och får därmed, utslagsräknat, delar av notan för konflikten.

Då har jag inte ens valt att kommentera att somalier inte behöver vara somalier eftersom berättelser från Migrationsverket förklarar att man kan uppge en etnicitet, och sakna id-handling, utan att det stämmer.

Till saken hör den att vi ser ett generellt mönster (80-90% arbetslöshet/khatsmuggling/överfallsvåldtäkter) hos gruppen somalier som svenskar reagerar negativt på och som rapporterats tonvist av. Det kan vara etniska, kulturella avvikelser eller radikalt skilda levnadssätt. Nu vill jag vara såpass försonlig att avvakta vad dessa svenskar hade för avsikt med sina utspel ur tidningen att döma, det finns det skäl till, medan du, talande nog, var snabbt beredd att frikänna somaliernas ansvar. Somalier har ett starkt klantänk så några individuella avvikelser är det inte att tala om, därför kan man tycka att du skall ha ett starkt krav på dessa att sköta sig sinsemellan, men inte ens detta begär du.

Varför applicerar du inte detta ansvar internationellt? Nyligen hade den individuella somaliern inget ansvar för krigssituationen i landet men väl i Sverige har man ansvar att sinsemellan stävja våldsbrott. Precis som det du säger, fast omvänt, menar jag att svensken inte har något ansvar för vad andra ställer till med och skall således inte förväntas uppbringa en garanterad livstidssförsörjning.

Jo, självklart. Men det är svenskar i Sverige vi talar om. Sverige är svenskens livsrum på jorden där vi tar hand om och månar om varandra. Vi är litet folk i ett stort land och vår kaka är inte oändlig. Fortsätter vi att inte ställa krav på vår omvärld slutar det med att vi får ta hand om allihop och den kakan räcker inte så långt.

Jo men ja, en somalie kvinna ställer krav och kräver ansvar på Somalia så stoppar hon kriget. Ställer krav på vem förresten? De har inte ens någon regering i Somalia så hur ska någon nå ut till människorna? Varför kan inte den här kvinnan få lämna det där bakom sig och börja anspassa sig till det nya land hon kommit till?
De somalier jag känner (inte alla såklart men de flesta jag stött på) vill inget annat än lära sig svenska, gå i skolan, få utbildning, jobba osv. Tyvärr har de väldigt svårt med det eftersom svenskar ofta tycker de är läskiga och främmande så de slutar ofta med att de får umgås med varandra för att ha någonstans att bli accepterad.
De stöttar inte alls vad som händer i Somalia, de är alla stolta över sig själva, sin hudfärg och sitt utsprung men hoppas självklart att det inte skulle se ut som de gör i somalia. Ska de i generation efter generation tvingas leva i elände för att de föddes där och vi hade turen att födas här?

Jag har aldrig sagt att jag tycker att folk ska få invandra här och bete sig som svin utan konsekvenser. Självklart ska de få konsekvenser om de beter sig illa men jag anser också att de borde få hjälp att anpassa sig iom att de många gånger växt upp med en helt annan kultur än vi.
Måste påpeka att jag verkligen håller med om att invandringen är helt över styr i Sverige, vi har tagit in fler än vi kan ta hand om helt enkelt. Men nu har vi ju dessa människor i vårt land så därför tycker jag de är under vårat ansvar eftersom vi valde att ta in dem. Visst, stäng gränserna för nya invandrare men se fan till att ta hand om de som redan finns här.
Citera
2011-10-28, 12:36
Medlem
Bravidas avatar
Är artikeln borta från BT nu? Hittar den inte?

Och jag som bor utanför Borås kan säga att staden är förlorad. Precis som Sverige alltså.
Citera
2011-10-28, 12:54
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Jo men ja, en somalie kvinna ställer krav och kräver ansvar på Somalia så stoppar hon kriget. Ställer krav på vem förresten? De har inte ens någon regering i Somalia så hur ska någon nå ut till människorna?

Hon kan ju börja med att engagera sig för att få republiken Somalia internationellt erkänd alternativt engagera för stärkandet av några av de självstyrande regionerna och få dem på fötter. Gärna tillsammans med sina landsmän. Du verkar vara av den mycket farliga idén att allting löser sig automatiskt och att en stat kommer nerfallen från skyn.

Citat:
Varför kan inte den här kvinnan få lämna det där bakom sig och börja anspassa sig till det nya land hon kommit till?

Det är bara det att om alla lade alla obehagligheter bakom sig hade ingenting funderat. Du stödjer passivt låt-gå principen att "om inte det här fungerar så har vi alltid Sverige och svenskarna att luta oss mot". Något som för övrigt smugglarligor tipsar om när de fraktar hit människor hela den långa vägen från oroshärdar och som uppmärksammades i en regeringsskrift (DS:2004:54).

Du lämnar precis utrymme för den farliga och djupt oroväckande låt-gå mentalitet som hämmar internationell utveckling och stärker enskilda aktörers profitlystnad. Med svaga regeringar, permanenta krigstillstånd barskrapat på folk, är det fältet fritt för internationella koloniasatörer som vi ser i USA/Kina m.fl. att dra vinning över större obebodda landområden. Under tiden finansieras dessa människor som borde utgöra motvikt till det här, av Väst. Som en klok debattör sa: Man har inte bara lurat den vite mannen till att acceptera utan även finansiera sin undergång.

Citat:
De somalier jag känner (inte alla såklart men de flesta jag stött på) vill inget annat än lära sig svenska, gå i skolan, få utbildning, jobba osv. Tyvärr har de väldigt svårt med det eftersom svenskar ofta tycker de är läskiga och främmande så de slutar ofta med att de får umgås med varandra för att ha någonstans att bli accepterad.

Jag utgår väldigt sällan (för att inte säga aldrig) från enskilda analyser och berättelser när jag gör mina bedömningar. Som du mycket riktigt påpekar är utbildningsnivån hos somalier skrämmande låg (över 40% talar inte språket/80% analfabetism osv.). Om svenskar "tycker de är läskiga och främmande", vilket jag på alla sätt och vis välkomnar, är det just för att de har ett radikalt annorlunda etniskt och kulturellt uttryckssätt som inte passar in hos gruppen svenskar. Den dagen svenskar skall passa in för somalier är vi farligt ute.

Citat:
De stöttar inte alls vad som händer i Somalia, de är alla stolta över sig själva, sin hudfärg och sitt utsprung men hoppas självklart att det inte skulle se ut som de gör i somalia. Ska de i generation efter generation tvingas leva i elände för att de föddes där och vi hade turen att födas här?

Får jag bara påpeka att det inte alltid varit tur att födas här. Svensken har genom decennierna lidit av svält, missväxt, pest och kolera, krig, emigration, fattigdom osv. Ett tag (på 1800-talet) drabbades vi dessutom av samtliga dessa katastrofer slag på slag varav befolkningen halvrerades och duglig mankraft hjälpte till att bygga upp USA istället. På papperet såg det inte bra ut med vårt kalla klimat och karga, ibland om oturen var framme, obördiga landskap. Vi hade ingen väl utbyggd välfärdsstat vi kunde fly till. Vi kunde inte sitta i en eluppvärmd lägenhet med paraboler och säga att "vi inte stödjer vad som händer i Sverige" utan svensk strävan byggde upp vad parasiter nu livnär sig på.

Citat:
Måste påpeka att jag verkligen håller med om att invandringen är helt över styr i Sverige, vi har tagit in fler än vi kan ta hand om helt enkelt. Men nu har vi ju dessa människor i vårt land så därför tycker jag de är under vårat ansvar eftersom vi valde att ta in dem. Visst, stäng gränserna för nya invandrare men se fan till att ta hand om de som redan finns här.

Nu blev du plötsligt Sverigedemokrat
Senast redigerad av NS_14 2011-10-28 kl. 12:57.
Citera
2011-10-28, 12:55
Medlem
0Thor0s avatar

Då var det som jag trodde, hon ljög rätt kraftigt och beter sig precis som alla andra somalier jag haft oturen att stöta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in