Citat:
Ursprungligen postat av
VonLidl
Inte alls. Under förutsättning att förhandsbeskedet avpixlat fick från skatteverket om att donationerna räknas som gåva, dvs ingen motprestation för de pengar som folk för över, så ska ingen skatt betalas. Pengarna finns på kontot och det får redaktionen använda på vilket sätt de finner det nödvändigt. Om det slutgiltiga skattebeskedet visar att den summan folk donerat är skattepliktig ska givetvis skatt betalas. Men finns det misstankar om att Kent inte ska betala skatten vid ett sådant beslut eller vad är problemet med att du hela tiden vill att pengarna ska redovisas. Pengarna har ju redan redovisats genom kontot och överföringen.
Jag förutsätter att samtliga involverade på sidan har full insyn på kontot och gemensamt är ansvariga för alla överföringar. därför ser jag inte riktigt problemet hur sidan disponerar beloppet. Skulle det visa sig att jag har fel så är det naturligtvis allvarligt.
Vad är det som är såsvårt att förstå. Skatteverket har fattat ett beslut. Ekeroth upptaxeras. Förhandsbesked eller ej gäller inte.( Har du för övrigt läst förhandsbeskedet eller du bara tror att det funnits)
Det som gäller är skatteverkets beslut. Det kan överklagas.
Jag gissar att de som donerat pengar har haft en tanke på att det skulle bli en motprestation, dvs avpixlat. Det är väl också det som ekeroth lovat, dvs motprestation. Han har väl inte lovat att sko sig själv, även om någon här på flasback tycker att Ekeroth personligen är förtjänt av vartenda öre.
Pengarna finns på Ekeroths konto. Det är Ekeroth som disponerr kontot. Det är han som har teckningsrättenpixlat. Själva poängen med de anonuyma donationerna angavs ju att ingen skulle kunna se vilka som är avpixlats redaktion. Inte ens banken skulle ha insyn. Det är möjligt att avpixlats redaktion får titta på Kent kontoutdrag och är nöjda med att han behållit alla pengar utom 25.000.
Har du inte klart för dig att kent ekeroth är riksdagsman?