2012-02-27, 16:27
Citat:
Jag ser ingen poäng med de där silhuettbilderna, de tillför inte ett dyft. Att hänga ut någon överhuvudtaget innan de har dömts i domstol är vidrigt medieförfarande; jag minns inte när dina två exempel hängdes ut med namn och bild, men betvivlar att "PK-media" -- eller vad nu gängse new speak benämner meningsmotståndare som nu för tiden -- skulle skrika sig blåa över att en silhuettbild av endera skulle ha fel rasliga egenskaper. Hade de gjort det skulle jag definitivt påstå att det är en överreaktion.
Ursprungligen postat av oyto
Du och alla andra vet mycket väl vad som skulle hänt om förhållandet varit det motsatta. Tänk om Malmö-Mangs eller våldtäkts Eliasson INTE hängts ut med namn utan istället representerats av en afrikansk silhuett-bild, vilket jävla ramaskri hade det blivit då? Hade det varit en storm i ett shot-glas då med?
Citat:
För det första accepterar jag inte din premiss att svenskar konsekvent sammankopplas med brottslighet invandrare begår. Om du verkligen är av uppfattningen att silhuettbilden i länken ifråga är ett aktivt försök att vilseleda allmänheten och koppla samman den högst heterogena gruppen "inhemska svenskar" med det enskilda brottet ifråga har du en imponerande foliehatt; om du tar illa upp av det är du larvigt lättstött.
Ursprungligen postat av oyto
Du som är berest kan väl säga ett annat land där den inhemska befolkningen i pressen KONSEKVENT ska sammankopplas med brottslighet som invandrare begår? Där det vitpixlas eller som i det här fallet "vitsilhuettas" bara för att missleda allmänheten? Har du något exempel?
Om vi dock talar vilseledande tabloidjournalistik i allmänhet (vilket är ett betydligt mer relevant och i all mån mindre konspiratoriskt vinklat ämne) ber jag referera till Storbritanniens samlade tabloider. The Sun och Daily Mail får emellanåt Expressen och Aftonbladet att verka i det närmsta tama. Svensk skräpmedia har inte monopol på sketen journalistik.