2011-12-14, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torontor
Jag förespråkar precis som SD att man drar ner den enormt dyra och ineffektiva "flykting"invandringen och istället använder en del av den enorma besparingen från detta till att öka hjälpen till UNHCR som hjälper riktiga flyktingar.

Istället för att hjälpa ett "ensamkommande barn" för en kostnad långt bortom 1 miljon kronor per år kan man antagligen istället hjälpa tiotusentals personer på plats under ett års tid. Då slipper man dessutom kriminaliteten, islamiseringen, antisemitismen, osv.

Utveckla det där "antagligen" och försök få in den på avpixlat.
Du förespråkar alltså precis som sd (och därmed avpixlat) att hjälp till fattiga och utsatta ska betalas genom att ta pengar från fattiga och utsatta, en sorts omfördelning bland dem som har det illa ställt.

Har du svårt att tänka dig både och. Det kan de flesta.

Varför inte lägga en surt förvärvad 50-lapp på ett rena vatten till 5000 människor.
Eller är du bara munväder när du låtsas stå för någon form av humanitär politik istället för främlingshat.
https://portal.lakareutangranser.se/..._schema=PORTAL
Citera
2011-12-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jo jag vet. Skrev det bara i förhoppningen att reta upp någon. .

Visst är Avpixlat en värdelöst enfaldig ensidig och illa skriven propagandablogg, men nazister är de inte. Snarare en del av Anders Breivik/Counterjihad-högern i stil med Kent Kazarina Ekeroth:s Sverigedemokraterna.

jag är inte övertygad om att alla som skriver på avpixlat eller hyllar den bloggen är helt klara med sin politiska analys. Visst, det förkommer en hel del interna konflikter om hur mycket eller hur lite man ska vara för israel. samtidigt finns det en hel del retorik som är hämtad direkt ur den nazistiska tankevärlden.
Nyligen slapp det ju igenom en propagandatext för öppet nazistisk verksamhet. Den rensades bort men uppenbart finns det folk på avpixlat som inte kan skilja på det ena och det andra. Det är väl först när partiledningen vaknat för innehållet som det sker en utrensning.

sd måste avlägsna sig från sina bruna rötter.

att ekeroth finansierar avpixlat är väl än så länge en garant för att bloggen inte blir en propagandblogg med hatet riktat mot "judemedia" utan ffrämst blir en propagandablogg med hatet riktat mot muslimer

ska bli intressant att se uppdrag granskning och höra hur sdpolitikerna förklarar att norgeterroristen trodde att han hade sina vänner bland vissa sd-politiker.
Citera
2011-12-14, 14:52
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Utveckla det där "antagligen" och försök få in den på avpixlat.
Du förespråkar alltså precis som sd (och därmed avpixlat) att hjälp till fattiga och utsatta ska betalas genom att ta pengar från fattiga och utsatta, en sorts omfördelning bland dem som har det illa ställt.

Har du svårt att tänka dig både och. Det kan de flesta.

Varför inte lägga en surt förvärvad 50-lapp på ett rena vatten till 5000 människor.
Eller är du bara munväder när du låtsas stå för någon form av humanitär politik istället för främlingshat.
https://portal.lakareutangranser.se/..._schema=PORTAL
Du verkar inte vara intresserad av att debattera seriöst.

Givetvis är det inte likvärdiga att använda långt mer än 1 miljon kronor till att hjälpa:
a) ett "ensamkommande barn" som haft råd med både en flyktingsmugglare och en resa till Sverige
b) tusentals eller tiotusentals riktiga fattiga på plats

Hävdar du något annat är du oärlig.

För mer än 1 miljon kronor kan man lätt hjälpa många, många fler personer på plats. Se exempelvis UNICEF:
http://unicef.se/gavoshop
Senast redigerad av Torontor 2011-12-14 kl. 15:22.
Citera
2011-12-14, 14:57
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Du verkar inte intresserad av att debattera seriöst.

Givetvis är det inte likvärdiga att använda långt mer än 1 miljon kronor till att hjälpa:
a) ett "ensamkommande barn" som haft råd med både en flyktingsmugglare och en resa till Sverige

För mer än 1 miljon kronor kan man lätt hjälpa många, många fler personer på plats. Se exempelvis UNICEF:
Då upprepar jag min fråga: Tar dom pengarna bort politisk förföljelse och krig? Hur i såna fall?
Citera
2011-12-14, 14:59
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
jag är inte övertygad om att alla som skriver på avpixlat eller hyllar den bloggen är helt klara med sin politiska analys. Visst, det förkommer en hel del interna konflikter om hur mycket eller hur lite man ska vara för israel. samtidigt finns det en hel del retorik som är hämtad direkt ur den nazistiska tankevärlden.
Nyligen slapp det ju igenom en propagandatext för öppet nazistisk verksamhet. Den rensades bort men uppenbart finns det folk på avpixlat som inte kan skilja på det ena och det andra. Det är väl först när partiledningen vaknat för innehållet som det sker en utrensning.

sd måste avlägsna sig från sina bruna rötter.

att ekeroth finansierar avpixlat är väl än så länge en garant för att bloggen inte blir en propagandblogg med hatet riktat mot "judemedia" utan ffrämst blir en propagandablogg med hatet riktat mot muslimer

ska bli intressant att se uppdrag granskning och höra hur sdpolitikerna förklarar att norgeterroristen trodde att han hade sina vänner bland vissa sd-politiker.
Vad är källan på att Ekeroth finansierar Avpixlat? Vad är källan på att SD partiledning styr Avpixlat?

Ditt enda exampel på nynazism var en artikel som omedelbart blev bortplockad? EXPOs standardtaktik: kalla alla kritiker av invandringspolitiken för nazister och undvik sakargumenten...
Citera
2011-12-14, 15:01
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Då upprepar jag min fråga: Tar dom pengarna bort politisk förföljelse och krig? Hur i såna fall?
Tar mottagande av ett antal relativt rika som har råd att ta sig till Sverige med en flyktingsmugglare bort politisk förföljelse, krig, och svält för det stora flertalet som flyr inom landet eller till grannländerna?
Citera
2011-12-14, 15:09
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Tar mottagande av ett antal relativt rika som har råd att ta sig till Sverige med en flyktingsmugglare bort politisk förföljelse, krig, och svält för det stora flertalet som flyr inom landet eller till grannländerna?
Politisk förföljelse har ingenting med fattigdom att göra. Inte heller att fly ifrån krig.

Så du kan svara på frågan istället för att ställa en motfråga och bli svaret skyldigt.
Citera
2011-12-14, 15:21
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Politisk förföljelse har ingenting med fattigdom att göra. Inte heller att fly ifrån krig.

Så du kan svara på frågan istället för att ställa en motfråga och bli svaret skyldigt.
Att svälta ihjäl eller lida av annan fattigdom är inte på något sätt bättre än politisk förföljelse. Om nu de somalier som kommer till Sverige verkligen är "politiskt" förföljda. Det räcker med att man lyckas ta sig till Sverige och att man kommer från vissa områden för att man ska få asyl pga oron i Somalia. Det är inte mer synd om dessa än de som flyr till grannländerna eller inom landet.

Därför att du använder en halmgubbe. Valet är inte mellan att hjälpa ett antal person i Sverige och inte hjälpa alls. Valet är mellan att hjälpa ett antal relativt rika i Sverige och ett mycket större antal fattiga på plats.
Citera
2011-12-14, 15:27
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Att svälta ihjäl eller lida av annan fattigdom är inte på något sätt bättre än politisk förföljelse. Om nu de somalier som kommer till Sverige verkligen är "politiskt" förföljda. Det räcker med att man lyckas ta sig till Sverige och att man kommer från vissa områden för att man ska få asyl pga oron i Somalia. Det är inte mer synd om dessa än de som flyr till grannländerna eller inom landet.

Därför att du använder en halmgubbe. Valet är inte mellan att hjälpa ett antal person i Sverige och inte hjälpa alls. Valet är mellan att hjälpa ett antal relativt rika i Sverige och ett mycket större antal fattiga på plats.
Visst ska man hjälpa på plats. Men det var ju inte svaret på frågan. Men jag kan upprepa den och se om du förstår den sen: Hur hjälper det dom som är politiskt förföljda och dom som drabbas av krig?

Du har fortfarande inte lyckats svara på den frågan...
Citera
2011-12-14, 15:28
Medlem
Citat:
Du verkar inte intresserad av att debattera seriöst.

Man kan göra både och.
Det är en grundläggande mänsklig rättighet att lämna sitt land och få rätten till asyl prövad. Vill du göra det till en fråga om ekonomi.

Världens länder har förbundit sig att hjälpa de länder som har det illa ställt.

Du verkar inte vilja ha både och.

Och dessutom är du numera bevisat snål som inte personligen är beredd att avstå en 50-lapp för det du tycker ska gälla, bistånd i de fattiga delarna av världen. Du är inte ens beredd att ljuga och säga att du nu bidragit med en slant för världens barn. Förmodligen för att den lögnen skulle strida mot din egen självbild som mer värdig att ha 50 kronor extra.

För du köpte väl inget i unicefs gåvoshop. Unicefs grundläggande värderingar strider väl mot dina.

meddela gärna om du ändrar dig och köper en gåva så får vi se om jag kan matcha dig.
Citera
2011-12-14, 15:30
Medlem
Torontors avatar
Citat:
Visst ska man hjälpa på plats. Men det var ju inte svaret på frågan. Men jag kan upprepa den och se om du förstår den sen: Hur hjälper det dom som är politiskt förföljda och dom som drabbas av krig?

Du har fortfarande inte lyckats svara på den frågan...
Det har jag. De flesta somalier flyr inom landet eller till grannländerna. Det är bara de rika som kan ta sig till Sverige. De som flyr inom landet och till grannländerna kan man mycket kostnadseffektivt hjälpa på plats.
Citera
2011-12-14, 15:36
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Det har jag. De flesta somalier flyr inom landet eller till grannländerna. Det är bara de rika som kan ta sig till Sverige. De som flyr inom landet och till grannländerna kan man mycket kostnadseffektivt hjälpa på plats.
Nu tror jag bestämt att din läsförståelse inte hänger med. Jag ska inte upprepa frågan, men du har fortfarande inte svarat på den.

Så, varsågod!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in