2020-07-16, 18:50
  #90061
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antligenhemma2019
Gissar jag med + ett par från C.

L måste byta PL inom en väldigt snart framtid annars är det över. Verkar som L försöker vinna personer från förorten, men självklart kommer det misslyckas totalt. Men dom 2-3 % som röstar på L hade nog gått till S annars.

Bästa är om L får 3,5% och åker ut 2022, de ska binda 300-400 000 potentials S väljare. Högerväljarna har redan dragit.

Ja L är inget parti invandrare är intresserade av. Svensk urban, medelålders medelklass är Ls kärnväljare. Sabunis asylantvurmande på sistone imponerar nog inte på dem. Jag tror L klarar 4 % spärren eller får 2,5 %. Om de ligger på 3,5 % i OU innan valet så kommer folk antingen fly från dem för att inte kasta bort sin röst eller stödrösta på dem för att rädda kvar dem.

Men det är inga väljare som kommer gå till SD och inga SD-väljare kommer stödrösta L.
2020-07-16, 18:53
  #90062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja L är inget parti invandrare är intresserade av. Svensk urban, medelålders medelklass är Ls kärnväljare. Sabunis asylantvurmande på sistone imponerar nog inte på dem. Jag tror L klarar 4 % spärren eller får 2,5 %. Om de ligger på 3,5 % i OU innan valet så kommer folk antingen fly från dem för att inte kasta bort sin röst eller stödrösta på dem för att rädda kvar dem.

Men det är inga väljare som kommer gå till SD och inga SD-väljare kommer stödrösta L.



Exakt så. Därför vore det bra om de fick ett par 100 000 som går dit ist för S och mp tror jag tyvärr klarar sig. Om inte det nya islamist partiet tar väljare.
2020-07-16, 18:57
  #90063
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Även om Sentio inte är att lita så mycket på så ger detta institut ändå en bra fingervisning för hur trenderna ser ut. Precis som Demoskop visar Sentio att MP får stödröster, att S minskar, att SD ökar.

MP får inte stödröster, de ökar eftersom de har i princip haft monopol på att stå upp för invandringsfrågan i media för alla flyktingvurmare därute. Visst de är inte många som vill se mer invandring eller lika mycket invandring idag, men det finns säkert en grupp på ca 20-30% skadade människor som vill det. Dessa får MP monopol på.

Det är mycket denna anledningen som S sitter fast, om de blir invandringskritiska kommer ena delen av partiet fly till flyktingvurmare, om inte så kommer ena delen fly till invandringskritiker.

A house divided cannot stand

MP kommer inte åka ut 2022, de kommer få stödröster sanna mina ord. Detta tror jag vanliga Socialdemokrater förstår med och detta gör de nog väldigt osäkra på en röst för S för det är per automatik en röst på MP politik. Då röstar man nog hellre SD. Visst M/KD är då bredvid SD men desto större SD blir ju större inflytande har man att de inte går för långt ”höger”. Dvs det kommer troligtvis bli mittimellan politik men där invandrings, kriminalitet och energifrågan blir löst med icke arbetarfientlig politik som MP bedriver.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2020-07-16 kl. 19:04.
2020-07-16, 18:59
  #90064
Medlem
De senaste siffrorna från Sentio känns för bra för att vara sant. Sifo och de andra har väl semesteruppehåll nu ett tag, så tyvärr får vi väl vänta till senare i augusti innan vi får några bekräftelser på hur vindarna blåser.
2020-07-16, 19:02
  #90065
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Under peak corona lät det "haha, nu kan Jimmie inte sälja sin påhittade samhällskollaps längre, nu när vi har en riktig kris!" från mina vänstervänner. De fattade inte att corona i själva verket accentuerar integrationsproblemet. Ja, SD lär växa ytterligare framöver. Hard times ahead.

Ja speciellt eftersom vår Coronastrategi skulle rädda ekonomin, vilket visade sig vara fel. Nu kan man inte längre skylla på Corona i dessa frågor.

Och ja, invandring/kriminalitetsfrågorna lär bli betydligt värre. De har också satts i fokus i media nu där Coronan försvunnit.

Litar inte på Sentios siffror, däremot litar jag på Sentios sätt att visa trenden. Tydligt att SD kommer gå bra framöver.

Och ja, hard times ahead. ”good times create weak men, weak men create hard times”.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2020-07-16 kl. 19:48.
2020-07-16, 19:04
  #90066
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Problemet är att svensson inte fattar dessa detaljer. Det är bara när deras barn blir rånade eller våldtagna som de går till SD.

Det är klarlagt att SD:s framgångar mer beror på hur andra aktörer reagerar och gör än vad man själv säger. Alla vet vad SD står för och alla känner till migrationens konsekvenser. Väljarna ger då SD sin röst om man anser att de andra viker av och tar märkliga beslut.

SD har idag mellan 17 till 20 procent trogna väljare. SD:s uppgång till nya stabila nivåer går stegvis med ca 5 procent beroende på hur S och M sköter migrationens problem. De nya 5 procent som gjorde att SD fick 25 procent förra året och gick om S vände sedan tillbaka till S under pandemin. Det är väljare som tycker som SD angående invandring men som inte blivit svikna för mycket av S och M.
2020-07-16, 19:08
  #90067
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
MP får inte stödröster, de ökar eftersom de har i princip haft monopol på att stå upp för invandringsfrågan i media för alla flyktingvurmare därute. Visst de är inte många som vill se mer invandring eller lika mycket invandring idag, men det finns säkert en grupp på ca 20-30% skadade människor som vill det.

Nä, det är mellan 4 till 8 procent som vill det. Fler än så är det inte. Nyligen har flera mätningar konstaterat detta.
2020-07-16, 19:10
  #90068
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Nä, det är mellan 4 till 8 procent som vill det. Fler än så är det inte. Nyligen har flera mätningar konstaterat detta.

Som vill ha fler ja, men finns en stor del som vill behålla nuvarande nivåer.
2020-07-16, 19:20
  #90069
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Som vill ha fler ja, men finns en stor del som vill behålla nuvarande nivåer.

Ja och många av dem tror att det är låga nivåer. Det var ju också utgångspunkten för att denna grupp ville behålla såsom det är idag. Låt dem tro det, de påverkar ändå inte opinionen.

Idag finns två poler som är medvetna om migrationen. De som vill ha noll i volym, ca 60 till 70 procent, och de som vill ha fri invandring, en skara mellan 4 till 8 procent. De som vill ha fri invandring resonerar som om det vore det omvända, att det är dem som har 70 procent av väljarna.
2020-07-16, 19:43
  #90070
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja och många av dem tror att det är låga nivåer. Det var ju också utgångspunkten för att denna grupp ville behålla såsom det är idag. Låt dem tro det, de påverkar ändå inte opinionen.

Idag finns två poler som är medvetna om migrationen. De som vill ha noll i volym, ca 60 till 70 procent, och de som vill ha fri invandring, en skara mellan 4 till 8 procent. De som vill ha fri invandring resonerar som om det vore det omvända, att det är dem som har 70 procent av väljarna.

Okej men många anser även att nuvarande är höga så säg 4-8 procent som vill ha fri eller mer invandring. En stor grupp vill behålla samma och det räknar åtminstone jag som rätt hög invandring och det står MP också upp för.

Spelar hur som helst ingen roll, de fick monopol på frågan och mycket tid i media de senaste, då gynnas partiet vilket Sentio visar här och jag är benägen att tro det tyvärr.

Sentio är ett bra sätt att sätta upp fingret i luften och se vart vinden blåser. Just nu mest för SD och lite för M och MP. Motvind mest för S, logiskt.

Tiden för mätningen var 10-12 juli med och det var direkt efter Socialdemokraterna kom med beskedet att fortsätta med hög invandring med stöd av MP och SD kom med en egen presskonferens direktsänt i SVT där man pratade om saker som kanske 50-70% av folket håller med om. Precis som Löfven gjorde vid Corona och gynnades därefter. Nu syns han inte längre i debatten.

Vinden blåser definitivt konservativt block och kommer göra så nu när pandemin börjar lägga sig och andra viktiga frågor sätts på agendan.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2020-07-16 kl. 19:45.
2020-07-16, 20:05
  #90071
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Vinden blåser definitivt konservativt block och kommer göra så nu när pandemin börjar lägga sig och andra viktiga frågor sätts på agendan.

Det är väl snarare pandemin som lett till en vindkantring. Folk börjar få upp ögonen för hur katastrofal regeringens hantering av krisen varit. Det går inte längre att snacka bort det faktum att tusentals fler dött i Sverige än i våra nordiska grannländer.

Att det dröjt så länge innan vi sett några politiska effekter beror nog på att den svenska oppositionen (inklusive SD) fegade ur och hukade i vassen i stället för att kritisera regeringen.
2020-07-16, 21:57
  #90072
Medlem
Numera kan man aldrig nonchalera en Sentiomätning men vi bör beakta att man sänkte SD mycket kraftigt i förra mätningen och därför studsar det nu tillbaka plus att det kommer ett litet tillskott. I verkligheten känner jag att SD gått upp till 20,5% minst i verkligheten alltså och kan vara näst största parti. .
Sentio ger alltid lite kraftiga slag åt ena eller andra hållet men att SD är något på gång är helt klart.

Ett litet parti som MP är svårare att mäta Därför får vi alltid ta siffrorna där med en nypa salt. Jag har dock hela tiden trott att MP tyvärr aldrig ramlar ut. Dom kommer alltid att ligga där kring 4,5---6,5% inte mycket att göra åt, förbaskad tur att dom inte är ännu större. MP får alltid lite mer röster än vad vi räknar med. Sedan tror jag faktiskt att V kommer att få det mycket svårt när Jonas S lämnar skutan. Ett helt förvirrat parti. Synd att inte Nyans har trätt in i våra resonemang, jag önskar det partiet framgång av illvilliga skäl.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in