2019-11-21, 17:38
  #84061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tack för att du delar med dig av dina detaljkunskaper. Jag blir djupt imponerad av denna nivå av nörderi.
Väl bekomme! Vi skulle haft en mattenörd bara för det är jag rätt kass på utöver basic husbehov.
Jag är liksom bara... nörd.
2019-11-21, 17:43
  #84062
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Väl bekomme! Vi skulle haft en mattenörd bara för det är jag rätt kass på utöver basic husbehov.
Jag är liksom bara... nörd.
Ja, Franz Liszt är saknad.
2019-11-21, 17:46
  #84063
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Ja, Franz Liszt är saknad.
Så hette han ja, jag satt just & funderade på vad denna statistik-nörd hette.

Mitt eget fält av nörderi är tyvärr inget som hjälper till i den här tråden.
2019-11-21, 18:19
  #84064
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Inte en chans att S ligger på 26%. Där har Novus missat!
Vid senaste facit så låg Novus i sista mätningen lågt på S (24,9%) och S fick som bekant 28,26%.
Så sannolikheten att Novus nu ligger för högt på S är tyvärr inte stor.
2019-11-21, 18:31
  #84065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Vid senaste facit så låg Novus i sista mätningen lågt på S (24,9%) och S fick som bekant 28,26%.
Så sannolikheten att Novus nu ligger för högt på S är tyvärr inte stor.

Man kan å andra sidan gissa att de pga just denna ”miss” i valresultatet förändrat viktningen rejält så att den nu är skev. Kanske var deras mätning före valet helt okay men S gjorde en kanonspurt. Då blir det fel nu.
2019-11-21, 18:33
  #84066
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
SD knappar in på S med 1.2 procentenheter och är nu 4.5 procentenheter efter i Novus nya mätning. S är klart överskattat. De ökade (!) med 0.2 procentenheter från 25.8 till 26.0% från senaste mätningen under andra halvan av oktober. Och detta efter all negativ debatt om utanförskap, våld och så vidare. SVT:s mätning kan inte vara representativt för hela svenska folket. S ligger nånstans mellan 24-25% just nu. Personligen tror jag att det behövs runt ett år till innan vi säkert kan förklara SD som största parti.
Med tanke på allt som sker i Sverige så är det ganska skrämmande att S ändå har 25% av folket bakom sig. Det är liksom hälften av hälften.

Väljarna som är kvar nu består enbart av sektmedlemmar och bidragsblattar.
2019-11-21, 18:36
  #84067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Nu börjar jag bli trött på denna åldersdiskriminering. Jag bor på vischan + långt in i skogen, och alla bönder och skogsägare är typ 70+, och oss i detta hus inräknat röstar alla på SD. I vårt valdistrikt röstade över 20% SD. Det är vi förhatliga åldringar som bor här.
Blir vi fortsatt belagda med nedsättande tillmälen ska jag propagera för C. De vore tacksamma för våra röster, och jag hoppas att så många som möjligt får leva i 20 år till och rösta rätt.
Har bott här i 18 år och aldrig pratat med en såsse. Möjligtvis några Kd.


Jag har i flera inlägg pekat på att ”äldre” icke är någon homogen väljargrupp. Man röstar på samma parti som i yngre dar. Har man vart sosse eller moderat håller man på det. Och jag kan tro att många av dina skogsägarekollegor håller på C. Eller åtminstone har hållit...Jag har också pekat på att det främst är de under 80 som kan tänka sig att byta parti.

Det finns ingen på Flashback som ”hatar äldre”. Däremot är det en lite tuffare ton här än på ex vis familjeliv. Vi raljerar om äldre men även om yngre som är åt vänster.

När några här på forumet raljerar om folk på vischan menar de nog äldre fanatiska sossar på bruksorter. Men dumt att göra det; även där har många börjat tänka till!

Alla vet att SD har brutit sig in bland de i din åldersgrupp. Och det är friskt med såna klarsynta som dig. Du är varmt välkommen och jag kan säga att de flesta här på Flashback lyfter på hatten för en sån klok person som du!

Jag kan förstå att du nog inte talat med en sosse. De är ovanliga i företagsamma bygder. Och du, var kvar i SD. Där är du välkommen. Bland Stureplanscentern tror jag inte du vill vara. Återigen heder åt en klarsynt som du! Från en som har 16 år kvar till 70-årsdagen.
2019-11-21, 18:49
  #84068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Med tanke på allt som sker i Sverige så är det ganska skrämmande att S ändå har 25% av folket bakom sig. Det är liksom hälften av hälften.

Väljarna som är kvar nu består enbart av sektmedlemmar och bidragsblattar.

Också skrämmande hur en outbildad svetsare utan någon som helst politisk bakgrund kan gå raka vägen från fackledare till partiledare för Sveriges största parti, utan att ens ha en plats i Riksdagen, och senare bli Sveriges statsminister. Det känns inte förtroendeingivande. Vill du bli statsminister? Inga problem, så länge du är gammal och ser ut som en statsman. Vilka signaler skickar detta till resten av världen?
2019-11-21, 18:53
  #84069
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Man kan å andra sidan gissa att de pga just denna ”miss” i valresultatet förändrat viktningen rejält så att den nu är skev. Kanske var deras mätning före valet helt okay men S gjorde en kanonspurt. Då blir det fel nu.
Den möjligheten finns absolut. Tror dock inte de gjort några stora omviktningar.
__________________
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2019-11-21 kl. 18:55.
2019-11-21, 20:35
  #84070
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Nu börjar jag bli trött på denna åldersdiskriminering. Jag bor på vischan + långt in i skogen, och alla bönder och skogsägare är typ 70+, och oss i detta hus inräknat röstar alla på SD. I vårt valdistrikt röstade över 20% SD. Det är vi förhatliga åldringar som bor här.
Blir vi fortsatt belagda med nedsättande tillmälen ska jag propagera för C. De vore tacksamma för våra röster, och jag hoppas att så många som möjligt får leva i 20 år till och rösta rätt.
Har bott här i 18 år och aldrig pratat med en såsse. Möjligtvis några Kd.

Jag är en ganska ung kvinna och min grupp är också underrepresenterad bland SD-väljare och jag kan ju inte förneka att det statistiskt är så. Det är inget att bli arg över. Med det sagt så är C SDs direkta motsats idag. För länge sedan var C nästan som SD.
2019-11-21, 21:26
  #84071
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Jag har i flera inlägg pekat på att ”äldre” icke är någon homogen väljargrupp. Man röstar på samma parti som i yngre dar. Har man vart sosse eller moderat håller man på det. Och jag kan tro att många av dina skogsägarekollegor håller på C. Eller åtminstone har hållit...Jag har också pekat på att det främst är de under 80 som kan tänka sig att byta parti.

Det finns ingen på Flashback som ”hatar äldre”. Däremot är det en lite tuffare ton här än på ex vis familjeliv. Vi raljerar om äldre men även om yngre som är åt vänster.

När några här på forumet raljerar om folk på vischan menar de nog äldre fanatiska sossar på bruksorter. Men dumt att göra det; även där har många börjat tänka till!

Alla vet att SD har brutit sig in bland de i din åldersgrupp. Och det är friskt med såna klarsynta som dig. Du är varmt välkommen och jag kan säga att de flesta här på Flashback lyfter på hatten för en sån klok person som du!

Jag kan förstå att du nog inte talat med en sosse. De är ovanliga i företagsamma bygder. Och du, var kvar i SD. Där är du välkommen. Bland Stureplanscentern tror jag inte du vill vara. Återigen heder åt en klarsynt som du! Från en som har 16 år kvar till 70-årsdagen.
Tack för vördsamma ord. Jag tål en hel del och kan vara nog så sarkastisk. Jag har talat med sossar. Min far kämpade på - 40- talet och framgent. Jag kommer ihåg första barnbidraget.
Jag har tyst mg till antiinvandrarpartier sedan - 80 talet. Jag lämnar inte SD på grund av några nedlåtande inte bättre vetande personer. Kanske ni blir gamla ni också. Jag hoppas ni lär er ödmjukhet för alla åldersgrupper.

Nu får vi tillbringa 3 dagar framför Svt på Landsdagar. Start tal av Mattias Karlsson i morgon kl 09.
2019-11-21, 21:34
  #84072
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag är en ganska ung kvinna och min grupp är också underrepresenterad bland SD-väljare och jag kan ju inte förneka att det statistiskt är så. Det är inget att bli arg över. Med det sagt så är C SDs direkta motsats idag. För länge sedan var C nästan som SD.
Du ganska unga kvinna lovordas här. SD ändrar t.o.m partiprogrammet som pullfaktor. Vi gamlingar önskas det livet ur i hopp om färre S - väljare. I övrigt skrev jag min erfarenhet. Jag vet inget värre än C, Mp och V.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in