2020-01-29, 13:58
  #86833
Medlem
Kommer det något Sentio denna månaden, januari alltså? Jag skulle gärna vilja se om man tryckte ned S för mycket förra gången och vad som är "sanningen" här. Jag antar att Sentio alltid flaxar lite för mycket eller flexar, så jag räknar med runt 28,0% för SD och kanske 21,5% på Sossar. Lite off topic men nu tycker jag att det är Sossarna som är riktigt svårbedömda i OU, inte längre SD. Det har annars känts ganska bra senaste veckan. mina teorier och känslor har blivit realistiska, det så kallade fallet för SD ser inte ut att bli stort utan det rör sig om konsolidering.

Jag varnar dock lite för utvecklingen, tyvärr behöver samhället ännu mer kriminalitet för att SD skall lyfta, ja jag skäms lite för att uttrycka mig så, men vad göra när hela Sverige håller på att förfalla och hela vänstersidan bara förnekar?
2020-01-29, 14:06
  #86834
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Trodde jag beskrev det i mitt inlägg men en sak jag glömde är att SD är de missnöjdas parti och det oavsett utbildning. Missnöje med invandring som tycks vara orsaken till alla problem enligt Sverigevännerna. Missnöje med för hög skatt utan en tanke på att det är skatten som finasierat och finansierar vår välfärd. Samt att vi lever i egoismens tidevarv.


Det KAN ju vara så att en hel del av de som nu signalerar "SD" (det är ju givetvis inte en röst i ett val, utan "opinion just nu") har värderat skatt kontra belastningen på samhällsservicen (en del kallar det "välfärd") litet annorlunda nu än förr.

Det är inte kontroversiellt med "välfärd", i betydelsen "Vi betalar skatt för att det skall finnas skola, polis, sjukvård, försvar och ett socialt skyddsnät" (typ). I Sverige har vi haft förmånen att ha ett stort skatteunderlag och en rimlig efterfrågan på sk "välfärd" - "man gör så gott man kan" har varit ett mantra för i stort sett alla medborgare i modern tid. "Hederlig arbetare" (socialdemokratins ryggrad när de hade 45-50 %) värderar noga hur deras skattemedel används.

Då blir det kontroversiellt ifall dessa förmåner skall erbjudas alla som anländer till riket, oberoende om man deltar i ekonomin eller ej. Lösningen tycks stå mellan "Ja, ta från de som arbetar och ge till flyktingarna" ELLER "vi skall inte ha så stor samhällelig välfärd, alla får skapa den själv".

En av insikterna hos många tillfrågade verkar då vara att relationen mellan välfärd och skattebidrag inte är funktionell längre. Det är inte obegripligt om man vänder sig till de som påtalar att detta kan hejdas och kanske till och med förbättras.

Det kan säkert finnas de som hatar invandrare bara för att de är invandrare.
2020-01-29, 14:06
  #86835
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
SD är vidare ett parti som är längst ut på högerkanten vilket knappast gynnar den så kallade vanliga arbetaren. S däremot har alltid ställt upp på de svagas sida och skapat förutsättningar för att göra Sverige till ett av världens bästa länder att leva i.
Historien går igen men måtte den delen aldrig upprepas.
Om (SD) är längst ut på högerkanten så ligger Demokraterna och plaskar i vattnet, medan Republikanerna har ramlat av isvallen. Hör själv hur befängt det låter.

(S) alltid på de svagas sida? Du menar när de lät nazisterna transportera judar från Norge till Tyskland? Eller när de förlängde kriget med veckor, kanske månader, genom att sälja järnmalm till nazisterna? Eller när de stämplade J i judepassen, vägrade ta in judar eller flaggade svastikan på svenska flygplatser? Eller när de tvångssteriliserade åtskilliga tusen och var föregångare inom rasbiologi?

Alltid på de svagas sida? Sådant makalöst struntprat. Historien går igen men måtte den delen aldrig upprepas.
2020-01-29, 14:21
  #86836
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan säkert finnas de som hatar invandrare bara för att de är invandrare.
Men det är sannolikt inte dessa som ligger bakom den nuvarande ökningen i opinionssiffrorna.
2020-01-29, 14:26
  #86837
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror de kommer återgå till decimaler, som de för nu blir det bara löjligt för alla försöker ändå räkna ut de decimaler de egentligen har men inte skriver ut. Svängningarna blir ju också större då en ökning med 0,1 % kan resultera i att de rapporterar 1 % höjning.

Det finns även bra mellanting. Vi fastnas ofta i felaktiga tankebanor av vårt decimalsystem. Tycker man kunde redovisa i kvartsprocent.
Exempelvis. 25%, 25,25%, 25,50%, 25,75% samt 26%.
__________________
Senast redigerad av Motacilla.alba 2020-01-29 kl. 14:29.
2020-01-29, 14:29
  #86838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kommer det något Sentio denna månaden, januari alltså? Jag skulle gärna vilja se om man tryckte ned S för mycket förra gången och vad som är "sanningen" här. Jag antar att Sentio alltid flaxar lite för mycket eller flexar, så jag räknar med runt 28,0% för SD och kanske 21,5% på Sossar. Lite off topic men nu tycker jag att det är Sossarna som är riktigt svårbedömda i OU, inte längre SD. Det har annars känts ganska bra senaste veckan. mina teorier och känslor har blivit realistiska, det så kallade fallet för SD ser inte ut att bli stort utan det rör sig om konsolidering.

Jag varnar dock lite för utvecklingen, tyvärr behöver samhället ännu mer kriminalitet för att SD skall lyfta, ja jag skäms lite för att uttrycka mig så, men vad göra när hela Sverige håller på att förfalla och hela vänstersidan bara förnekar?
Förra året kom Sentio först i februari.
2020-01-29, 14:30
  #86839
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men det är sannolikt inte dessa som ligger bakom den nuvarande ökningen i opinionssiffrorna.

De röstar nog inte ens SD, de har NMR, AfS eller soffan (De är ju ofta motståndare till demokrati).
2020-01-29, 14:32
  #86840
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Förra året kom Sentio först i februari.

Nyheter Idag vill inte betala för en OU varje månad tror jag.
2020-01-29, 14:45
  #86841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Förra året kom Sentio först i februari.

OK du har rätt. Vi klarar oss ganska bra utan Sentio. Siffrorna där är ju inte pålitliga och speglar mer en tendens och den vet vi ju ganska bra redan. Sedan finns ju andra institut som också mäter förtroendet för partiledarna. Man kan hoppas på att Jimmie växer lite till.
2020-01-29, 14:46
  #86842
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
När det kommer till ett val så handlar det mesta av politiken om vilket parti som har högst trovärdighet. I OU handlar det mer om viket missnöje som finns för stunden.

Kan inte beskriva SD som trovärdiga hur jag en försöker. De är ett populistisk parti med sina rötter i BSS och en invandrarfientlighet som bygger på fördomar mot andra än den egna så kallade etisk renläriga befolkniingen. Vilka de nu är.
SD är vidare ett parti som är längst ut på högerkanten vilket knappast gynnar den så kallade vanliga arbetaren. S däremot har alltid ställt upp på de svagas sida och skapat förutsättningar för att göra Sverige till ett av världens bästa länder att leva i. Någon sådan historia kan SD inte visa upp vilket är helt naturligt med tanke på när SD bildades.
SD är ett parti som kallar sig själva för nationalister och som beviserligen bygger sin politik på ett människo/utbildningsförakt. När jag läser på sociala media så är det återkommande att sverigevännerna själva beskriversin egen skolgång som om de endast har gått livets hårda skola. Utbildningsförakt i sin prydo. Det var också så en liten man i Tyskland argumenterade när han tog makten i Tyskland. Visserligen har ni bytt ut den värsta antisemitisten mot att jaga upp en skräck för islam i alla dess former. Historien går igen men måtte den delen aldrig upprepas.

Vad menar du gör att SD hamnar på högerkanten? C har en mycket mer högervriden ekonomisk politik och M står som parti höger om SD. Enda anledningen till att man kan kalla SD för högerparti i Sverige är för att vi inte har några högerpartier. Vi har enbart vänsterpartier och liberaler.
2020-01-29, 14:49
  #86843
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Trodde jag beskrev det i mitt inlägg men en sak jag glömde är att SD är de missnöjdas parti och det oavsett utbildning. Missnöje med invandring som tycks vara orsaken till alla problem enligt Sverigevännerna. Missnöje med för hög skatt utan en tanke på att det är skatten som finasierat och finansierar vår välfärd. Samt att vi lever i egoismens tidevarv.

S har ju länge varit det största missnöjespartiet. Vore folk nöjda, skulle inte S finnas och ingen skulle rösta på dem.
2020-01-29, 14:58
  #86844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Trodde jag beskrev det i mitt inlägg men en sak jag glömde är att SD är de missnöjdas parti och det oavsett utbildning. Missnöje med invandring som tycks vara orsaken till alla problem enligt Sverigevännerna. Missnöje med för hög skatt utan en tanke på att det är skatten som finasierat och finansierar vår välfärd. Samt att vi lever i egoismens tidevarv.

Du har ju faktiskt helt rätt i att SD är de missnöjdas parti. Partiet för de som är missnöjda med att sossar och borgare har turats om att på kort tid i grunden förstöra ett av världens rikaste och mest välmående länder genom att fylla det med enorma mängder missanpassade invandrare.

Om du tycker att det är egoism att svenskar som arbetat och betalat skatt hela sitt liv ska behöva avlida i väntrummet på akuten för att läkarna är upptagna med att ta hand om socialbidragsberoende araber som skjuter på varandra, ja då är det en egoism som jag tror rätt många skriver under på.
__________________
Senast redigerad av UrgleGru 2020-01-29 kl. 15:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in