Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Trodde jag beskrev det i mitt inlägg men en sak jag glömde är att SD är de missnöjdas parti och det oavsett utbildning. Missnöje med invandring som tycks vara orsaken till alla problem enligt Sverigevännerna. Missnöje med för hög skatt utan en tanke på att det är skatten som finasierat och finansierar vår välfärd. Samt att vi lever i egoismens tidevarv.
Det KAN ju vara så att en hel del av de som nu signalerar "SD" (det är ju givetvis inte en röst i ett val, utan "opinion just nu") har värderat skatt kontra belastningen på samhällsservicen (en del kallar det "välfärd") litet annorlunda nu än förr.
Det är inte kontroversiellt med "välfärd", i betydelsen "Vi betalar skatt för att det skall finnas skola, polis, sjukvård, försvar och ett socialt skyddsnät" (typ). I Sverige har vi haft förmånen att ha ett stort skatteunderlag och en rimlig efterfrågan på sk "välfärd" - "man gör så gott man kan" har varit ett mantra för i stort sett alla medborgare i modern tid. "Hederlig arbetare" (socialdemokratins ryggrad när de hade 45-50 %) värderar noga hur deras skattemedel används.
Då blir det kontroversiellt ifall dessa förmåner skall erbjudas alla som anländer till riket, oberoende om man deltar i ekonomin eller ej. Lösningen tycks stå mellan "Ja, ta från de som arbetar och ge till flyktingarna" ELLER "vi skall inte ha så stor samhällelig välfärd, alla får skapa den själv".
En av insikterna hos många tillfrågade verkar då vara att relationen mellan välfärd och skattebidrag inte är funktionell längre. Det är inte obegripligt om man vänder sig till de som påtalar att detta kan hejdas och kanske till och med förbättras.
Det kan säkert finnas de som hatar invandrare bara för att de är invandrare.