2019-05-13, 21:16
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nej, det var en mätning från Sifo som förutspådde att det skulle kunna bli jämnt. Men ingen vad jag vet tyckte det var en rimlig mätning. Det var väl typ den allra första som kom.

Därefter har majoriteten mätningar sagt 16-18%, jag säger att 15-17% är helt rimligt att tro på och allt hela 4 mandat till Sverigedemokraterna som kan skicka alla sina profilerade kandidater till parlamentet. Vilken framgång! Återigen!

Att det förmodligen blir lägre än riksdagsvalet har i princip alla trott från början då det brukar vara så.

Du är en stolle, det blev 17,5% i valet vilket är helt okej och bra, du trodde ju på i paritet med valresultatet 2014. 17,5% är ju ganska nära 20% som jag hoppades på, inga mil där direkt.

Märkligt hur en del kan förvanska historien. T o m om det rör sig om ett år tillbaka Vill du jag skall ta och o citera dina siffror eftersom du tydligen har förtängt vad du förutspådde. Blir bara trött.
2019-05-13, 22:56
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Märkligt hur en del kan förvanska historien. T o m om det rör sig om ett år tillbaka Vill du jag skall ta och o citera dina siffror eftersom du tydligen har förtängt vad du förutspådde. Blir bara trött.

Jag pratade inte om EU-valet överhuvudtaget för ett år sedan din svettiga sosse. Möjligen pratade jag om riksdagsvalet där jag hoppades på över 20%, men där det ändå är helt okej med 17,5% som ändå är relativt nära 20% och fortfarande en mycket stor framgång. Ditt parti gjorde sitt sämsta val någonsin om damen med penis tillåter mig att påminna.

Inför EU-valet spår jag 15-17% eftersom det gått så bra i mätningarna hittills och ämnena inför valet går bra för Sverigedemokraternas del där mycket uppmärksamhet riktas mot invandringsfrågor, bensinpriset, kommunkrisen med mycket mera som din regering ställer till med.
2019-05-14, 21:58
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag pratade inte om EU-valet överhuvudtaget för ett år sedan din svettiga sosse. Möjligen pratade jag om riksdagsvalet där jag hoppades på över 20%, men där det ändå är helt okej med 17,5% som ändå är relativt nära 20% och fortfarande en mycket stor framgång. Ditt parti gjorde sitt sämsta val någonsin om damen med penis tillåter mig att påminna.

Inför EU-valet spår jag 15-17% eftersom det gått så bra i mätningarna hittills och ämnena inför valet går bra för Sverigedemokraternas del där mycket uppmärksamhet riktas mot invandringsfrågor, bensinpriset, kommunkrisen med mycket mera som din regering ställer till med.
Du som med all tydlighet är en ung SD fanatiker bör vårda ditt språk. Bara ett tips i all välmening. Du hade fel liksom de flesta SD anhängarna här i tråden om valresultatet 2018. Över 22 procent var din mest sansade bedömning innan du försvann. Så var det med det.
2019-05-14, 22:57
Medlem
Hur det går för SD i EU-valet känns inte störtviktigt. Gissar som andra att en hel del EU-kritiska väljare avstår från att rösta, men det är gissning. Resultatets motsvarighet till ett tänkt riksdagsval blir sedan oerhört svårt att tolka.

Viktigast blir att nationalisterna ökar i Tyskland. Frankrike och Italien står för europeiskt motstånd mot globalism, men om Tyskland inte är med på banan känns det tungt.
2019-05-14, 23:11
Medlem
Etablissemanget vill framhålla att folket är EU-vänligt. Men det är så istället att man tycker det blir för mycket krångel just nu att lämna, och då blir man "för EU" bland annat med hänsyn till dålig Brexit-planering överhuvudtaget.

SD gör därför taktiskt rätt som istället fokuserar på att "förändra EU". Det låter bättre just nu, men ja vi vet ju alla att Sverige inte kan förändra EU, det är endast om EU-motståndarna i Europa som Salvini med flera blir mycket starka, även Le Pens parti, som förändring kan ske.

Det är alltså taktik, ren taktik från SD:s sida. Jag tror nu, efter att ha känt efter grundligt, att SD-sympatisörerna denna gång är lite mer benägna att rösta.

Om läget i ett Riksdagsval är åtminstone 18,5% för SD bör EU-siffran för SD ligga mellan 16,5%---17,5% och SD kommer mer och mer in i debatten eftersom SD just nu gillrar lite fällor för etablissemanget.
Ju mer men talar om SD desto bättre. Oj valet blir spännande och ett bra avstamp inför 2022 och en trött 7-klöver.
2019-05-15, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
SD slutade växa hösten 2015 och det är 3,5 år sedan

Det stämmer. Synd för SD att det inte var val förrän 2018. Dom har krympt sen hösten 2015.

Det stämmer också att SD vuxit i varje val och den här gången blir det spännande att se om dom slår sina 17,5 från riksdagsvalet.
2019-05-16, 06:37
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Etablissemanget vill framhålla att folket är EU-vänligt. Men det är så istället att man tycker det blir för mycket krångel just nu att lämna, och då blir man "för EU" bland annat med hänsyn till dålig Brexit-planering överhuvudtaget.

SD gör därför taktiskt rätt som istället fokuserar på att "förändra EU". Det låter bättre just nu, men ja vi vet ju alla att Sverige inte kan förändra EU, det är endast om EU-motståndarna i Europa som Salvini med flera blir mycket starka, även Le Pens parti, som förändring kan ske.

Det är alltså taktik, ren taktik från SD:s sida. Jag tror nu, efter att ha känt efter grundligt, att SD-sympatisörerna denna gång är lite mer benägna att rösta.

Om läget i ett Riksdagsval är åtminstone 18,5% för SD bör EU-siffran för SD ligga mellan 16,5%---17,5% och SD kommer mer och mer in i debatten eftersom SD just nu gillrar lite fällor för etablissemanget.
Ju mer men talar om SD desto bättre. Oj valet blir spännande och ett bra avstamp inför 2022 och en trött 7-klöver.
Min fetning.

Jag tror att du har rätt.
Min känsla är att SD kommer att ha större framgång med att mobilisera väljare till detta EU-fal.

Det är nog en och annan Svensk som förfäras över de tongångar som framförs i EU och faktumet att den Svenska regeringen helt förlitar sig till dagens federalistiska EU.

Att Löfven åker till eU och kräver att andra EU-medlemmar skall "ta sin del av ansvaret" genom att acceptera att flyktingar omfördelas från Sverige till i.e. Ungern, det går nog inte hem i många stugor.

Jag tror vidare att en hel del Svenska väljare vill se att regeringen tar ett långt större nationellt ansvar, skit samma vad EU anser.
2019-05-16, 12:09
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLNTH
Det stämmer också att SD vuxit i varje val och den här gången blir det spännande att se om dom slår sina 17,5 från riksdagsvalet.

Det är inte så det räknas, utan mot motsvarande val naturligtvis. Alltså om SD växer mot förra EU-valet. SD behöver alltså slå 9,7% för att även fortsättningsvis ha ökat i alla val man ställt upp i. Det är rätt givet och självklart att så kommer bli fallet när mätningarna säger 16-18% och spelbolagen har linan 18,5%.
2019-05-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du som med all tydlighet är en ung SD fanatiker bör vårda ditt språk. Bara ett tips i all välmening. Du hade fel liksom de flesta SD anhängarna här i tråden om valresultatet 2018. Över 22 procent var din mest sansade bedömning innan du försvann. Så var det med det.

Det finns naturligtvis många osäkra eller rent av okända faktorer som kan påverka resultatet i val. En sådan var att Socialdemokratiska Arabetarpartiet skulle ha sådan framgång att mobilisera sina nya kärnväljare i ghettona. De som som är okända storheter i opinionsundersökningar.
2019-05-16, 17:14
Moderator
v50s avatar
I SVD/Sifos senaste mätning inför EU-valet får SD 19,9% (+3,0)
https://www.svd.se/svd-sifo-m-mot-historiskt-daligt-val--sd-kan-bli-storst/i/senaste
2019-05-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
I SVD/Sifos senaste mätning inför EU-valet får SD 19,9% (+3,0)
https://www.svd.se/svd-sifo-m-mot-historiskt-daligt-val--sd-kan-bli-storst/i/senaste
Tack för det!

Sifo verkar gilla 19,9 för SD. Det var inte så längesedan de uppmätte samma för Europaportalens räkning.

Kom nyss en undersökning som spådde ökat valdeltagande. Vi kan ju alltid hoppas att det är SDs ökning som syntes där. Alltså att fler SDare orkar ta sig till vallokalen. Men min gissning är fortfarande 15-20 procent. Troligtvis närmare 15 än 20.
2019-05-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Tack för det!

Sifo verkar gilla 19,9 för SD. Det var inte så längesedan de uppmätte samma för Europaportalens räkning.

Kom nyss en undersökning som spådde ökat valdeltagande. Vi kan ju alltid hoppas att det är SDs ökning som syntes där. Alltså att fler SDare orkar ta sig till vallokalen. Men min gissning är fortfarande 15-20 procent. Troligtvis närmare 15 än 20.
SD-väljarna är mer taggade än i tidigare EP-val, helt enkelt för att de är revanschsugna efter riksdagsvalet. Att öka mest av alla ska inte vara antiklimax men blev det ändå pga de skyhöga förväntningarna. Därför kommer de att överraska i den vanliga riktningen denna gång. Man kan se det lite som en sen present från glädjemätarna på YouGov och Sentio. De där konservativa 15%-prognoserna kommer från Novus som kallt räknar med att SD-väljarna kommer att välja sofflocket i samma utsträckning som vanligt. Sifo börjar äntligen få lite nytta av sin webbpanel...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in