Citat:
Ursprungligen postat av
InvisiblePerson
Förstår inte folket i dessa undersökningar. Med tanke på hur mycket det går upp och ner för partierna så verkar det som att folk byter parti lika ofta som jag byter kalsonger. Ta reda på vad partiet ni röstar på står för i stället för att byta parti så fort någon råkar nysa.
Nja, förändringarna är små mellan blocken, de flesta byter till partier som står nära det parti de angav i tidigare OU.
Citat:
Ursprungligen postat av
Galaxvakt
Vilket möjligen styrks av denna intervju om man får tro Nya Tider, där Jimmie berättar om Swexit-omvändningen.
https://www.nyatider.nu/akesson-vi-overgav-swexit-for-att-andra-partier-ville-det/
Jag har inte tillgång till artikeln, men SD verkar om detta stämmer flexibla med sina åsikter, för att få dansa med M.
Jag tror inte JÅ har intervjuats av NT utan det är någon annan intervju som de analyserar. SD har upprepat om och om igen att de fortsatt är negativa mot EU men att de just nu inte kommer kunna lämna för väljarna är för EU, därför skall de göra sitt bästa för att påverka EU inifrån och opinionsbilda mot EU (Faktiskt en liknande inställning som V har). Den radikala högern, dit jag räknar NT och AfS, har lika ohederlig argumentation som de vänsterliberala gentemot SD där de bygger halmgubbar istället för att bara lyssna på vad SD säger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
SD kanske gynnas. Men dessa kampanjer är egentligen riktade till M & KD.
Jag tror det samma, men jag hoppas att det misslyckas av den orsaken att det kanske påverkar M och KD men att det inte påverkar väljarna. Viker sig M och KD förlorar de många av sina väljare till SD. Om KD går vänsterut så åker de nog ut ur riksdagen, deras enda chans är att vara minst lika positiva till SD som M är. Jag tror S räknar med någon sorts Capitolium-effekt. Att medias tjatade om capitolium skall få alla väljare att bli rädda för gaskamrar och nazist-rasister. Men fungerar det? Även de som indoktrinerats i capotolium-narrativet kanske inte gör den kopplingen att man skall rösta på S för det?
S taktik lyckades ju mot L och C i förra valrörelsen med resultatet att L nu närmar sig utplåning och C har bytt ut sina väljare så att de nu har alla sosse-liberaler från det "borgerliga" blocket. Vad händer om S lyckas ge M och KD kalla fötter? Inga av deras väljare kommer gå till JÖK-gänget utan många kommer gå till SD. Det kan ju ge S regeringsmakten igen med bara ett oppositionsparti som 2014-18, men med ett SD på över 20 % istället för 13 %. Men det spelar ju ingen roll för S så länge SD inte får över 50 %. En ny DÖ skulle ge S fortsatt makt men utan att de skulle kunna driva så mycket S-politik, vilket de kanske också struntar i.