2020-01-29, 10:56
  #86821
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men allt du skriver nu är ju varför S minskar i OU och SD har etablerat sig som största parti i samtliga OIs mätningar. Fetningar:

1) Inte erkänna problemen utan låtsas som om det fortfarande är 2006, avsaknad av probleminsikt och skylla på folks känslor istället för att göra något åt någonting. Du och Baastad tycker att S bara misslyckats med att "kommunicera" sin politik trots att de haft hela Mediesverige i ryggen. T.o.m. Aftonbladet tycker numera att du och S har fel.

2) Underskatta SD och visa klassförakt. Återigen tror ni att det är 2006 när SD var ett litet enfrågeparti som er regeringspartner MP är än i dag (Och så vill ni ha svåra och impopulära lösningar? Hur efterblivet är det?). SD har största förtroende i två sakfrågor och ligger högt i alla andra. De är t.ex. tvåa i miljö. Och innan ni ser ner på de obildade äckliga arbetarna som inte förstår er förträfflighet så skall du nog kontrollera utbildningsnivån på de ledande socialdemokraterna. Börja med Löfven. Sedan kanske sossar tycker Löfvens politik är bra, men problemet för S är ju att dessa sossar blir färre för varje månad. Även när S är ett 20 %-parti så kanske de flesta av de 20 % tycker S politik är bra.

Men egentligen skall ni ju få fortsätta att tro dessa saker eftersom det är det som garanterar att SD fortsätter att växa i OU. På S bekostnad så att blågula blocket går över 50 % även medräknat L och "övriga partier".
När det kommer till ett val så handlar det mesta av politiken om vilket parti som har högst trovärdighet. I OU handlar det mer om viket missnöje som finns för stunden.

Kan inte beskriva SD som trovärdiga hur jag en försöker. De är ett populistisk parti med sina rötter i BSS och en invandrarfientlighet som bygger på fördomar mot andra än den egna så kallade etisk renläriga befolkniingen. Vilka de nu är.
SD är vidare ett parti som är längst ut på högerkanten vilket knappast gynnar den så kallade vanliga arbetaren. S däremot har alltid ställt upp på de svagas sida och skapat förutsättningar för att göra Sverige till ett av världens bästa länder att leva i. Någon sådan historia kan SD inte visa upp vilket är helt naturligt med tanke på när SD bildades.
SD är ett parti som kallar sig själva för nationalister och som beviserligen bygger sin politik på ett människo/utbildningsförakt. När jag läser på sociala media så är det återkommande att sverigevännerna själva beskriversin egen skolgång som om de endast har gått livets hårda skola. Utbildningsförakt i sin prydo. Det var också så en liten man i Tyskland argumenterade när han tog makten i Tyskland. Visserligen har ni bytt ut den värsta antisemitisten mot att jaga upp en skräck för islam i alla dess former. Historien går igen men måtte den delen aldrig upprepas.
2020-01-29, 11:14
  #86822
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Här kommer en übernördig uträkning av decimalvärdena för S och SD i dagens Ipsos.

Vi vet att i Ipsos december hade S 25 och SD 24 vid avrundning till heltal och att avståndet mellan partierna var 0,2. Det betyder att värdena i december måste ha varit antingen S 24,6/SD 24,4 eller S 24,5/SD 24,3.

I dagens Ipsos vet vi att S backade 1,5 och därmed måste siffran för S nu i januari vara antingen 23,1 eller 23,0. Vidare uppgav DN att SD i dagens mätning är 0,9 större än S, dvs SD har 24,0 eller 23,9.

Slutsats, värdena i dagens Ipsos är antingen SD 24,0/S 23,1 eller SD 23,9/S 23,0.

Jag blev lycklig av detta inlägg; det finns kanske hopp för världen trots allt.

Jag begriper dock inte varför Ipsos avrundar PE till heltal i estimeringen, när de samtidigt anger differensen mellan två partier i decimalform med en decimal, med tanke på att det 'potentiella felet' (läs range för ett givet konfidensintervall) i differensen mellan två observationer är större än 'potentiella felet' i en enskild observation.
Det känns inte särskilt vetenskapligt om man säger som så…
2020-01-29, 11:15
  #86823
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
De är ett populistisk parti med sina rötter i BSS och en invandrarfientlighet som bygger på fördomar mot andra än den egna så kallade etisk renläriga befolkniingen.
Detta är också Löfvens mantra, ingen lyssnar längre.
2020-01-29, 11:19
  #86824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
När det kommer till ett val så handlar det mesta av politiken om vilket parti som har högst trovärdighet. I OU handlar det mer om viket missnöje som finns för stunden.

Kan inte beskriva SD som trovärdiga hur jag en försöker. De är ett populistisk parti med sina rötter i BSS och en invandrarfientlighet som bygger på fördomar mot andra än den egna så kallade etisk renläriga befolkniingen. Vilka de nu är.
SD är vidare ett parti som är längst ut på högerkanten vilket knappast gynnar den så kallade vanliga arbetaren. S däremot har alltid ställt upp på de svagas sida och skapat förutsättningar för att göra Sverige till ett av världens bästa länder att leva i. Någon sådan historia kan SD inte visa upp vilket är helt naturligt med tanke på när SD bildades.
SD är ett parti som kallar sig själva för nationalister och som beviserligen bygger sin politik på ett människo/utbildningsförakt. När jag läser på sociala media så är det återkommande att sverigevännerna själva beskriversin egen skolgång som om de endast har gått livets hårda skola. Utbildningsförakt i sin prydo. Det var också så en liten man i Tyskland argumenterade när han tog makten i Tyskland. Visserligen har ni bytt ut den värsta antisemitisten mot att jaga upp en skräck för islam i alla dess former. Historien går igen men måtte den delen aldrig upprepas.

Ok, vad är då din förklaring till att ett parti bestående av vulgära och obildade kryptonazister nu är det mest populära partiet enligt alla opinionsmätningar?
2020-01-29, 11:23
  #86825
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Har inte hängt med i OU de senaste månaderna. Men har jag fattat det rätt att SD nu är största parti i samtliga opinionsinstitut?
2020-01-29, 11:33
  #86826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Detta är också Löfvens mantra, ingen lyssnar längre.
Den dagen importerade och inhemska bidragsmaskiner inte längre ser S som garanten för allmosorna går proppen ur slutgiltigt. Precis som i andra länder.

Där S i Danmark är ett lysande undantag eftersom man tidigt lyssnade på sin egen infödda befolkning. Man tog tidigt intryck av SDs motsvarighet i landet. Samtidigt som man såg seriöst på demokratin.

Man vinner inga val på att gå emot folkviljan och brunmåla sina motståndare. S i Sverige är 15 år efter. Ett vänsterblivet land.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2020-01-29 kl. 11:55.
2020-01-29, 11:37
  #86827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Har inte hängt med i OU de senaste månaderna. Men har jag fattat det rätt att SD nu är största parti i samtliga opinionsinstitut?

Ja, senaste Demoskop, Sifo, Novus och Ipsos har alla SD som största parti med en marginal ner till S mellan 0,3 och 1,1 procentenhet (och Sentio som uppger ett övertag på 8,0).

Se t.ex https://pollofpolls.se/
2020-01-29, 12:17
  #86828
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Ok, vad är då din förklaring till att ett parti bestående av vulgära och obildade kryptonazister nu är det mest populära partiet enligt alla opinionsmätningar?

Trodde jag beskrev det i mitt inlägg men en sak jag glömde är att SD är de missnöjdas parti och det oavsett utbildning. Missnöje med invandring som tycks vara orsaken till alla problem enligt Sverigevännerna. Missnöje med för hög skatt utan en tanke på att det är skatten som finasierat och finansierar vår välfärd. Samt att vi lever i egoismens tidevarv.
2020-01-29, 12:44
  #86829
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
... som bygger på fördomar mot andra än den egna så kallade etisk renläriga befolkniingen. Vilka de nu är.

Ja, kan du inte berätta lite mer om detta? Det är ju trots allt bra med en etisk befolkning, det måste innebära hög moral, eller?


On-topic: I dag skriver regeringspartiet MP att sjukdom skall vara ett asylskäl:

"Den som är svårt sjuk eller har stark anknytning till Sverige ska kunna få en möjlighet att stanna. Miljöpartiet vill därför se en skrivning som ger myndigheterna möjlighet att bevilja uppehållstillstånd till svårt sjuka, barn och andra med ömmande omständigheter."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/BRBn2w/nej-sverige-ska-inte-strunta-i-asylratten


Det är ju tur att det finns sådan överkapacitet i vården redan. Annars skulle det kunna uppstå köer.

Kan sådant få mer traditionella socialdemokrater att börja fundera om det är rätt att regera tillsammans med ett parti som helt öppet vill ge bort våra resurser till i princip alla? Om SD är mer tydliga redan om belastning på vården i dag, kan MP:s galenskap öka chanser till eftertanke?
2020-01-29, 13:34
  #86830
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Trodde jag beskrev det i mitt inlägg men en sak jag glömde är att SD är de missnöjdas parti och det oavsett utbildning. Missnöje med invandring som tycks vara orsaken till alla problem enligt Sverigevännerna. Missnöje med för hög skatt utan en tanke på att det är skatten som finasierat och finansierar vår välfärd. Samt att vi lever i egoismens tidevarv.
Skatten finansierar inte vår välfärd längre, den finansierar någon annans välfärd.

Vad fan får jag för pengarna?
2020-01-29, 13:35
  #86831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Trodde jag beskrev det i mitt inlägg men en sak jag glömde är att SD är de missnöjdas parti och det oavsett utbildning. Missnöje med invandring som tycks vara orsaken till alla problem enligt Sverigevännerna. Missnöje med för hög skatt utan en tanke på att det är skatten som finasierat och finansierar vår välfärd. Samt att vi lever i egoismens tidevarv.
Om jag fattar dig rätt så är S de nöjdas parti. Där man är fullt nöjda med importen av bottenskrap och även att finansiera densamma via skatten. Eftersom den enbart finansierar välfärden och inget annat. Samtidigt som man är så filantropiska att man inte ens tänker på att dessa flockar är deras enda framtida väljare.

Jojo.

Varför vandrar då de nöjda från S till oss missnöjda i SD. Det kan väl inte vara så enkelt som att din analys är totalt åt helvete? Och att det är du som är obildad. Frågar enbart åt en kompis. Ursäkta hans obildade språkbruk. Kompisens initialer är SL, och han fattar ingenting.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2020-01-29 kl. 14:07.
2020-01-29, 13:40
  #86832
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag blev lycklig av detta inlägg; det finns kanske hopp för världen trots allt.
Jag begriper dock inte varför Ipsos avrundar PE till heltal i estimeringen, när de samtidigt anger differensen mellan två partier i decimalform med en decimal, med tanke på att det 'potentiella felet' (läs range för ett givet konfidensintervall) i differensen mellan två observationer är större än 'potentiella felet' i en enskild observation.
Det känns inte särskilt vetenskapligt om man säger som så…

Jag tror de kommer återgå till decimaler, som de för nu blir det bara löjligt för alla försöker ändå räkna ut de decimaler de egentligen har men inte skriver ut. Svängningarna blir ju också större då en ökning med 0,1 % kan resultera i att de rapporterar 1 % höjning.

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Trodde jag beskrev det i mitt inlägg men en sak jag glömde är att SD är de missnöjdas parti och det oavsett utbildning. Missnöje med invandring som tycks vara orsaken till alla problem enligt Sverigevännerna. Missnöje med för hög skatt utan en tanke på att det är skatten som finasierat och finansierar vår välfärd. Samt att vi lever i egoismens tidevarv.

Så de som blir våldtagna, rånade eller sitter och väntar på akuten i 6 timmar är egoister? Du har en riktigt vidrig människosyn. Förutom att de med din föraktfulla syn på brottsoffer och sjuka är genuint omoraliska så är ni också samhällsförstörare.

Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
On-topic: I dag skriver regeringspartiet MP att sjukdom skall vara ett asylskäl:
"Den som är svårt sjuk eller har stark anknytning till Sverige ska kunna få en möjlighet att stanna. Miljöpartiet vill därför se en skrivning som ger myndigheterna möjlighet att bevilja uppehållstillstånd till svårt sjuka, barn och andra med ömmande omständigheter."
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/BRBn2w/nej-sverige-ska-inte-strunta-i-asylratten
Det är ju tur att det finns sådan överkapacitet i vården redan. Annars skulle det kunna uppstå köer.
Kan sådant få mer traditionella socialdemokrater att börja fundera om det är rätt att regera tillsammans med ett parti som helt öppet vill ge bort våra resurser till i princip alla? Om SD är mer tydliga redan om belastning på vården i dag, kan MP:s galenskap öka chanser till eftertanke?

De vill verkligen ha hit de dyraste och mest resurskrävande invandrarna från hela välden. Det är nog 4 miljarder människor som kvalificerar sig för skattefinansierad livstidsförsörjning och välfärd i Sverige, enligt MPs definition. Fullständig galenskap! Och S är helt vansinniga som sitter i regering med ett sådant extremistparti. Långsiktigt kan bara SD öka i OU med en sådan regering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in