2019-05-27, 08:24
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
I det preliminära valresultatet i EU-valet får SD 15,4% (+5,7) när 5984 av 6305 valdistrikt är räknade, förmodligen något lägre än vad många hoppats på.

https://data.val.se/val/ep2019/prelresultat/E/rike/index.html

Ja, och tämligen exakt vad jag gissade (kring 15 %) liksom jag i riksdagsvalet förutspådde max 18 %.

Att resultatet avviker stort från OI kan nog denna gång förklaras med att skämsfaktorn tyvärr tycks ha försvunnit, och att OI:s korrigering som bygger på tidigare års erfarenhet därför blir fel.

Dessutom är det ingen nyhet att Sd:s väljare föraktar EU (och det mesta andra som de har noll koll på) och därför sannolikt likt en ryggmärgsreflex uppger Sd som bästa parti även när de inte har tänkt att rösta.
2019-05-27, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Gissade att SD skulle landa på 13-14%. Jag hade fel och är dessutom besviken på att det blev ca 15,5 vilket betyder att partiet fortfarande inte börjat sjunka nämnvärt i opinionen.

Vi kommer att få se SD sjunka framöver men det kommer ta mer tid för detta att ske.

Tror på sätt och vis att du har rätt men det är för tidigt. När (M) och (KD) på allvar, och på ett trovärdigt sätt, börjar konkurrera med Nationalism, Restriktiv migrationspolitik, Minskade bidrag till migranter, och minskat kommunalt ansvar för migranters bostadssituation, samt rejält hårdare tag mot kriminella, då kommer (SD) få det tuffare. Troligtvis hinner de etablera sig en bit över 20% innan det händer men några 30% blir det inte.

Efter att det blivit en högerregering där (M) visar sig vara den ledande kraften kommer nog en del (SD) väljare söka sig till (M) samtidigt som regeringsmedverkan gör en del besvikna och söker sig till radikalare alternativ. Det är nog (AfS) chans att växa...

Kanske kommer vi dit 2022. Annars fortsätter nog (SD) växa men i långsammare takt. Blir det en rejäl lågkonjunktur som tvingar fram ett stålbad liknande Greklands med indragen försörjning för alla statligt & kommunalt anställda akademiker, kulturarbetare, områdesvärdar, etc, så kan besvikelsen nog leda till att både (SD) och (V) växer sig rejält starkare men en så kraftig lågkonjunktur känns rätt avlägsen. Särskilt som krisen är vår egen och omvärlden lär ge draghjälp åt industrin...
2019-05-27, 09:39
Medlem
Väldigt intressant att SD:s framgångar bland väljarna FORTFARANDE synes följa samma mönster som socialdemokraternas för långt mer än 100 år sedan.
Precis som då kommer SD:s tillväxt sist till Norrland. I Jämtland växte SD med 85 procent, i Norrbotten med 68 och Västerbotten med 62.
Härliga siffror!

Inte underligt att Löfven är så sjukt orolig att han slänger lögner och invektiv kring sig
2019-05-27, 10:07
Medlem
SD har ännu inte gått tillbaka, eller stått stilla, i något val sedan de ställde upp för första gången 1988. Alltså under hela 31 års tid.
2019-05-27, 10:31
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
SD har ännu inte gått tillbaka, eller stått stilla, i något val sedan de ställde upp för första gången 1988. Alltså under hela 31 års tid.

Jag är övertygad om att det blir sista valet som det är giltigt. Sd kommer aldrig att nå 20 % i ett riksdagsval eller i ett Europaparlamentsval.

Sd har peakat och när de smygrasistiska åsikterna har plockats in i Kd och M, så är Sd:s enda fråga inte monopoliserad längre. Kvar som ett av de största partierna kommer de bara att vara i obskyra småkommuner i Skåne och Blekinge som Sjöbo, Osby, Staffanstorp, Sölvesborg och Svalöv.
2019-05-27, 10:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag är övertygad om att det blir sista valet som det är giltigt. Sd kommer aldrig att nå 20 % i ett riksdagsval eller i ett Europaparlamentsval.

Sd har peakat och när de smygrasistiska åsikterna har plockats in i Kd och M, så är Sd:s enda fråga inte monopoliserad längre. Kvar som ett av de största partierna kommer de bara att vara i obskyra småkommuner i Skåne och Blekinge som Sjöbo, Osby, Staffanstorp, Sölvesborg och Svalöv.
Väldigt lite fakta pekar i den riktningen.
2019-05-27, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa

Vi får se vad framtiden kommer att utvisa. Naturligtvis kommer även SD någon gång att gå tillbaka eller stå stilla. Det gör alla politiska partier.

Du glömde bl. a. Hörby och Bromölla. Som tur är så ser det inte ut i alla kommuner som det gör i Fjollträsk.
Medlem
Många hade ju fruktat att SD skulle få 13%---14% så man kanske inte skall se 15,4% som en motgång när valdeltagandet låg på ynkliga 53%.
Jag kände själv en olust inför valet. Jag trodde SD skulle landa på 17,4%.

Men vilka faktorer som än läggs in av opinionsinstituten, hur kunde detta gå till egentligen? Bara några dagar före valet redovisar Sifo 18,9%---Politico 18,28%----valu trycks ned till 16,9%----och sedan sjunker det hela till 15,4%.
Detta är inte trovärdigt.
Även om SD är valets verkliga "vinnare" känns det inte som en seger. Men jag tror inte SD på något sätt ger upp. I och med att S sakta sjunker finns ett stort utrymme för ett parti som SD för att fylla ut tomrummet. Allt kommer inte att handla om klimat. Oberoende forskning är viktigare än klimatstrejker. SD kan stå för förnuftet i ekonomiskt hårda tider.
Det blir också intressant att se om KD kan utmana M i framtiden, slipa till Skyttedal mer och använd henne i rikspolitiken inte i EU.
Jessica Stegrud borde SD också inte slösa bort i Bryssel.
Medlem
Siffror från VALU:

Hur många bestämde sig sista veckan?
Genomsnitt: 41%
C 56%
L 54%
M 52%
MP 51%
KD 42%
S 34%
V 30%
SD 22%

(22% är samma som 2014. SD-väljares bestämdhet är bergfast på ett sätt som bör göra övriga gröna av avund)

Partilojalitet mellan valen (Riksdagsvalet 18 > EP-valet 19)
SD 83%
MP 75%
S 73%
M 65%
C 64%
KD 61%
V 55%
F! 41%
L 36%

(Ett parti som ständigt ökar mellan val men ändå behåller förstaplatsen i partilojalitet är de övrigas värsta mardröm. Förlorar man dem till SD är de med allra största sannolikhet förlorade för gott).
2019-05-27, 11:52
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Överskattade SD *och* underskattade C och MP vilket gör det dubbelt störigt.

Jag saknar de gamla valvakorna 2010-2014 med gråtande 7klöver i rutan medan Flashback jublar. Nu är det tvärtom trots att SD fortfarande alltid ökar mest av alla.

Var det inte du som anklagade många för att göra egna "hittepå" faktorer och beräkningar?. Var tog din egen X-faktor vägen? Dvs den som du själv konstruerade av ingenting?
2019-05-27, 11:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Var det inte du som anklagade många för att göra egna "hittepå" faktorer och beräkningar?. Var tog din egen X-faktor vägen? Dvs den som du själv konstruerade av ingenting?
Den "X-faktorn" var en spekulation om hur det skulle kunna vara. Kanske var det så, kanske hade resultatet varit lägre annars.
2019-05-27, 15:37
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror på sätt och vis att du har rätt men det är för tidigt. När (M) och (KD) på allvar, och på ett trovärdigt sätt, börjar konkurrera med Nationalism, Restriktiv migrationspolitik, Minskade bidrag till migranter, och minskat kommunalt ansvar för migranters bostadssituation, samt rejält hårdare tag mot kriminella, då kommer (SD) få det tuffare. Troligtvis hinner de etablera sig en bit över 20% innan det händer men några 30% blir det inte.

Som jag skrev i den allmänna oppinionstråden så har nog SD misslyckats med sin strategi.

Det "konservativa blocket" med M-KD-SD gick slutligen upp i rök i.o.m. att KD röstade för en ny våg av invandrare som utan tvekan kommer att belasta den krympande andelen skattebetalare.

Åkesson har krälat för att behaga Kristersson och lämnat W.O. till KD, det senare vilket EBT inte var sen att utnytta med alla tuffa uttalanden.
Men Kristersson drömmer fortfarande, trots JÖK, om ett framtida samarbete med Fjamåt inom Alliansen och EBT stödde de rödgröna vad det gäller ytterligare invandring i stor skala.

Som jag tidigare har skrivit, Åkessons mycket stora misstag var då han vattenkammade sig och övergav GAL-TAN skalan och snällt ställde in sig i den traditionella vänster-höger dito.

Så länge som SD höll sig till GAL-TAN så höll Åkesson i Svensk politiks taktpinne. Men nu har SD gjort sitt bästa för att bli där de är......ett parti utan taktpinne som M och KD har vänt ryggarna till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in