2019-05-26, 12:41
Medlem
vidLimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, det är intressant, men det kan förstås slå åt båda hållen då det blir lättare för både besökare och förrättare att se till att det inte finns några SD-sedlar. Då måste folk gå och säga till, vilket de inte kommer att göra ifall de tillhör den kategori som tidigare inte vågade plocka på sig SD-sedlar. Men vi får se om 30+ timmar eller så.
I kommunen där jag bor finns det en röstmottagare i varje vallokal vars enda uppgift är att kontrollera att det endast är en person vid valsedelsbordet och att alla valsedlar är i ordning efter att väljaren har lämnat bordet/skynket. Men eftersom det är valnämnderna som anordnar valen kan det vara olika i kommunerna.
2019-05-26, 12:55
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Fattar ni vilken stor dag det är idag!?

Skrev ett liknande inlägg i en annan tråd innan, passar dock minst lika bra här.

Precis varit och röstat och för första gången i min nu tämligen långa "röstkarriär" gick det att rösta anonymt, halleluja! I min vallokal var röstsedlarna placerade bakom ett skärmvägg och endast en åt gången fick gå in där. Eländigt att vi inte hade detta förfarande i riksdagsvalet, då hade vi haft ett annat styre idag.

Sd kommer pga ovan att explodera idag mina vänner, explodera!

Kan ligga något i det. Explodera tvivlar jag på, men någon extraprocent ger det troligen. I förra valet fick man snällt välja valsedlar med massa grannar och bekanta som stod och glodde bredvid. Nu börjar det likna ett val i en anständig demokrati -- tråkigt nog för såssar och vänsterpack.
2019-05-26, 13:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidLimes
I kommunen där jag bor finns det en röstmottagare i varje vallokal vars enda uppgift är att kontrollera att det endast är en person vid valsedelsbordet och att alla valsedlar är i ordning efter att väljaren har lämnat bordet/skynket. Men eftersom det är valnämnderna som anordnar valen kan det vara olika i kommunerna.
Så såg det också ut när jag förtidsröstade i början av veckan. Det stod en tant & höll koll på vilket valsedels-"bås" som var ledigt & skickade fram folk i tur & ordning. Hon verkade även gå fram & kolla hur det såg ut när "båset" var tomt.

"Bås" kanske är lite mycket sagt, det är ju mer som en stor kartong, men den skymde effektivt insyn från andra. Att detta skulle ta en sådan jävla tid att komma på är groteskt. Det kan ju knappt kosta mer än en flyttkartong.
2019-05-26, 13:37
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Precis varit och röstat och för första gången i min nu tämligen långa "röstkarriär" gick det att rösta anonymt, halleluja! I min vallokal var röstsedlarna placerade bakom ett skärmvägg och endast en åt gången fick gå in där. Eländigt att vi inte hade detta förfarande i riksdagsvalet, då hade vi haft ett annat styre idag.

Sd kommer pga ovan att explodera idag mina vänner, explodera!

Var och röstade jag med nu. Vi hade en liten skärm för röstsedlarna här, men fungerade ypperligt. Skönt att man äntligen slipper krånglet att ta 40 olika röstsedlar bara för att alla skall slippa se.
2019-05-26, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Var och röstade jag med nu. Vi hade en liten skärm för röstsedlarna här, men fungerade ypperligt. Skönt att man äntligen slipper krånglet att ta 40 olika röstsedlar bara för att alla skall slippa se.

Även där jag var och röstade fungerade det ypperligt. Endast en person i varje "bås". Här var "båsen" så placerade så att alldeles bakom dessa fanns en vägg så ingen kunde stå bakom och kolla. Alla partiers valsedlar fanns.
2019-05-26, 18:33
Medlem
Stakeholders avatar
Tv gjorde något som liknade en exit poll. Dvs intervjuade folk utanför vallokalen. Alla var Fimp.
2019-05-26, 18:37
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
[quote=Kalle-P|67682638]Skulle denna mätning stå sej så är det ett glädjande resultat. SD skulle få fyra platser och JA-partiet (L) skulle inte få någon. Hoppas att SD kommer att fördubbla sina platser.[/

Sd är tack och lov usla på att få iväg sina väljare, särskilt i EU-valet. Sd får troligen kring 15 % och tre mandat. Illa nog, men lägre andel som röstar på dem än på moderaterna i alla fall, även om mandaten blir lika många.
2019-05-27, 06:03
Medlem
Då kan vi konstatera att OU denna gången överskattade SD. Liksom VALU. Sifos tvåfaldiga 19,9 är inte lite fel. Vilket innebär att det i fortsättningen blir svårt att tolka kommande OU gällande riksdagsval.
2019-05-27, 06:17
Moderator
v50s avatar
I det preliminära valresultatet i EU-valet får SD 15,4% (+5,7) när 5984 av 6305 valdistrikt är räknade, förmodligen något lägre än vad många hoppats på.

https://data.val.se/val/ep2019/prelresultat/E/rike/index.html
2019-05-27, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
I det preliminära valresultatet i EU-valet får SD 15,4% (+5,7) när 5984 av 6305 valdistrikt är räknade, förmodligen något lägre än vad många hoppats på.

https://data.val.se/val/ep2019/prelresultat/E/rike/index.html

Samtidigt får man nog berömma tråden, som denna gång varit mer modest. Ett flertal inbitna SD-vänner har tvivlat på OI:s höga siffror och gjort analysen att SD-väljare oftare stannar i soffan vid EU-val än andra partiers sympatisörer. Det var korrekt.
2019-05-27, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Då kan vi konstatera att OU denna gången överskattade SD. Liksom VALU. Sifos tvåfaldiga 19,9 är inte lite fel. Vilket innebär att det i fortsättningen blir svårt att tolka kommande OU gällande riksdagsval.
Överskattade SD *och* underskattade C och MP vilket gör det dubbelt störigt.

Jag saknar de gamla valvakorna 2010-2014 med gråtande 7klöver i rutan medan Flashback jublar. Nu är det tvärtom trots att SD fortfarande alltid ökar mest av alla.
2019-05-27, 08:20
Medlem
greta75s avatar
Gissade att SD skulle landa på 13-14%. Jag hade fel och är dessutom besviken på att det blev ca 15,5 vilket betyder att partiet fortfarande inte börjat sjunka nämnvärt i opinionen.

Vi kommer att få se SD sjunka framöver men det kommer ta mer tid för detta att ske.
Senast redigerad av greta75 2019-05-27 kl. 08:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in