2018-09-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glesbygdslover
Frågade min gamla farfar och farmor om saken och svaret var så innehållslöst att jag inte visste vad jag skulle svara... Vi röstar på S det har vi alltid gjort ... Ööhh okej så om S bestämmer sig för att föra blitzkrieg på Finland så kommer dom gamla att rösta S för... Det har dom alltid gjort
Tyvärr lika här
2018-09-09, 13:05
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
För att få valresultat över 20% måste man bryta sig in i väljargrupper som bär upp stora statssubventioner. Det handlar om den stora medelklassen som behöver barnbidrag, ränteavdrag osv för att kunna leva ett liv utan att behöva lägga hela lönen på mat och hyra. Dessa väljargrupper har inte råd att leka radikaler och rösta emot sina ekonomiska intressen som vissa andra väljargrupper har råd att göra. Dessa väljargrupper vill ha kontinuitet och att rösta på SD innebär osäkerhet vilket inte är bra om man jobbar i offentlig sektor där neddragningar och besparingar är ständigt återkommande hot. Problemet är att medelklassen har fått fler och fler saker att vara missnöjda över. Att hela medelklassen skulle vara på väg att övergå till SD ser vi inga tydliga tecken på än så länge. Däremot har tillräckligt många börjat göra det vilket har skapat en del panik. Jag tror att S och M inser vad som behöver göras och därför kommer invandringen strypas efter valet för att stoppa blödningen till SD. Ser vi fyra år till av det vi sett hittills är det inte omöjligt att SD hamnar över 25% i nästa val.
Det är sånt här snack som får mig att tappa hoppet lite...

Jag säger inte att du har fel, din analys kan mycket väl stämma, men om inte SD får över 20% idag känns det rätt tröstlöst. Jag slits mellan hopp och förtvivlan just nu. Antingen status quo i fyra år till, eller något som rör om i grytan rejält, något som skakar om hela etablissemanget i grundvalarna. Därmed inte sagt att SD är svaret på alla problem vi står inför.
2018-09-09, 13:09
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
< 18.5% är ett misslyckande.
18.5% - 19.9% är helt ok och är där jag tror att SD landar.
20.0% - 21.5% är bra.
> 21.5% är mycket bra.

Jag skulle snarare vilja säga:
Under 20% - katastrofalt misslyckande. Folk lämnar landet
20-25% - Godkänt
25-30% - Bra
Över 30% - Fantastiskt
2018-09-09, 13:12
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
För att få valresultat över 20% måste man bryta sig in i väljargrupper som bär upp stora statssubventioner. Det handlar om den stora medelklassen som behöver barnbidrag, ränteavdrag osv för att kunna leva ett liv utan att behöva lägga hela lönen på mat och hyra. Dessa väljargrupper har inte råd att leka radikaler och rösta emot sina ekonomiska intressen som vissa andra väljargrupper har råd att göra. Dessa väljargrupper vill ha kontinuitet och att rösta på SD innebär osäkerhet vilket inte är bra om man jobbar i offentlig sektor där neddragningar och besparingar är ständigt återkommande hot. Problemet är att medelklassen har fått fler och fler saker att vara missnöjda över. Att hela medelklassen skulle vara på väg att övergå till SD ser vi inga tydliga tecken på än så länge. Däremot har tillräckligt många börjat göra det vilket har skapat en del panik. Jag tror att S och M inser vad som behöver göras och därför kommer invandringen strypas efter valet för att stoppa blödningen till SD. Ser vi fyra år till av det vi sett hittills är det inte omöjligt att SD hamnar över 25% i nästa val.

Givetvis kan du ha rätt. Jag tror däremot att massinvandringen har brutit sig in och orsakat så pass mycket problem för både medelklassen och övriga klasser, så att man inte längre känner sig trygg med att ha sina barn ute på kvällarna och att man dessutom ser en koppling till alla följdfel i välfärden orsakat av massinvandring. Jag tror verkligen att SD får över 20% redan idag av den enkla anledning att det är så tydligt att folk har fått det sämre för att vi istället betalat enorma summor pengar för invandring och misslyckad integration. Minskad invandring kommer att gynna folk som lever på marginalen.

Jag kommer, som jag skrev tidigare i tråden, att bli väldigt besviken om SD hamnar under 20% och det finns givetvis en risk att så kan ske.

Hoppas inte vi gick för mycket off topic nu i tråden. Den handlar ändå om opinionsundersökningar.
2018-09-09, 13:14
Medlem
OukMougars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Och du tror att din beskrivning gäller också ett parti som har 13%? Eller 20%. Eller 25%? Detta var ett av de mest korkade inlägg på länge i den här tråden. Det hade möjligen kunnat stämma på ett fyra-fem procents parti, men nu snackar vi om ett parti som kommer att få långt över en miljon som röstar på dem. Skulle alla dessa vara white trash enligt dig? Löjeväckande.

Jag menar inte att de som röstar på SD är "white thrash", om man nu måste använda det uttrycket, utan att de som inte gör det väljer bort SD därför att bilden av en SD-röstare inte stämmer med deras självbild. För att den är för "white thrash" om vi nu måste använda det uttrycket. Vidare att detta talar för att det inte är en bradleyeffekt - man är inte rädd för att säga att man röstar på sd, man är rädd för att vara en sd-röstare. Som ett fullkomligt anekdotiskt bevis gick jag och röstade precis; utanför lokalen hade alla partier rena och fräscha representanter som delade ut valsedlar, utom SD som hade en kvinna med tydlig missbruksproblematik som såg ut som ett mellanting mellan batikhäxa och prostituerad.

Edit: Fick precis göra Inizios webbpanelsundersökning så gissar att den kommer innan vallokalssundersökningarna, ljög dock och sa att jag röstat på kd så ni kan nog dra ner dom någon promille.
Senast redigerad av OukMougar 2018-09-09 kl. 13:24.
2018-09-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Jag förstår inte riktigt frågeställningen så jag har ingen aning om jag svarar "rätt" eller inte. De flesta köpare av opinionsundersökningar vill ju vara ensamma om undersökningarna för att kunna locka läsare till just sin sajt. Ifall man inte sålde rättigheterna till opinionsmätningarna exklusivt så tror jag ingen skulle betala för dem. Då blir också effekten att marknaden snabbt blir "inmutad" och orörlig.
Men det finns ju ingenting som talar för att beställaren styr innehållet om vi ser till det stora hela. Tittar vi på profileringen på institut/köpare så är ju Yougov/Metro eller GP/sifo inte matches made in heaven.
Om partiernas ställning i ett instituts OU vore ett uttryck för beställarnas politiska preferenser skulle följande ha varit sant genom åren:

- Aftonbladet avgudade SD 2010
- Aftonbladet föredrog M framför S under största delen av UM-perioden
- Borgerliga GP och SvD tycker att MP är det bästa som hänt någonsin (med S som bubblare)
- Metro/TT brinner som olympiska facklor för SD

Och mycket mer.
2018-09-09, 13:16
Medlem
fernebos avatar
Det är klart att de löjligt låga siffrorna från Ipsos och Sifo mfl väcker lite oro, men jag tror faktiskt att de kommer att få äta upp sina siffror. Jag tror helt enkelt inte att SD kommer att få under 20%. Fömodligen så kommer Yougov och Sentio att hamna rätt nära och vi kommer än en gång få en debatt om varför instituten kunde underskatta SD så grovt.

Vad värre är, så kan det faktiskt bli som så att underskattningen av SD är så stor att det spiller över på siffrorna i sin helhet. Instituten kan ju alltid bortförklara att man missat ett parti, men om man missar stort och att det pga det blir fel för samtliga partier så blir det väldigt konstigt. Gapet mellan lägsta siffran och högsta är numera 9% och det är ett helt centerparti. Vilket ju naturligtvis är helt sjukt..

En sista gissning på valdagen då. Jag säger 23,9%.
2018-09-09, 13:16
Medlem
Mike.Andersens avatar
Kommer SVT och TV4 att lyckas med deras Valu den här gången och pricka rätt på SD? Förra gången så underskattade de SD grovt och lurade Gudrun Schyman att Fi hade tagit plats i riksdagen.

Så ska SVT och TV4 undvika nytt SD-fiasko

Citat:
SVT och TV4:s valdagsundersökningar underskattade Sverigedemokraterna grovt i förra valet.

Och lurade Gudrun Schyman att Fi tagit plats i riksdagen.

Inför söndagens valvakor har SVT och TV4 tvingats göra om sina mätningar på valdagen.

– Vi håller tummarna, säger professor Sören Holmberg som står bakom SVT Valu.

När vallokalerna stänger klockan 20.00 på söndag kommer osäkerheten vara stor. Eftersom valmyndigheten presenterar ett preliminärt valresultat först mellan 22 och 23 är intresset för SVT och TV4:s valdagsundersökningar stort.

Historiskt har SVT:s Valu hamnat nära valresultatet och haft hög trovärdighet.

I SVT Valu svarade 13 000 väljare efter förra valet på ett formulär utanför olika vallokaler om hur de hade röstat.
2018-09-09, 13:17
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glesbygdslover
Frågade min gamla farfar och farmor om saken och svaret var så innehållslöst att jag inte visste vad jag skulle svara... Vi röstar på S det har vi alltid gjort ... Ööhh okej så om S bestämmer sig för att föra blitzkrieg på Finland så kommer dom gamla att rösta S för... Det har dom alltid gjort.

Fotnot tror att nästa val om 4 år kommer att sänka sossarna ännu mer då de gamla som min farmor och farfar går ur tiden.
De är alltså inte äldre än att de fortfarande kan rösta på egen hand? Min farmor hade, om hon levde, antagligen röstat SD idag. Sista gången, valet 2014, röstade min far åt henne och då på M för att hon alltid varit mörkblå vilket skulle respekteras.

Delar din tro på ett sjunkande S. De som röstat så i alla tider, alltså utan självständigt tänkande, blir färre. Dagens enorma informationsflöde bidrar förhoppningsvis till det bättre. Som jag skrev för flera år sedan tror jag att SD kommer ta över den roll S historiskt haft och ha den kanske mest lojala väljarbasen.
Senast redigerad av lakritc 2018-09-09 kl. 13:47.
2018-09-09, 13:18
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Det är sånt här snack som får mig att tappa hoppet lite...

Jag säger inte att du har fel, din analys kan mycket väl stämma, men om inte SD får över 20% idag känns det rätt tröstlöst. Jag slits mellan hopp och förtvivlan just nu. Antingen status quo i fyra år till, eller något som rör om i grytan rejält, något som skakar om hela etablissemanget i grundvalarna. Därmed inte sagt att SD är svaret på alla problem vi står inför.

Att S och M ligger nere på Håkan Juholt- respektive Bo Lundgren-siffror samtidigt är betydligt mer omstörtande än att SD ligger runt 20%. Tidigare balanserade de två partierna varandra så när M gick dåligt gick det bra för S och vice versa. Nu är den dynamiken bruten till bådas förlust. Hade SD främst ätit upp småpartierna hade de inte varit lika systemhotande som de är idag. S och M vet att de behöver göra något för att stoppa detta. Realpolitiken kommer kicka in efter valet.

Även om vi inte får se en S/M-regering kommer vi med största sannolikhet få se en ny migrationsöverenskommelse mellan S och M som möjligtvis överträffar SD:s politik på området. Luciabesult har fattats tidigare och det är inte särskilt svårt att återgå till den politiken om den politiska viljan finns. Annars kommer SD fortsätta växa i opinionen.
2018-09-09, 13:21
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Kommer SVT och TV4 att lyckas med deras Valu den här gången och pricka rätt på SD? Förra gången så underskattade de SD grovt och lurade Gudrun Schyman att Fi hade tagit plats i riksdagen.

Ojoj.. TV4 har anlitat Sifo för sin Valu.. Herregud..

SVT tror jag däremot kommer att försöka. De verkar ju i varje fall vara medvetna om att det gick väl fel senast och vill träffa rätt denna gång. SD lär vara underskattade i båda mätningarna, men SVT kommer nog att komma närmare. Sifo däremot är numera så usla att det inte går att ta dem på allvar.
2018-09-09, 13:21
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag skulle snarare vilja säga:
Under 20% - katastrofalt misslyckande. Folk lämnar landet
20-25% - Godkänt
25-30% - Bra
Över 30% - Fantastiskt

Håller helt med. Så jag rankar det med

Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen

Lura henne får de för min del gärna göra igen. Gärna MP också att de klarar sig 4% spärren men senare när distrikten räknas så åker de ur

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in