2018-09-09, 12:42
Medlem
Jag gissade 21.7% för två veckor sedan. Hade väntat mig att de gamla opinionsinstituten skulle landa kring 19% i sista mätningarna, men de pendlar kring 17%...

Sänker därför min gissning till 20.3%, vilket ändå är ett starkt resultat.

Över 20% och näst största parti är helt ok.
2018-09-09, 12:44
Medlem
Expressens duell mellan Åkesson och Lööf var som ett bisarrt skämt, en levererar floskler den andra sanningen, båda sidor tror att de vann debatten

Skall strax rösta, säger såklart inget då vi har valhemlighet i Sverige

Killgissningen, jag kommer med får bli 25,7 % för SD baserat på torgmötena mest och YOUGOV samt också lite förhoppningar om förändring.

Under 20% så blir det en allvarlig funderare om Sverige är värt att satsa livet i.
2018-09-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om detta skulle hända, jag säger om. Så vore det väldigt intressant med en stor, djupgående OU som koncentrerar sig på just SD-väljare. För att utröna vilken effekt SVT-blamagen verkligen fick.
Ja. Oavsett hur det går skulle jag vilja se en djupdykning i anledningarna till att folk röstade på SD, och ännu viktigare varför andra som övervägt rösta på dem valde bort det.

Ge respondenterna en lista på SD-relaterade händelser och utspel samt nyhetshändelser som antas ha påverkat opinionen, och fråga sen “hur mycket har du läst/hört och hur insatt är du i X” samt “har händelse X påverkat ditt stöd för SD och i så fall i vilken riktning?”

Sen listar man typ...

Akilov
9000 afghaner
Skjutningar
Bilbränder
SVT-gate
2018-09-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markto
varenda jäkel i vallokalen visade upp sina SD-valsedlar. av de 15 i kön verkade samtliga ha SDs i sina händer.

Jag röstade här i Sthlm nyss. Närmre bestämt Solna/Råsunda.
Jag kollade säkert 25 pers minst och inte en enda tog sd valsedlar till skillnad från mig.

Sd är helt enkelt alldeles för små i Sthlm och Gbg för att bli riktigt stora.
Dessa två städer har omkring 1/3 av Sveriges befolkning. Och då sd är små bland dessa väljare måste det kompenseras å det grövsta av resten av landet. Och så mycket klarar inte landsbygden av att kompensera.

Sd måste lyckas i Sthlm och Gbg nästa val.

19 procent detta val. En bra siffra överlag.
2018-09-09, 12:51
Medlem
Månsans avatar
Sådär, nu har jag gjort min plikt. Röstat på SD i en liten skola i landets antagligen blåaste valkrets (M). Utanför stod en moderat- och en folkpartikärring och delade ut lappar. Inga andra gjorde sig besvär.

Inne i vallokalen tycktes facket med SD-valsedlar vara helt orört. En rejäl bunt. Antingen hade högen just fyllts på eller också hade ingen rört den sen vallokalen öppnades, sannolikt det senare.

Min utländska fru var också med. Hon gillar inte muslimer så jag bestämde SD åt henne också, föreföll det mest logiska. När vi ställde oss bakom skärmen blev vi tillrättavisade av en tant i knytblus, "bara en i taget bakom skärmen" förmanade knytblusen. Vi struntade i henne och ordnade våra sex SD-sedlar i kuverten.

Allt under 24% ikväll betraktar jag som ett bakslag.
2018-09-09, 12:52
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped

Killgissningen(

Om du använder ett ord som manshatande radikalfeminister använder kan du redan nu packa väskorna tycker jag.

Tror SD får 22,7 % . Valfusket drar ned det från 25,7 till 22,7.
2018-09-09, 12:54
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Intressant! Du har satt ribban lägre än vad jag har gjort. Väntan är outhärdlig nu hehe.

För att få valresultat över 20% måste man bryta sig in i väljargrupper som bär upp stora statssubventioner. Det handlar om den stora medelklassen som behöver barnbidrag, ränteavdrag osv för att kunna leva ett liv utan att behöva lägga hela lönen på mat och hyra. Dessa väljargrupper har inte råd att leka radikaler och rösta emot sina ekonomiska intressen som vissa andra väljargrupper har råd att göra. Dessa väljargrupper vill ha kontinuitet och att rösta på SD innebär osäkerhet vilket inte är bra om man jobbar i offentlig sektor där neddragningar och besparingar är ständigt återkommande hot. Problemet är att medelklassen har fått fler och fler saker att vara missnöjda över. Att hela medelklassen skulle vara på väg att övergå till SD ser vi inga tydliga tecken på än så länge. Däremot har tillräckligt många börjat göra det vilket har skapat en del panik. Jag tror att S och M inser vad som behöver göras och därför kommer invandringen strypas efter valet för att stoppa blödningen till SD. Ser vi fyra år till av det vi sett hittills är det inte omöjligt att SD hamnar över 25% i nästa val.
2018-09-09, 12:55
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Just därför de mätt så snett. Galet att göra så när SD har en arme av nyttiga iditer varav flertalet har flera konton på många sociala medier där de spyr ut hat och propaganda.

När mätte de så snett?
2018-09-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Nu kommer jag väl att bli nedskjutens här i tråden. Men jag vill ändå resa den principiellt intressanta frågan varför vissa mediaföretag/ politiska grupperingar har ”sina utvalda” institut som de regelmässigt nyttjar.

Skulle enbart marknadsekonomi råda borde dessa mekanismer ha påverkat instituten.

Jag förstår inte riktigt frågeställningen så jag har ingen aning om jag svarar "rätt" eller inte. De flesta köpare av opinionsundersökningar vill ju vara ensamma om undersökningarna för att kunna locka läsare till just sin sajt. Ifall man inte sålde rättigheterna till opinionsmätningarna exklusivt så tror jag ingen skulle betala för dem. Då blir också effekten att marknaden snabbt blir "inmutad" och orörlig.
Men det finns ju ingenting som talar för att beställaren styr innehållet om vi ser till det stora hela. Tittar vi på profileringen på institut/köpare så är ju Yougov/Metro eller GP/sifo inte matches made in heaven.
2018-09-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
< 18.5% är ett misslyckande.
18.5% - 19.9% är helt ok och är där jag tror att SD landar.
20.0% - 21.5% är bra.
> 21.5% är mycket bra.

Jag tycker allt under 21.5 är dåligt jag blir besviken om dom inte får mer än så allt över 25% känns bra för mig.
2018-09-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Vad vi däremot med absolut säkerhet kan fastslå är att PK-instituten inte uppjusterat SD ju närmare valet vi kommit enligt den teori som var så populär hos en del i tråden. Vilket också betyder att valet har potential att skicka ett antal institut i graven när det gäller politiska opinionsmätningar.
Just detta bestämdes vid groggen och cigarren hos Toivo för några veckor sedan, det skulle ha varit alltför uppenbart om man denna gång började justera upp SD siffror, planen var redan knäckt på Flashback Min teori att de försöker göra vad de kan med sina undermåliga metoder. Bättre än så här blir/blev det inte - precis dock som förväntat och planerat. Det lustiga är att vi har de här diskussionerna varje val. Dejavy, någon? Och som den naturvetare jag är, om något upprepas med viss frekvens, då finns det något utöver slumpen som styr. Men jag kan ha fel, chansen/risken finns, men jag ser den i detta nu inte som överhängande.

Det som talar emot att jag har rätt är den massiva påverkansoperation vi just nu är utsatta för (det jag ser nu på både TV4 och SVT är magstarkt (om än subtilt), och värdigt en bananrepublik)(och vilket kan påverka de mer svagsinta som ju är många), samt att 25% är en enorm siffra i en population. Och att dessa 25% mangrant går och gör sin plikt och röstar är inte alls säkert. Snart är det facit
2018-09-09, 13:02
Medlem
Frågade min gamla farfar och farmor om saken och svaret var så innehållslöst att jag inte visste vad jag skulle svara... Vi röstar på S det har vi alltid gjort ... Ööhh okej så om S bestämmer sig för att föra blitzkrieg på Finland så kommer dom gamla att rösta S för... Det har dom alltid gjort.

Fotnot tror att nästa val om 4 år kommer att sänka sossarna ännu mer då de gamla som min farmor och farfar går ur tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in