2018-06-12, 17:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det lär dock inte vara främst asylinvandrade kvinnor från mellanöstern som röstar på Sverigedemokraterna, även om det kanske förekommer. Möjligtvis kristna sådana och konvertiter. Annars är tidigare asylsökande en grupp som röstar i låg grad överhuvudtaget och ännu mer sällan specifikt på Sverigedemokraterna.
Det handlar säkerligen mer ofta om europeiska kvinnor från länder som Polen, Tjeckien, Ungern och liknande och som sagt kristna invandrare och konvertiter från islam som lämnat religionen eller gått över till en annan.
Många kvinnor från Iran som flydde den islamistiska statskuppen, många kurdiska kvinnor är också ateister och har säkert röstat vänster men nu när de ser att vänstern vill införa islamism så blir SD det säkraste alternativet. Och alla kristna syrianer och libaneser. Jag kan tänka mig att en hel del turkar inte heller vill ha Erdogans islamister här.
2018-06-12, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Vilka är det 4.4 %-enheters skillnad mellan?
Sifo/Sentio Maj 2018.
2018-06-12, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SDs Mattias Karlsson hälsar trådens SD-anhängare att vi inte kan ta ut segern i förskott bara för att opinionssiffrorna är så bra, han verkar också följa status.st

"Jag gillar formen i slutet på linjen över vårt medelvärde på status.st just nu Mina bittra erfarenheter säger mig dock att vi sällan får någonting gratis och att få glädjeämnen varar för evigt. Få saker är så dumma som att ta framgångar för givna och att ta ut segrar i förskott. Etablissemanget kommer knappast stillatigande sitta och se på medan vi ostörda defilerar in på upploppet som valets segrare. Jag förutspår att de kommer att slå ned på oss med full kraft inom kort och även i sitt sönderfall är de fortfarande kraftfulla. Då gäller det att vi håller ihop och fortsätter framåt. Som vi alltid har gjort tidigare. Vi har en episk batalj och ett gatlopp framför oss där vi måste ge allt varje dag. Hårt arbete, gemenskap, fosterlandskärlek, självuppoffring och jävlaranamma är vad som tagit oss till den punkt där vi står idag och det är ingenting annat än mer av den varan som kommer att ta oss segrande över mållinjen. Inga röster är säkra förrän de ligger i valurnan och i detta ödesval kommer varje röst räknas. Låt oss se till att inte missa någon!"
Inget är säkert, men SD har väl aldrig bommat en valrörelse, dvs det har väl bara gått uppåt varje gång valrörelsen startat, som ett självspelande piano?
2018-06-12, 18:55
Medlem
Nycticoraxs avatar
Har nu något knappt år haft 22.8% tippat valresultat. Gissar på samma sätt där som som nyliga SCB där jag gissade 18.9. Håller fortfarande på 22.8%, ett riktigt bra resultat, trots senaste tidens skutt. Det hade jag inte räknat med, då jag tror att ökningen kommer sakta men säkert, för att proppen kanske ska gå ett par år senare vid en lågkonjunktur.

Den stora massan lemmings har ju faktiskt inte vaknat, även om det är lätt att tro det för vissa, den senaste tiden. Sommaren är dock lång och saker kommer att hända, med diverse utspel från M & S. Några 30%+ ser jag inte även om trenden är tydlig bland folk runt omkring mig.
2018-06-12, 19:18
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Många kvinnor från Iran som flydde den islamistiska statskuppen, många kurdiska kvinnor är också ateister och har säkert röstat vänster men nu när de ser att vänstern vill införa islamism så blir SD det säkraste alternativet. Och alla kristna syrianer och libaneser. Jag kan tänka mig att en hel del turkar inte heller vill ha Erdogans islamister här.

Ja, det finns enskilda undantag och enskilda grupper som röstar på Sverigedemokraterna även bland tidigare asylsökande. Men generellt så är det inte nyligen asylsökande som är Sverigedemokraternas målgrupp eller som röstar i särskilt höga procentantal på Sverigedemokraterna som man kan se i statistiken. Utan det är invandrare som bott här länge, främst europeiska invandrare som kommer hit för decennier sedan, i andra hand kristna folkgrupper.
2018-06-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Intressanta artiklar och samtal om Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar och anledningar till att Sverigedemokraterna ökar så kraftigt just nu i mätningarna.

https://detgodasamhallet.com/2018/06/10/gastskribent-nils-olov-johnson-varfor-sd-okar-i-de-senaste-opinionsundersokningarna/

https://www.ifn.se/media/institutet_i_media/2018/2018-06-07-sa-palitliga-ar-opinionsmatningarna-farre-svarar-i-undersokningarna

Nils-Olovs artikel skulle ju enligt han själv indikerar att Bradley effekten minskar. Tror personligen den är lika hög totalt sätt eftersom den nog är väldigt stark i våra största städer (GBG, Stockholm) men klart mindre på typ skånska landsbygden.

Skulle Nils-Olov ha rätt så skulle inte SD vara underskattade i mätningarna längre.
2018-06-12, 19:44
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Hat är ett mycket starkt ord. Jag har aldrig hatat ett svenskt parti, dess medlemmar eller sympatisörer.

Verkligheten kom knackande på dörren? Snarare är det tålamodet som tryter.

Att diskutera SD mer i detalj är inte trådens ämne, men min syn på SD som parti har inte ändrats i någon större grad. Att jag inte ser SD som det största problemet i svensk politik idag, beror främst på andra partiers icke-agerande sedan lång tid tillbaka i många frågor kring lag och ordning. Och paria-stämpeln på SD som aldrig bjudits in till diverse samtal och överläggningar har varit pinsam och i grunden upprörande ur ett demokratiperspektiv.

Jag sympatiserar inte med t.ex. Italiens nya regering, men jag tycker att det var upprörande att presidenten inte godkände det första regeringsförlaget, där han vägrade godkänna finansministern.
din omskrivning stämmer väl på de flesta som röstar på SD. Vi röstar inte på SD för att det är ett så fantastiskt bra och perfekt parti,utan för att det är mindre dåligt än alla andra alternativ,med olika grader i helvetet.
Jag kan alltså konstatera att du har vaknat upp också ..Grattis !!!
Senast redigerad av Erk Swede 2018-06-12 kl. 19:47.
2018-06-12, 19:55
Medlem
Jag håller med flera debattörer här som anar att MSM snart plockar fram en skandal för att pressa ned SD. Man försöker. Exempel: "SD-topp misshandlar sin Thailändska fru"... ....eller "SD-topp bjöds på vodka av Putins sekreterare"... ...

Och Sossarna tvingas plocka fram det ultimata valfläsket: "gratis tandvård till alla pensionärer".

Vi väntar på Yougov. Så här ser dom senaste mätningarna ut för dom tre stora:

april: Sossar 23,3%....SD 22,1% och M 19,9%

maj Sossar 23,0%....SD 23,0% och M 18,3%

Jag har stort förtroende för Yougov men resultaten är platta och det blir inte så stora kast. Jag förutser att SD går fram men inte med chocksiffror. Yougov behöver inte som flera andra institut pressa upp för att kompensera för tidigare manipulation.

juni kan bli ungefär:

1) SD 23,9%....2) Sossar 22,1% och 3) M 20,4%

Jag bedömer just nu att Sentios siffra för SD är felaktig. Jag menar också att M inte gör en dålig valrörelse. Dom är usla men har politiker som är proffs och har välsmorda munläder. Jämför Sossarnas hjärndöda Zombies..

Hmmm, beslutet kan inte överklagas.

Det skall bli intressant att se hur nära jag ligger. Vi får vara glada för varje ökning för SD. Betänk också att Sossarna kan inte 2018 sjunka hur lågt som helst, det finns ett golv som bromsar fallet.
Senast redigerad av ShariaInstructor 2018-06-12 kl. 20:05.
2018-06-12, 20:25
Medlem
Sifo har nu bekräftat det jag sagt hela tiden: Rusningen från S till SD beror i första hand på afghanamnestin.

4 av 5 S-väljare bakom skärpta migrationspolitiken.

37+40 procent vill ha lika stram eller ännu stramare politik. Bara 7 procent vill gå åt andra hållet. Vad S gjorde genom amnestin var att gå emot 80% av sina väljare på ett väldigt provokativt sätt.
De här siffrorna kommer inte som en chock för partiledningen eller valstrategerna. Egna mätningar har länge visat samma sak. I bakgrundssamtal med SvD:s källor återkommer ett orsakssamband och en intern analys: lagen om att låta de ensamkommande få en ny chans att stanna har dragit ner väljarstödet.

Vi vet att vi går ner i opinionen när det kommer negativa besked om migrationspolitiken, som det om ensamkommandelagen, säger en centralt placerad S-källa.
Freudiansk felsägning kanske, men källan säger rakt ut att ett besked om mer generösa invandringspolitiska beslut är negativa.

MP har alltså bjudit SD på S-väljare motsvarande ett helt MP...
2018-06-12, 20:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det man kan vara helt övertygad om är att media sitter på ett antal "skandaler" som man väntar med till veckorna/dagarna innan valet. Jag är övertygad om att skitkastningen vid förra valet pressade ner siffrorna med ett par procentenheter de sista dagarna. SÅ måste det inte bli den här gången, men man måste vara beredd & vaksam.

Frågan är vad man kan slänga på löpsedlarna som skulle få folk att välja bort SD 2018? JÅ äter barn till frukost fungerade för judarna i amerikansk press innan andra världskriget, men det är uttjatat nu. JÅ som en kackerlacka som sprejas med Zyklon B av 7K, det har Greider prövat i Dalademokraten och det fungerade inte. JÅ och SD som brunråttor i rännstenen, fungerade inte för judinnorna Anne Ramberg eller Cecilia Hagen. Statsministern som på bästa i sändningstid i Skavlan utmålar SD som nazister som gjorde HH hälsningar och hade hakkors på väggarna fungerade inte heller.

Jag tror de så smått börjar inse att svenska folket anser att PK-politiker och PK-journalister är värre än nazismen och Hitler. Vilken insikt! Jag förstår att de börjar bli nervösa...

Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
din omskrivning stämmer väl på de flesta som röstar på SD. Vi röstar inte på SD för att det är ett så fantastiskt bra och perfekt parti,utan för att det är mindre dåligt än alla andra alternativ,med olika grader i helvetet.
Jag kan alltså konstatera att du har vaknat upp också ..Grattis !!!

Fast farbror Sven är så yrvaken att han inte vet att han vaknat.
2018-06-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Sifo har nu bekräftat det jag sagt hela tiden: Rusningen från S till SD beror i första hand på afghanamnestin.

37+40 procent vill ha lika stram eller ännu stramare politik. Bara 7 procent vill gå åt andra hållet. Vad S gjorde genom amnestin var att gå emot 80% av sina väljare på ett väldigt provokativt sätt.
De här siffrorna kommer inte som en chock för partiledningen eller valstrategerna. Egna mätningar har länge visat samma sak. I bakgrundssamtal med SvD:s källor återkommer ett orsakssamband och en intern analys: lagen om att låta de ensamkommande få en ny chans att stanna har dragit ner väljarstödet.

Vi vet att vi går ner i opinionen när det kommer negativa besked om migrationspolitiken, som det om ensamkommandelagen, säger en centralt placerad S-källa.
Freudiansk felsägning kanske, men källan säger rakt ut att ett besked om mer generösa invandringspolitiska beslut är negativa.

Detta är en total ”clusterfuck” för socialdemokratin.

År 2015: Skall vi ta emot fler, färre eller lika många invandrare/flyktingar?
Lika många: 33 procent
Färre: 29 procent
Fler: 25 procent
Vet inte: 13 procent

År 2018: Skall vi ta emot fler, färre eller lika många invandrare/flyktingar?
Färre: 55 procent
Lika många: 21 procent
Vet inte: 15 procent
Fler: 9 procent

https://www.svd.se/4-av-5-s-valjare-bakom-skarpta-migrationspolitiken/i/senaste

Hela det svenska etablissemanget har helt missbedömt opinionen. Således, det beslut som fattades av de Rödgröna och Centerpartiet och som fick stöd av ett antal ledamöter från L och Kd har endast stöd av 9 procent. I bästa fall har de stöd av 30 procent + eventuellt stöd från ”Vet Inte” men då är det fortfarande en minoritetsuppfattning som dessa partier har tagit. Läser man vidare i artikeln vill 40 procent av de S-märkta väljarna ta emot färre och endast 7 procent ta emot fler. Det är fan ingenting som kan rädda Socialdemokraterna nu. Så här säger tydligen "forskarna" från Södertörns Högskola;

Citat:
Enligt forskningen öppnas slussen och väljarströmmarna till SD bara av att migrationsfrågan är uppe på bordet.

– Man skulle kunna tro att stödet för högerradikala partier är starkare i länder med stort flyktingmottagande, men så är inte fallet. Titta bara på Ungern, Danmark eller Finland. Där tar man emot långt färre än i Sverige, men där är flyktingmotståndet större, säger Ann-Cathrine Jungar, docent som forskar på högerpopulismen i Norden.

Väljarnas känsla av hur många just deras land bör ta emot står inte i relation till hur många flyktingar som faktiskt sökt sig dit fortsätter hon:

– Väljarnas uppfattning om mottagandet handlar i stället om vilken attityd man har. Man vill inte ta emot folk som man tycker är kulturellt främmande eller som man tror tär på landets ekonomi, säger Ann-Cathrine Jungar.

https://www.svd.se/4-av-5-s-valjare-bakom-skarpta-migrationspolitiken/i/senast
e

Den här S-märkta Södertörnsstatsvetaren säger alltså på fullt allvar att det är ”diskussionen” som driver SD framåt. Således, om S slutar snacka om invandringsfrågan så kommer stödet för SD minska och stödet för S att öka. Detta är fan i mig som man baxnar. Om S fortsätter att lyssna på sådana som Ann-Cathrine Jungar så riskerar fallet för Socialdemokraterna bli bra mycket större än till några 20-22 procent. De riskerar att åka under 20 procent. Med sådana rådgivare behöver Stefan Löfven inga fiender.
Senast redigerad av Edgerton 2018-06-12 kl. 20:54.
2018-06-12, 20:54
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Man skulle med andra ord kunna säga att S har skjutit sig själva i foten med en stor, fet Carl Gustaf m86. Och den foten kommer knappast att läka före den 9 september.

Tvivlar inte att ovanstående förklaring till rusningen från S till SD är korrekt, men den har med stor sannolikhet också förstärkts och fördjupats av alla dessa artiklar i bl a Expressen om invandringens negativa konsekvenser. Folk pratar vansinnigt mycket om dessa långa, ingående reportage. Måste faktiskt erkänna att jag är överraskad av den enorma mängd artiklar som just nu spottas ut från diverse medier som är direkt "skadlig" för sossarna i opinionen. Inte ens SD har fått så mycket negativ publicitet hittills i valrörelsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in