2018-06-11, 23:10
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Jimmie är en otroligt trevlig, sympatisk och bra människa och talare. Han har allt det som de andra partiledarna inte har. S är så avundsjuka på att SD har Jimmie. Hade S haft honom så hade de haft 40 %.

Är nog inte så lätt att vara partiledare för S. Du måste vara bra på att ljuga. Byta
åsikter med kort varsel på ett trovärdigt sätt. Göra både vänster och högerfalangen nöjda samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jag har lovat att köpa flaggstång som jag tänkt resa på tomten under valdagen - om prognoserna ser positiva ut. Förhoppningsvis hissar jag svensk flagg på morgonen den tionde september!

"Etablisamanget" kommer nog att flagga på halv stång.. # vi är 70%.
2018-06-11, 23:13
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Kära sverigevänner, trådveteraner och sjupartihaverister.
Detta är egentligen OT men jag har fått lov från modsen (tack!) att lägga en till två post om detta i tråden.

Jag håller i en liten "trådfamiljär" gissningstävling.
Det är idag nära nog ganska exakt tre månader till riksdagsvalet 9e sept. Min tanke var/är att det kunde vara kul att gissa SDs valresultat i riksdagsvalet.
Tråden har ju flertalet gånger visat sig ha fin fingertoppskänsla förr. Har vi det igen? Har vi det när det är tre månader före valet och valrörelsen precis skall starta?

Det går helt enkelt till som så att de som vill vara med PMar mig deras gissning, t.ex 22,7%.
Allas gissningar kommer att hållas hemliga av mig ända fram tills valdagen på eftermiddagen den 9e sept.
Då lägger jag upp allas nicks/gissningar offentligt i tråden.

Vinnaren får hängseldragarrätt och mottaga folkets jubel!

Jag tar emot gissningar i tre dygn från och med denna post. Sen är det stopp.
INGEN diskussion nu om detta alls i tråden. Vänligen respektera det.

Let the games begin!
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2018-06-11 kl. 23:39.
2018-06-11, 23:25
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Det blir intressant att se hur SD hamnar i Sveriges mest vänsterfeministiska valkrets/område (Mariaplan i Majorna, Göteborg). Riksdagsvalet 2014:

V: 22,77%
Fi: 21,49%
MP: 14,51%
.
.
SD: 6,34%

https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/14/80/1013/index.html

Där SD hase svagast stöd i förra valet kommer förmodligen ändå dubbla sitt stöd eller mer, om jag kommer ihåg rätt från förändringarna mellan 2010 och 2014 där SD tredubblade sitt stöd i många svaga stadsdelar.
2018-06-11, 23:34
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Så kan det absolut vara. Vi vet ju att när människor befinner sig i panikläge då är det inte helt ovanligt att de agerar irrationellt och fattar felaktiga och ibland direkt dåraktiga beslut. Sossarna verkar oerhört skärrade av SD:s framfart i opinionen. Något de inte kunnat föreställa sig i sina vildaste fantasier. Min gissning är att många känner det som om de befinner sig i en mardröm, ett slags overklighetskänsla. SD ångar på uppåt i skrämmande hastighet och de styrande i S är helt handlingsförlamade.

Jupp, tydligen vanligt vid flygolyckor. Kaptenen får korrekt info från instrumenten men kan för att skydda sitt ego inte ta in att han gjort fel och söker istället för länge efter info som tyder på att han gjort rätt.
2018-06-11, 23:55
Medlem
8711s avatar
Någon som anser sig veta när Inizio eller Yougov borde komma? Exakt datum?
2018-06-12, 00:02
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Någon som anser sig veta när Inizio eller Yougov borde komma? Exakt datum?
De senaste YouGov kom den onsdagen den 21/3, fredagen den 20/4, samt onsdagen den 16/5.

Jag skulle gissa på att nästa YouGov kommer någon gång under den här veckan.
2018-06-12, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Nja, 12.1%enheters skillnad Jan 2016.
Nu är det 4.4%e.

Sedan september 2014 kan vi runda slängar hitta kring 1200 kombinationer där man kan jämföra två instituts siffror med varandra. Du valde alltså ut 1 av dessa kombinationer (Yougov vs Ipsos Jan 2016).
Sedan har du jämfört den med vaddå? Vilka är det 4.4 %-enheters skillnad mellan?

Läste du överhuvudtaget mätserierna nedan på de institut som kommit i juni? Jag är tämligen säker på att de flesta klarar av att se att skillnaden på SD mellan instituten har varit betydligt mindre vid ett flertal tillfällen än vad den är nu.

Citat:
Ökningar på SD:

Sentio: April-Juni: +4.7%
Demoskop: April-Juni +2.2%
Novus: April-Juni +2.2%

Skillnad på SD mellan Novus och Sentio:

Mar 15: 1.4%-enheter
Feb16: 6,2%-enheter
Okt 16: 3%-enheter
Jan 17: 4,6%-enheter
Apr 17: 8,2%-enheter
Maj 17: 3,7%-enheter
Aug 17: 8,7%-enheter¨
Maj 18: 3.9%-enheter
Juni 18: 4,2%-enheter

Skillnad på SD mellan Sentio och Demoskop:

Mar 15: 2.4 %-enheter
Feb16: 6.7%-enheter
Okt 16: 4.8%-enheter
Jan 17: 6.1 %-enheter
Apr 17: 9.4 %-enheter
Maj 17: 5.9 %-enheter
Aug 17: 10.8 %-enheter¨
Nov 17: 3.6 %-enheter
Maj 18: 3.7%-enheter
Juni 18: 5.1 %-enheter
2018-06-12, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Det är helt klart ett intressant sätt att se saken på. Lite bortglömt i alla siffror i just den här tråden kanske, men just det du påpekar om något "djupare mänskligt" menar jag är helt riktigt. Svenskarna är rädda för att bli utrotade av utlänningarna som är för många och för annorlunda. Att kalla det rasism är att göra det rätt så enkelt för sig även om det så klart är en möjlighet. Bakom det så finns det dock större saker som många svenskar inte längre kan blunda för. Hotet har blivit för stort och kommit för nära inpå. När det går upp för tillräckligt många så nås en kritisk massa och vinden vänder.

Detta byggs upp av många enskilda händelser i människors egna världar men även i media och politiken. När tillräckligt mångas egna verkligheter inte längre går att korrelera med någonting som media eller politiker säger så börjar snöbollen att rulla ned för slänten. Tänk hur otroligt kontrollerad den svenska världen har varit av media. Är fortfarande men stora förändringar har skett. Jag hoppas att det fortsätter och att det blir rejält blåsigt veckorna efter valet så att det kanske går att etablera ett hälsosammare normalläge i landet.

"hard times create strong men,
strong men create good times,
good times create weak men,
weak men create hard times"
2018-06-12, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, pratade igår med en som jobbar på en stooooooor arbetsplats (som är bra underlag för anekdotisk bevisföring) om huruvida vederbörande hade några spekulationer kring vad ketchupeffekten för SD just nu beror på. Hur går snacket i fikarummen och korridorerna, etc. Fick svaret att den riktigt stora snackisen, tydligen större än 9000 afghaner, är artiklarna som Aftonbladet och Expressen skrivit på senaste tiden som går på djupet med invandringens ruttna baksida. Texter av samma typ som t ex den horribla “Last night in Sweden”-artikeln idag i Expressen om “Amar, 14” (not) som “visade sig vara våldtäktsman och kidnappare”. Sån där rapportering har man hållit på med sista 2-3 månaderna.

På flashan har vi gott om jeppar som kör mantrat “äh gammelmedia är stendöd, ingen läser deras skit längre, ni är dinosaurer som länkar till Aftonbladet”, vilket är trams och önsketänkande. Nästan alla hämtar fortfarande sina nyheter från SVT och de stora drakarna. Många har fortfarande fucking SVT Text (från mars 1979) som sin primära nyhetskälla. Så när MSM börjar göra reportage som tidigare bara fanns i alternativmedia öppnas en helt ny värld för många. Och det är där de NYA väljarna finns att hämta, för bland folk som läser bara alternativmedia är det naturligtvis utfiskat. Har man hittat till den världen är man nog redan SD för länge sedan.

Det är definitivt så! Tänkte skriva det redan för några dagar sedan när du lanserade Afghanteorin (vilken inte kändes helt korrekt då ensamkommande debaclet varit känt ganska länge) som anledning till att S och C backat.

Jag tror att Expressens artikel om vilka Afghanerna är har varit mer avgörande. Likaså Expressens och AB:s artikelserier om gruppvåldtäkstmännens härkomst.
Amirstoryn kommer också att göra underverk för de som inte har förstått vidden av problemen.
Och även för de som redan hade en vag aning om vad som försiggick så fungerar Expressens artiklar som samtalsstartare. En konversation kollegor emellan som börjar med "Läste du på Avpixlat att" är mycket mer riskfylld att starta än att hänvisa till Expressen.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2018-06-12 kl. 00:18.
2018-06-12, 00:21
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
De senaste YouGov kom den onsdagen den 21/3, fredagen den 20/4, samt onsdagen den 16/5.

Jag skulle gissa på att nästa YouGov kommer någon gång under den här veckan.

Jo, någon skrev tidigare idag också att Inizio borde ha kommit redan igår. Men vissa tar det lite tidigare i juni och andra kanske skjuter på det lite inför semestrar och liknande på instituten som brukar kunna påverka mätningarna.
2018-06-12, 00:46
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runorkul
Borde inte Inizio kommit redan igår?
Kanske har SD rekord där, så dom har fullt upp på AB att vinkla negativa artiklar varför?

Gissar åtminstone på en ökning i Inizio, även i Sifo till helgen. Bägge har hållit Sverigedemokraterna för lågt och har fortfarande ett par stora ökningar kvar man måste göra om man inte ska stå på valdagen med allt för stor underskattning.

Man måste upp i nivåer som Demoskop och Novus, minst. Alltså runt 21%. Vilket sannolikt fortfarande är för lågt och en underskattning vid ett val idag.
2018-06-12, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Det är definitivt så! Tänkte skriva det redan för några dagar sedan när du lanserade Afghanteorin (vilken inte kändes helt korrekt då ensamkommande debaclet varit känt ganska länge) som anledning till att S och C backat.

Jag tror att Expressens artikel om vilka Afghanerna är har varit mer avgörande. Likaså Expressens och AB:s artikelserier om gruppvåldtäkstmännens härkomst.
Amirstoryn kommer också att göra underverk för de som inte har förstått vidden av problemen.
Och även för de som redan hade en vag aning om vad som försiggick så fungerar Expressens artiklar som samtalsstartare. En konversation kollegor emellan som börjar med "Läste du på Avpixlat att" är mycket mer riskfylld att starta än att hänvisa till Expressen.

Ett fåtal makthavare, inkl etablissemang har fattat beslutet om att Sverige ska vara en världs-kurator.

.. Svensken ska åsidosätta sin egen trygghet och samtidigt betala för en migration. När pengarna hade gjort sanslöst mycket större nytta på plats.

Det har inte heller folkomröstats om detta, utan Demokraturen har styrt. Så eventuellt krigsskadade, ptsd-skadade människor Ska svensken nu ta hand om utan att ha en aning om vad man håller på med.

Sen börjar media lyfta på demokraturen/skendemokratin nu 2018... När man samlat människor med heelt andra bakgrunder.. Så nu ska folk leva med de uppgifter som kommer fram; folk ställs mot folk. Finns inget folk som tjänar på det, möjligtvis makthavare.

Helt skevt.
Senast redigerad av redcube 2018-06-12 kl. 01:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in