2018-06-01, 15:13
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Haha, jag börjar fan tro att Undrande87 trollar med trådens IQ-befriade.
Han kommer med alltmer korkade påståenden, men... hahaha

Haha, är det någon tävling just nu bland ljugmedia? Det kommer nu minst en mätning per dag att SD ökar i grupp X och störst i grupp Y samt alltid haft rätt om Z (att det kostar 74k per år/flykting) !

Deras taktik att hålla SD-siffrorna nere är väldigt konstigt måste jag säga
Nu är proppen ur ,så då gäller det att rädda det som räddas kan..
Men allvarligt varför ska SD just rekord öka nu? ,när man tidigare stått i princip stilla när mycket mer SD positiva saker har skett i samhället?.visst det är sista dropparna som får hinken att rinna över,men varför blir hinken full just månaderna före valet?
2018-06-01, 15:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Spännande spännande! 24% av butikscheferna i dagligvaruhandeln tänker rösta på Sverigedemokraterna enligt en ny mätning! SD och M är klart dom största partierna. Här kan man även ana en stor underskattning gällande Sverigedemokraterna "för varumärkets skull".

Vad tänker du butikschef rösta på?

M: 50%
SD 24%
S: 4,5%
Detta kan vara intressant att jämföra med den undersökning bland rika kapitalister som jag postat om tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag stötte på en OU undersökning i tidningen Connoisseur, där man tillfrågat sina läsare vem man tänkte rösta på i valet. Denna tidning vänder sig alltså bara till folk som taxerar för minst 1.9 miljoner/året, så folk med EPA-traktor, bakvänd keps & käften full av snus är nog inte så väl representerade.

Jag kan dock tänka mig att det finns ett rätt kraftigt socialt stigma i att inte rösta M.

Kod:
M  63%
SD 12%
C  5%
L  4%
KD 3%
S  1%
V  1%
MP 0%

Vet ej 13%

http://dpsassets.signia.group/wp-content/uploads/2018/03/Connoisseur-undersokning.pdf
2018-06-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men just problemet med små grupper gäller ju inte SD, de har varit minst tredje största parti i 5+ år nu.

Om vi säger att dom har (inkl. skämsfaktor) 22 av totalen och säg 10% av kvinnorna, så kanske dom har 3% av kvinnor i storstad. och högutbildade kvinnor kanske 1 osv osv. Men dom finns, om än på låga nivåer i alla grupper. Men likväl kommer de att saknas, i många subpopulationer, observationer. Om man är i en subpopultion, och är ganska liten; påverkar dessutom skämsfaktor rätt mkt.

Tittar du på fel marginallen för små partier är den mkt proportionellt sett mkt högre. Det samma gäller natruleigtvis även subpopulationer.

Så vad jag försöker säga är att, för att hårddra det, i de subpopulationer som saknar observationer har SD stöd iaf. Medan t.ex. FI och MP de facto inte har det. Det är, så att säga, inte bland män i Skåne mätproblemen ligger utan snarare bland kvinnor i Stockholm.

För att ytterligare komplicera det hela, SD har ju växt - det vet man. Men man har inga observation så man fyller på med extrapoleringar från valresultatet alt föregående mätning. Vilket i sej kan vara en negativ bais, speciellt om man rakt av tar valresultatet för att skatta subpolulationsstöd.

SCBs mätning är ju i antalet intervjuer mkt större, men det är också antalet bakrundsdata; vilket gör att antalet strator är mkt större. Vill påpekal att jag inte vet hur dom gör, men antar att man jobbar med någon liknande metodik.

Det är också därför jag tror att webbpanelerna är bättre, då kan man ju ändra stratstorlek efter man samlat in datat. Medan i telefon och enkäter måste man bestämma strata storlek på förhand; så tycker man det ser konstrigt ut i en strat måste man i såfall göra en ny insamling i den stratan.
2018-06-01, 16:16
Medlem
Sperssons avatar
.
Om alla nu bestämmer sig för att Sverige ska tillbaka så kommer SD nå en jordskredsseger i valet.
Korrekt och saklig information är nyckeln.
2018-06-01, 16:31
Medlem
S.Kandals avatar
Svensken är en märklig figur och har ibland väldigt svårt att vara pragmatisk utan att blanda in känslor. Detta gäller såklart först och främst den kvinnliga halvan. På grund av detta gör rubriker likt nedan mig något bekymmersam.
Citat:
Det är uppenbart – den här regeringen är körd
https://www.expressen.se/nyheter/det-ar-uppenbart-den-har-regeringen-ar-kord/

I detta land gillar vi underdogs och snart (nu?) är sossarna i underläge och Sd i vinnarhålet. Skräcken vore om Löfven krymper till korset och likt en japansk affärsman som tabbat sig, vältarar sig i självförbråelse.

Ovan är bara en brasklapp...

Nu är jag övertygad om att herr Löfven trummar på med sin retorik och sitt självgoda sätt, han kan inget annat verkar det som. Då har vi inget att frukta. Är det något en svensk hatar mer än allt så är det självgoda besserwissrar utan kontakt med verkligheten.

För övrigt har det väl aldrig varit trevligare att hålla på Sd än just i detta nu, solen skiner sannerligen på oss alla.
2018-06-01, 16:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Svensken är en märklig figur och har ibland väldigt svårt att vara pragmatisk utan att blanda in känslor. Detta gäller såklart först och främst den kvinnliga halvan. På grund av detta gör rubriker likt nedan mig något bekymmersam.

https://www.expressen.se/nyheter/det-ar-uppenbart-den-har-regeringen-ar-kord/

I detta land gillar vi underdogs och snart (nu?) är sossarna i underläge och Sd i vinnarhålet. Skräcken vore om Löfven krymper till korset och likt en japansk affärsman som tabbat sig, vältarar sig i självförbråelse.

Ovan är bara en brasklapp...

Nu är jag övertygad om att herr Löfven trummar på med sin retorik och sitt självgoda sätt, han kan inget annat verkar det som. Då har vi inget att frukta. Är det något en svensk hatar mer än allt så är det självgoda besserwissrar utan kontakt med verkligheten.

För övrigt har det väl aldrig varit trevligare att hålla på Sd än just i detta nu, solen skiner sannerligen på oss alla.
Löfven har ju provat med "Vi har varit naiva" , det verkar inte ha hjälpt.
2018-06-01, 16:35
Medlem
Nu har sista publiksiffran för "Tal till Nationen" kommit:

MMS tittarsiffror: Tal till nationen SVT1 19:15

1 SD: Jimmie Åkesson 412000
2 KD: Ebba Busch Thor 399000
3 L: Jan Björklund 387000
4 S: Stefan Löfven 357000
5 MP: Isabella Lövin 352000
6 V: Jonas Sjöstedt 334000
7 M: Ulf Kristersson 331000
8 C: Annie Lööf 323000

SD vinnare!
Tror KD och L hade fördel av att vara i det första och andra programmet.
2018-06-01, 16:49
Medlem
Citat:
Löfven har ju provat med "Vi har varit naiva" , det verkar inte ha hjälpt.

Nej, det hjälper inte att säga ”vi har varit naiva” om man sedan fortsätter att vara naiv. Det är Löfvens problem. Han kommer, som vanligt alltför sent, förmodligen att dra tillbaka hazaramnestin. Knappast någon S-väljare som gått till SD kommer att tro på honom ändå och återvända. Däremot lär han tappa väljare till V/Mp och hamna under 20% i valet.
2018-06-01, 17:03
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23

SD vinnare!

F-bannat roligt och intressant!

Det verkar gå bra för SD över hela linjen..
2018-06-01, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
ICA:

M: 64 stycken.
SD: 24 stycken.

City Gross:

SD: 5 stycken.
M: 3 stycken.

Coop:

M: 9 stycken.
SD: 6 stycken.

Willys:

M: 6 stycken.
SD: 5 stycken.

Måste säga att jag är sjukt besviken på siffrorna för ICA. Jag trodde helt klart att fler hade vaknat. Sedan tror jag det påverkar hur många handlare de frågat från respektive profil. Nära och Supermarket-handlare som jobbar på golvet ser verkligheten på ett helt annat sätt än vad de från Kvantum och Maxi gör.

Slutligen tror jag att siffrorna för butiksanställda ligger ännu högre. Det är många som när dom börjar jobba i butik har en ganska naiv världsbild som får sig en snyting av verkligheten tämligen omgående.
2018-06-01, 17:23
Medlem
Citat:
Detta kan vara intressant att jämföra med den undersökning bland rika kapitalister som jag postat om tidigare.

Intressant.
Trodde att det var åttio procent för Moderaterna och 15 procent på Lööfs tokliberala ekonomiska politik.
Brukade använda tidningen till att bränna i vedkamin när det var kallt om vintern.
Peder Lamms lilla inledning och den första sidan med Rolexreklam,sedan pallade jag aldrig att läsa mera.
Nuförtiden nolltaxerar man ju nästan så kul ändå att se hur det så sakta svänger även inom de fiiiina kretsarna..:-)
2018-06-01, 17:36
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23

SD vinnare!

Aldrig förstått hur i helvete de mäter detta, sitter det en mentometer inbyggd i Tv:n!?

Nåja, hade faktiskt förväntat mig ett större gap neråt, Åkesson lockar alltid fler tittare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in