2018-05-23, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nu är det väl bara Sifo där de ökat knappt 4 och övriga 1,5-3, Sifo kan väl ha brus ovanpå förändringarna precis som alla andra. Men ja, varför inte? SD har gjort det förr, andra har gjort det förr.

Om du hade haft som mål att motarbeta SD med manipulerade mätningar som verktyg - skulle du verkligen välja att forma den dramaturgi som skeendet har fått nu, det momentum som byggs? Jag och ockham brukar ju ha den invändningen – att timingen skulle vara maximalt katastrofal för alla utom SD, och här ser vi äntligen demonstrerat i realtid vad vi menar och hur dålig idén skulle vara. Du märker väl själv laddningen i luften och fattar vad den kommer göra med valrörelsen? SD:are gör vågen, fyllda av segerrus, här kommer vi med svajande ballar typ. De enda som drar ner stämningen är “SD har haft 23 hela tiden”-gänget, SD-communityns egna deppiga goth kids som sprider nihilism, uppgivenhet och existensiell ångest.

De snöbollar som börjar rulla nu kommer fortsätta rulla. Även de mest rabiata SD-motståndarna på Aftonbladet och Politism tror nu att SD kommer att bli störst. SD äger den enda fråga som debatten kommer att handla om, och alla försök att sparka igång spänning i andra frågor fallet stumt till marken som en sandsäck. MP som 2014 trodde de var i en jämn kamp med SD om att bli tredje största parti håller på att avvecklas, de får inte ihop listor i 50 kommuner och deras riksdagsgrupp sitter förmodligen och letar lediga jobb i någon app. SD borde ta reda på vilka 50 kommuner och lägga bud på MP:s lokaler där, så att de kan tömmas och fyllas med SD-budskap istället. Under ombyggnaden kan de sätta upp en skylt där det står “Miljöpartiet 1981-2018. Stängt. Closed. Geschlossen. Fermé. Fattar ni? Fermé. Maria Fermé. Ahahahahahaha /SD 2022”

Jag instämmer egentligen, du har dock glömt en viktig sak. De människor som aktivt motarbetar SD är logikens fiender. Lägg till en nypa desperation så är det faktiskt inte omöjligt att dom själva räknat med att på detta sätt "döda SD" redan innan valspurten.

Det skulle inte vara första gången som vänsteraktivister satte krokben för sig själva.
Senast redigerad av trazke 2018-05-23 kl. 18:17.
2018-05-23, 18:14
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Där kom den första lilla panikångestattacken från sossarna... Det var lite detta jag anade, nåt skit kommer de att hitta på för att stoppa SD:s framfart i opinionen. Självfallet kommer de inte att lyckas, möjligen mycket marginellt. Alltför mycket har hänt för att väljarna ska vandra tillbaka till det sjunkande skeppet.

Blir intressant att följa vad Löfven ska vidta för åtgärder för att försöka få stopp på SD.

En öppen strid om invandringen inom sossarna är bästa tänkbara scenario inför valet. Klarar inte Löfven av att täppa till truten på alla galna invandringsfanatiker som finns i partiet kommer opinionssiffrorna fortsätta rasa. Vänstern är dock för korkade för att begripa vad som händer.

Citat:
Kritikerna pekar på Socialdemokraternas katastrofala opinionssiffror - 25,2 procent i Sifo - vilket är ett historiskt lågt stöd så nära ett val. Många ser detta som ett kvitto på att Socialdemokraternas strategi har misslyckats och måste omprövas snarast. Genom att fokusera på frågor som lag och ordning och en stramare migrationspolitik har Stefan Löfven blivit Jimmie Åkessons bästa valarbetare, går resonemanget. S vinner inte tillbaka några SD-röster, utan förlorar tvärtom röster till SD.

Vid en första anblick kan det låta som en rimlig analys. Men låt oss fundera ett slag över hur alternativet hade sett ut, det vill säga om S hade gått kritikerna till mötes och återgått till den gamla migrationspolitiken inför valet med permanenta uppehållstillstånd och rätt till familjeåterförening. Tror någon på allvar att det hade lyft Socialdemokraterna i opinionen?

S-ledningen har inte lyckats skapa tillräcklig trovärdighet kring sin nya linje i migrationsfrågan. I början av juni ska riksdagen rösta om den rödgröna regeringens nya gymnasieamnesti för ensamkommande. För en normalt funtad väljare går inte budskapen ihop.

Såväl S som M har underskattat vikten av en konsekvent linje om man vill pressa tillbaka SD. Enligt en färsk DN/Ipsos uppgår andelen som vill ta emot färre flyktingar till 60 procent medan endast 12 procent efterfrågar en mer generös politik.

Men S och M har också en annan slags verklighet att ta hänsyn till. Finansminister Magdalena Andersson sammanfattar läget väl i en intervju på tisdagen: "Det går inte att expandera ett välfärdssamhälle hur som helst" (AB 22/5). Både S och M har insett att Sverige behöver föra en restriktiv migrationspolitik under överskådlig tid om det ska gå att lösa de problem som samhället står för.

https://www.expressen.se/ledare/s-bor-strunta-i-raden-fran-vansterkritikerna/

12% är ungefär vad MP och C har tillsammans. Resten vill inte ha deras invandringspolitik. Den dagen det blir ett officiellt erkänt faktum att det enbart är en liten minoritet av befolkningen som vill ha fortsatt massinvandring kan dessa fanatiker viftas bort som de radikala hönshjärnor som de är medan vi andra fokuserar på att hitta lösningar på för att få hem så många invandrare som möjligt.
Senast redigerad av hrwdtj 2018-05-23 kl. 18:17.
2018-05-23, 18:59
Medlem
Det finns inget S kan göra på kort sikt för att återställa sin trovärdighet och heder. När dessa komponenter spelats bort på det politiska roulettebordet och salongen står i lågor är det inte trovärdigt att bjuda in till fest så att säga.

Bort med hela sjuklövern och in med nya friska politiker. Första steget är att ge SD chansen att rätta till konsekvenserna av nuvarande regerings och Alliansens svekfulla politik. Allt som behövs är lite sunt förnuft och koll på budgeten.

Tror inte det är omöjligt att vi åter får se opinionssiffror upp mot 25% för SD fram till valet. Jimmie is on fire och de finns många röster att hämta hos M.
2018-05-23, 19:17
Medlem
Jag har sett mer på SD:s inlägg om Polisverksamheten och jag ser att det inte enbart var ett brinnande valfläsk om 6000 kr utan också rörde sig om utökade befogenheter. Detta att man inriktar sig på "utsatta områden" låter bra och också slår mot "narkotikahandel och grov kriminalitet".
Nu är jag helt för att SD slänger in denna brandfackla.

Jag förstår inte hur en krisplan för att stoppa SD skall kunna fungera. Drar man in Afghan-amnestin blir det ännu en svår svekdebatt.....det går inte. Jag tror att man måste sänka skatten på bensin, låt säga att när priset når 16 kronor så sänker man populistiskt skatten så att 16 kr är maximipris....Man kan lova vårdgarantier inom sjukvården men stoppar det SD???
Kan man lova skattefri lön eller pension just december månad för att förstärka julkassan för folk??? Jag hittar inget sätt för Sossarna att stoppa SD nu.

Jag är lite besviken på att SD:s siffra i Ipsos var 19,6% och inte 20,0% men det är bara en känsla. Jag trodde först att Ipsos skulle lägga sig på endast 18%.
Även idag känner jag rätt valvind. Det ser bra ut.
2018-05-23, 19:27
Medlem
Stoppa SD i opinionen innan det är för sent. Detta ligger inom SD i opinionsundersökningar. Jag tror att S kommer att börja angripa SD med kortet "SD har inga lösningar".

De 9000 Afghanerna tvingas gå i skola men samtidigt praktisera på äldreboenden. Matar dom inte dom äldre så slängs dom ut...?...hmmm...

Dom tvingas ut med dom äldre i rullstol. Riktig S-propagande i SVT med skäggbarn och åldringar tillsammans?

Hur som helst, det blir mycket intressant att följa i juni hur opinionen fortsätter i positiv riktning fpr SD och negativ riktning för S.
Det drar ihop sig till fest men OI kommer inte att släppa hela sanningen, var misstänksamma och vaksamma, ge inte upp.
2018-05-23, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Finns bara en väg kvar för S och Löfven, det är att förhandla med andra partier i lönndom. Har länge trott att han ska försöka med sd. Problemet med detta är dock numera att Sverigedemokraterna lär bli större än S efter valet vilket sätter Löfven i en skitsits.

Löfven bör skrota Mp och dra tillbaka afghanamnestin men det kommer inte att räcka på långa vägar.

Jag gissar ändå på knallsensation i form av samarbete med SD. Socialdemokratins ideologi är först och alltid att inneha makten. En hemlig överenskommelse Löfven-Åkesson ligger i luften. Överenskommelsen kan se ut på olika sätt. Till exempel kan båda partierna i valrörelsen utnämna M till huvudfiende: S motiv är att ”rädda välfärden” medan SD kan dra upp Moderaternas mörka (sverigefientliga) bakgrund och påpeka att partiet fortfarande har många Reinfeldtister i sina led. Efter valet bildar S+SD regering med Löfven som statsminister och Åkesson som migrationsminister. S tar de flesta ministerposter och de som får dessa är partiets invandringsmåttfulla (Morgan Johansson, Ygerman, Fritzon).

Men till att börja med drar Löfven bort mattan för hazarismsekten inom partiet genom att annulera amnestin.
2018-05-23, 19:51
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec

Fullständig panik i S-leden

Trevlig information!

Men förväntad och tilltagande, nu när SD av naturliga orsaker ökar ytterligare...
2018-05-23, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jag gissar ändå på knallsensation i form av samarbete med SD. Socialdemokratins ideologi är först och alltid att inneha makten. En hemlig överenskommelse Löfven-Åkesson ligger i luften. Överenskommelsen kan se ut på olika sätt. Till exempel kan båda partierna i valrörelsen utnämna M till huvudfiende: S motiv är att ”rädda välfärden” medan SD kan dra upp Moderaternas mörka (sverigefientliga) bakgrund och påpeka att partiet fortfarande har många Reinfeldtister i sina led. Efter valet bildar S+SD regering med Löfven som statsminister och Åkesson som migrationsminister. S tar de flesta ministerposter och de som får dessa är partiets invandringsmåttfulla (Morgan Johansson, Ygerman, Fritzon).

Men till att börja med drar Löfven bort mattan för hazarismsekten inom partiet genom att annulera amnestin.
Du menar alltså att S skulle vara större än SD på valdagen? Efter att ha vänt 180 grader i samtliga frågor och uppochned på partiet? Jag kan väl kanske köpa att Löfvén skulle kunna gå för något sånt, men i så fall är det JÅ om blir statsminister, inte svetsaren.
2018-05-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annonsblockeringen
Du menar alltså att S skulle vara större än SD på valdagen? Efter att ha vänt 180 grader i samtliga frågor och uppochned på partiet? Jag kan väl kanske köpa att Löfvén skulle kunna gå för något sånt, men i så fall är det JÅ om blir statsminister, inte svetsaren.

Nej, jag tror att SD är större än S på valdagen. Men för att S ska regera tillsammans med SD kommer Löfven att kräva statsministerposten. Något annat vore helt omöjligt för partiet (alltså S) att acceptera.
2018-05-23, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jaha & vad skall dom annars göra? Sparka honom 4 månader innan valet? Idioter.
Om alla sosseledare i Europa ska sparkas så fort de inte levererar 1970-talsnivåer kommer sossepolitiker att vara en utrotningshotad art inom ett par år. De kan ju för fan inte begära av nickedockan Löfven (som de själva handplockade externt för att alternativen internt inte höll måttet) att han ska greja nåt som sossarna i Frankrike och Tyskland inte klarade av.
2018-05-23, 20:12
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jag gissar ändå på knallsensation i form av samarbete med SD. Socialdemokratins ideologi är först och alltid att inneha makten. En hemlig överenskommelse Löfven-Åkesson ligger i luften.

Låter helt sinnessjukt!

Dessbättre även osannolikt i högsta grad. S-vetsaren får säkerligen andra och bättre passande uppgifter.

Största partiet kommer däremotatt göra sig gällande...
2018-05-23, 20:13
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
En hemlig plan är beställd och nu vankas det sena nätter på Sveavägen 68 den nästkommande veckan. Popcorn time...

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/partiets-nya-press-pa-lofven-far-deadline/

Ylva Johansson, LO-Thorwaldsson, Carin Jämtin, Stefan Löfvén...

Dessa tomtar ska alltså komma med en krisplan. På en kris de själva skapat.

SD tackar och tar emot, detta kommer ge ytterligare några procent i höstens mätningar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in