Citat:
Ursprungligen postat av
Mike.Andersen
Jag vet inte om jag håller med om att SD har minskat sitt väljarstöd. Om man enbart kollar på Sentio, så har SD pendlat mellan 22-27 procentenheter de två senaste åren. Från november månad år 2012 och fram till riksdagsvalet år 2014 så hade Sentio redan prickat in valresultatet. Det pendlade upp och ner med någon enstaka procentenhet från valresultatet. Om det vore val i dag, så skulle jag tippa att SD får någonting mellan 22-27 procentenheter.
Dessvärre ser det i alla fall rent trendmässigt ut som att SD de facto har gått bakåt i opinionen de senaste två månaderna. Helt säker kan man dock inte vara. Men när även Sentio och Yougov indikerar viss tillbakagång så ligger det nog nära till hands att det är så.
Men... att SD skulle ha gått tillbaka till några 15-16% är rent och skärt trams och nonsens. Här tror jag att t ex Sentios och Yougovs 22-23% (oktober mätningen) ligger långt mycket närmare verkligheten. Sedan måste man kasta in en brasklapp i dessa mätningar som "visar på ett ras" då Demoskop höjde SD med ca 3% i senaste mätningen. Deras förklaring var nya mätmetoder... En lite krystad förklaring om du frågar mig eftersom Demoskop legat åt helsike för lågt i åratal när det gäller SD - och de har mycket väl vetat om detta.
Hoppas innerligt att du har rätt och att jag har fel! 22-27% i ett val idag låter väl inte helt otroligt, och det hade definitivt skakat om hela det politiska Sverige och etablissemanget i dess grundvalar. Men som sagt: Sifos 14,7% och Inizios 15,4% i novembermätningen är så löjeväckande fåniga siffror att de knappt förtjänar att kommenteras. I synnerhet när Sentio (som alltid mätt SD bäst, historiskt sett) ger strax under 23% och Yougov 22%.