2017-11-20, 17:34
  #60745
Medlem
pastakastrullens avatar
Med en partitopp som numera värderar sin strävan efter social acceptans högre än sitt hjärtas röst är det oundvikligt att man förlorar sin relevans.

Vi får hoppas att ett nytt parti dyker upp med en starkare stomme som inte faller för pajen i himlen likt SD.
2017-11-20, 23:00
  #60746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Lite sent men kan åtminstone ge anekdotiskt stöd för teorin. Det är precis så jag resonerar själv. Moderaterna är fortfarande mitt parti och jag är medlem igen.

Däremot är jag inte beredd att rösta på (M) ännu. Då Ruinfeldt är bortrensad ligger det största hindret för en (M) röst inte inom partiet dock. Samarbetet med Annie Lööf måste bort först.

Även om M mot förmodan skulle bryta med C före valet så har ju Kristersson sagt de vill ha en bred överenskommelse med S inom migrationspolitiken.

Bara ett mycket stort SD kan få eller snarare tvinga M att göra praktik av sin retorik.
2017-11-21, 00:02
  #60747
Medlem
Det ser ut som att SD är på spåret igen och att de kommer börga stiga.
2017-11-21, 01:09
  #60748
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Att SD gått tillbaka något är nog de flesta överens om, till stor del p g a ledarbytet och "omläggningen" av retoriken hos moderaterna, men också p g a egen lamhet och lojhet. Frågan är dock om SD backat "bara" 1-2% eller 4-5% de senaste månaderna som instituten påstår? Att de ligger på 15-16% för närvarande bör och ska nog tas med ordentlig nypa salt, det är långt mer sannolikt att de inte ens ligger under 22% just nu om det vore val idag.

Jag vet inte om jag håller med om att SD har minskat sitt väljarstöd. Om man enbart kollar på Sentio, så har SD pendlat mellan 22-27 procentenheter de två senaste åren. Från november månad år 2012 och fram till riksdagsvalet år 2014 så hade Sentio redan prickat in valresultatet. Det pendlade upp och ner med någon enstaka procentenhet från valresultatet. Om det vore val i dag, så skulle jag tippa att SD får någonting mellan 22-27 procentenheter.
2017-11-21, 10:47
  #60749
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag vet inte om jag håller med om att SD har minskat sitt väljarstöd. Om man enbart kollar på Sentio, så har SD pendlat mellan 22-27 procentenheter de två senaste åren. Från november månad år 2012 och fram till riksdagsvalet år 2014 så hade Sentio redan prickat in valresultatet. Det pendlade upp och ner med någon enstaka procentenhet från valresultatet. Om det vore val i dag, så skulle jag tippa att SD får någonting mellan 22-27 procentenheter.

Dessvärre ser det i alla fall rent trendmässigt ut som att SD de facto har gått bakåt i opinionen de senaste två månaderna. Helt säker kan man dock inte vara. Men när även Sentio och Yougov indikerar viss tillbakagång så ligger det nog nära till hands att det är så. Men... att SD skulle ha gått tillbaka till några 15-16% är rent och skärt trams och nonsens. Här tror jag att t ex Sentios och Yougovs 22-23% (oktober mätningen) ligger långt mycket närmare verkligheten. Sedan måste man kasta in en brasklapp i dessa mätningar som "visar på ett ras" då Demoskop höjde SD med ca 3% i senaste mätningen. Deras förklaring var nya mätmetoder... En lite krystad förklaring om du frågar mig eftersom Demoskop legat åt helsike för lågt i åratal när det gäller SD - och de har mycket väl vetat om detta.

Hoppas innerligt att du har rätt och att jag har fel! 22-27% i ett val idag låter väl inte helt otroligt, och det hade definitivt skakat om hela det politiska Sverige och etablissemanget i dess grundvalar. Men som sagt: Sifos 14,7% och Inizios 15,4% i novembermätningen är så löjeväckande fåniga siffror att de knappt förtjänar att kommenteras. I synnerhet när Sentio (som alltid mätt SD bäst, historiskt sett) ger strax under 23% och Yougov 22%.
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-21 kl. 11:14. Anledning: Korrigering
2017-11-21, 12:39
  #60750
Medlem
Ojoj vilka tuffa månader det varit här ett tag. Hoppas det kan vända så vi kan segla in mot valet med positiva vindar i seglet. Jag tror inte heller att SD skulle vara nere på 15 % men med en negativ trend på väg in i valet så kanske vi kan hamna så lågt. Folk vill rösta på vinnare.

En bra valrörelse nu, utan en massa fullkomligt idiotiska grejer så kanske SD kan bli stora nog att verkligen börja förändra saker. Inte bara tvinga S att låtsas stänga invandringen tills de ger vika för MP igen. Eller de borgliga med C och sedermera MP.
2017-11-21, 13:03
  #60751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Det ser ut som att SD är på spåret igen och att de kommer börga stiga.

Snälla, berätta! Vad vet du som inte andra vet?
2017-11-21, 16:08
  #60752
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Case in point: #metoo sveper just nu som alla mödrars feministiska masspsykos över hela västvärlden. Det borde göra för Feministiskt initiativ vad flyktingkrisen gjorde för SD. Men istället är F! nästan helt osynliga. Jag tror jag skymtade Schyman i nåt uttalande alldeles i början, men jag har inte sett eller hört ett pip om eller från F! sen dess. Det är S, MP och C som slåss om att kapitalisera på metoo.
Nej, vänstermedierna vill ju inte att vänsterrösterna ska splittras på för många partier, så man tiger taktiskt ihjäl Schyman.
2017-11-21, 17:29
  #60753
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Dessvärre ser det i alla fall rent trendmässigt ut som att SD de facto har gått bakåt i opinionen de senaste två månaderna. Helt säker kan man dock inte vara. Men när även Sentio och Yougov indikerar viss tillbakagång så ligger det nog nära till hands att det är så. Men... att SD skulle ha gått tillbaka till några 15-16% är rent och skärt trams och nonsens. Här tror jag att t ex Sentios och Yougovs 22-23% (oktober mätningen) ligger långt mycket närmare verkligheten. Sedan måste man kasta in en brasklapp i dessa mätningar som "visar på ett ras" då Demoskop höjde SD med ca 3% i senaste mätningen. Deras förklaring var nya mätmetoder... En lite krystad förklaring om du frågar mig eftersom Demoskop legat åt helsike för lågt i åratal när det gäller SD - och de har mycket väl vetat om detta.

Hoppas innerligt att du har rätt och att jag har fel! 22-27% i ett val idag låter väl inte helt otroligt, och det hade definitivt skakat om hela det politiska Sverige och etablissemanget i dess grundvalar. Men som sagt: Sifos 14,7% och Inizios 15,4% i novembermätningen är så löjeväckande fåniga siffror att de knappt förtjänar att kommenteras. I synnerhet när Sentio (som alltid mätt SD bäst, historiskt sett) ger strax under 23% och Yougov 22%.

Jag bygger min teori på att SD normalt klättrar upp och ner mellan 22-27 procentenheter under ett visst intervall i Sentios mätningar. SD hade sin senaste topp i augusti på 27.3 procentenheter. Det är helt normalt att SD sjunker i några mätningar efter en topp. Först vid nästa mätning så kan man se om SD verkligen har minskat.

Bara en enda gång under de senaste 29 månaderna så har SD fått under 22 procentenheter (21.7%) i Sentios mätningar.

För den som tvivlar så finns det statistik på samtliga mätningar.

https://val.digital/AllSurveys/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2018
__________________
Senast redigerad av Mike.Andersen 2017-11-21 kl. 17:33.
2017-11-21, 17:44
  #60754
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag bygger min teori på att SD normalt klättrar upp och ner mellan 22-27 procentenheter under ett visst intervall i Sentios mätningar. SD hade sin senaste topp i augusti på 27.3 procentenheter. Det är helt normalt att SD sjunker i några mätningar efter en topp. Först vid nästa mätning så kan man se om SD verkligen har minskat.

Bara en enda gång under de senaste två åren så har SD fått under 22 procentenheter (21.7%) i Sentios mätningar.

För den som tvivlar så finns det statistik på samtliga mätningar.

https://val.digital/AllSurveys/

https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2018

Intressant! Måste erkänna att det kommer att bli oerhört spännande att följa just Sentio i november- och decembermätningarna. Personligen tror jag att de inte bara träffar kusligt rätt vid själva valen utan att de också ligger ljusår närmare verkligheten än de andra opinionsinstituten under mellanvalsperioderna. Detta med mellanvalsperioden är dock av naturliga skäl omöjligt att bevisa eftersom vi saknar "facit" under denna tid.

Jag slänger ut en fråga i all hast här: Finns det möjligen en liten risk att även Sentio (och Yougov) underskattar SD något i opinionen för närvarande? Finns det en risk att även dessa institut - medvetet eller omedvetet - rycks med i den "trend" som nu tycks råda där M ökar och ökar och ökar... och att SD därmed hamnar allt för lågt vid viktningar och andra korrigeringar? Bara en tanke...
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2017-11-21 kl. 17:48. Anledning: Förtydligande
2017-11-21, 17:58
  #60755
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Jag vet inte heller varför du svamlar om att Åkesson sa något vid kyrkovalet.

Jag svamlar inte, jag återberättar vad Åkesson sagt offentligt. Har du inge koll???
2017-11-21, 18:02
  #60756
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
"Skulle vinna" som i att få minst 50%?

Eller vad menar du att han har sagt? Källa?


"Svenska kyrkan har betydelse i de allra flesta svenskars liv.

Inte minst är Svensk kyrkan fortfarande den största förvaltaren av vårt kulturarv, och för oss socialkonservativa nationalister är det otänkbart att lämna det i händerna på ett vänsterliberalt etablissemang, som inte förstår dess värde för samhällets gemenskap och sammanhållning.

Vi kan helt enkelt inte ge upp och ge vänsterliberalerna fritt spelrum.

Tvärtom, Sverigevänner, vi ska utmana – och vi ska vinna!

Så se nu till att rösta i kyrkovalet – och se till att alla ni känner gör detsamma!"

http://www.mynewsdesk.com/se/sverigedemokraterna/pressreleases/talmanus-jimmie-aakessons-sommartal-paa-sommarfestivalen-2017-2122264

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in