Citat:
Ursprungligen postat av
Smoothman
Hur tror ni att Löfven kommer att agera nu för att hejda sitt partis förfall och försöka bromsa SD:s ökningar i opinionen? Är det ens möjligt, eller är tiden för knapp? Är det kört? Kort sagt: Vad fasen kommer S att hitta på?
De kommer inte att försöka konkurrera med (SD) inom migrationsområdet. Det måste de ju inse är kört. Däremot skulle jag inte vara förvånad om Afganamnestin dras tillbaka och den hårda retoriken fortsätter så att de åtminstone uppfattas som en blek kopia. Det skulle förhindra ytterligare läckage med lite tur.
Nej vill (S) öka måste de satsa på att ta väljare från (Mp), (V) och kanske (L) och (M). Det säkraste, och historiskt vanligaste, sättet är att lägga fram förslag som förbättrar folks privat ekonomi. Lika viktigt är att avstå från att försämra privatekonomin nu i valtider. Exempel:
1) Slopa bensinskattehöjningen. Strunta i vad (Mp) säger.
2) Höj inkomstgränsen för statlig skatt. Det skulle kanske kunna locka en del som bytt till (M) om de får sänkt skatt i present av (S). Låt det inte vara ett vallöfte utan besluta om det direkt innan sommaren. Kostnaden är försumbar i vilket fall och troligen blir det inte ens en kostnad då lönerna lär höjas upp till den nya gränsen relativt snabbt för stora grupper med högre skatteinbetalningar som följd.
3) Höja bidrag är nog kört om man måste hålla sig inom en givet budget utrymme. De försökte ju med pensionärerna men 600kr/mån uppfattas inte som särskilt imponerande. Bättre då att satsa på helikopterpengar: Löfven pengarna blir 100,000 kr till varje medborgare direkt in på kontot lagom till semestern. Kan nog slå lite mot (V).
Finns säkert fler saker att göra men en satsning på snabba åtgärder för att förbättra väljarnas ekonomi är klassisk (S) politik som kan fungera för att locka väljare. Dock knappast (SD) väljare...