2018-05-23, 16:54
  #66733
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Då jäklar kan vi snacka valrörelse 2018...
Ja det blir lite drag i politiken äntligen. Löfven kan också komma ut som svart, lesbisk transkvinna.
__________________
Senast redigerad av HejaFinland 2018-05-23 kl. 16:56. Anledning: felstavning
2018-05-23, 16:55
  #66734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Hur tror ni att Löfven kommer att agera nu för att hejda sitt partis förfall och försöka bromsa SD:s ökningar i opinionen? Är det ens möjligt, eller är tiden för knapp? Är det kört? Kort sagt: Vad fasen kommer S att hitta på?

De kommer inte att försöka konkurrera med (SD) inom migrationsområdet. Det måste de ju inse är kört. Däremot skulle jag inte vara förvånad om Afganamnestin dras tillbaka och den hårda retoriken fortsätter så att de åtminstone uppfattas som en blek kopia. Det skulle förhindra ytterligare läckage med lite tur.

Nej vill (S) öka måste de satsa på att ta väljare från (Mp), (V) och kanske (L) och (M). Det säkraste, och historiskt vanligaste, sättet är att lägga fram förslag som förbättrar folks privat ekonomi. Lika viktigt är att avstå från att försämra privatekonomin nu i valtider. Exempel:

1) Slopa bensinskattehöjningen. Strunta i vad (Mp) säger.

2) Höj inkomstgränsen för statlig skatt. Det skulle kanske kunna locka en del som bytt till (M) om de får sänkt skatt i present av (S). Låt det inte vara ett vallöfte utan besluta om det direkt innan sommaren. Kostnaden är försumbar i vilket fall och troligen blir det inte ens en kostnad då lönerna lär höjas upp till den nya gränsen relativt snabbt för stora grupper med högre skatteinbetalningar som följd.

3) Höja bidrag är nog kört om man måste hålla sig inom en givet budget utrymme. De försökte ju med pensionärerna men 600kr/mån uppfattas inte som särskilt imponerande. Bättre då att satsa på helikopterpengar: Löfven pengarna blir 100,000 kr till varje medborgare direkt in på kontot lagom till semestern. Kan nog slå lite mot (V).

Finns säkert fler saker att göra men en satsning på snabba åtgärder för att förbättra väljarnas ekonomi är klassisk (S) politik som kan fungera för att locka väljare. Dock knappast (SD) väljare...
2018-05-23, 17:09
  #66735
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Hur tror ni att Löfven kommer att agera nu för att hejda sitt partis förfall och försöka bromsa SD:s ökningar i opinionen? Är det ens möjligt, eller är tiden för knapp? Är det kört? Kort sagt: Vad fasen kommer S att hitta på?
Vad S borde göra är att sparka ut MP från regeringen och dra tillbaka amnestin. Det kommer givetvis inte att hända, men om de vågade göra detta så tror jag att de skulle vinna väldigt mycket på det. Jag tror att S överskattar konsekvenserna av oreda och regeringskris (vilket det inte ens kommer att bli) i valtider.
2018-05-23, 17:24
  #66736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Vad S borde göra är att sparka ut MP från regeringen och dra tillbaka amnestin. Det kommer givetvis inte att hända, men om de vågade göra detta så tror jag att de skulle vinna väldigt mycket på det. Jag tror att S överskattar konsekvenserna av oreda och regeringskris (vilket det inte ens kommer att bli) i valtider.


Det kan vara att det är kört för Socialdemokraterna den här gången. De har utvecklats för långt i riktning mot ett aktivistparti. Ett parti som dragit till sig idealister som fått driva sina egna agendor under varumärket den röda rosen.

Nu när vinden har vänt så sitter rörelsen som i ett skruvstäd mellan de olika aktivistiska gruppernas krav. Massinvandring, HBTQ galenskap, hazaramnesti och drömmar om svarta kroppar med antirasism.

Hos den vanlige svensken finns ingen förståelse för dessa extrema grupper krav. Särskilt som media inte längre ens försöker elda på bakom dessa grupper.
2018-05-23, 17:26
  #66737
Medlem
Ipsos.com har släppt ökningen för maj och det var
+2,4

Dvs 19,6 (17,2 i april)
2018-05-23, 17:28
  #66738
Medlem
TheAlamos avatar
Kanske borde bli dags att spöa Yougovs gamla rekord på 28,8% (var det väl?) från sommaren 2015. Eller det kanske vore för mycket.
2018-05-23, 17:35
  #66739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
OK, min gissning: Jag tror YouGov gör som i juni 2014 och dämpar sig lite, vilket jag misstänker hade att göra med SCB.

Först kom YG med 10,6, sen SCB med 8,1, nästa YG var 8,2 utan att SD tappat hos övriga OI.
Självrekryterade paneler sägs behöva rättesnören att hålla i handen och då tänker jag att SCB med sin bisarrt höga status (“julafton för politiknördar/statistiker/statsvetare” etc) är det man sneglar på.

Vill minnas att även Inizios stora SD-dropp förra året sammanföll med en ovanligt pessimistisk SCB.
Om SCB överraskar med en ny vind-i-seglen-mätning som den där gången de högg till med 19,9 kan det bli spännande...


Är ju ett jävla tjat att det inte går att vikta upp SD för att det förstör mätningen av andra partier. Men att vikta ned dom fungerar alldeles utmärkt?

Och skulle detta stämma så räcker det ju att sosse-SCB konspirerar mot SD. De andra följer ju efter som nyttiga idioter...
2018-05-23, 17:36
  #66740
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Kommer Socialdemokraterna med Löfven i spetsen verkligen bara att sitta still och se på hur de imploderar som parti och maktfaktor?

När Sverigedemokraterna nu ökar - och ökar relativt mycket - i varenda mätning, hur tror ni att snacket går på Sveavägen 68? När sossarna ser att nedgången fortsätter - och kanske t o m skjuter fart ytterligare - i juni månads mätningar, kan vi då komma att få se nåt fullständigt häpnadsväckande oväntat och rent desperat från sossarnas håll?

Något kommer att hända, det är klart. Soc är snart tvungna till det. Tror att det blir efter midsommar.

Tex en drive emot specifik invandrarkriminalitet : Alla våldtäktsmän utav annan "nationalitet" skall ut efter avtjänat straff.

Men i det finstilta så står det att om du har fått ett Svenskt medborgarskap (eller är sk "papperslös").., så har du fått frikort, eller att det kan överklagas i all evighet på skattebetalarnas bekostnad tills "ett undantag" ges. Detta nämns givetvis icke. Det behöver inte vara soc som slänger detta fram, kan även lika bra vara M i.o.m att de skall försöka tuffa till sig..

Men något kommer att komma.., dvs fler tomma löften, med mera offer som följd.

Viktigt här att Jimme & co är vakna för "Fake news".
2018-05-23, 17:40
  #66741
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nåt som blir lite intressant nu är ju om de institut som har SD högst dvs Sentio och Yougov också kommer att snappa upp en kraftig ökning i sina kommande mätningar. Sifo och Ipsos har trots allt fångat upp ökningar på fyra respektive tre procentenheter vilket är anmärkningsvärt mycket. Mindre ökningar syntes i Sentio och Yougov senast, men inget anmärkningsvärt. SD har ju legat på 21-23% i flera månader.

Ökningen hos Sifo och Ipsos bör alltså innebära att SD ökar till 27-28% i de kommande mätningarna från Sentio och Yougov. Om inte så är det nåt skumt med Sifo och Ipsos.

Suck. Sifo hade en outlier förra månaden.
16.5 % 16.2 % 16.2 % 15.9 % 14.8 % 18.7 %

Så man typ ökade med 2-3% och kanske minskar nästan månad. I Ipsos ökade man med 2.4% - det är alltså inte ens en säkerhetsställd ökning...

Felmarginalen för SD är ca 2%...

Snittet av skillnaden mellan Sifo och YouGov under de senaste 6 månaderna (utan maj) är 5.6%. I maj blev skillnaden 4.3%.
Ipsos vs Yougov. Snittet är 5.1% - i maj blev 3%. Ipsos ger dock bara heltal. Kanske någon som har riktiga siffror?
Är det SÅ skumt?

Så jag skulle förvänta mig att skillnaden ökar under de kommande månaderna (slumpen!) - antingen får vi en bättre siffra i Yougov, sämre i Ipsos/Sifo eller en kombination.


Så jag skulle förvänta 24-25% i Yougov och 25-26 i Sentio, men slumpen kan ge allt möjligt från 23 till 28%
2018-05-23, 17:53
  #66742
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
kanske utesluter de Tro och hopp eller vad de heter och ungdomsföbundet. Startar en häxjakt på alla sahlinare i partiet och börjar citera Per Albin och Tage Erlander. Säpo får i uppgift att hacka Facebook och stänga ned alla SDs konton. Åkesson blir gripen för hets mot folkgrupp samtidigt som S förbjuder moskéer.
Och rekryterar Pär Öberg från NMR som migrationspolitisk talesperson. Veronica Palm stannar i partiet men tycker att man gått aningen för hårt fram.

Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Suck. Sifo hade en outlier förra månaden.
16.5 % 16.2 % 16.2 % 15.9 % 14.8 % 18.7 %

Så man typ ökade med 2-3% och kanske minskar nästan månad. I Ipsos ökade man med 2.4% - det är alltså inte ens en säkerhetsställd ökning...

Felmarginalen för SD är ca 2%...

Snittet av skillnaden mellan Sifo och YouGov under de senaste 6 månaderna (utan maj) är 5.6%. I maj blev skillnaden 4.3%.
Ipsos vs Yougov. Snittet är 5.1% - i maj blev 3%. Ipsos ger dock bara heltal. Kanske någon som har riktiga siffror?
Är det SÅ skumt?

Så jag skulle förvänta mig att skillnaden ökar under de kommande månaderna (slumpen!) - antingen får vi en bättre siffra i Yougov, sämre i Ipsos/Sifo eller en kombination.


Så jag skulle förvänta 24-25% i Yougov och 25-26 i Sentio, men slumpen kan ge allt möjligt från 23 till 28%
Då felmarginalen anges i opinionsundersökningar, är det 95% konfidensintervall som gäller då? Har försökt kolla upp det men inte hittat någon sådan information.
2018-05-23, 18:01
  #66743
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Suck. Sifo hade en outlier förra månaden.
16.5 % 16.2 % 16.2 % 15.9 % 14.8 % 18.7 %

Så man typ ökade med 2-3% och kanske minskar nästan månad. I Ipsos ökade man med 2.4% - det är alltså inte ens en säkerhetsställd ökning...

Felmarginalen för SD är ca 2%...

Snittet av skillnaden mellan Sifo och YouGov under de senaste 6 månaderna (utan maj) är 5.6%. I maj blev skillnaden 4.3%.
Ipsos vs Yougov. Snittet är 5.1% - i maj blev 3%. Ipsos ger dock bara heltal. Kanske någon som har riktiga siffror?
Är det SÅ skumt?

Så jag skulle förvänta mig att skillnaden ökar under de kommande månaderna (slumpen!) - antingen får vi en bättre siffra i Yougov, sämre i Ipsos/Sifo eller en kombination.


Så jag skulle förvänta 24-25% i Yougov och 25-26 i Sentio, men slumpen kan ge allt möjligt från 23 till 28%

En ökning med 3,9 PE och 26% är en rätt rejäl skillnad jämfört med en nedåtgående trend senaste halvåret och -1,1 PE och 7% minskning...speciellt med glidande medelvärde.

Förstår att du började räkna från december Hello cherry picking. Hade blivit lite skillnad om räknat senaste 4 eller 8 månaderna.
2018-05-23, 18:06
  #66744
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
En hemlig plan är beställd och nu vankas det sena nätter på Sveavägen 68 den nästkommande veckan. Popcorn time...

"Partistyrelsen har gett Stefan Löfven en tydlig deadline, enligt Expressens uppgiftslämnare:

Senast nästa fredag, den 1 juni, måste han presentera en krisplan.

– Den riktiga panikkänskan internt hör man i samtalen om oron över om SD eller M snart går om och blir största parti, säger en S-källa."


https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/partiets-nya-press-pa-lofven-far-deadline/

Där kom den första lilla panikångestattacken från sossarna... Det var lite detta jag anade, nåt skit kommer de att hitta på för att försöka stoppa SD:s framfart i opinionen. Självfallet kommer de inte att lyckas, möjligen mycket marginellt. Alltför mycket har hänt för att väljarna ska vandra tillbaka till det sjunkande skeppet.

Blir intressant att följa vad Löfven ska vidta för åtgärder för att försöka få stopp på SD.
__________________
Senast redigerad av Smoothman 2018-05-23 kl. 18:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in