2018-04-04, 16:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Det här vet du redan, men jag skriver det ändå.

Förmodligen resonerar han som mig, dvs att Demoskop förvisso viktar SD på en alldeles för låg nivå, men att trenden är den som är det mest intressant att följa. Det är därför det är mycket intressant att följa institut som Inzio, Sifo och Ipsos även om dem med allra största sannolikhet viktar SD för lågt.

Bra svarat jag hade inte orkat förklara för den som inte begrip, som Stenmark brukade säga. Osanning kan vara minst lika intressant som sanningen.
Säger statsministern öppet att Sd är nazister eller i varje fall ett parti men nazistisk bakgrund så är det ju givet att de ska hållas borta från makten med alla till buds stående medel. Signalen har ger är tydlig till alla som delar hans värderingar, inga nya bruna på våra gator. Underförstått, "gör vad ni vill stoppa dem". Naturligtvis finns det massor av sjuklöveranhängare som tolkar det som att manipulationer är helt legitimt och inom demokratins gränser.
Senast redigerad av Returpapper 2018-04-04 kl. 17:00.
2018-04-04, 17:16
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Rör ju dock mest att han tar avstånd från Centern. En regering som tar stöd från Centern kommer aldrig att stödjas av SD. Jimmie jämför nu centern och MP med varandra som två lika hopplösa och samhällsfarliga partier.

SD's strategi är intressant. Som ett av de få partierna så har SD varit mycket klar med eventuella samarbeten.
SD har gjort helt klart att Alliansen med C inkluderad inte kommer att stödjas.
Och M har gjort klart att ett samarbete med SD är uteslutet.
Ett uttalande som av flera skäl borde få en hel del av M's väljarbas att ta sig en funderare.

Om SD inte kommer att stödja M's samarbete med C i alliansen, kan en röst på M då räknas som bortkastad? En allians utan SD's stöd kan inte bli ett regeringsalternativ.

En annan omständighet är de faktiska åsikterna inom M's väljarbas.

Från September 2017: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QLwgP/m-valjarna-fortsatt-halla-oppet-for-sd
Citat:
– Moderaterna som inte uppskattade öppningen till SD lämnade partiet. De som är kvar har slutit upp på den linjen, säger Karin Nelsson, analyschef på Inizio
Citat:
I förra veckan avgick Moderaternas partiordförande Anna Kinberg Batra. Efter sig lämnar hon ingen given arvinge.

Men moderaternas väljare är rörande överens om en sak: nästa partiledare ska fortsätta på linjen att man ska samtala med Sverigedemokraterna om det behövs. Det svarar hela 70 procent av de tillfrågade M-väljarna i en ny undersökning från Aftonbladet/Inizio.

Att dagens M går samman med C i alliansen istället för att "prata" med SD kan få M-väljare att gå till SD.

Vad har M för alternativ? Saken är att M måste göra klart, innan valet, hur de kommer att positionera sig för att visa sin väljarkår att de är ett trovärdigt regeringsparti.

- Alliansen där C ingår?
- S och M?
- SD och M?
- Ett nytt DÖ?
- Där talmannen får en partiledare att "rafsa ihop vad som går"? (för att inte ge SD inflytande)

S och M kommer att få M-väljare att sparka bakut ooh resultera i en väljarflykt, kanske till SD?

Alliansen med C inkluderad är redan idag död då den inte kommer att få SD's stöd, M's väljarbas inte kommer att acceptera en ny DÖ och samma väljarbas har idag problem med C's politik. En röst på M blir en "bortkastad röst".

Jag tror att ett inlett samtal med SD är nödvändigt för M att inte förlora väljare till SD.

Jag tror även att M kraftigt kommer att svika sina väljare omedelbart efter valet. Innan valet som kommer M att tvingas till uttalanden och aktioner som behåller den konservativa väljarbasen. Samt, efter valet så tror jag att M kommer att samtala med S om en regeringsbildning, något som M inte vågar göra innan valet.
2018-04-04, 17:25
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
På fredag, men varför vill du veta det om du ändå anser att mätningen ifråga är en lögn? Underligt självskadebeteende.

Om jag skriver att Sd bör ha 28% i en sann Demoskop så får 1500 vänsteranhängare förhöjt blodtryck, en eller annan får stroke, några får sura uppstötningar eller rent av magsår.
Hur är det med dig, vad blir din reaktion?

Det är skadeglädje inte självskadebettende.
Senast redigerad av Returpapper 2018-04-04 kl. 17:29.
2018-04-04, 17:29
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Bara för EU politiken borde många från Vänstern attraheras av SD,men nu vet vi att sunt förnuft inte är kommunisters starka sida.

Men när V nu har samma EU-politik, varför skulle de attraheras av SD, som kryper för M i så många andra frågor?
2018-04-04, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Det här vet du redan, men jag skriver det ändå.

Förmodligen resonerar han som mig, dvs att Demoskop förvisso viktar SD på en alldeles för låg nivå, men att trenden är den som är det mest intressant att följa. Det är därför det är mycket intressant att följa institut som Inzio, Sifo och Ipsos även om dem med allra största sannolikhet viktar SD för lågt.
Mjo, fast nu gällde ju saken Demoskop, som ingen hittills har lyckats förklara varför man envisas med att svartmåla trots att deras track record inte skiljer sig väsentligt från t ex YouGov eller United Minds. Det byts hastigt ämne när man försöker få svar på vad denna desinformation syftar till.

2010 låg deras sista två mätningar på 5,2 i snitt (5,1+5,3). Att kleta ihop det med Sifos 4,2 (4,6+3,8) och framställa dem som varandes ungefär lika långt från målet är lika uppsåtligt missledande som att fortsätta "råka" glömma att Sentios septembermätning 2010 gjordes EFTER valet, hur många gånger man än påtalar det.

2014 snittade Demoskops två sista på 11,0 (11,8+10,2) vilket är väl i klass med YouGovs 11,2 (11,3+11,1) och United Minds 11,1 (11,1+11,1), och en helt annan liga än Sifos 9,6 (8,9+10,3) eller Novus 8,8 (9,5+8,1). Eftersom YouGov ingår i tröttmantrat om "aaaalllttiiiiid bäst på att mäta SD alltid alltiiiiiiid" medan Demoskop sorteras i facket "skojarinstitut" så blir matematiken lite svårbegriplig här.

Dessa två klumpas ihop som "alltid överlägset bäst" blahblahblah:
Sentio 12,7
YouGov 11,1

Dessa två avfärdas som lögnfabriker:
Demoskop 11,0
Sifo 9,6

Gränsen mellan godhet/sanning och ondska/lögn gick alltså exakt vid... 11,0999? Fascinerande.

Om man vill racka ner på Sifo tycker jag det må vara hänt. De omsätter en miljard i Norden och är större än alla andra OI tillsammans. Det är visserligen lätt att inse varför störst är latast och anstränger/bryr sig minst av alla, medan uppstickarna kämpar hårdare ju mindre de är, men ändå – Sifo borde vara bäst i grenen. Men att snacka skit om OI med helt OK track record bara för att man är tjurig som en femåring över att de inte serverar Sentionivåer på silverfat just för dagen är bara patetiskt.
2018-04-04, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Om jag skriver att Sd bör ha 28% i en sann Demoskop så får 1500 vänsteranhängare förhöjt blodtryck, en eller annan får stroke, några får sura uppstötningar eller rent av magsår.
Hur är det med dig, vad blir din reaktion?

Det är skadeglädje inte självskadebettende.
Fast då har du missat att alla vänsteranhängare (utom Powergirl som alltid är påslagen) har en fiffig algoritm för att maximera energikonservering. De går ner i standbyläge när det går bra för SD. De aktiveras endast när SD tappar, då mobiliserar de för en demoraliserings-offensiv i tråden. Så om du skriver att SD har 28 i Demoskop går de ner från standby till full hibernate mode med kroppstemperatur på 32°.
2018-04-04, 18:44
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Men när V nu har samma EU-politik, varför skulle de attraheras av SD, som kryper för M i så många andra frågor?
SD kryper väl inte för M i någon enda fråga?
tvärtom har ju SD testat M gång på gång och M har inte pallat.
Att SD stödde flera av alliansregeringens förslag initialt berodde ju på att dom var smartare än Löfven ,och kom och frågade hur SD skulle ställa sig till olika frågor.hade man inte majoritet för förslaget lades det inte fram överhuvudtaget.
Men nu har ju SD faktiskt stött mer av regeringens förslag än alliansens sista tiden..
2018-04-04, 18:56
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Mjo, fast nu gällde ju saken Demoskop, som ingen hittills har lyckats förklara varför man envisas med att svartmåla trots att deras track record inte skiljer sig väsentligt från t ex YouGov eller United Minds. Det byts hastigt ämne när man försöker få svar på vad denna desinformation syftar till.

2010 låg deras sista två mätningar på 5,2 i snitt (5,1+5,3). Att kleta ihop det med Sifos 4,2 (4,6+3,8) och framställa dem som varandes ungefär lika långt från målet är lika uppsåtligt missledande som att fortsätta "råka" glömma att Sentios septembermätning 2010 gjordes EFTER valet, hur många gånger man än påtalar det.

2014 snittade Demoskops två sista på 11,0 (11,8+10,2) vilket är väl i klass med YouGovs 11,2 (11,3+11,1) och United Minds 11,1 (11,1+11,1), och en helt annan liga än Sifos 9,6 (8,9+10,3) eller Novus 8,8 (9,5+8,1). Eftersom YouGov ingår i tröttmantrat om "aaaalllttiiiiid bäst på att mäta SD alltid alltiiiiiiid" medan Demoskop sorteras i facket "skojarinstitut" så blir matematiken lite svårbegriplig här.

Sentio 12,7
YouGov 11,1

Demoskop 11,0
Sifo 9,6

Gränsen mellan godhet/sanning och ondska/lögn gick alltså exakt vid... 11,0999? Fascinerande.

Om man vill racka ner på Sifo tycker jag det må vara hänt. De omsätter en miljard i Norden och är större än alla andra OI tillsammans. Det är visserligen lätt att inse varför störst är latast och anstränger/bryr sig minst av alla, medan uppstickarna kämpar hårdare ju mindre de är, men ändå – Sifo borde vara bäst i grenen. Men att snacka skit om OI med helt OK track record bara för att man är tjurig som en femåring över att de inte serverar Sentionivåer på silverfat just för dagen är bara patetiskt.
Jag skiter fullständigt i Sentio och Yougov i detta resonemanget. Du tar andras resonemang i tråden och kletar det på mig som jag ska försvara. Jag kan bara konstatera att Demoskop legat alldeles för lågt vid valen och därmed underskattar/viktar SD för lågt. Det kan du inte gärna säga emot.

Om vi nu ändå ska gå in på ditt Yougov och Sentio: Yougov har väl om jag minns rätt knappast varit bra på att mäta SD, däremot har de varit bra på totalen för samtliga partier.

Sentio har varit mycket bra på att mäta SD, om de haft tur eller inte återstår att se om fem månader. Men som det ser ut nu har jag allra störst förtroende för Sentio.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-04-04 kl. 19:07.
2018-04-04, 19:00
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
SD kryper väl inte för M i någon enda fråga?

Nähä du, inte i frågan om vinster i välfärden? Inte i frågan om NATO-medlemskap? Skatten på investeringssparkonton? Etc etc.
2018-04-04, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Nähä du, inte i frågan om vinster i välfärden? Inte i frågan om NATO-medlemskap? Skatten på investeringssparkonton? Etc etc.

Tror det var järnkanslern Bismark som sa något i stil med att

"Det finns två saker som den vanlige medborgaren aldrig bör se. Den första är när man tillverkar korv och den andra är när man tillverkar politik."

Politik är inte bara att ställa upp krav och höga ideal. De bör genomföras också. Det är någonstans där som det börjar bli smutsigt.
2018-04-04, 21:40
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Det som är mest allvarligt med skojarinstituten är dock deras uppenbara och medvetna försök att påverka och vilseföra valmanskåren av sina uppdragsgivare - även om det fortfarande är lagligt!

Det är därför extra intressant hur stödet för SD kommer att utveckla sig fram till valet...
2018-04-05, 01:56
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:

Sentio 12,7
YouGov 11,1

Demoskop 11,0
Sifo 9,6

Du har inte fel. Men.
Lite övergripande så gissar jag (nog bra) att det handlar om att SD hittills inte varit överskattade inför ett val förutom en enda gång av ett enda institut, (UM 2010). Eller minns jag fel?
Därmed utgår man ifrån att högsta noteringarna bör stämma bäst.
Jag tror t.om att både Sentio och Yougov ligger för lågt pga av ett sinnesjukt stort mörkertal.
Om inte allt för länge vet vi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in