2017-04-08, 21:19
Medlem
Jiyus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Intressant spaning. Hur har tidigare protester tett sig?
Jag har inte mycket konkret att visa upp. För något år sedan var det massa folk som vände ryggen åt Jimmies tal i centrala Umeå, men liknande har ju hänt i andra städer också. Det är mest det här att till och med Västerbotten har gått så långt att de enda som protesterade var kulturvänstern och kommunistungdomarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jag läste ditt andra inlägg, om att kvinnorna främst gått från M till L och att nästa steg är till SD. Är det i de banorna du tänker? Borde de då dock inte hellre stanna hos M, som ju sträckt ut en hand till SD?
(gällande min gissning att kvinnorna blir nästa stora ökning för SD)
Man kan diskutera om det finns psykobiologiska skillnader i hur män och kvinnor röstar. Jag personligen är övertygad om att det finns, men är inte så intresserad av att fördjupa den diskussionen. Min gissning att kvinnorna är nästa stora procentenhetskliv är baserad på att ca 30% av männen röstar på SD jämfört med ca 10% av kvinnorna (enligt YouGov). Det finns helt enkelt mer att ta av där. Dessutom riskerar den ökade otryggheten hos kvinnorna att nå en kritisk nivå. Det har pratats i tråden om att de större städerna släpar efter, men jag tror att den ökade otryggheten kommer att märkas främst där och ge fler väljare.

För tidigare högerväljare kan det hända att de hamnar i M/L och förblir där. Men jag tror inte att rödgröna väljare kommer att hamna där, utan om de byter block, går de raka vägen till SD. Anledningen är helt enkelt att jag inte tror att de gjort någon vandring på höger-vänsterskalan för att motivera ett steg där samtidigt som de tar ett steg mot en mer restriktiv politik. Steget tas istället på grund av att invandringsfrågan blir så viktig att andra frågor minskar i prioritet. (Jag tror dessutom att en hel del rödgröna väljare, paradoxalt nog, har lättare att gå till SD än att byta block trots stigmatisering.)

En ung kvinnlig moderat och en ung kvinnlig vänsterpartist kan vara oense om mycket politiskt samtidigt som de är eniga om att det är "sjukt drygt" med killar från Mellanöstern som förföljer en på dansgolvet, eller att de inte ens vågar dra dit själva längre. Moderaten har nog lättare att gå över till SD än vänsterpartisten, men moderaten kan också välja att stanna kvar och hoppas att AKB menar allvar. Vänsterpartisten däremot, hon kommer aldrig att välja ett alliansparti. För henne finns bara SD så länge inget rödgrönt parti öppnar upp för samarbete. (Eller så fångas hon upp av S i någon slags post-terror-"we shall overcome"-yra...)

Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag tror att det kommer att uppstå ett nytt parti med en aggressivare linje än SD.

Och det kommer att bli ett stort problem för SD, på samma sätt som V har varit ett stort problem för S.
Jag håller helt med. Men, oavsett när det bilda(t)s, tror jag inte att de kan samla tillräckligt med stöd fram till valet för att kunna påverka det. Jag vågar inte spekulera längre än så. (Däremot blir det ju spännande 2022.)

Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Det är förstås alltid vanskligt att sia hur en större händelse som terrorattacken i Stockholm kommer påverka opinionsstödet för SD.
Men det finns ett par faktorer som talar för att attacken kan vara betydelsefull.

Just att Stockholm har drabbats kan påverka stödet för SD eftersom SD hittills haft såpass lågt stöd i huvudstaden. Ett SD som växer i Stockholmsopinionen kan påverka de totala opinionssiffrorna.

Terrordådet ger också en känsla av att handskarna är av. Den som i framtiden avkrävs en detaljerad redogörelse för sin ondskefulla avsikt att rösta SD behöver inte säga mer än "Terrordådet i Stockholm". Alla kommer förstå.
Håller med i allt i huvudsak, men jag undrar hur det blir med handskarna. Jag är övertygad om att flera tvekande väljare tog det mentala steget över till SD i går, i dag, eller i morgon. Kanske har det också fått personer att komma ur SD-garderoben bland bekanta. Tyvärr tror jag dock inte att det kommer att bita så bra som förklaring av ondskefulla avsikter, för de som verkligen anser att det är en ondskefull avsikt. "Inte alla invandrare/muslimer", ni vet resten. Det borde räcka - i min värld är dådet närmast en krigsförklaring - men ja...
2017-04-08, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det har förvandlats till ett propagandanummer som först kan ge S ett tillskott av cirkus +1% medan SD ligger kvar på samma nivå.

När dammet har lagt sig och alltfler människor börjar ifrågasatta VARFÖR vi har allsköns terrorister, väldtäktsmän och mycket slödder i Sverige kommer kritiken sakta sakta att ifrågasätta den s k "godheten"...

Vi har nu den 8 april och kanske efter 40 dagar bör allt ha trängt in att massinvandring och brist på utvisning har gett Sverige mycket stora problem. Intervjuer låt oss säga från den 20 maj bör då bli mycket mer positiva för SD. Jag förutser en ökning som syns i OU i juni och vi bör ha en uppåtgående trend hela året.

Sossarna kan inte vinna på detta i längden.

För övrigt tror jag det är klokt att Jimmie med flera ligger lite lågt just nu för att under sommaren och hösten slipa knivarna. Det vore mycket konstigt om inte SD går upp till lägst 23%. Jag tror också tappet för AKB är över nu. Jag glömde min gamla käpphäst, många gamla sossar dör och det kommer till slut att synas.

Helt rätt, försöker man profitera på detta nu så kommer det slå tillbaka mest troligt.

Det är som vanligt de trogna som måste vattna fröet som nu såtts.

I det korta loppet går man mot S och regeringen i det långa finns bara ett val.

Först och främst måste omfattningen, gärningsmännen och motivet fastställas innan dess är det bara korkat att försöka dra några slutsatser alls.

I procent SD så bör minst 5-10% ökning garanteras och kunna uppmätas inom ett halvår.
2017-04-08, 21:50
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vinner Le Pen och Frankrike lämnar EU så faller hela EU. Globalisterna lär kliva över lik för att förhindra det.
Det är det som hela valet i Frankrike handlar om. I princip röstas det om EUs framtid, och det är därför jag har så svårt att tro att Le Pen skulle ha en chans. Hon har hela globalist-EU emot sig. Men, men, det samma kunde ju sägas om både Brexit och Trump, så vem vet?
2017-04-08, 21:57
Medlem
Terrorattentatet kommer få genomslag i opinionsmätningarna över tid. Ett litet skutt i närtid och snöbollen är härmed i rullning.

Det öppna multikulturella samhället kommer leda till diverse skärpningar när det handlar om övervakning, på bekostnad av den personliga integriteten. Öppenheten kommer bli mer sluten än någonsin.

Det öppna multikulturella samhället leder till... ett stängt multikulturellt samhälle där den svenska kulturen får stryka mer och mer på foten utöver att man måste vara nojig över att varje utböling är ett vandrande potentiellt mordvapen/bomb. Snart får vi kryssa över både multi och öppet för den svenska kulturen dör, den högt hållna personliga integriteten dör och varje mörk fläck i synfältet naggar på tryggheten.

Jag lever hellre i ett stängt samhälle med svensk kultur. Med stängt menar jag stängda gränser som leder till trygghet och färre regler som naggar på tryggheten och den personliga integriteten. Jag vill känna mig fri i mitt eget land.

Terrorattentatet är en ögonöppnare för många vilket i sin tur kommer leda till öppnare diskussioner som ger ett oomkullrunkeligt ökat stöd för SD.
2017-04-08, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Mea Culpa. Jag fick, felaktigt, intrycket att OU gällde första omgången

I vilket fall som helst borde en mätning som visar 47% i andra omgången, i en mätning genomförd innan den senaste terrorattacken i Stockholm, indikera att loppet absolut inte är kört.

Spelarna säger sitt på Betfair:

Le Pen 23% chans bli president.
Le Pen 58% chans vinna 1:a omgången.
Le Pen 89% chans nå 2:a omgången.

3-4% risk hamna under 20% i 1:a omgången.
Runt 70% hamna i intervallet 20-30%.
Runt 22,5% hamna i intervallet 30-40%.
2-3% hamna i intervallet 40-50%.
1-2% chans får över 50%.
2017-04-08, 23:49
Medlem
8711s avatar
Det här är intressant:

Citat:
Anmärkningsvärt med S-noteringen är att den redan skeva åldersprofilen bland väljarna verkar förstärkas ytterligare. Bland väljare över 65 år är S i dag större än hela alliansen sammantaget, under 30 år är regeringspartiet däremot bara tredje största parti, passerade av M och SD.

http://www.expressen.se/nyheter/har-ar-siffran-som-kan-radda-kinberg-batra/
2017-04-09, 01:47
Medlem
Mellbergans avatar
Kan Sentio komma nästa vecka månntro?
2017-04-09, 06:51
Medlem
Vet inte om Demoskops April 2017 är länkad tidigare men:

http://www.demoskop.se/publicerat/valjarbarometern-april-2/

"Expressen/Demoskops väljarbarometer för april tappar de rödgröna partierna förra månadens uppgång och backar till* 39,3 procent (-2,1). Samtidigt hämtar allianspartierna in större delen av nedgången från februari och mars, och ökar nu till 40,1 procent (+3,3). Därmed är allianssidan på nytt sammantaget större än det rödgröna blocket, men avståndet mellan blocken är litet."

SD 17,8%
Moderaterna 17,8%
Sossarna 26,2%
Centern 13,5%

Antal genomförda intervjuer: 1 250.
Undersökningsperiod: 28 mars – 5 april 2017.

Mätningen gjord innan terrordådet så den är inaktuell redan idag.

Edit: Publicerades visst redan i torsdags såg jag nu.
Senast redigerad av Azimut68 2017-04-09 kl. 07:16.
2017-04-09, 08:48
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Demoskop

Mätningen gjord innan terrordådet så den är inaktuell redan idag.

Sannolikt passerar dock inte SD 30% opinionsstöd förrän slutet av månaden och redovisas då av de seriösa mätinstituten...

2017-04-09, 09:00
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiyu
Håller med i allt i huvudsak, men jag undrar hur det blir med handskarna. Jag är övertygad om att flera tvekande väljare tog det mentala steget över till SD i går, i dag, eller i morgon. Kanske har det också fått personer att komma ur SD-garderoben bland bekanta. Tyvärr tror jag dock inte att det kommer att bita så bra som förklaring av ondskefulla avsikter, för de som verkligen anser att det är en ondskefull avsikt. "Inte alla invandrare/muslimer", ni vet resten. Det borde räcka - i min värld är dådet närmast en krigsförklaring - men ja...

Absolut, Sverigedemokraten kommer fortfarande vara ondskefull och hatisk, men hen kommer inte längre vara korkad och irrationell. Ett mycket viktigt vapen i PK-arsenalen är därmed desarmerat.
2017-04-09, 09:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det här är intressant:

Citat:
Anmärkningsvärt med S-noteringen är att den redan skeva åldersprofilen bland väljarna verkar förstärkas ytterligare. Bland väljare över 65 år är S i dag större än hela alliansen sammantaget, under 30 år är regeringspartiet däremot bara tredje största parti, passerade av M och SD.

Det stämmer helt med min bild. Väldigt många som röstar S är "sistagångsväljare".

Dessa gamlingar kan vara väldigt kritiska till S, men man är sosse, så är det bara. Att rösta på något annat är helt otänkbart.
2017-04-09, 09:52
Medlem
AberNeins avatar
Är osäker på om detta redan har uppmärksammats av någon i tråden men SD är numera det parti som har flest likes/gilla-markeringar på facebook. Säger inte nödvändigtvis så mycket om opinionsläget men det är helt klart att många väljare inte längre är rädda för att associeras med SD.

Antal likes för mest gillade partier på facebook
SD - 140 761
F! - 140 180
S - 138 509
M - 83 439

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här