Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-23, 09:48
  #53953
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så var det premiär för SVT Novus.

SD ökar hur som helst till 18,5. Obetydligt mindre än M.


Bra resultat!

Bör i korrigerat skick motsvara ungefär 26,2 procent i verkligheten...

__________________
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-02-23 kl. 09:51.
2017-02-23, 10:12
  #53954
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
M går jättebakåt i Yougov men utan att SD ökar efter partiernas flört med varandra.

En ganska rimlig tolkning av det är att det inte varit bristande legitimitet som varit SD:s glastak. I så fall borde det rusa dit invandringskristiska väljare nu när pest-stämpeln börjar luckras upp.

Tyvärr är den dystra slutsatsen att SD har 20-25 procent och inte mer, för att 20-25 procent inte fler tycker att svenskarna ska sluta vara spott-kopp åt ockupanter. ytterligare förnedring och förtryck lär iofs omvända enstaka svenskar över tid. Men vill SD öka måste de opinionsbilda. Att inte vara hatad räcker inte, att inte vara utfryst räcker inte, att inte vara stämplad räcker inte. Titta på Liberalerna eller KD.

För att fler ska rösta SD måste fler hålla med SD. Och enda sättet att nå dit är att opinionsbilda. Berätta VARFÖR invandringen är dålig. VARFÖR den kostar. Att de som söker asyl är bortskämda muslimska män, inte mäniskor på flykt. Att de föraktar oss, förnedrar oss, förgriper sig på oss. Och långsamt tränger undan vår kultur och oss som folkgrupp.

Det lär sätta fart på anklagelserna igen. Men vad är alternativet? Att bara sitta tysta och sträcka ut händer? Att, som Åkessons självutnämnda PR-konsulter ständigt brukar upprepa när de rycker ut till hans försvar, att verkligheten "gör jobbet". Det måste väl ändå börja blekna som argument för er nu också? Med 1,5 års stillastående trots totalt kaos.

Det räcker inte för mäniskor att bara se. De måste få vad det ser bekräftat av någon med auktoritet.

Att M tappar är ju väldigt väntat. Ett parti som två mandatperioder propagerat fri invandring, kommer givetvis dra till sig en del väljare som tycker så.

Att C ökar är den logiska konsekvensen av att övriga partier lagt om kurs. Det är bara C som hänger kvar vid den gamla linjen, och därför är det också dit alla villrådiga självhatare nu flyr.

Detta förstod givetvis M redan innan de gjorde sitt utspel. Men uppenbarligen har M förstått att tidigare kurs varit en återvändsgränd, och tycker det är bättre att ta tjuren vid hornen redan nu, förlora lite väljare för att sen kunna saluföra en politik de kan backa upp med vettiga argument.

Man kan se det som att partierna nu säljer av sina dåliga aktier, konstaterar att det var en dålig investering och tar förlusten.

C köper däremot på sig, ökar sina andelar och har snart 100% men i en krympande marknad.

Jag tror Annie Lööf förstår detta. Därför tror jag att hon snart avgår. Hon är en broiler, ingen övertygad idiolog. Nu kan hon stå som partiledaren som höll emot för humanitet när de andra vacklade. Som trots det ökade och tog C till aldrig skådade nivåer.

Sen kommer "söker nya utmaningar", "vill jobba med något där jag kan göra skillnad direkt utan att behöva kompromissa".

Så kan hon lämna med ett lyckosamt eftermäle, medan någon ny stackare, likt Batra, får gå in och ta den otacksamma rollen att lägga om kurs, och bli straffad av både media och väljare samtidigt.

Notera att det alltid är partiledare som snart ska avgå som gör de mest sanslösa utspelar om massinvandring. Wetterstrand, Reinfeldt.... De vet att de inte behöver ta ansvar för all annat skit. De kan bara ta emot medias applåder och smita med eftermäle som ledare för en human stormakt.

I vanlig ordning ett mycket bra inlägg.

SD måste synas mera och vara mer aktiva. Deras inlägg i dag i Wall Street Journal där de ger Trump rätt är klockrent. Mer sådant!!

Jag tror dock du har fel angående FR. Han kan nog inte andas ut riktigt än...



Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Men väljare och partimedlemmar har ju inget inflytande över partiers politik eller taktik. Se bara hur Moderaterna fortsatt DÖ trots att kongressen röstade mot den. Och se hur MP genomfört kongressbeslut i regeringsställning. Partiledningarna skiter totalt i sina väljare och medlemmar. De får fullmakt in blanco att göra vad fan de vill, och missbrukar det allt vad de kan. Medlemsfåren jamar och tycker att det är så bra att bli överkörda. Det är komplett ovidkommande vad alla moderata väljare och medlemmar tycker och vill. Ingen av dem har någon form av inflytande. Moderaterna störtade sin egen regering helt utan anledning och kommer aldrig mer att ha någon påverkan på svensk politik. Och det är inte ens en tillfällig ledares beslut, det är en obotlig kollektiv mental sjukdom som förlamar hela partiet och för det till graven.

Samma fenomen ser vi sedan ett par år tillbaka också inom SD, även om 7K och framför allt M och S dragit det längre än något annat parti.




Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Kvinnorna, de är nyckeln nu. Tittar man på siffrorna ser de ut som en grupp av oansvariga landsförrädare. I realiteten tror jag mycket av tex centerns siffror är luft, man tar till det som låter bra när någon ringer upp. Men det ger ju tyvärr bilden av att kvinnor verkar ha svårare att tänka individuellt och tillräckligt kritiskt. Men med lite tid, och lite bearbetande från män och pojkvänner lär det justeras mot det bättre.

Lite tillspetsat kan man fråga sig om det var så klokt att ge kvinnorna rösträtt. Kvinnor som inte verkar bry sig om det är muslimska araber eller svenska män om befolkar våra gator. Ändock, när det nya PK slagit igenom helt kommer dock det mesta att gå på automatik. Då kan kvinnorna börja mobba, ojja och fyya sig igen på facebook, men från ett helt nytt, och för landet nyttigare, perspektiv.

Det är en metadiskussion men i framtiden får man kanske fundera på om vi ska ändra reglerna för vilka som får rösta. Jag säger inte nödvändigtvis kvinnor nu, men att invandrare får rösta efter bara ett par år här är definitivt inte rimligt när vi samtidigt har massiv invandring. Kriminella kanske inte heller borde få rösta osv osv. Kanske ska man höja röståldern igen.
2017-02-23, 10:35
  #53955
Medlem
1001PSs avatar
Över en miljon människor såg Springare och GW på SVT häromdagen.

Det var ju inte statistikböckerna som pekar ut "män" som blondinen ville prata om, som blev det stora samtalsämnet om man säger så.

Några av dessa tittare lär ju ha fått upp ögonen för den problematik vi står inför och vilket enskilt parti som kan vara en räddning.
2017-02-23, 10:43
  #53956
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Kvinnorna, de är nyckeln nu. Tittar man på siffrorna ser de ut som en grupp av oansvariga landsförrädare. I realiteten tror jag mycket av tex centerns siffror är luft, man tar till det som låter bra när någon ringer upp. Men det ger ju tyvärr bilden av att kvinnor verkar ha svårare att tänka individuellt och tillräckligt kritiskt. Men med lite tid, och lite bearbetande från män och pojkvänner lär det justeras mot det bättre.

Lite tillspetsat kan man fråga sig om det var så klokt att ge kvinnorna rösträtt. Kvinnor som inte verkar bry sig om det är muslimska araber eller svenska män om befolkar våra gator. Ändock, när det nya PK slagit igenom helt kommer dock det mesta att gå på automatik. Då kan kvinnorna börja mobba, ojja och fyya sig igen på facebook, men från ett helt nytt, och för landet nyttigare, perspektiv.

Jag vet inte om anekdoter är off topic, men jag ser allt fler kvinnor i min ålder posta allt mer regimkritiskt på Facebook under det senaste året. Det hände nog aldrig fram till hösten 2015. Jag ser också allt mindre av SJW-postande i mitt flöde. Anti-Trump-postningar har blivit det nya virtue signaling, men nästan alla håller sig borta från att posta regimpropaganda i inrikes frågor.
2017-02-23, 10:45
  #53957
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Tror SD nått sin fulla potential, åtminstone för närvarande. Att nästan var fjärde svensk kan tänka sig att rösta på dem givet historiken och företrädarna är redan det ganska sensationellt.

Potentialen varierar ju naturligtvis med utvecklingen i landet. I ett tryggt och homogent folkhem ser förutsättningarna för SD sämre ut än i ett polariserat land med skenande brottsutveckling och vacklande trygghetssystem. Utvecklingen i Sverige går som bekant i rasande fart mot det senare scenariot, varför SD's potential rimligen är stigande.
2017-02-23, 10:49
  #53958
Medlem
8711s avatar
Ökning även hos Novus!!

Novus, Februari:

Sverigedemokraterna 18,5% (+0,8)

Månadssnittet kan öka ganska mycket den här månaden. Flera bra ökningar i månadens mätningar.
2017-02-23, 11:05
  #53959
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag vet inte om anekdoter är off topic, men jag ser allt fler kvinnor i min ålder posta allt mer regimkritiskt på Facebook under det senaste året. Det hände nog aldrig fram till hösten 2015. Jag ser också allt mindre av SJW-postande i mitt flöde. Anti-Trump-postningar har blivit det nya virtue signaling, men nästan alla håller sig borta från att posta regimpropaganda i inrikes frågor.
Tycker inte att det är off topic därför att det du noterar är att kvinnor blir mycket mera kritiska mot invandringspolitiken och att de törs visa detta öppet. Det kan vara så att kvinnorna nu kommer en masse till SD, men att de INTE VILL VISA DETTA I OU.

Stöd för teorin ger det faktum att andelen kvinnor INTE ökar enligt OU. Dessutom har ju flera 7-klöverpartier tvärvänt i OU. Kanske beroende på att enligt partiernas OU SD står mycket högre än vad som visas i medias OU.
2017-02-23, 11:07
  #53960
Medlem
8711s avatar
Snittet för dom 6 mätningar som kommit hittills är 19,2%, det är en ökning, (+0,5), mot samma mätningar förra månaden som då låg på 18,7.%.

Bara Sentio kvar för denna månad. Där man kan räkna med en betydligt högre siffra än så vilket ger ett betydande höjt månadssnitt för februari 2017 mot januari 2017 för Sverigedemokraterna
2017-02-23, 11:12
  #53961
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
M går jättebakåt i Yougov men utan att SD ökar efter partiernas flört…

…smita med eftermäle som ledare för en human stormakt.
Mycket bra och träffsäkert inlägg, Pung. Håller med till fullo!
2017-02-23, 11:12
  #53962
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Snittet för dom 6 mätningar som kommit hittills är 19,2%, det är en ökning, (+0,5), mot samma mätningar förra månaden som då låg på 18,7.%.

Bara Sentio kvar för denna månad. Där man kan räkna med en betydligt högre siffra än så vilket ger ett betydande höjt månadssnitt för februari 2017 mot januari 2017 för Sverigedemokraterna
Råder lite domedagsstämning i tråden efter Yougov, men detta är ju faktiskt första gången på länge som SD ökar märkbart i opinionen i månadssnitt. Om nu inte SD skulle falla helt i Sentio, men där tror jag snarare tvärtom att SD ökar och landar på cirka 23-24%.
2017-02-23, 11:14
  #53963
Medlem
8711s avatar
Det här lär väl också vara första månaden någonsin som Sverigedemokraterna är andra största parti enligt månadssnittet? Någon som räknat på det? Det har aldrig hänt innan. Ska räkna på det senare idag.

Då är SD dessutom kraftigt underskattade i månadssnittet. Så SD är därmed ett betydligt större än M just nu.

Vid ett val idag uppskattar jag att SD får 23% och M 20%.

Med en valrörelse emellan:

SD 25%+ och M 18-19%.
2017-02-23, 11:24
  #53964
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det här lär väl också vara första månaden någonsin som Sverigedemokraterna är andra största parti enligt månadssnittet? Någon som räknat på det? Det har aldrig hänt innan. Ska räkna på det senare idag.

Då är SD dessutom kraftigt underskattade i månadssnittet. Så SD är därmed ett betydligt större än M just nu.

Vid ett val idag uppskattar jag att SD får 23% och M 20%.

Med en valrörelse emellan:

SD 25%+ och M 18-19%.
Det stämmer. SD har aldrig lyckats knipa andraplatsen i opinionsmätningars månadssnitt. M ligger dessutom historiskt lågt i Sentio vilket talar ännu mer för att SD kommer att gå om M nu efter att sista mätningen kommit för månaden.
__________________
Senast redigerad av Mellbergan 2017-02-23 kl. 11:29.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback