2016-04-26, 00:05
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Bäste "Mac-Arthur" icke desto mindre har jag fått ganska rätt i mina spådomar om SD:s fortlöpande normalisering. Hänsynsfull som jag är, låter jag bli att uttala mig om ditt politiska omdöme och dina dito kvalifikationer.
En uppgörelse med M skulle kräva vittgående eftergifter och kompromisser från SD:s sida. Men det kanske kommer.

Du har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
SD bör spela på missnöjet bland många moderater att M bara står och ser på i riksdagen. Det är 2,5 år till valet och jag tror inte att M som parti kan stå emot SD:s locktoner i längden. Jag tror inte heller att SD behöver göra några vittgående eftergifter och kompromisser i sina huvudfrågor, där tror jag att man är överens med huvuddelen av M-väljarna och i förlängningen M-ledningen. Om nu ett samarbete ens kommer att vara aktuellt, det räcker egentligen med formella samtal.

Om M erkänner SD som legitim samtalspartner är förtrollningen bruten, SD:s stigmatiseringshandikapp kommer att blåsa bort i vinden.

Under valåret bör man distansera sig från M och under sommaren 2018 köra in en toalettborste i munnen på dom, vrida om och beskylla dom för allt elände dom har ställt till med.

Johmshof tycker jag gjorde samma analys som vi (även jag ) gjort i tråden tidigare. M överlag, dvs riktiga M har föga problem med SDs politk. Med AKB och toppskiktet är det en annan femma. Vill hon hänga kvar och vara en del i städandet av landet efter sin företrädare och rädda nationen så har hon öppet mål. JÅ har till och med placerat bollen på straffsparkspunkten och plockat bort målvakten. Vägrar hon likväl sparka till bollen återstår för M ute i landet att kasta henne och hennes likar över ända.

Det är färdigtramsat och färdigflummat. Nu återstår att använda hjärnan, kavla upp skjortärmarna och sätta i gång. Sunt förnuft och hårda nypor!

Ja! Låt 2018 bli toalettborstens år!
2016-04-26, 00:57
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Helt riktigt, men jag undrar om tomtarna på SDs kansli fattar det?
Det är min förhoppning och att M endast är ett verktyg och ett steg på vägen. Eventuella förnyade samtal om samarbete förs ju bäst efter valet och då med nya styrkeförhållanden.
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Johmshof tycker jag gjorde samma analys som vi (även jag ) gjort i tråden tidigare. M överlag, dvs riktiga M har föga problem med SDs politk. Med AKB och toppskiktet är det en annan femma. Vill hon hänga kvar och vara en del i städandet av landet efter sin företrädare och rädda nationen så har hon öppet mål. JÅ har till och med placerat bollen på straffsparkspunkten och plockat bort målvakten. Vägrar hon likväl sparka till bollen återstår för M ute i landet att kasta henne och hennes likar över ända.

Det är färdigtramsat och färdigflummat. Nu återstår att använda hjärnan, kavla upp skjortärmarna och sätta i gång. Sunt förnuft och hårda nypor!

Ja! Låt 2018 bli toalettborstens år!
Ja, låt M vara med och sopa vägen för SD. Vilken inställning M än väljer, bör det gynna SD.
Senast redigerad av Floragatan 2016-04-26 kl. 01:11. Anledning: La till ett ord
2016-04-26, 07:38
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

Troligen kommer YouGov på onsdag med förväntat bra resultat för SD, särskilt som muppar och muslimer i Mp är på säker väg mot riksdagsspärren och ut ur regeringen. Troligtvis gynnas SD även av den sannolika regeringskrisen. Läget klarnar den 13-15 maj...

Eftersom YouGov gjort en ny OU denna månad så var de inte nöjda med det första resultatet. Jag ser det som ett negativt tecken. De anpassar sig till PK strömmen.
Jag tror att valet kommer att bli en chock för etablissemanget om de försöker intala sig att Sd är neråt 15% i stället för minst 25%.
2016-04-26, 07:48
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Eftersom YouGov gjort en ny OU denna månad så var de inte nöjda med det första resultatet. Jag ser det som ett negativt tecken. De anpassar sig till PK strömmen.
Jag tror att valet kommer att bli en chock för etablissemanget om de försöker intala sig att Sd är neråt 15% i stället för minst 25%.

Trams. Inser du vilken ytterst liten del av Yougovs verksamhet som berör politiska OU. De är ett internationellt företag som arbetar med marknadsundersökningar. De bryr sig varken om svensk politik eller om SD.
2016-04-26, 08:11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Trams. Inser du vilken ytterst liten del av Yougovs verksamhet som berör politiska OU. De är ett internationellt företag som arbetar med marknadsundersökningar. De bryr sig varken om svensk politik eller om SD.

Trams, tramsa. Har fått OU fråga två gånger denna månad första veckan kom OU frågorna flera stycken och så kom en ny här om dagen med en enkel fråga, vad röstar du på.
2016-04-26, 09:14
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Trams, tramsa. Har fått OU fråga två gånger denna månad första veckan kom OU frågorna flera stycken och så kom en ny här om dagen med en enkel fråga, vad röstar du på.

Märkligt du blev tillfrågad i båda undersökningarna? ,jag blev tillfrågad igår i en liten delfråga ,men hört att det kommit en större tidigare med fler frågor tidigare.
Antagligen gör man helt enkelt en större undersökning för att få säkrare underlag.
2016-04-26, 09:21
Medlem
Citat:
En chock på samma sätt som 2010 & 2014. Dagen efter valet återgår allt till det normala, och SD är bara ett uppmärksamhetssökande, högerpopulistiskt missnöjesparti vars opinionssiffror bör tas med en näve salt.
Senast redigerad av petzor 2016-04-26 kl. 09:23.
2016-04-26, 09:28
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Bäste "Mac-Arthur" icke desto mindre har jag fått ganska rätt i mina spådomar om SD:s fortlöpande normalisering. Hänsynsfull som jag är, låter jag bli att uttala mig om ditt politiska omdöme och dina dito kvalifikationer.
En uppgörelse med M skulle kräva vittgående eftergifter och kompromisser från SD:s sida. Men det kanske kommer.

Nu ska vi i ärlighetens namn påtala att du skriver ganska mycket om SD,s utveckling ,märkligt om du inte någon gång skulle få rätt .
Men det är ju inte SD som ändrar sig utan detär omgivningens bild av SD som främst förändras.
från att ha påståtts vara ett hatiskt nazistfascist rasist parti ,har man nu blivit de balanserade sanningssägarna inom svensk politik.
De grova angreppen mot partiet har nu alla sunt tänkande människor börjat ta avstånd ifrån,och de som vill isolera SD blir färre och färre samt får ständiga påtryckningar av sina gräsrötter.
Men att MP helt plötsligt nästan behandlas som vilket parti som helst kommer att ändra den politiska scenen totalt,så hur Löfven ska kunna fortsätta mandatperioden ut kan man undra?
Men innan semestern spår jag SD,s första trettioprocentare...
2016-04-26, 11:01
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
En chock på samma sätt som 2010 & 2014. Dagen efter valet återgår allt till det normala, och SD är bara ett uppmärksamhetssökande, högerpopulistiskt missnöjesparti vars opinionssiffror bör tas med en näve salt.

Märklig blåögd och inkompetent analys med hänsyn till dagens politiska verklighet och SDs mycket starka potentiella slagkraft...
2016-04-26, 11:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Nu ska vi i ärlighetens namn påtala att du skriver ganska mycket om SD,s utveckling ,märkligt om du inte någon gång skulle få rätt .
Men det är ju inte SD som ändrar sig utan detär omgivningens bild av SD som främst förändras.
från att ha påståtts vara ett hatiskt nazistfascist rasist parti ,har man nu blivit de balanserade sanningssägarna inom svensk politik

Det senare kan nog diskuteras. Möjligen har SD folkat till sig, från att vara brölande ungtuppar till att bli mer strömlinjeformade politiker, men är det av ondo? (Vad man än har för grundsyn - jag vill ha seriösa (engagerade, arbetssamma, konstruktiva, kunniga etc) politiker i min riksdag även om jag inte röstat på just dem...)

Däremot kan man ju direkt se att även de "gamla" partierna ändrat sin inställning avseende flyktingmottagning och asylhantering, efter att SD:s pessimistiska och misogyna beskrivningar efterhand blivit korrekta. Huruvida detta är en av nödtvång anpassad förändring eller att man blivit främlingsfientlig som bärande politisk princip återstår att se.

En av de stora skillnaderna är VARFÖR man tar ett beslut, här har förmodligen inte SD:s hårda kärna och övriga partier riktigt samma grund.
2016-04-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En av de stora skillnaderna är VARFÖR man tar ett beslut, här har förmodligen inte SD:s hårda kärna och övriga partier riktigt samma grund.
Nej kärnkraftsmotståndet, identitetspolitiken och en mängd mogna och väl avvägda överväganden i invandringspolitiken, är det som karakteriserar regeringen, eller hur? Till skillnad mot SDs hafsverk, och idel felaktiga antaganden och analyser?
2016-04-26, 13:07
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Huruvida detta är en av nödtvång anpassad förändring eller att man blivit främlingsfientlig som bärande politisk princip återstår att se.
Sen handlar det ju inte om "främlingsfientlighet" att inte vilja vara så övergenerösa som Sveriges styrande har varit - och fortfarande är. Det har varit alldeles för lätt att få PUT och lätt att få generösa bidrag. Detta HÅLLER inte i längden och de gamla partierna har reagerat alldeles för sent. Har man t.ex. röstat på moderaterna så har man medverkat till att ta hit massor av somalier, eritreaner, afghaner etc som svenskarna nu tvingas försörja. Det är mycket illa och svårt för en realist att glömma.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-04-26 kl. 13:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in