2016-05-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det är lite lustigt med medias förhållande till Yougov, SVT och SR rapporterar ju inte deras OU när det gäller väljarstöd till våra partier.

Döremot verkar Yougov duga fint för SR/SVT i alla andra sammanhang, senast häromdagen i Agenda(?)
när Brexit diskuterades då var det minsann Yougovs siffror man nämnde och man intervjuade till och med en chef på Yougov!
Jag reagerade på precis samma sak, det var med upphöjd respekt chefen för det förhatliga Yougiv behandlades.
2016-05-26, 20:43
Medlem
Ganska uppmuntrande siffor i Yugov anser jag. Sedan förstår jag inte varför människor i tråden bryr sig om ifall SD röstar ja eller nej eller till och med jasså... ...till ett värdlandsavtal. Som parti är SD inte direkt för ett inträde i NATO. Själv är jag kluven... Det skulle innebära förhöjda försvarskostnader vad jag förstår. Frågan behöver utredas och desarmeras. Bättre kanske med att ingå försvarsallians med Finland.

Sedan förstår jag inte riktigt kritiken mot SD-ledningen nu. Hur mycket spott och spe har inte alla SD:are fått utstå, många har ju till och med förlorat jobb och sociala positioner. Ändå har man hållit ut och gjort ett stort parti.

Stora partier= stora problem. Jag tycker Jomshof---Åkesson---Karlsson har härdat ut och härdats. Vad skulle man rösta på om inte SD?

Skulle man plötsligt belöna S eller M när man inte för 3 år sedan stängde gränserna? Bästa sättet att verka för Svenska gränser och en Svensk nation är att motarbeta främst MP och V men även övriga och lägga rösten på SD som hela tiden har värnat Sverige.
2016-05-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
SD har påbörjat vändningen uppåt, var toppar det nästa gång?

Bara i Sentio. I Yougov backade dom igen.
2016-05-26, 22:05
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Bara i Sentio. I Yougov backade dom igen.

+0,3% i polls of polls enligt status. Mao så har de börjat resan uppåt igen efter några månaders kräftgång.
2016-05-26, 22:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Den har lyst med sin frånvaro i decennier här angående invandringsfrågan.
Det är fortfarande för lätt att få PUT och generösa bidrag, samtidigt som de sociala och ekonomiska problemen ökar. Jag hoppas givetvis att de gamla partierna ska vara pragmatiska, men jag vill se det med egna ögon först. Och visst ska S ha poäng (till skillnad mot de borgerliga) för att de facto ha genomfört en strängare asylpolitik. Men detta är bara en del av vad som krävs.

Du är ju bara löjlig som använder ordet "obehaglig" i sammanhanget när det är den gränslösa generositeten mot andra nationaliteter som är det mest obehagliga i dagsläget. Än så länge existerar faktiskt nationalstaterna. Det ska inte ligga på Sveriges stackars invånare att behöva ta på sig andra länders problem i den omfattning som skett. Och givetvis ska invandrarna ta seden dit de kommer - oavsett om PK-hysteriker som du anser att detta är "nationaletnisk politik".

Och ni som inbillar er att SD kommer att sjunka eller försvinna - ledsen, men denna risk är betydligt större för flera av de små partierna, som varken attraherar unga svenskar eller invandrare. De som ville stoppa SD agerade för sent.

Du inser naturligtvis att det är SD:s officiella partilinje att inte tolerera rasism, att tona ner etnonationalismen och i största allmänhet kamma och borsta randrepresentanterna? Det är pragmatism, precis som när Mp, låt vara i tårar, accepterar att gränskontroller införs och det blir svårare att komma in i Sverige?

Det finns naturligtvis en högljudd liten pöbelklick som önskar hårda tag mot rasfienderna från utlandet (typ), men det är inte där SD hittar sina sympatisörer (längre).
2016-05-26, 23:00
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
PM2 för SD uppdaterad med dagens YouGov. Den enligt modellen mest sannolika ögonblickliga förändringen är ca -0.4 pe/mån.
2016-05-26, 23:04
Medlem
systemkollapss avatar
Det invånare inte tänker på är att SD inte behöver öka sina siffror för att bli störst parti. S och M faller ner. Blir ett spännande val. Min gissning är ett SD på 23%-28%. Mörkertal och frustration ute i stugorna. Nu har AKB inbjudit Mp till diskussion. Moderater som var på väg tillbaka till fåran kan se sig svikna.
2016-05-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
+0,3% i polls of polls enligt status. Mao så har de börjat resan uppåt igen efter några månaders kräftgång.

Det har du i och för sig rätt i. Men Yougov är väl inte med i poll of polls?

Jag tror det är mest korrekt att säga att SD:s stöd nu förmodligen börjar stabiliseras, snarare än att det är starten på nåt storartat återtåg som vi ser. Många här verkar inte riktigt betänka att det är ett stort tapp som skett i Yougov: från 28,8% i januari till 22,9% nu. Då hade man en betryggande ledning, nu är dom i princip jämnstora med S och M.

När det gäller SD:s inflytande på den förda flyktingpolitiken så tror jag inte att dom hade så mycket att göra med åtstramningen i november; Sveriges mottagningskapacitet var helt enkelt pressad till bristningsgränsen. Däremot har det faktum att man belönats med ökat väljarstöd säkert varit avgörande för att S och M har vågat hålla kursen sen dess. Och där har SD spelat en central roll; annars hade det inte funnits nåt parti att plocka väljare från.
2016-05-27, 06:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Att SD inte skulle anse att man ska ta seden dit man kommer, finns inte på kartan. De skulle aldrig förespråka ett "mångkulturellt" Sverige. Och det räcker för de flesta av oss.

Och om du inte märkt det, så är det hittills faktiskt övriga partier som fått vara pragmatiska och anamma SD:s linje i asylpolitiken.

Jag gör ett försök till:

SD har opinionssiffror i paritet med M och S IDAG. På den tiden de torgförde en enklare och mer extrem politik och enbart kolporterade en simpel främlingsfientlig politik hade de betydligt mindre opinionsstöd. Vi som följt politik under många år vet att SD blev ett gångbart parti ungefär när JÅ började städa upp. Politisk pragmatism handlar om att a) fortsätta förespråka sina egna ideal och b) samtidigt (minimum) inte uppträda så man diskvalificerar sig på den politiska arenan, mer utvecklat, att uppträda så man anses kunna vara en samarbetspartner.

Du verkar tro att det enbart är "övriga partier" som rört sig mot SD:s ståndpunkt (har SD bara en enda ståndpunkt?) utan att reflektera över vad som hänt med SD, bara under den en och halva valperiod de befunnit sig i riksdagen. Sd har under denna tid kickat riksdagsledamöter därför att de uppträtt odemokratiskt och rasistiskt, man har lagt ner/uteslutit ett alltför radikalt ungdomsförbund och man har avvecklat (eller vad man skall kalla det) ett antal "spännande representanter" som inte befunnit sig i riksdagen och haft det skydd som valet get dem.

Detta är politisk pragmatism, i form av att eftersträva att bli ett parti som alltmer går att samarbeta med, ges inflytande och i största allmänhet bli av betydelse.
Senast redigerad av Bergakungen 2016-05-27 kl. 06:16.
2016-05-27, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Iofs utan att sänket ipsos publicerats. Om ipsos ger exakt samma resultat som förra månaden blir medel 18,8 %, en nedgång på 0.1. Så ropa inte hej än.
2016-05-27, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Det är sant att det handlar om mina antaganden.

Men just nu så ser jag två utfall. Antingen så gräver de etablerade partierna sin egen grav (genom att normalisera SDs politik men utan avsikt att driva igenom den) eller så är de seriösa vilket också gynnar SD då SD kan visa att de ägt frågan och påverkat alla partier i sin riktning.

SD skulle däremot behöva gå hårdare åt pajaspartier som MP och FP (eller L) som inte hunnit anpassa sig.

Tveksamt om det gynnar SD att hoppa på småpartier som L och MP, det är ju vad småttningarna helst vill: Se SD hatar oss, vi finns och gör nytta. Nä strunta i dem. Ta debatten med de andra stora.

Här ligger lite av S och M dilemma med SD. Förr kunde de ignoreras som ett bubblarparti, men nu är SD en av de stora i en före detta Bipolär politisk värld och går inte att ignorera som förr. Visst valresultatet ligger där det gör så SDs storlek har ej förverkligats. Men the writing is on the wall och S och M ser att framtiden innehåller ett stort SD.
2016-05-27, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det är lite lustigt med medias förhållande till Yougov, SVT och SR rapporterar ju inte deras OU när det gäller väljarstöd till våra partier.

Döremot verkar Yougov duga fint för SR/SVT i alla andra sammanhang, senast häromdagen i Agenda(?)
när Brexit diskuterades då var det minsann Yougovs siffror man nämnde och man intervjuade till och med en chef på Yougov!

Well det är inte bara en redaktör på SVT, smartis. Olika kontrasterande beslut kan fattas inom samma institution.

Alla fattar inte att yugovs uppgifter inte är de mest tillförlitliga. Som många i dem här tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in