2016-03-02, 17:34
  #47269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
jag tvekar inte att ta parti för militanta feminister mot invandringskritiker
Du är alltså ingen nationalist?
2016-03-02, 17:46
  #47270
Bannlyst
Jag sticker ut hakan och säger att vid nästa riksdagsval så kommer SD att vara Sveriges näst största parti på runt 22-23% av väljarnas röster.

M kommer tappa till något under 20% och S kommer väl hamna på runt 28-29%.

Resten går till småpartierna
2016-03-02, 17:49
  #47271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Du är alltså ingen nationalist?
Hela poängen var att det inte spelar roll vad jag "är" (åsikter är inte lika med identitet). Jag kollar upp vad som är sant eller falskt och försöker filtrera bort så mycket egen konfirmationsbias som möjligt. Sannolikheten att vänstertomtar skulle ha rätt om något är en på miljonen, men den miljonte gången kommer jag att ge dem rätt. Bara för att jag har invandringskritiska åsikter tillhör jag inte något "lag" som jag alltid backar som ett lojalt får även när laget har fel. Erfarenhet och observation säger mig att homogena kulturer fungerar tryggast och mest friktionsfritt, att ingen har en bättre idé än nationalstater, och att fördelarna med mångkultur inte kommer i närheten av att uppväga nackdelarna. Därför tangerar en del av mina åsikter nationalism, men jag köper inte något helt paket med allting på.
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Kanske fallerar ditt omdöme även här, som ovan?

Visserligen jonglerar du duktigt med siffror och förvanskningar i olika grader, med din förmåga att jonglera med den bakomliggande verkligheten förefaller tyvärr betydligt desto sämre...

"Det givetvis inte enbart inkompetens som är en förklaring!
De politiska agendorna spelar uppenbarligen också mycket stor roll.
Det är emellertid svårt att avslöja skojarna i branchen mellan valen.
Den "belagda inkompetensfaktorn" - med eller utan skalbarhet, i de förhållandevis små aktuella intervallen - är visserligen inget vetenskapligt statistiskt begrepp, men torde inte desto mindre vara utmärkt, för att enkelt och överslagsvis avslöja skojarna!
Novus har knappast för avsikt att skoja. De har lagt in en kompensationsfaktor för att skoja så lite som möjligt, trots att konkurrenter har invänt att det där verkar lite vanskligt eftersom det är svårt att hitta en grej som håller i alla väder. Jag är benägen att ge dem rätt.

Varför? Jo, för att Novus kompensationsmodell bygger på att man identifierat vissa parametrar hos dem som uppger SD, och när man hittat matchande parametrar hos andra som inte uppger SD så har man flaggat dem som SD-väljare ändå. Typ vad man röstat på förut, vad man tycker om vart landet är på väg, vad man har för förtroende för etablissemanget och 7K osv. Vilket ju var en ganska bra "SD-detektor" vid tiden då Novus hittade på den typ oktober 2014. Men då var situationen att SD var det enda alternativet till det kompakt sammanhålla invandringstokiga 7K-blocket. Nu är det ju inte det längre. Sjöström kan inte veta om en som är sur på invandringen och säger att den skulle rösta på M är en smyg-SD eller om den faktiskt skulle rösta på M eftersom de vill ha en asylpaus. En som tidigare kanske bedömdes SD av Novus för att den gnällde en massa på 7K under kontrollfrågorna, kanske inte gnäller på 7K längre nu när DÖ är upplöst och M har gett sig in på budgivning i SM i invandringsstopp. Då fastnar den respondenten inte i Sjöströms SD-trål. Han har gjort ett nät för att fånga hajar och så kommer det en massa ålar som slinker rakt igenom.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2016-03-02 kl. 18:04.
2016-03-02, 18:13
  #47272
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hela poängen var att det inte spelar roll vad jag "är" (åsikter är inte lika med identitet). Jag kollar upp vad som är sant eller falskt och försöker filtrera bort så mycket egen konfirmationsbias som möjligt. Sannolikheten att vänstertomtar skulle ha rätt om något är en på miljonen, men den miljonte gången kommer jag att ge dem rätt. Bara för att jag har invandringskritiska åsikter tillhör jag inte något "lag" som jag alltid backar som ett lojalt får även när laget har fel. Erfarenhet och observation säger mig att homogena kulturer fungerar tryggast och mest friktionsfritt, att ingen har en bättre idé än nationalstater, och att fördelarna med mångkultur inte kommer i närheten av att uppväga nackdelarna. Därför tangerar en del av mina åsikter nationalism, men jag köper inte något helt paket med allting på.

Novus har knappast för avsikt att skoja. De har lagt in en kompensationsfaktor för att skoja så lite som möjligt, trots att konkurrenter har invänt att det där verkar lite vanskligt eftersom det är svårt att hitta en grej som håller i alla väder. Jag är benägen att ge dem rätt.

Varför? Jo, för att Novus kompensationsmodell bygger på att man identifierat vissa parametrar hos dem som uppger SD, och när man hittat matchande parametrar hos andra som inte uppger SD så har man flaggat dem som SD-väljare ändå. Typ vad man röstat på förut, vad man tycker om vart landet är på väg, vad man har för förtroende för etablissemanget och 7K osv. Vilket ju var en ganska bra "SD-detektor" vid tiden då Novus hittade på den typ oktober 2014. Men då var situationen att SD var det enda alternativet till det kompakt sammanhålla invandringstokiga 7K-blocket. Nu är det ju inte det längre. Sjöström kan inte veta om en som är sur på invandringen och säger att den skulle rösta på M är en smyg-SD eller om den faktiskt skulle rösta på M eftersom de vill ha en asylpaus. En som tidigare kanske bedömdes SD av Novus för att den gnällde en massa på 7K under kontrollfrågorna, kanske inte gnäller på 7K längre nu när DÖ är upplöst och M har gett sig in på budgivning i SM i invandringsstopp. Då fastnar den respondenten inte i Sjöströms SD-trål. Han har gjort ett nät för att fånga hajar och så kommer det en massa ålar som slinker rakt igenom.

Vill bara skriva och tacka för ett klokt inlägg. Det närmaste man kan komma ett vettigt förhållningssätt.
2016-03-02, 18:17
  #47273
Medlem
Media och politiker är ju uppenbart korrupta i detta landet (håller du med Crispy?) och har skönmålat massinvandringen i decennier. Så jag förstår inte varför det skulle vara så otroligt långsökt att tro att vissa OI's har samma agenda?
2016-03-02, 19:15
  #47274
Medlem
1001PSs avatar
Är det verkligen någon nackdel att SD underviktas?

Motståndarna lever i tron att allt är inom rimligt kontroll. (Även om man ska vara bra korkad om man tror på att SD ligger under 20%).

Samtidigt som de som vaknar får en anledning: "hoppas de får över 20% med min proteströst".

Sen kommer valet. Med dålig stämning.

Och troligen DÖ 2.0
2016-03-02, 19:19
  #47275
Medlem
Åkesson kommenterar nedgången: "Förvånad att vi inte tappat mer"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article22369666.ab

Citat:
– Möjligen är jag förvånad att den inte varit större. Jag har sagt i ganska många år att förr eller senare så kommer andra partier att ta efter oss och lägga förslag i vår riktning när det gäller invandringspolitiken, vilket varit vårt mål. Då kommer vi att på kort sikt se en liten nedgång.

SD-ledaren menar att partiets uppgång inte kunde pågå hur länge som helst.
– Vi har haft en historisk uppgång som saknar motstycke i modern tid. Det är ganska naturligt att det kommer en liten dipp. Sedan får vi se hur djup och långvarig den blir. Men jag är inte orolig, vi ligger fortfarande på väldigt höga nivåer.

Jimmie Åkesson säger samtidigt att partiets tillväxt innebär att de förändrat den politiska spelplanen.
– Legitimiteten i det vi har sagt har stärkts något oerhört. För några månader sedan kallade Moderaterna oss för främlingsfientliga. Och nu säger de samma saker själva som vi sa då, det är klart att det långsiktigt stärker vår sak.
2016-03-02, 19:21
  #47276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Är det verkligen någon nackdel att SD underviktas?

Motståndarna lever i tron att allt är inom rimligt kontroll. (Även om man ska vara bra korkad om man tror på att SD ligger under 20%).

Samtidigt som de som vaknar får en anledning: "hoppas de får över 20% med min proteströst".

Sen kommer valet. Med dålig stämning.

Och troligen DÖ 2.0

Motståndarna går knappast i tankarna o tror sd har runt 15%. Dom vet lika väl som dom flesta att sd har runt 25%.
2016-03-02, 19:49
  #47277
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Men Novus har ju större andel kvinnliga SD-väljare än YouGov, så de verkar inte ha särskilt stora problem att hitta dem. Biassnacket blir rätt fånigt när vi vet att Novus viktar upp SD extra för att kompensera för misstroendeeffekten, de kan inte rå för att vissa tror att allt under 30% är lögn.
Viktningen för män är inte korrekt hos Novus heller så den jämförelsen gör inte Novus hokus pokus korrektare.
2016-03-02, 20:51
  #47278
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vet inte vad du menar med "alltid" men det låter ungefär som att du skummat igenom tabellen 2014-2015 och kallar den för "alltid".
Ok. Borde ha sagt att skillnaden alltid låg under 3.5 procentenheter.
Här är (3 månader utjämning) skillnaden. Din förklaring är att SD-anhängare blev Yougov-kåta efter valet 2014
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tycker det ser ut ungefär som att YG då och då puttar ner viktningen. Som att man drar ner värmen på plattan varje gång det kokar över. Koka över skulle då i det här fallet representera SD-överskott.
bubbel bubbel BUBBEL sänk 2%, låt sjuda.
bubbel bubbel BUBBEL sänk 2%, låt sjuda.
bubbel bubbel BUBBEL sänk 3%, låt sjuda.
Här har du skillnaden (återigen 3 månader utjämning) mellan Sention och Yougov respektive Ipsos. Deras överkokning/sjudning såg ganska liknande ut (förutom 1. att Yougov har större amplituder förmodligen pga mindre underlag och 2. Ipsos har ett nedgående trend ) upp till valet.
Sedan går de åt helt olika håll för att bli stabila igen.
Ipsos har nedgående trend mot Sentio, medan Yougov är relativt "stabil".
Det verkar också som att det blev någon omkalibrering för båda OI efter EU-valet.

Här får du graf (med linjärt trend). Samma data från ovan - Excel.
Skillnaden mot Sentio för Yogov respektive Ipsos.
http://www.ladda-upp.se/bilder/ehmhrpbczvfxug/
2016-03-02, 21:26
  #47279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det där sammanfattar ju ganska bra den misstroendeeffekt mot etablissemanget som Sjöström noterat och försöker kompensera för. Anklagelser och spekulation ("diktaturens kreatur"... "förmodligen moderat"... "väntar sig förmåner"... "kommer att casha in") utan annan grund än att du känner det på dig. Och det leder i sin tur till misstroende när OI ringer, vilket ger ett underskott av SD-väljare. Och när det underskottet syns i OU uppstår mer misstroende som inte riktas mot dem som inte svarat eller svarat falskt, utan mot OI, vilket sedan kan användas som stöd för ännu mer anklagelser och spekulation som i sin tur blir en anledning att undvika att svara på OU. Vilket gör att underskottet fortsätter. Och hela tiden är allting OI:s och bara OI:s fel.
Det är inga konstigheter jag sysslar, dvs med att bygga hypoteser utifrån ett relevant underlag, precis som du (även om du ska ha credit för att du redovisar ditt statistiska underlag) - och självklart spetsar jag till det. Men med demagoger till chefer som Sjöberg som ser som sitt uppdrag att vara politiker mer än statistiker går det så här. Vad hade de väntat sig? Hade man bemött alla väljare och åsikter med respekt från början hade man kanske sluppit det här, men opinionsinstituten har tidigare ansetts tillhöra de yttersta vapnet i etablissemangets arsenal. Ännu mer förståelig blir misstron mot de svenska opinionsinstituten om man följer dem lite längre tillbaka, och hur nära lierade de varit med SDs politiska fiender (vilket enkelt bevisas genom att läsa de kommentarer som opinionsinstituten ofta kryddat sina för allmänheten alltför torra opinionssiffror med). Nåja, det är ett gigantiskt paradigmskifte som ligger framför oss. Med lite tur kanske tom Sjöströms karriär välförtjänt tappar fart. Den dag han åter vill bli rationell statistiker är han möjligen välkommen, men då krävs först en offentlig avbön.
2016-03-02, 21:29
  #47280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Åkesson kommenterar nedgången: "Förvånad att vi inte tappat mer"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article22369666.ab
Det här är ett typiskt uttalande från Jimpan, varför passar han inte på att berätta varför SD kommer att få ytterligare högre siffror. Efter alla dessa år är han fortfarande en amatör i kommunikationssammanhang. En vassare och mer pedagogisk Jimmy (eller någon annan) har förmodligen direkt bäring i opinionssiffror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in