2016-03-02, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vad innebär det? Jo att SD var det parti de lyckades pricka närmast efter KD. Medan de missade S med över 2%. Vilket har hänt flera gånger. S får alltid för lite.

2014: -0,7
2010: -2,1
2006: -0,2
2002: -3,2

Fy fan, snuvade på 3,2! Värre än värsta som hänt SD. Men det finns ingen tråd där sossar skriker om inkompetensfaktor och bias, eftersom sossar inte är paranoida vettvillingar utan bara vanligt folk som förstår att opinionsmätningar inte är en exakt vetenskap.

Jo, både Ipsos och United Minds hade flera mätningar som låg över valresultatet, så högt som 7,5 respektive 7,2. Jag har påpekat det minst 10 ggr. Att du aldrig hört talas om det ändå beror på att du har ett kraftigt komfirmationsbias som sorterar bort allt som inte stämmer med det du vill höra. Om exakt 60 sekunder kommer du ha glömt detta och gått tillbaka till att inget OI någonsin har överskattat SD. Precis som om man visar en vänsterpartist statistik på invandrarbrottslighet. 1 minut senare är det förträngt.
Skynda dig och glöm det nu. 59... 58... 57... 56...

En av anledningarna till att jag tagit steget över till den "mörka" sidan är att PK-människor, och vänsterfolk är känslomässigt styrda och totalt faktaresistenta. Jag är inte så mycket mot själva invandringen som jag är mot den totalt förvrängda PK-bilden av att all invandring leder till ett svenskt Shangri-la
Därför är det beklämmande att se ett flertal postare uppvisa samma förvrängda logik, förträngningsmekanismer och faktaresistens som är anledningen till att jag ogillar PK från första början.
Vad som är än värre är att den enkla korrekta argumentation som du ger ovan också kan användas av gammelmedia för att visa att Flashback består av galenpannor som väljer bort fakta när den inte passar deras mall.
Jag hoppas att de som berörs av din post ovan läser igenom den en gång för alla och faktiskt tar till sig innehållet för en gångs skull.
Andra alternativ för att se ljuset kan vara att tänka på hur väl teorin om att beställare och utförare av OI alltid är i maskopi med varandra stämmer om vi samtidigt vet att den största PK-tidningen i Sverige är den som beställer och publicerar Yougov.
Eller på det faktum att Yougov och Sentio prickar andra partier lika mycket fel (enligt valresultaten) som PK-instituten prickar SD fel och det utan att horder av partisymaptisörer går bananas i olika forum över "felaktigheterna".
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-03-02 kl. 15:43.
2016-03-02, 15:42
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

Frågan kanske är omotiverad men rätt ställd istället?
Det enda absolut säkra bland skojarna är, att allt i sammanhanget är osäkert!

Hur kan du förresten vara så säker på att man viktar överhuvudtaget?

Med samma använda begåvade professionella metoder och samma inkompetensgrad och viktning/manipulationer, som september 2014 erhålles korrigerat, som tidigare visats för februari 2016:

12,9 / 9,1 x 19,3 = 27,4 procent!!!

Det finns inga reella belägg som motsäger denna storleksordning av mätresultatet, i synnerhet som både Sentio och YouGov visar ungefär samma resultat!

Säkerligen har Novus sannolikt ytterligare ökat viktningen i "rätt" riktning - professionella som dom
är...

1. Att Novus själva säger att de viktar är en anledning att tro att de gör det.
2. Val är facit för undersökningsföretag, Novus ligger alltid långt ifrån de riktiga resultaten, Senito kommer också för lågt på SD men är mycket närmare.
2016-03-02, 15:44
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Vad då "SÅ JÄVLA fel om SD i de TRE senaste valen?" Du hittar ju bara på. (Novus fanns inte ens bland OI valet 2006. Deras första mätning är från december 2006. Deras första med SD redovisade är januari 2007, 3,6%, högre än konkurrenterna).

2006 fanns nästan inget att gå på. Av 25 mätningar under september fanns SD med i 5. De hade inget tidigare val att gå efter och de få siffror som fanns spretade vilt. Ipsos släppte en med 2,8 som var nästan fullträff, en annan med 1,1. Att mäta partier långt under spärren lyckas de aldrig bra med.

2010 gick det alldeles utmärkt.

De 10 sista mätningarna hade ett medel på 5,6. De missade alltså med -0,1.
Medel av alla septembermätningar (ett sämre mått pga lång tid) var 5,4. Det är -0,3.

(inte 5,1 som står på status.st. Det måste fattas mätningar där. Jag utgår från ett dokument med samtliga publicerade mätningar.)

Berätta gärna hur en miss med -0,1 eller -0,3 beroende på hur man räknar är "så jävla fel"? Tror du det är en grov miss? Vad jämför du med? De andra partierna? Så här såg deras medelfel ut för hela september 2010:

M -0,5 / FP +0,6 / C -0,4 / KD +0,2 / S -2,1 / V +0,9 / MP +1,1

Vad innebär det? Jo att SD var det parti de lyckades pricka närmast efter KD. Medan de missade S med över 2%. Vilket har hänt flera gånger. S får alltid för lite.

2014: -0,7
2010: -2,1
2006: -0,2
2002: -3,2

Fy fan, snuvade på 3,2! Värre än värsta som hänt SD. Men det finns ingen tråd där sossar skriker om inkompetensfaktor och bias, eftersom sossar inte är paranoida vettvillingar utan bara vanligt folk som förstår att opinionsmätningar inte är en exakt vetenskap.

Jo, både Ipsos och United Minds hade flera mätningar som låg över valresultatet, så högt som 7,5 respektive 7,2. Jag har påpekat det minst 10 ggr. Att du aldrig hört talas om det ändå beror på att du har ett kraftigt komfirmationsbias som sorterar bort allt som inte stämmer med det du vill höra. Om exakt 60 sekunder kommer du ha glömt detta och gått tillbaka till att inget OI någonsin har överskattat SD. Precis som om man visar en vänsterpartist statistik på invandrarbrottslighet. 1 minut senare är det förträngt.

Men trots att det är meningslöst påminner jag om det ändå:

Vad vi har är INTE "så jävla fel i tre val i rad".
Vad vi har är:

2006 - för lite data
2010 - nästan fullträff
2014 - genomsnittlig underskattning med -2,6
2018 - okänd framtid

Skynda dig och glöm det nu. 59... 58... 57... 56...

Jag vet inte riktigt vad du försöker göra här. Bevisa att du är dum genom att låssas att du inte känner till att Sverige hade EU-val 2014, eller om du på allvar inte vet det helt enkelt.
2016-03-02, 15:44
Medlem
Citat:
Man kan förstå Sjöström på minst två sätt.

Ett är neutralt:

Vem är Sjöström? VD för ett OI som gör telefonmätningar.
Vilket är hans mål i karriären? Att Novus ska vara respekterade och göra bra business.
Vilka hot finns mot det? Billiga webbpaneler.
Hur adresserar han det? Underminerar webbpanelers trovärdighet genom att skriva debattartiklar och utesluta dem från "svensk väljaropinion".
Finns det några luckor i strategin? Ja, webbpaneler lyckas bättre med att mäta SD. Novus vill bli lika bra på SD och fortsätta vara bättre än webbpaneler på 7K, så att man får det bästa av båda världar.
Vad gör han åt det? Analyserar, kommer fram till att skillnaden beror på misstroende mot etablissemanget, lägger in kompensation som viktar upp SD och hoppas att det funkar (saker som testas för första gången brukar inte alltid funka perfekt).

Ett är konspiratoriskt:

Vem är Sjöström? Rabiat anti-SD-aktivist.
Vilket är hans mål i karriären? Att stoppa SD. Novus offrar han gärna i den antirasistiska kampen som han brinner för.
Vilka hot finns mot det? Webbpaneler ger SD högre, därför har han som mål i livet att krossa alla webbpaneler.
Hur adresserar han det? Öser ut webbpanelhat hela dagarna.
Finns det några luckor i strategin? Ja, det finns en flashbacktråd som gör honom jättenervös för att den genomskådar hans antirasistiska kamp mot webbpaneler.
Vad gör han åt det? Säger att han viktat upp SD så tråden blir lugn, fast egentligen har han viktat ner.

Välj själv vilket som låter mest sannolikt.
Det här var enklare att svara på i alla fall. Sjöström är en diktaturens kreatur, förmodligen inofficiellt en ganska varm moderatanhängare. Han väntar sig förmåner - precis som en jävla massa medlöpare, han är inte unik på något sätt. Och han kommer att chasha in, var så säker; i statlig tjänst, i ett företag ägt/kontrollerat av staten eller av Svenskt Näringsliv. Var så säker. Att diskutera metoder och relevans är det minsta han är intresserad av mig. Den brist på seriositet Sjöström uppvisat gör att jag med ganska stor säkerhet kan hävda att han är mer charlatan och marknadsförare mycket mer än han är statistiker /analytiker.

Vi minns hans och hans instituts inkompetens under valet, och inte minst EU-valet, det var ju på skämtnivå - men det var också något som många gånger påpekats till honom - utan att det fanns någon vilja att diskutera eller justera. I alla fall före valet, efter valet gjorde väl skammen dem nödgade att syssla med damage control. Men att han och Novus numera skulle vara seriösa, nä knappast. Men Tv4 får vad de vill ha.
Senast redigerad av Fnysington 2016-03-02 kl. 15:46.
2016-03-02, 15:45
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Nä, jobbet är inte att mäta bara SD, det är att mäta alla partier. Sentio kan inte hela jobbet lika bra.

Så här gick det t.ex. när de mätte M och S:
Sentio: M -2,6 / S -1,9 = 2,25 fel
Novus: M -0,7 / S -0,3 = 0,5 fel

Man kan förstå Sjöström på minst två sätt.

Ett är neutralt:

Vem är Sjöström? VD för ett OI som gör telefonmätningar.
Vilket är hans mål i karriären? Att Novus ska vara respekterade och göra bra business.
Vilka hot finns mot det? Billiga webbpaneler.
Hur adresserar han det? Underminerar webbpanelers trovärdighet genom att skriva debattartiklar och utesluta dem från "svensk väljaropinion".
Finns det några luckor i strategin? Ja, webbpaneler lyckas bättre med att mäta SD. Novus vill bli lika bra på SD och fortsätta vara bättre än webbpaneler på 7K, så att man får det bästa av båda världar.
Vad gör han åt det? Analyserar, kommer fram till att skillnaden beror på misstroende mot etablissemanget, lägger in kompensation som viktar upp SD och hoppas att det funkar (saker som testas för första gången brukar inte alltid funka perfekt).

Ett är konspiratoriskt:

Vem är Sjöström? Rabiat anti-SD-aktivist.
Vilket är hans mål i karriären? Att stoppa SD. Novus offrar han gärna i den antirasistiska kampen som han brinner för.
Vilka hot finns mot det? Webbpaneler ger SD högre, därför har han som mål i livet att krossa alla webbpaneler.
Hur adresserar han det? Öser ut webbpanelhat hela dagarna.
Finns det några luckor i strategin? Ja, det finns en flashbacktråd som gör honom jättenervös för att den genomskådar hans antirasistiska kamp mot webbpaneler.
Vad gör han åt det? Säger att han viktat upp SD så tråden blir lugn, fast egentligen har han viktat ner.

Välj själv vilket som låter mest sannolikt.

Åter igen, leker du dum eller är du det på riktigt.

Försök läs trådens titel i vilket som och försök igen.
2016-03-02, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
En av anledningarna till att jag tagit steget över till den "mörka" sidan är att PK-människor, och vänsterfolk är känslomässigt styrda och totalt faktaresistenta. Jag är inte så mycket mot själva invandringen som jag är mot den totalt förvrängda PK-bilden av att all invandring leder till ett svenskt Shangri-la
Därför är det beklämmande att se ett flertal postare uppvisa samma förvrängda logik, förträngningsmekanismer och faktaresistens som är anledningen till att jag ogillar PK från första början.
Vad som är än värre är att den enkla korrekta argumentation som du ger ovan också kan användas av gammelmedia för att visa att Flashback består av galenpannor som väljer bort fakta när den inte passar deras mall.
Jag hoppas att de som berörs av din post ovan läser igenom den en gång för alla och faktiskt tar till sig innehållet för en gångs skull.
Andra alternativ för att se ljuset kan vara att tänka på hur väl teorin om att beställare och utförare av OI alltid är i maskopi med varandra stämmer om vi samtidigt vet att den största PK-tidningen i Sverige är den som beställer och publicerar Yougov.
Eller på det faktum att Yougov och Sentio prickar andra partier lika mycket fel (enligt valresultaten) som PK-instituten prickar SD fel och det utan att horder av partisymaptisörer går bananas i olika forum över "felaktigheterna".
Håller helt med. Faktaresistens och konfirmeringsbias retar gallfeber på mig och jag tvekar inte att ta parti för militanta feminister mot invandringskritiker om det för ovanlighets skull skulle uppstå ett tvistemål där feministerna faktiskt har sanningen på sin sida. Team sanningen är det enda som gäller och det enda team man bör känna lojalitet med.

Håller även med om att det är en väldigt underskattad faktor i analysen av politiska strömningar att motståndarnas idioti påverkar partival lika mycket som meningsfrändernas propaganda. Det är många som verkar tro att det enda som har drivit folk till SD är SD:s egen propaganda, Avpixlat samt invandringskritiska ledarskribenter. Det där har ingen chans mot den betydligt viktigare faktorn, motståndarnas och etablissemangets lögner, trams och allmänna hjärndödhet. "Jag blir så trött på alla hycklare att nu går jag fan till SD" torde vara betydligt vanligare än "Åkesson sa en viktig sak jag inte har tänkt på så nu går jag till SD".
2016-03-02, 16:15
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag håller med dig, jag har gjort samma sak, orkade inte traggla igenom skiten.
för tiotalet år sedan så blev jag uttagen till en undersökning hos scb,blanketten var som en instruktionsbok till en tv typ. jag tänkte strunta i den men fick påminnelse på påminnelse ,till slut ringde man upp mig och jag fick svar muntligt. då uppgav jag SD som partialternativ då låg dom på kring 2%,sedan har man aldrig hört av sig mer.(före så fick jag en annat vart år ungefär).
2016-03-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Jag vet inte riktigt vad du försöker göra här. Bevisa att du är dum genom att låssas att du inte känner till att Sverige hade EU-val 2014, eller om du på allvar inte vet det helt enkelt.
Jag försöker främst visa att OI lyckades utmärkt 2010. Så även om du vill skademinimera genom att nu hävda att du med tre senaste valen menade riksdag 2010 - EP 2014 - riksdag 2014 kvarstår problemet med att du hävdar att OI hade "så jävla fel i tre val i rad", eftersom de inte hade det 2010.

Problemet med att ta med EP-valet är att de mätningarna är att de är ganska få, görs inte av alla OI, och att de är notoriskt spretiga för alla partier, inte bara SD. Till exempel fick M 28% i en mätning och 15% i en annan. Tycker du 15-28% för M känns som ett spann som går att jämföra med riksdagsvals-OU? Hur känns MP 11-16,3%? Stabilt? Känns det bättre om jag säger att trots det ofantliga M-spannet 15-28% lyckades alla OI ändå missa valresultatet, som blev 13,65%? Likadant för S, förhandsmätningarna sa 24,9-32,6 och resultatet blev 24,2%, utanför spannet?

Nä, att ta upp EP-mätningarna som led i bevisföringen om att SD särbehandlas faller ganska platt.
Citat:
Åter igen, leker du dum eller är du det på riktigt.

Försök läs trådens titel i vilket som och försök igen.
Nej, jag leker ingenting faktiskt. Jag bemöter påståenden med hyfsat genomarbetad fakta. Du försöker ducka för det genom att svara med korta inlägg som blandar bort korten. Om du tror att det inte genomskådas så är det du som inte bara leker dum utan också är det.
Senast redigerad av CrispyKreem 2016-03-02 kl. 16:21.
2016-03-02, 16:17
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Nja, frågan är ju motiverad men felställd.

Frågan är ju hur Novus kan hamna SÅ JÄVLA fel om SD trots att man viktar.
Kanske just för att man kan? (men alla viktar ,och SD måste man vikta hejvilt då dom växer så det knakar.)
2016-03-02, 16:19
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Frågan är ju snarare "Hur kan man veta att Novus har fel".

En gång upptäckt,tusen gånger misstänkt brukar man säga om dom som håller på med fuffens.
Novus miserabla vandel är inte avslöjad bara en gång..
2016-03-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det här var enklare att svara på i alla fall. Sjöström är en diktaturens kreatur, förmodligen inofficiellt en ganska varm moderatanhängare. Han väntar sig förmåner - precis som en jävla massa medlöpare, han är inte unik på något sätt. Och han kommer att chasha in, var så säker; i statlig tjänst, i ett företag ägt/kontrollerat av staten eller av Svenskt Näringsliv. Var så säker. Att diskutera metoder och relevans är det minsta han är intresserad av mig. Den brist på seriositet Sjöström uppvisat gör att jag med ganska stor säkerhet kan hävda att han är mer charlatan och marknadsförare mycket mer än han är statistiker /analytiker.

Vi minns hans och hans instituts inkompetens under valet, och inte minst EU-valet, det var ju på skämtnivå - men det var också något som många gånger påpekats till honom - utan att det fanns någon vilja att diskutera eller justera. I alla fall före valet, efter valet gjorde väl skammen dem nödgade att syssla med damage control. Men att han och Novus numera skulle vara seriösa, nä knappast. Men Tv4 får vad de vill ha.
Det där sammanfattar ju ganska bra den misstroendeeffekt mot etablissemanget som Sjöström noterat och försöker kompensera för. Anklagelser och spekulation ("diktaturens kreatur"... "förmodligen moderat"... "väntar sig förmåner"... "kommer att casha in") utan annan grund än att du känner det på dig. Och det leder i sin tur till misstroende när OI ringer, vilket ger ett underskott av SD-väljare. Och när det underskottet syns i OU uppstår mer misstroende som inte riktas mot dem som inte svarat eller svarat falskt, utan mot OI, vilket sedan kan användas som stöd för ännu mer anklagelser och spekulation som i sin tur blir en anledning att undvika att svara på OU. Vilket gör att underskottet fortsätter. Och hela tiden är allting OI:s och bara OI:s fel.
2016-03-02, 17:24
Medlem
Mac-Arthurs avatar
[quote]
Citat:

CrispyKreem ang Christer Pettersson

Att utesluta Pettersson pga "för enkelt" eller "bara en alkis" är inte intellektuellt välgrundat, det är ett sinnesslött flockbeteende av samma sort som "gud vad obildade vissa är som tror att invandring inte är lönsamt och bra för Sverige, de borde läsa på". För första gången har Löfven visat att han är pragmatisk och kan tänka självständigt. Det är bra att han (eventuellt) inte är ett får som slaviskt följer skocken.

Svar:
Kanske fallerar ditt omdöme här, då Sveriges inkompetenta statsminister uttalar sig om Christer Petterson, i lika hög grad som du tidigare jämförde statistiska glasspreferenser med politiska opinionsundersökningar?

"Det är naturligtvis inte rimligt, i något avseende, att jämföra betydelsen av statistiska glasspreferenser med politiska opinionsundersökningar - alldeles speciellt om det föreligger misstankar om medvetna manipulationer i syfte att vilseleda den allmänna opinionen!!!
Enligt Mac-Arthurs åsikter borde dylika allvarliga och kvalificerade manupulativa företeelser, inte bara uppfattas som hot mot vår demokrati, utan även omfattas av strafflagstiftningen..."

CryspyKreem ang Novus mätningar[/b]

Novus gjorde 5 telefonmätningar i september 2014: 10,6 + 10,2 + 9,5 + 8,1 + 9,6.
Medel av dessa är 9,6. Så om du prompt ska räkna med din daddiga "inkompetensfaktor" är resultatet snarare så här:
12,9 / 9,6 x 19,3 = 25,9%.
Om man inte räknar som ett barn inser man dock ett en fast faktor ger matematiskt omöjliga konsekvenser:
12,9 / 10,75 x 25,3 = 31,1 procent!!!!!
31% är så jävla MYCKET. Lägger man på inkompetensfaktor på det blir det 37,3! Lägger man sen på inkompetensfaktor blir det 44,8! Sen får man inte glömma att plussa på inkompetensfaktorn, då blir det 53,7! Egen majoritet redan! Finns inga reella belägg som talar mot det!

Svar:
Kanske fallerar ditt omdöme även här, som ovan?[/b]

Visserligen jonglerar du duktigt med siffror och förvanskningar i olika grader, med din förmåga att jonglera med den bakomliggande verkligheten förefaller tyvärr betydligt desto sämre...

"Det givetvis inte enbart inkompetens som är en förklaring!
De politiska agendorna spelar uppenbarligen också mycket stor roll.
Det är emellertid svårt att avslöja skojarna i branchen mellan valen.
Den "belagda inkompetensfaktorn" - med eller utan skalbarhet, i de förhållandevis små aktuella intervallen - är visserligen inget vetenskapligt statistiskt begrepp, men torde inte desto mindre vara utmärkt, för att enkelt och överslagsvis avslöja skojarna!
Det utesluter däremot inte nya kreativa metoder att enkelt avslöja skojarna, som måhända Trådens uttalade begåvningar kan eller borde bidraga med... "

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in