2015-10-10, 11:09
Medlem
tlcswes avatar
Kan det vara som så att följande mätningar från samtliga OI:s blir mer pålitliga, då det ev. kan bli ett nyval. Jag menar, det är ju inte trovärdigt av t.ex IPSOS att ligga på 16% för att det senare ska visa sig att SD få närmare 30% i ett nyval.

Jag tror på rejäla ökningar de närmsta månaderna på en del av OI.
2015-10-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Lugna ner er! Stilleståndet eller den lilla tillbakagången är en kombination av en helt normal rekyl och av medias solidaritetsutpressning. Folk har blivit räddare för att svara SD på frågan hur de skulle rösta om det var val.

SD står möjligtvis och stampar i oktober, men nästa månad (om inte tidigare) bär det av igen.

En helt riktig analys enligt mig. Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att det kanske inte ens är en liten tillbakagång. När oktobers mätningar är inne så kan jag mycket väl tänka mig att SD har samma siffror som i september. Hittills har bara två mätningar kommit ändå verkar paniken i forumet vara fullständig. Demoskop visar oförändrade siffror och Sentio har ett tapp på 1,5%-enheter. Men man får inte glömma att SD hade en exceptionell ökning på 3,1%-enheter i septembers Sentiomätning. Partimodellens guru får gärna reda ut begreppen men i min värld innebär det ändå att det t.o.m finns en mikroskopisk chans att felmarginalerna gör att SD i verkligheten kan ha ökat både i september och oktober.
Detta under värsta PK-kampanjen genom tiderna som också förmodligen bidragit till Bradley-effektens motsvarighet till Krakatoa. SD:s gigantiska ökningar det sista halvåret har dessutom skett samtidigt som i stort sett samtliga partier utom V och MP har svängt i tiggarfrågan och samtidigt som flera partier Har infört TUT på programmet.

Jag har otroligt svårt att bedöma DÖ-kollapsens omedelbara effekt på opinionsmätningarna. Men när det står klart för alla alliansväljare att DÖ:s upphörande inte har någon effekt på realpolitiken förrän om tidigast 8-12 månader så kommer DÖ:s försvinnande ha noll effekt på opinionen under de närmaste året. Kvar däremot kommer de apokalypsstämningar som i takt med asylvansinnets fortsättning kommer att vara påtagliga för medelSvensson. Det totala sönderfall av svenska staten som sedan i lördags varit mer kommunicerat till allmänheten har inte tagits hänsyn till i Sentios och Demoskops mätningar.

Jag skulle lite grovt dela in den svenskfödda befolkningen i följande fjärdedelar:

25% känner ett stort motstånd mot asylinvandring från MENA-länder
25% känner ett ganska stort motstånd mot ovanstående invandring men värderar andra frågor i det politiska landskapet lika högt eller högre
25% känner ett litet men knappt skönjbart motstånd mot ovanstående invandring men kommer att röra sig till de två ovanstående fjärdedelarna när de känner att deras nära och käras fortlevnad hotas av asylinvandringen.
25% är för ovanstående invandring men endast hälften av dem skulle slåss aktivt för ett bevarande av asylinvandringen. Den övriga hälften är "ideologiskt trendiga" och hoppar av volontärpassen när det kommit en ny bryggningsmetod för microöl.

SD:s rekrytering av väljare sker definitivt nu hos den andra fjärdedelen av befolkningen. Det är inte sannolikt att de når mer än 35% av väljarna eftersom de andra partierna oundvikligen kommer att anpassa sin politik efterhand. De etablerade partierna är dock fortfarande så gunshy p.g.a media att SD får göra bort sig rejält för att lyckas undgå att inom ett år komma över 26-27% i Status.ST:s sammanvägda index.

Dumpningen av SDU kan omöjligtvis vara en nackdel för SD i opinionsmätningarna. Det är ungefär som att tro att vi i forumet skulle få sämre förtroende för Stefan Löfven för att han tog avstånd från Arnstad.
2015-10-10, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Observant där, Gromph, får jag fråga vilka exempel från verkligheten du har att det skulle kunna ligga till på detta sättet du beskriver? (fast det får vi ta i en annan tråd eftersom det blir OT). Och är det samma mekanismer som gör att att moderaterna egentligen inte vill sänka skatten? eller att sossarna inte vill höja skatten? Det var bland de mest idiotiska argument jag sett.
Det handlar om opinion för SD så det borde väl gå bra att ta här.

För att förtydliga så ger jag ett exempel:

Antag ett parti som har som huvudfråga att man är missnöjda med högertrafik, och vill ha vänstertrafik i stället.

* Hur många fortsätter att rösta på det partiet om man nu lyckas införa vänstertrafik?
Kommer det att fortsätta vara 25% av väljaren, eller kommer det att falla tillbaka på 1%, och där övriga 24% röstar på andra partier för andra saker de vill ha åtgärdade.

* Kommer partiledningen för det missnöjespartiet på allvar att verka för införande av vänstertrafik så de blir en partiledning för ett 1%-parti i stället för ett 25%-parti?
Eller kommer man att försöka obstruera införandet av vänstertrafik så gott man kan (utan att det blir uppenbart)?

Vad gäller just SD kan vi se att innan KD-omröstningen går Åkesson ut med att SD ska försöka skapa oreda genom ett misstroendevotum om KD röstar nej till DÖ.
Signalen till KD-ledamöterna är tydlig. Bryter ni DÖ så får ni skulden för den oreda vi ställer till med.
Dvs SD vill ha kvar DÖ.

SD vill ha kvar allt som hindrar de andra partierna från att införa en mer rationell immigrations-hantering. För om dom gör det minskar SD's väljarbas, och SD kan till slut åka under 4%-spärren. Och hur roligt är det med lägre lön och att konkurrera mot FI.
2015-10-10, 11:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
En blygsam tillbakagång till 25% i Sentio, och ingen mer DÖ. Nu är det bara att klättra vidare nästa månad som om ingenting hänt. Godheten har blivit tältläger och värre blir det. Vi är mitt inne i vändningen nu mot att gå mot stängda gränser och REVA2 med inre och yttre gränskontroller och hemskickningar en masse.

Allt som allt en bra fredag igår.
Håller helt med. All utveckling går stegvis, ingen uppgång är spikrak för evigt.
Vi har sett på TV & hört om anstormningen av nykomlingar. Men folk i allmänhet har ännu inte sett eller personligen erfarit det. Effekterna av denna nya invasionsvåg har ännu inte börjat märkas i vardagen, men det kommer, var så säkra. 30% till jul känns fortfarande inte omöjligt.
2015-10-10, 11:44
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe

Jag tror på rejäla ökningar de närmsta månaderna på en del av OI.

Jag tillhör ju dom som inte oroat mig för SDs tillväxt under MSM offensiven. Den underliggande tillväxten har varit stark tack vare invandringspolitiken och DÖ.

Nu har en "driver" fallit bort. Kvar är invandringen. Jag tror därför vi kommer in i en period av lite upp och ner beroende på hur Alliansen agerar.

Om Alliansen tar initiativet och visar lite ledarskap och tar initiativ till att påverka budgeten och åtminstone gör bättre ifrån sig i migrationspoltiken än S så tror jag SD kan komma att tappa lite till runt 20% det kommande halvåret.

Men det bygger som sagt på att Alliansen tar chansen.
2015-10-10, 11:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Lugna ner er! Stilleståndet eller den lilla tillbakagången är en kombination av en helt normal rekyl och av medias solidaritetsutpressning. Folk har blivit räddare för att svara SD på frågan hur de skulle rösta om det var val.

Men som vanligt har SD verkligheten på sin sida. Sverige lånar ungefär en miljon i minuten nu för att ha råd med denna humanitära stormakts godhetsorgasm utan slut. Dessutom fullkomligt väller ju berikarna in i landet och de hamnar nu även nära folk som aldrig tidigare reflekterat över vad massinvandringen betytt. Dessa människor svänger snabbt när de eller någon i deras närhet blir berikade genom stölder, misshandel eller våldtäkter. Not in MY back yard!

SD står möjligtvis och stampar i oktober, men nästa månad (om inte tidigare) bär det av igen.

Blir det extra val i vår, kommer Sverigevännerna som nu vilat ut sig något att göra en fantastisk kraftansträngning i sociala media och SD kommer hamna en bit över 30%.

Sansat analys ... frånsett det där med dom 30+%, som helt beror på vilka krumbukterier som manifesterar sig i det politiska rävspelet.
2015-10-10, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Vi ger inte bort vår egendom. (Eller vårt land som du kanske vill kalla det).

Det är ni som röstar på partier som vill ha hög beskattning som ger bort den.
För det gör det möjligt att överheten kan plundra folket på dess egendom, och slarva bort det.

Hade du och andra röstat fram partier som velat ha 10% beskattning, som gått till försvar och rättsväsende då hade överheten inte kunnat slarva bort vår egendom. (Eller vårt land).

Och du bör ju begrunda att SD tillhör vänstern som vill ha hög beskattning, plundra folket på dessa egendom/land.

Men enligt samma Vänster är ju SD högerextremister...
Man är ju dessutom tydlig med att man är nationalkonservativa, så på vilket sätt vill man 'plundra folket på dess land'??
2015-10-10, 12:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Men enligt samma Vänster är ju SD högerextremister...
Man är ju dessutom tydlig med att man är nationalkonservativa, så på vilket sätt vill man 'plundra folket på dess land'??

Extremist-retoriken fungerar ju så: "Oss och alla dom andra som är icke-oss".

D.v.s. allt kan göras till vänster eller höger från ett extremist-perspektiv.
2015-10-10, 12:11
Medlem
Arthass avatar
Folk är väl bortskämda när man inte får rekord varje gång. Att det blir en tillfällig stabilisering/tillbakagång är något vi sett genom åren och inget att haka upp sig på. Det har ju varit en makalös ökning fram till Oktober och SD ligger 1 år efter valet redan på 20-25 %.
Flyktingkaoset och den ekonomiska nedförsbacken har inte fått full effekt än. När detta slår till med kraft, vilket är närmare än vi tror, kommer en ny klick sjuklövpartister vallfärda till SD-leden. DÖ:s uppbrott ger visserligen ökad konkurrens men alliansen har en förmåga att fega ut när det gäller. Det blir en intressant vinter.
2015-10-10, 12:39
Medlem
Vi skall inte misströsta över 25%. Efter partiledardebatten i morgonkväll där Jimmie Å kan uppträda med råg i ryggen och de andra har skulden att ha brutit ett ingånget avtal. Säkert att Löfven utnyttjar detta svek.

SD avgick med vinst enligt politiska kommentatorer. Och så sa även Oscarsson i Tv4 morgon i dag.
2015-10-10, 12:39
Medlem
Månsans avatar
Äh, nu får ni ge er. SD tycks nu vara ett etablerat 25%-parti om vi ska tro Sentio, vilket vi gör här i tråden. En fördubbling sedan valet för ett år sedan, häpnadsväckande bra. Saknar motstycke i svensk politisk historia.

En minimal nedgång inom felmariginalen är självfallet inget att bry sig om. På något över tusen deltagare i undersökningen motsvarar den marginella nedgången endast några få individer.
2015-10-10, 12:42
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Äh, nu får ni ge er. SD tycks nu vara ett etablerat 25%-parti om vi ska tro Sentio, vilket vi gör här i tråden. En fördubbling sedan valet för ett år sedan, häpnadsväckande bra. Saknar motstycke i svensk politisk historia.

En minimal nedgång inom felmariginalen är självfallet inget att bry sig om. På något över tusen deltagare i undersökningen motsvarar den marginella nedgången endast några få individer.
Helt rätt. Klokt inlägg!

Ska bli mycket intressant att se vilka siffror Yougov presenterar. Citerar:
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
Den lär ju på allvar fånga den senaste veckans händelser med fullkomligt galna volymer, aviserade skattehöjningar direkt knutna till invandringen, den famlande regeringens krismöten, "kompetensregn" som nu blivit "stora påfrestningar", annektering av idrottshallar, tältläger, DÖs död, hägrande nyval, söndagens partiledardebatt mm.

Sentio täckte ju 1-8 oktober, dvs just före det mesta av det ovanstående.
Senast redigerad av lakritc 2015-10-10 kl. 12:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in