Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Rent generellt är det väl så att det är väldigt svårt att få restaurangbranschen att gå runt nuförtiden, speciellt om man startar nytt. Det är svårt om man inte kör mycket svart, jag har vänner som äger och driver restauranger. Det är ingen bransch de rekommenderar att försöka sig på.
Men om du typ har en liten matvagn med svingod mat till ett bra pris och ställer dig utanför nån skitstor fabrik utan konkurrens, då kan du nog dra in en del.
Problemet är att det är konkurrens om de bästa platserna i våra städer. Räkna inte med att få en bra plats för din vagn. Vore det lätt så hade alla gjort detta. Men det är inte så lätt. Jag ska ändå ge tips. Detta finns inte i Sverige men däremot i Tyskland.
Det sjukaste jag någonsin sett var i Köln efter midnatt, alla var kåthungriga och folk började välla ut från nattklubbarna och där låg en pizzeria som serverade "snabb-pizza". Extremt tunn och gräddas snabbt med få ingridienser och så var dom typ hälften så stora som en vanlig pizza. Smakade ändå pizza. Det var inte alls pan-pizza eller lamacun. Det här var en form av mellanstor pizza som dom gjorde på en tredjedel av tiden det tar för en normal pizza i Sverige. Jag skojar inte, jag tror dom hade över 300 kunder på 1,5 timme som vi stod där och bara råglodde med hakorna nere i marken.När vi gick därifrån hade dom lika mycket kunder, det tog aldrig slut och dessutom såg jag att dom hade deluxe mycket kunder redan i början av kvällen. Dom hade 4 turkar som stod och gjorde pizzorna i raketfart (få ingredienser så det gick snabbt) och sen hade dom en som plockade ut pizzorna. Fy fan vad dom måste gjort money. En pizza tog dom 55 spänn för. Satan vad det gick undan asså. Men sådant stort underlag finns inte i Sverige, vi har inte folk samlade så på så liten yta som i andra länder. Det fanns så mycket folk där (det var inte festival, bara en helt vanlig fredag) att dom inte behövde bry sig om att samma koncept intill också var knökfullt. Det låg typ 5 matställen på en area av en halv fotbollsplan. Alla sålde dessa pizzor eller kebab.
Men jag såg en sak som kan vara ett tips, dessa snabb-pizzor sålde mycket mer än kebab. Det var ett ställe som sålde bara kebab och och där var det glest med beställningarna. Jag har aldig sett något liknande. Pizzorna var smockfulla med extremt flottig ost. Asså tänk er en svensk pizza, gör botten något mjukare än vanlig pizza och något tunnare. Minska dess storlek med 50 % . Grädda den en tredjedel av tiden. Servera pizzan direkt i näven på en tunn pappskiva. Pizzan nästan rann av ost och folk var HEELT galna i det. Som sagt, mycket jobb men mycket pengar. De pizzor som sålde mest på detta stället var väldigt okomplicerade. väldigt lite tomatsås, extremt mycket ost, asså vi snackar flottigt deeeeeeeeluxe. Sen på med väldigt finmalen pizzakrydda. Bara det var en finess i sig, att kryddan var finmalen, det gjorde det så inihelvetes gott. Tack Köln !
Tror dom hade tre pizzaugnar eller fyra. Kommer inte ihåg. Det låg smockat med små pizzor därinne.
Edit: Nu när jag verkligen tänker efter så hade dom 6 pizza-ugnar.