2011-10-19, 01:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.johndoe
Av erfarenhet: jobba inte med mat i dagens Sverige. Med Skatteverkets tryck på frisör och restaurangbranschen så är det jävligt tufft. En polare till mig hade en grill han sa att han brukade få ut ca 50 tusen rent efter ALLT. Han tröttnade till slut och sålde skiten.
Självklart kan man sälja mat vitt. I långa loppet tjänar alla på det, utom möjligen pizzerian på hörnet, och din kompis.
Citera
2011-10-19, 02:20
Medlem
Alpha.Epsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ska man ha "riktig" kebab måste man också kunna kyla ner den snabbt när man stänger för kvällen. Ytterligare en stor kostnad.

Ska man ha en blast chiller ryker ytterligare ett par månadslöner: http://www.electrolux-professional.s...p?o=p&l=HD&c=0

Ett ganska vanligt problem som säljare av storköksutrustning var alla som skulle starta, och trodde att maskinerna kostade ungefär som på ELON :-)

Du verkar insatt, har du jobbat inom denna branch?

Går det inte att bara slänga ner den i en vanlig kyl?
Citera
2011-10-19, 02:39
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamesBoy
Absolut, anställning är ju svindyrt. Men jag är inställd på att jobba mycket själv...

Location, location location...viktigast av allt...

Hur stort ställe är det du bor på? Finns där nattklubbar flera dagar i veckan? Orkar du med fylleidioter som ska ha senap med jordnötter på sin korv m bröd?

Vet att Cervera (grossist, allmänt skit) tar runt 2,5kr/st för sin pannbiff. Efter det kan du ju räkna ut vad mos, lingon å stekt lök kostar. Max 5-6kr för den rätten, å du tar 50-60. Alla långtradschaffisar kommer tycka om dig.
Citera
2011-10-19, 03:39
Medlem
Rent generellt är det väl så att det är väldigt svårt att få restaurangbranschen att gå runt nuförtiden, speciellt om man startar nytt. Det är svårt om man inte kör mycket svart, jag har vänner som äger och driver restauranger. Det är ingen bransch de rekommenderar att försöka sig på.

Men om du typ har en liten matvagn med svingod mat till ett bra pris och ställer dig utanför nån skitstor fabrik utan konkurrens, då kan du nog dra in en del.
Citera
2011-10-19, 04:11
Medlem
SvenskTjejsAnsiktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Rent generellt är det väl så att det är väldigt svårt att få restaurangbranschen att gå runt nuförtiden, speciellt om man startar nytt. Det är svårt om man inte kör mycket svart, jag har vänner som äger och driver restauranger. Det är ingen bransch de rekommenderar att försöka sig på.

Men om du typ har en liten matvagn med svingod mat till ett bra pris och ställer dig utanför nån skitstor fabrik utan konkurrens, då kan du nog dra in en del.

Problemet är att det är konkurrens om de bästa platserna i våra städer. Räkna inte med att få en bra plats för din vagn. Vore det lätt så hade alla gjort detta. Men det är inte så lätt. Jag ska ändå ge tips. Detta finns inte i Sverige men däremot i Tyskland.

Det sjukaste jag någonsin sett var i Köln efter midnatt, alla var kåthungriga och folk började välla ut från nattklubbarna och där låg en pizzeria som serverade "snabb-pizza". Extremt tunn och gräddas snabbt med få ingridienser och så var dom typ hälften så stora som en vanlig pizza. Smakade ändå pizza. Det var inte alls pan-pizza eller lamacun. Det här var en form av mellanstor pizza som dom gjorde på en tredjedel av tiden det tar för en normal pizza i Sverige. Jag skojar inte, jag tror dom hade över 300 kunder på 1,5 timme som vi stod där och bara råglodde med hakorna nere i marken.När vi gick därifrån hade dom lika mycket kunder, det tog aldrig slut och dessutom såg jag att dom hade deluxe mycket kunder redan i början av kvällen. Dom hade 4 turkar som stod och gjorde pizzorna i raketfart (få ingredienser så det gick snabbt) och sen hade dom en som plockade ut pizzorna. Fy fan vad dom måste gjort money. En pizza tog dom 55 spänn för. Satan vad det gick undan asså. Men sådant stort underlag finns inte i Sverige, vi har inte folk samlade så på så liten yta som i andra länder. Det fanns så mycket folk där (det var inte festival, bara en helt vanlig fredag) att dom inte behövde bry sig om att samma koncept intill också var knökfullt. Det låg typ 5 matställen på en area av en halv fotbollsplan. Alla sålde dessa pizzor eller kebab.

Men jag såg en sak som kan vara ett tips, dessa snabb-pizzor sålde mycket mer än kebab. Det var ett ställe som sålde bara kebab och och där var det glest med beställningarna. Jag har aldig sett något liknande. Pizzorna var smockfulla med extremt flottig ost. Asså tänk er en svensk pizza, gör botten något mjukare än vanlig pizza och något tunnare. Minska dess storlek med 50 % . Grädda den en tredjedel av tiden. Servera pizzan direkt i näven på en tunn pappskiva. Pizzan nästan rann av ost och folk var HEELT galna i det. Som sagt, mycket jobb men mycket pengar. De pizzor som sålde mest på detta stället var väldigt okomplicerade. väldigt lite tomatsås, extremt mycket ost, asså vi snackar flottigt deeeeeeeeluxe. Sen på med väldigt finmalen pizzakrydda. Bara det var en finess i sig, att kryddan var finmalen, det gjorde det så inihelvetes gott. Tack Köln !

Tror dom hade tre pizzaugnar eller fyra. Kommer inte ihåg. Det låg smockat med små pizzor därinne.

Edit: Nu när jag verkligen tänker efter så hade dom 6 pizza-ugnar.
Senast redigerad av SvenskTjejsAnsikte 2011-10-19 kl. 04:30.
Citera
2011-10-19, 04:25
Medlem
porterpottys avatar
håll nattöppet och i närheten av krogar och liknande, du kommer sälja satan när folk ska fyllekäka.
Citera
2011-10-19, 04:41
Medlem
__Alez__s avatar
Har själv detta lite som en dröm (dröm haha?) man tänker gud så trevligt att stå och sälja korv. Korv är då det jag tänk på då det finns massvis med pizzerior och och 2 ställen som säljer burgare och sådant.

Men det är ju inte så lätt inser man när man läser tråden, men livet är inte lätt. Man har så mycket planer på att starta något eget.
Citera
2011-10-19, 08:24
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Grillvagn på fast plats kommer nog inte fungera så bra. Att därimot att åka runt på festivaler osv så har du nog stora förtjänstmöjligheter.

Förslagsvis kollar du in priserna hos grossister så ser du hur stora marginaler du får.

Vinstmarginalen kommer eventuellt vara mindre på festivaler etc. eftersom arrangören kommer att kräva mycket höga avgifter för att du få ha din vagn ståendes där.

Glöm ej att kolla upp tillstånd hos kommunen eftersom du nyttjar allmän mark, du behöver även vatten och el (eventuellt även avlopp).
Citera
2011-10-19, 09:15
Medlem
qewqwrqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamesBoy
Planen är kortfattat att jag ska stå här "hemma" vintertid och kränga slang m.m och när sommaren med alla sina festivaler börjar, koppla vagnen på bilen och åka runt.

Kul med nån som är lite driftig och med egna initiativ, även fast det kanske inte är världens flashigaste jobb.
Hoppas du lyckas och tjänar en slant
Senast redigerad av qewqwrq 2011-10-19 kl. 09:18.
Citera
2011-10-19, 09:27
Medlem
deaners avatar
Kul med entreprenörsanda, har själv startat och drivit en grill i många år och ska dela med mig av mina kunskaper inom ämnet. Kan börja med att berätta att min korvmoj låg i en av Sveriges tre större städer och att jag sålde den häromåret för ca 750 000 kr.

Det allra första du ska ha klart för dig är varför ska folk handla hos mig? Är min mat fräsch, är jag billig, är jag snabb, har jag ovanliga maträtter? En av dessa ska sticka ut iaf, men helst en bra kombination av två eller flera idéer.

Sen så får du tänka dig att du måste ha minst 150-200k till att starta HB, köpa vagn, inventarier, råvaror, tillstånd, snygg image (grafisk profil) och ställa in dig på 12h jobb/dag. Räkna in mutor här också. Anställ ingen så långt du kan jobba själv. Har man bara en enda anställd går en stor del av vinsten (iaf i början) till att betala lön och allehanda sociala avgifter/skatt.

När du drivit din grill i några månader så börjar du märka vilka som är dina stammisar, dessa behöver du sedan inte ge kvitto till när de handlar utan kan börja ta betalt svart. Viktigt här är att ha en snabb tunga och är trevlig. Snacka om vad som helst, du ska se till att de inte tänker på att du tar betalt svart. Egentligen är det viktigaste hur du är som person, är du en skön social individ så lyckas du med vad du än satsar på, så länge det inte kräver spetskunskaper.

Ett annat sätt att komma undan SKV är att köpa in hamburgare/korv/kebab eller whatever under bordet från leverantören. Alltså så du slipper betala moms på dessa artiklar och sedan säljer under bordet till kunden så det inte syns på dagsrapporten, detta kräver dock en hel del is i magen och att du har ytterst god kontakt med din leverantör. Tro inte att du kan göra detta efter en månad eller två. Lyckas du göra detta kan du dra in jävligt bra summor (förutsatt att du jobbar själv). I min prime var jag uppe i summor på 60-70k/månad. Men som sagt, då bodde jag i grillen i princip och tog nästan kål på mitt förhållande.

Såg någon som nämnde färdighackad sallad etc, glöm allt sånt skit. Vill du tjäna bra pengar så betyder det mycket arbete med var råvara du har. Hitta på nya konstellationer av vanliga råvaror (t.ex är det väldigt poppis med picklad lök på Sushirestauranger, ett enkelt exempel). Tänk utanför ramarna, alldeles för många grillar/korvkiosken gör samma sak överallt!

Sen måste du ha en billig rätt som är din nisch. En korv som ingen annan har, så att de som handlar korven fattar att du tänkt till. Även fast svenskar är avundsjuka som få på företagare som det går bra folk så har de ändå en stor uppskattning för något ovanlig och eget i landet brunsås.

Tycker du ska skita i festivaler då det är sån jävla bök som är olika för varje festival. Tillstånd, konkurrens och allmänt struliga schema, för att inte nämna vatten/el/avlopp.
Ställ in dig på en bra plats, kombinera gärna industriområde med en stor mataffär eller vid lågprislador. Att hitta en plats är A och O, och det är antagligen det allra svåraste. Jag hade en jävla tur, man måste vara ihärdig med kommun/länsstyrelse etc. Det är en seg process, men ge aldrig upp när du hittat drömläget.

Skulle kunnat skriva extremt mer om ämnet men har ingen tid just nu, så bara fråga på så svarar jag i sinom tid.
Citera
2011-10-19, 09:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha.Epsilon
Du verkar insatt, har du jobbat inom denna branch?
Har bland annat sålt utrustning i många år.
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha.Epsilon
Går det inte att bara slänga ner den i en vanlig kyl?
Inte en stor kebabklump, då hinner den inte bli kall snabbt nog, med risk för bakterietillväxt som resultat.
Citera
2011-10-19, 09:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskTjejsAnsikte
...gör botten något mjukare än vanlig pizza och något tunnare...
Att baka botten kräver degblandare och eget rum. Kanske inte i Tyskland, men här. Kanske man kan använda färdig botten, exempelvis tunnbröd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in