2011-10-19, 01:00
Medlem
Alpha.Epsilons avatar
Ni som har gjort detta, dvs sålt på festivaler och linkande tillställningar, erbjöd ni kortbetalning till kunderna eller endast kontant? Och hur är det rent generellt för de som säljer mat på dessa festivaler, används kortbetalning eller kör alla kontant?
Citera
2011-10-19, 01:02
Medlem
stordrulens avatar
Är det någonting du skall satsa på i ditt gatukök så är det wraps!

En strut med stips i med olika valbara röror/såser över med en plastgaffel till.

Vinstmargenalen på pommes är ju enorma, och du kan sätta en prisnivå som är bekväm för alla sorters kunder beroende på hur "exklusiva" du vill göra varje wrap-sort.

Wraps is THE SHIT säger jag bara, att inte fler håller på med det.

Helvete, åka runt på festivaler med wraps. Du behöver bara göra en jävla massa såser och fritera pommes, klockrent.

Blir det nått av så skicka ett pm så åker jag med som maskot om jag får gratis wraps.

Det är nästan så man borde göra detta själv.

WRAAAAAAAAAAAAAAAAAAPS
Citera
2011-10-19, 01:03
Medlem
grim-fandangos avatar
Kolla in följande sida och kolla om du kan få tag i prisinformation. http://www.hrtorget.se/register/Rava...medel_47_k.htm

Egentligen borde du kunna räkna med ett prispåslag på säkert 40-50 % i snitt oavsett leverantör, så frågan är hur stor efterfrågan blir på din matvagn och därmed hur mycket försäljning som blir av. Det är nog svårt att göra marknadsundersökningar på den här typen av företag, men snacka med någon korvgubbe på nån annan likvärdig ort och kolla vad han drar in i vinst varje månad. Ta också hänsyn till säsong och liknande omständigheter.
Citera
2011-10-19, 01:03
Medlem
Abughosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamesBoy
Hejsan!

Om tråden hamnat snett så får ni gärna flytta den!

Så här ligger det till:

Har ett jobb sen 4 år tillbaka som jag börjar bli riktigt less på. Jag känner att jag vill bryta mönster och arbetsinriktning helt!

Jag har länge viljat jobba med matlagning av alla det slag. Har gjort lite utvärderningar och kommit fram till att det som hålan jag bor i bäst behöver är ett klassiskt gatukök med tex hamburgare, korv & kebab.

Då det inte finns några bra lokaler att hyra så har jag helt snöat in på en så kallad Grillvagn. (Nej jag är inte invandrare, antar att den frågan kommer upp).

Planen är kortfattat att jag ska stå här "hemma" vintertid och kränga slang m.m och när sommaren med alla sina festivaler börjar, koppla vagnen på bilen och åka runt.

Jag skulle uppskatta om någon har svar på vad man som regel kännar på en Korv med bröd, En hamburgare och en kebabtallrik... jag måste ha lite "kött" på benen innan jag kan gå vidare och fortsätta räkna på det.

Om någon har erfarenhet av att sälja snabb mat på typ festivaler eller dyl. så vore det oxå guld!

Vart bor du? Alltså i vilken stad, återkom så ska jag säga om du kan tjäna pengar eller inte.
Citera
2011-10-19, 01:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha.Epsilon
Har Axfood allt (ätbart) man kan tänkas behöva?

Kebaben får man nog fixa på annat håll.
Jepp, inklusive kebab. Men det kan skilja sig mellan olika orter.

En schyst kebabkniv (elektrisk) kostar för övrigt typ trettio papp plus moms :-) http://www.bettcher.com/
Senast redigerad av constant 2011-10-19 kl. 01:12.
Citera
2011-10-19, 01:09
Medlem
Alpha.Epsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abughost
Vart bor du? Alltså i vilken stad, återkom så ska jag säga om du kan tjäna pengar eller inte.

Spelar roll vart han bor om han ska sälja på festivaler?
Citera
2011-10-19, 01:10
Medlem
BrorGertruds avatar
Köp en kebabvagn och dra över till USA och kräng kebab i någon större stad. Det är väl inte så många mer än oss som gör kebab på det sättet som det serveras här i Sverige?

Inköp kan knappast kosta så mycket men man lär få jobba rätt mycket skulle jag tro.
Citera
2011-10-19, 01:14
Medlem
Alpha.Epsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant

En schyst kebabkniv (elektrisk) kostar för övrigt typ trettio papp plus moms :-) http://www.bettcher.com/

30 tusen? Fan va dyrt, inte konstigt att många kör med sån fusk kebab som de har färdig skuren i en påse och bara steker. Den "äkta" kebaben på stång är MYCKET godare...
Citera
2011-10-19, 01:20
Medlem
Alpha.Epsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrorGertrud
Köp en kebabvagn och dra över till USA och kräng kebab i någon större stad. Det är väl inte så många mer än oss som gör kebab på det sättet som det serveras här i Sverige?

Inköp kan knappast kosta så mycket men man lär få jobba rätt mycket skulle jag tro.

Intressant idé. Kebabpizzan vi har i Sverige tror jag inte heller finns i USA, de gillar ju fet mat, så den borde ju kunna bli en hit där.
Citera
2011-10-19, 01:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha.Epsilon
30 tusen? Fan va dyrt, inte konstigt att många kör med sån fusk kebab som de har färdig skuren i en påse och bara steker. Den "äkta" kebaben på stång är MYCKET godare...
Ska man ha "riktig" kebab måste man också kunna kyla ner den snabbt när man stänger för kvällen. Ytterligare en stor kostnad.

Ska man ha en blast chiller ryker ytterligare ett par månadslöner: http://www.electrolux-professional.s...p?o=p&l=HD&c=0

Ett ganska vanligt problem som säljare av storköksutrustning var alla som skulle starta, och trodde att maskinerna kostade ungefär som på ELON :-)
Senast redigerad av constant 2011-10-19 kl. 01:37.
Citera
2011-10-19, 01:38
Medlem
c.sterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Usch! Använd inte fusksaker. Du ska vara äkta och rocka en hederlig kebabkniv! Ser fräschare ut och du kan enkelt mota bort alkisar, rånare och annat löst folk. Betydligt billigare också.

http://www.sheffcat.co.uk/original-k...76d2b2ef26b4cf
Citera
2011-10-19, 01:40
Medlem
m.johndoes avatar
Av erfarenhet: jobba inte med mat i dagens Sverige. Med Skatteverkets tryck på frisör och restaurangbranschen så är det jävligt tufft. En polare till mig hade en grill han sa att han brukade få ut ca 50 tusen rent efter ALLT. Han tröttnade till slut och sålde skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in