2011-10-18, 14:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Källa: www.transparency.org

Inte svårare än så.

Fel, det är precis tvärtom, det är aldrig så enkelt.

Blir det sant för att det står på en hemsida? Igen, är bibeln sann?

Vad går dom på när/om dom säger att det inte finns någon korruption i Sverige? Om man bedömer frånvaron på t.ex. korruptionsmål/åtal kan det inte isf. lika väl betyda att vi är bäst på att dölja korruptionen?
Citera
2011-10-18, 14:25
Medlem
MsPa1nTs avatar
TS

Du är snarare än utav de personer som bidrar till ett obildat samhälle, där ord ska vara lag oavsett tvivel.
Ifall du påstår något vara fakta så MÅSTE man kunna stödja detta med minst 1 trovärdig källa. Annars är man bara efterbliven ifall man tror på någon jävla tjomme som snackar gojja på internet.

Jag kommar till flashback för att lära mig saker. Jag vill också kunna vara säker på att informationen jag tar åt mig är utav kvalitet och inte något som Danne94 är "sjukt jävla säker på".
Citera
2011-10-18, 14:31
Medlem
JesusLovesUs avatar
En grej jag tänkt på är att även om någon drar till med fakta från en sida som verkar "legit" så finns det ju inget som säger att det skulle vara sanning.

Finns hur mycket skit som helst i internet så bara för att man vet hur man googlar betyder det inte att man är smart!
Citera
2011-10-18, 14:35
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsPa1nT
Ifall du påstår något vara fakta så MÅSTE man kunna stödja detta med minst 1 trovärdig källa. Annars är man bara efterbliven ifall man tror på någon jävla tjomme som snackar gojja på internet.
Så slutsatsen är att vi ska ta det du skrev som rent skitsnack, eller?¹

En diskussion funkar inte om precis allt ska ha ett vetenskapligt belägg - dels orkar ingen jävel kolla upp alla källor som i så fall skulle postats, och dels blir det väldigt märkligt om den man diskuterar med faktiskt själv är en ledande källa.

Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2011-10-18 kl. 14:47.
Citera
2011-10-18, 14:52
Medlem
Zwerchstands avatar
Dels faller alla källor slutligen tillbaka på axiom. Samarbetsprincipen gäller ömsesidighet.
Citera
2011-10-18, 15:06
Medlem
FuckingSkjortas avatar
Det här påminner om när "just google it" var svaret på det mesta i helgons.se's forum, det pågick ett bra tag tills nån sa ifrån på skarpen om att man inte borde snoppa av folk på det sättet.

Men det fanns en bra poäng i det då frågorna som föregick de svaren inte hade nåt diskussionsvärde.
Ex "var hittar man.."
Ska man diskutera får man plocka fram källorna själv.
Det behöver inte vara ett tecken på översitteri att be om källhänvisning.
Citera
2011-10-18, 15:11
Medlem
Efilnikufesins avatar
Vem skulle vilja leta upp källor till någon annans argument om man tycker att de låter orimliga? Snarare är det ju så att den som påstår något som inte är helt känt för allmänheten själv ska komma med källor, inte tvärtom.

Om jag är osäker på att någon har ett felaktigt påstående, klart jag frågar efter källa. Det är av intresse, inte för att jag har "attitydproblem".
Citera
2011-10-18, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FuckingSkjorta
Det behöver inte vara ett tecken på översitteri att be om källhänvisning.

Den där meningen kan ju läsas på 2 sätt iofs, be kan man ju alltid göra, men om du frågar mig så är det där ett sätt att be/säga till någon annan att göra mitt jobb.

Är jag tillräckligt intresserad för att ge mig in i en diskussion så bör det också vara mitt ansvar att se till att jag kan hänga med i densamma.
Citera
2011-10-18, 15:15
Medlem
anma0739s avatar
Finns ju olika fall detta händer i..

Ibland råkar man ut för personer som inte verkat gå klart grundskolan och behöver överdrivet mycket "källor", då de helt enkelt inte delar samma verklighetsuppfattning som majoriteten. Exempelvis - Vi behöver syre för att andas eller något annat de flesta kan hålla med om..

Och ibland spyr folk ut skit utan någon som helst uppbackning och då är det bra att det efterfrågas källor.
Citera
2011-10-18, 16:22
Medlem
Surrealismens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusLovesU
En grej jag tänkt på är att även om någon drar till med fakta från en sida som verkar "legit" så finns det ju inget som säger att det skulle vara sanning.

Finns hur mycket skit som helst i internet så bara för att man vet hur man googlar betyder det inte att man är smart!
Instämmer till fullo. Finns så mycket forskning där ute som inte är vetenskap. Dementerade och kritiserade rapporter används ofta på Flashback och folk är nöjda eftersom de har fått "källan" men aldrig läst igenom den.

Dom gångerna man faktiskt använder bra källor (när folk har bett om det) så märker man gång på gång att folk inte läser igenom. Dom fortsätter och ställer frågor och scenarion som redan har tagits upp i källan. Så varför ber man i så fall om källan?
Citera
2011-10-18, 16:39
Medlem
MastodontMatss avatar
De jag brukar efterfråga källa hos är vänstermuppar som istället för att argumentera sakligt kommer med galna inlägg som att alla som röstar SD är bönder tex.
Dessa mindre begåvade jönsar har naturligtvis ingen källa och så kan man förhoppningsvis slippa deras rabiata inlägg i tråden.
Citera
2011-10-18, 16:47
Medlem
Surrealismens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MastodontMats
De jag brukar efterfråga källa hos är vänstermuppar som istället för att argumentera sakligt kommer med galna inlägg som att alla som röstar SD är bönder tex.
Dessa mindre begåvade jönsar har naturligtvis ingen källa och så kan man förhoppningsvis slippa deras rabiata inlägg i tråden.
Just det där fenomenet har väl inte riktigt med trådens topic att göra? De låter mer som att dom boxar i luften. Sånt där får man ju helt enkelt ta på Flashback. Alla fattar väl att det inte bara är bönder som röstar SD. Bara att ignorera såna inlägg, istället för att skriva: "Källa på det?".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in