2024-05-01, 12:36
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderade precis på att starta en tråd om detta, men insåg så att det redan fanns en.
Jag är också ganska trött på det.
Om man ger sig in i en diskussion, eller ens bara bara för ett resonemang om en så oviktig fråga så kommer "källa på det tack" upp med en gång.
Ofta kan det vara saker som är helt självklara. Ungefär som att jorden är rund och inte platt. Det ska alltid anges en "källa", men vad är då en källa?
Jo, eftersom merparten av de som skriver på flashback inte behärskar riktig källkritik och kan analysera trovärdighet och relevans kan det duga med ett youtubeklipp, eller i princip vilken jävla hemmasnickrad hemsida som helst där det står att jorden är rund och så har det förvandlats till en sanning att jorden är rund och inte platt. Det motsatta gäller förstås också.

Själv brukar jag ta till mig kunskap från många olika håll som jag finner pålitlig och bygger upp min kunskap. Jag sitter inte och sparar länkar överallt. Viss kunskap bygger man även på beprövad erfarenhet, exempelvis att det är lättare att slå in en spik med en hammare än med baksidan på en skruvmejsel, men ändå skulle det obligatoriska "källa på det" dyka upp om någon skulle få för sig att hävda det...

Förstår att det inte bara är jag som börjar tröttna ur på detta, men det är väl bara att svara med samma mynt. Eller vad säger ni?

Förstår vad du menar och är helt enig i att det kan vara störigt.
jag har både frågat om källa och blivit tillfrågad om källa. Men anser att man får hålla isär när det är vettigt/lämpligt att efterfråga källa och när det inte är det.

Att folk ibland efterfrågar källa på helt osannolika påståenden har jag full förståelse för (Exempelvis om någon skulle skriva 'Donald Trump och Joe Biden har erkänt i flera intervjuer att båda brukar strypa hemlösa och elda upp liken i sina källare.'.), men när folk efterfrågar källa på självklarheter (Exempelvis: 'Vatten kokar vanligen vid 100 °C och fryser vid 0 °C.') blir man ganska trött.

Ibland kommer förfrågningar om källor som är omöjliga att ge likt "Pics or it didn't happen!" när någon skrivit att h*n sett eller varit med om något udda i sin barndom eller annat.

Har även blivit tillfrågad om jag har källa på min egen åsikt...

Det tillför oftast inte diskussionerna någonting och då vi även tillåter folk att trolla är det inte ens relevant i de flesta diskussioner när det kommer till vissa frågor om kallor.

Jag har blivit tillfrågad om källa på saker som står i böcker, men inte är tillgängligt på internet. Teoretiskt sett kan man då ta en bild på texten i boken och ladda upp, men det förutsätter att man dels har tillgång till boken, dels att man har intresse att lägga ner den tid och energi detta tar för att bevisa någon men egentligen inte bryr sig om att man har rätt. Även om mycket finns att tillgå på internet så är det extremt mycket mer som inte finns här.

Min erfarenhet säger mig att extremt många har en kunskapsnivå som är skrämmande låg och folk i många fall saknar vad som brukar kallas för allmänbildning. Att deras generella bildningsnivå samt utbildningsnivå kanske inte ligger i linje med vad som kanske borde vara lämpligt för att delta i den diskussion de gett sig in i verkar gå dem över huvudet.

Framförallt blir detta påtagligt i diskussioner kopplade till politik (Inte tyckande om politik och politiker då alltså.), nationalekonomi, historia och en hel del ämnen kopplade till kulturyttringar och kulturella fenomen. Många ser världen genom sina egna ögon och utgår ifrån att alla andra också får samma uppfattning som dem trots att den person som det diskuteras med inte sett det genom den andras ögon utan genom sina egna. Att förutsätta att man själv är normen och centrum i det hela är en ganska usel förutsättning för att delta i en seriös diskussion.

När man utgår ifrån att andra inte kan besitta andra kunskaper och erfarenheter blir det ganska snabbt bara pajkastning och trams.

Särskilt med tanke på att detta troligtvis inte är ett sätt personen ifråga skulle gå tillväga i andra sammanhang. Jag håller det för ganska osannolikt att många av dem som i tid och otid avkräver allt och alla källor på Flashback Forum även skulle göra det vid exempelvis ett läkarbesök...

Dunning-Kruger-effekten bidrar nog en hel del när det kommer till folk som frågar efter källa, men inte för alla och inte alltid.
Citera
2024-05-01, 17:47
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ja, som fler skrivit, det beror ju på vad det handlar om.

Är det en åsikt - så behövs självklart ingen källa. "Jag ogillar pölsa" - är ju självförklarande.

Är det fakta, så beror det på hur allmänt känd den är. Som Allaballawalla skriver - påstår man att jorden är rund - så är det ju något var och en kan googla upp själv, eller slå upp i valfri uppslagsverk.

Är det uppgifter som strider mot allmänt känd fakta, eller är uppseendeväckande på något sätt - "Pölsa tillverkas av likdelar" - så bör man nog ha något som styrker detta.

Det KAN vara "jag hörde det av brevbäraren" - eller så kan det vara en länk till en mer eller mindre trovärdig publikation.
Citera
2024-05-01, 22:46
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Förstår vad du menar och är helt enig i att det kan vara störigt.
jag har både frågat om källa och blivit tillfrågad om källa. Men anser att man får hålla isär när det är vettigt/lämpligt att efterfråga källa och när det inte är det.

Att folk ibland efterfrågar källa på helt osannolika påståenden har jag full förståelse för (Exempelvis om någon skulle skriva 'Donald Trump och Joe Biden har erkänt i flera intervjuer att båda brukar strypa hemlösa och elda upp liken i sina källare.'.), men när folk efterfrågar källa på självklarheter (Exempelvis: 'Vatten kokar vanligen vid 100 °C och fryser vid 0 °C.') blir man ganska trött.

Ibland kommer förfrågningar om källor som är omöjliga att ge likt "Pics or it didn't happen!" när någon skrivit att h*n sett eller varit med om något udda i sin barndom eller annat.

Har även blivit tillfrågad om jag har källa på min egen åsikt...

Det tillför oftast inte diskussionerna någonting och då vi även tillåter folk att trolla är det inte ens relevant i de flesta diskussioner när det kommer till vissa frågor om kallor.

Jag har blivit tillfrågad om källa på saker som står i böcker, men inte är tillgängligt på internet. Teoretiskt sett kan man då ta en bild på texten i boken och ladda upp, men det förutsätter att man dels har tillgång till boken, dels att man har intresse att lägga ner den tid och energi detta tar för att bevisa någon men egentligen inte bryr sig om att man har rätt. Även om mycket finns att tillgå på internet så är det extremt mycket mer som inte finns här.

Min erfarenhet säger mig att extremt många har en kunskapsnivå som är skrämmande låg och folk i många fall saknar vad som brukar kallas för allmänbildning. Att deras generella bildningsnivå samt utbildningsnivå kanske inte ligger i linje med vad som kanske borde vara lämpligt för att delta i den diskussion de gett sig in i verkar gå dem över huvudet.

Framförallt blir detta påtagligt i diskussioner kopplade till politik (Inte tyckande om politik och politiker då alltså.), nationalekonomi, historia och en hel del ämnen kopplade till kulturyttringar och kulturella fenomen. Många ser världen genom sina egna ögon och utgår ifrån att alla andra också får samma uppfattning som dem trots att den person som det diskuteras med inte sett det genom den andras ögon utan genom sina egna. Att förutsätta att man själv är normen och centrum i det hela är en ganska usel förutsättning för att delta i en seriös diskussion.

När man utgår ifrån att andra inte kan besitta andra kunskaper och erfarenheter blir det ganska snabbt bara pajkastning och trams.

Särskilt med tanke på att detta troligtvis inte är ett sätt personen ifråga skulle gå tillväga i andra sammanhang. Jag håller det för ganska osannolikt att många av dem som i tid och otid avkräver allt och alla källor på Flashback Forum även skulle göra det vid exempelvis ett läkarbesök...

Dunning-Kruger-effekten bidrar nog en hel del när det kommer till folk som frågar efter källa, men inte för alla och inte alltid.
Angående det fetmarkerade, man måste ju inte lägga tid på att hitta länkar mm, i bokfallet räcker det att hänvisa till boken. I andra fall skulle det kunna räcka att skriva "en artikel publicerad i höstas, skriven av X". Man behöver ju inte göra det svårare än nödvändigt för sig.
Tyvärr verkar många anse att källa = en länk som vid klick omedelbart bekräftar det påstådda utan att på något sätt utmana läsaren kognitivt.
Citera
2024-05-03, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Är det en åsikt - så behövs självklart ingen källa. "Jag ogillar pölsa" - är ju självförklarande.

Är det fakta, så beror det på hur allmänt känd den är. Som Allaballawalla skriver - påstår man att jorden är rund - så är det ju något var och en kan googla upp själv, eller slå upp i valfri uppslagsverk.

Är det uppgifter som strider mot allmänt känd fakta, eller är uppseendeväckande på något sätt - "Pölsa tillverkas av likdelar" - så bör man nog ha något som styrker detta.

Det KAN vara "jag hörde det av brevbäraren" - eller så kan det vara en länk till en mer eller mindre trovärdig publikation.
Egentligen är det ju bara för direkta, enkla sakpåståenden som det verkligen kan anses värt att be om källa/belägg på (dessutom bör det i så fall vara ett avvikande eller uppseendeväckande påstående). T ex "Jack Ruby blev mördad i fängelset" (enligt vanlig historieskrivning avled han i cancer) eller "Olof Palme hade planerat att avgå före valet 1988 och söka sig mot en internationell karriär" (möjligt, men bara en hypotes). Att ropa "källa på det!" för en utsaga som drar samman ett större antal händelser eller gör en tolkning, en kombinerad analys av dem, är ju bara ett otyg, men det är väldigt vanligt både här på Flashback och på Wikipedia.
Citera
2024-05-04, 05:35
Medlem
Påstår man något extraordinärt, så visar man källa i inlägget. Gör man det inte så mumlar man, och sådana inlägg kan man antingen skita i, men hellre ifrågasätta så att andra inte tror att det är någon sanning. Typ, be om källa.

Att jag inte har någon källa på ovan är väl ganska självklart. Källa ber man om när någon påstår sig komma med fakta.

Någon nämnde Wikipedia. Det är en sammanställning av fakta, och det är källorna som är fakta, inte Wikipedia i sig. Trodde alla hade koll på det. SAOL och liknande fungerar på samma sätt.

Flashback är vad vi gör det till. Vill vi att man oemotsagd ska få påstå att fler dör när det är fullmåne, så skiter vi i källor.

Och för fan, citera. Hur kul är det att efter tio år få en länk till en död tråd, med texten "läs det här"?
Senast redigerad av Pillerarm 2024-05-04 kl. 05:40.
Citera
2024-05-05, 00:19
Medlem
Äh, är väl både och. Kan hålla med dig till viss del. Ibland kommer ju helt vansinniga påståenden. Ibland är ju källa eller källorna långt ifrån hela sanningen ändå.

Är väl på sätt och vis bättre att attitydproblem existerar på internet(och i synnerhet flashback) än i samhället?
Jobbigt om man i vardagen hela tiden möter någon som kräver källa eller säger att man ska använda google.

Det där du säger med forskarvärlden, går väl igen i mycket. Att folk tror att, vad forskningen säger är absoluta regler, eller religionens och trons enda motvikt.

man kan ytterligare bryta ned vad man menar med forskning.
Citera
2025-10-21, 05:16
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Jag tycker också frågan blir konstig. Varför skulle man ha attitydproblem om man ber om källa? Det konstiga enligt mig är alla nötter som kräver att man ska leta upp källor till deras påståenden om man tvivlar på deras utsagor.
Citera
2025-10-22, 13:48
Medlem
Citat:

Jag håller med. En sådan sak blir rätt fånig att begära källa på.

Men samtidigt är det inte helt lätt att avgöra exakt var gränsen går heller. Min princip brukar vara att plocka fram en källa även på självklara påståenden, för då har man i alla fall bollat över bollen till kverulanten. Är det något som är allmänt känt så är det i allmänhet också trivialt att leta upp informationen, så varför inte bara göra det?

Det blir heller inte bättre av att det finns väldigt många myter går under "som alla vet". Några exempel

- På medeltiden trodde man att jorden var platt
- Vi använder bara 10% av hjärnan
- Det är inte förtal om det är sant

Åtskilliga gånger har det hänt att folk har sagt åt mig att "googla själv eftersom det är självklarheter" och så har det varit ett felaktigt påstående.

Och när det gäller saker som inte är helt självklara har "googla själv" varit en bra indikator på att skribenten faller in i en av två kategorier
1) De har helt missuppfattat vad de har läst
2) De ljuger

Citat:
Döda djur är lik

Citat:
Absolut. Jag ser faktiskt inget fel i att svara något i den stilen. Eller till och med "jag hittar inte länken nu" eller "jag kommer inte ihåg var jag läste det".
Citera
2025-10-22, 17:04
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag håller med. En sådan sak blir rätt fånig att begära källa på.

Men samtidigt är det inte helt lätt att avgöra exakt var gränsen går heller. Min princip brukar vara att plocka fram en källa även på självklara påståenden, för då har man i alla fall bollat över bollen till kverulanten. Är det något som är allmänt känt så är det i allmänhet också trivialt att leta upp informationen, så varför inte bara göra det?

Det blir heller inte bättre av att det finns väldigt många myter går under "som alla vet". Några exempel

- På medeltiden trodde man att jorden var platt
- Vi använder bara 10% av hjärnan
- Det är inte förtal om det är sant

Åtskilliga gånger har det hänt att folk har sagt åt mig att "googla själv eftersom det är självklarheter" och så har det varit ett felaktigt påstående.

Och när det gäller saker som inte är helt självklara har "googla själv" varit en bra indikator på att skribenten faller in i en av två kategorier
1) De har helt missuppfattat vad de har läst
2) De ljuger

Döda djur är lik

Absolut. Jag ser faktiskt inget fel i att svara något i den stilen. Eller till och med "jag hittar inte länken nu" eller "jag kommer inte ihåg var jag läste det".

Jo, faktoider finns ju. Finns nån som har samlat på sig såna - https://www.faktoider.nu/
(Nu har jag inte kollat om han har rätt, vilket man ju borde i varje enskilt fall.)

Nja, lik är en människas döda kropp, kadaver kallas det från (andra) djur.
Citera
2025-10-22, 17:12
Medlem
Citat:
Jo, faktoider finns ju. Finns nån som har samlat på sig såna - https://www.faktoider.nu/
(Nu har jag inte kollat om han har rätt, vilket man ju borde i varje enskilt fall.)

Nja, lik är en människas döda kropp, kadaver kallas det från (andra) djur.
Måste medge att jag trodde att ordböckerna hade mer stöd för tolkningen att lik även kan avse djur, men det saknas inte fullständigt stöd. Från SAOL:

Citat:
k) (föga br.) i utvidgad anv., om död kropp av djur, kadaver. Sundén (1886). Östergren (1931; sälls.). — jfr DJUR-LIK.

-FÄLT.
1) (mindre br.) om fält där en mängd människor ligga begravda; äv. om plats där döda djur ligga nedgrävda. Rydberg Ath. 77 (1859). KemT 1912, s. 10.

Det står mindre brukligt, men det förekommer. Fast det känns kanske både lite OT och autistiskt att fortsätta på det spåret.

Men din poäng går fram. Den som hävdar att man brukar göra pölsa på människokött bör kunna presentera en källa på det. Där är vi överens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in