• 1
  • 2
2011-10-18, 02:21
Medlem
...om det hade räddat två personer? Ingen av personerna är bättre eller sämre än den andre.

Motivera.
Citera
2011-10-18, 02:25
Medlem
Finans.killens avatar
Om du gör din egna läxa kanske du faktiskt lär dig något.
Citera
2011-10-18, 02:31
Medlem
HC47s avatar
Trololololley:

http://en.wikipedia.org/wiki/Trolley_problem
Citera
2011-10-18, 02:33
Medlem
ZlatanManias avatar
Det känns lite onödigt att döda en främling för att det räddar 2 andra främlingar. Jag hade nog inte riskerat att folk ska se ner på mig och en jävla massa tid i fängelset för 2 personer jag aldrig har träffat förut.. Så nej jag hade inte gjort det.
Citera
2011-10-18, 02:40
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Det känns lite onödigt att döda en främling för att det räddar 2 andra främlingar. Jag hade nog inte riskerat att folk ska se ner på mig och en jävla massa tid i fängelset för 2 personer jag aldrig har träffat förut.. Så nej jag hade inte gjort det.
Du har alltså inga moraliska problem med det, utan vill bara undvika människors attityd och ev. fängelsevistelse? Du är praktiskt lagt, märker jag.
Citera
2011-10-18, 02:40
Medlem
Se: Trolley problem

Edit: HC47 var snabbare....
Citera
2011-10-18, 02:42
Medlem
Herrtrosas avatar
Ja. Släng in en pistol i sammanhanget och de två övriga människorna under pistolhot. Skulle lätt slagit ihjäl pistolmannen med en trästol. Detta trots att "alla är lika mycket värda".
Citera
2011-10-18, 02:46
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Ja. Släng in en pistol i sammanhanget och de två övriga människorna under pistolhot. Skulle lätt slagit ihjäl pistolmannen med en trästol. Detta trots att "alla är lika mycket värda".
Fast då försvinner ju en stor del av det moraliska dilemmat.

Dessutom sa du ingenting om att du skulle slänga in en trästol i sammanhanget!
Citera
2011-10-18, 02:49
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Du har alltså inga moraliska problem med det, utan vill bara undvika människors attityd och ev. fängelsevistelse? Du är praktiskt lagt, märker jag.
Nej, Jag hade inte dömt en mördare för den anledning att han är en mördare.. Om det hade varit ett psykfall som döda för skojs skull så hade dom gärna kunnat avliva kräket enligt mej..

Men om en kille vars syster har blivit brutalt våldtagen och han hämnas på gärningsmannen genom att döda honom så hade jag inte haft några problem att umgås med honom.

Nu gav jag bara exempel på hur det kan ligga till och att jag inte hade dömt någon för att dom har gjort något i sitt liv som verkar dåligt.
Citera
2011-10-18, 02:58
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Nej, Jag hade inte dömt en mördare för den anledning att han är en mördare.. Om det hade varit ett psykfall som döda för skojs skull så hade dom gärna kunnat avliva kräket enligt mej..

Men om en kille vars syster har blivit brutalt våldtagen och han hämnas på gärningsmannen genom att döda honom så hade jag inte haft några problem att umgås med honom.

Nu gav jag bara exempel på hur det kan ligga till och att jag inte hade dömt någon för att dom har gjort något i sitt liv som verkar dåligt.
Ja, fast med dessa förutsättningar så existerar inte problemet på samma sätt. Problemet ligger i att alla är offer. Deras rätt till liv ska ses som ovillkorlig och du måste agera därefter.

Om vi ponerar att det inte finns några vittnen och att du inte kommer hamna i fängelse, hur agerar du då? Ta bort omständigheterna bortom ditt agerande och dess konsekvenser. Först då kan du få reda på vad du tycker är moraliskt försvarbart.
Citera
2011-10-18, 02:59
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Fast då försvinner ju en stor del av det moraliska dilemmat.

Dessutom sa du ingenting om att du skulle slänga in en trästol i sammanhanget!

Drog bara in ett scenario för att göra det lättare för mig att välja.

Svarar jag nej så dör två och svarar jag ja så dör en, har jag förstått saken rätt? I sådana fall lär inte alternativet att bara strunta i eländet finnas(?), så jag står nog kvar på mitt ja ändå. Hur olustigt det än skulle vara. Trästolen får jag väl ha med mig här?

Nja, vettefan alltså. Den här var knivig.
Citera
2011-10-18, 03:05
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ja, fast med dessa förutsättningar så existerar inte problemet på samma sätt. Problemet ligger i att alla är offer. Deras rätt till liv ska ses som ovillkorlig och du måste agera därefter.

Om vi ponerar att det inte finns några vittnen och att du inte kommer hamna i fängelse, hur agerar du då? Ta bort omständigheterna bortom ditt agerande och dess konsekvenser. Först då kan du få reda på vad du tycker är moraliskt försvarbart.

Jag förstår hur du tänker och om den här personen jag hade dödat verkligen skulle bli saknad och var en god man så skulle jag få riktigt dåligt samvete men om han var en person som bara söker till sig problem och drar till sig rädsla så hade jag nog dödat honom. Men jag hade aldrig kunnat tänka mej att bara gå fram och skjuta någon bara så där och sen så är det ingenting mer med det. Hur hade du agerat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in