2011-10-18, 12:55
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
I en dom i förvaltningsrätten framkom för ett drygt år sedan följande:

Mamman hade överklagat ett beslut där kommunen inte gav henne, ensamstående, hjälp i hemmet. Avslaget motiverades med att hon saknade hälsoproblem samt hade hjälp av barnens farföräldrar, deras mormor samt sin egen fosterfamilj.

Tveksamt att annars dra upp men i just detta fall kan det vara ytterst relevant.
Var bodde familjen då?
Citera
2011-10-18, 12:56
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Irriterande att bilderna på länken från bohuslänningen är borta:

http://bohuslaningen.se/nyheter/udde...men-inte-mamma

Någon som kan plocka fram?
Jag reagerade direkt på storebroderns uteseende.
Prova här
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http%3A%2F%2Fbohuslaningen.se%2Fnyh eter%2Fuddevalla%2F1.543890-farmor-till-sex-men-in te-mamma&hl=es&ie=UTF-8
Citera
2011-10-18, 12:56
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Var bodde familjen då?

Uddevalla.
Citera
2011-10-18, 12:57
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgarbracka
Ja? Men jag får ändå inte ihop det. Det är jobbigt hemma med många barn. Så jobbigt att man inte hinner "få iväg några av till dagis". Det är alltså mindre jobbigt att ha dem hemma?

OnT: Har familjen haft någon form av avlastning öht? Läste något om att någon/några av barnen har någon typ av funktionshinder?
Det kanske har varit så att hon inte riktigt har fått ihop det där med planering och rutiner. Allt kanske har varit kaos i hemmet med barn springande överallt som inte lyssnar.

Står man då där och kanske inte har den rätta auktoriteten och planeringen så känns det nog frestande att skita i det där med dagis. Att klä på ett antal barn, få dem att samarbeta och att komma iväg kan ha upplevts som ett oöverstigligt hinder.

Visst är det oansvarigt att skaffa en massa barn och sedan inte ta hand om dem ordentligt, men när det väl är ett faktum; det finns ett antal barn vars föräldrar inte klarar situationen, då bör man avhålla sig från sådana tankar och istället hjälpa dem.
Citera
2011-10-18, 12:58
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Var bodde familjen då?
Uddevalla?
Citera
2011-10-18, 12:59
Medlem
Frozzes avatar
Söndags förmiddag/eftermiddag så var det ett jävla liv uppe på Klockaregåreden. Barnen jagade varandra med trädplankor och tillhyggen. Det jag vet är att det skulle pågått i 2tim innan det kom ner en kvinna för att säga till dem. Då sa en pojke till kvinnan; Håll käften kärring jävel.
Det ska tydligen vara liv bland barnen där uppe ofta.

Jag tror att det är andra barn som kan ha orsakat detta mord. För om man blicka tillbaka på det som händer under dagen så att säga.

Men jag kan uppriktigt blir förbannad på de barns föräldrar som inte går ner och säger till barnen eller ha en bra uppfostran på sina barn. Är föräldrar så pass lata i dag? Jag har själv ett barn, och jag skulle blir ruskigt förbannad om mitt barn eller någon annans barn hade tillhygge med i leken.

Själv bor jag i Ljungby stad.
Detta är vad jag har hört av en som bor i området.
Citera
2011-10-18, 13:00
Medlem
Citat:
Det framgår också i förvaltningsrättsdomen att de äldsta går i särskola och får hjälp av skolan med hämtning på morgonen. Tidigare hade de skoltaxi, oklart varför den togs bort och skolan hämtar barnen. Det är en mycket ovanlig åtgärd iallafall.

Intressant. Jag funderade på om barnen fått några insatser enligt LSS. Men det är kanske inte så viktigt att veta egentligen.
Citera
2011-10-18, 13:02
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Uddevalla.
Har du (eller någon annan) någon koll på om Ljungby socialförvaltning har tillgång till dessa domar/beslut/överklaganden? Jag menar i samband med att anmälan inkom till soc om familjen. Man får ett så oerhört splittrat intryck - i Uddevalla har hon kämpat för att få hjälp, men i Ljungby vågar hon inte be om hjälp (troligt baserat i rädsla för anmälan).
Senast redigerad av Rallarsvingen 2011-10-18 kl. 13:03. Anledning: tillägg/förtydligande
Citera
2011-10-18, 13:03
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Irriterande att bilderna på länken från bohuslänningen är borta:

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.543890-farmor-till-sex-men-inte-mamma

Någon som kan plocka fram?
Jag reagerade direkt på storebroderns uteseende.

Jag reagerade också på det. Autismspektrumstörning... (?)
Citera
2011-10-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visst är det oansvarigt att skaffa en massa barn och sedan inte ta hand om dem ordentligt, men när det väl är ett faktum; det finns ett antal barn vars föräldrar inte klarar situationen, då bör man avhålla sig från sådana tankar och istället hjälpa dem.

Så är det. Och jag har heller aldrig sagt något annat. Det finns föräldrar med ett barn som inte mäktar med.
Citera
Medlem
Jag blir alltmer förbannad när jag läser om familjen..Stackars barn att behöva växa upp som de har fått göra med ständiga flytt till nya ställen och men en våldsam pappa. Mitt hjärta blöder särskilt för de funktionshindrade barnen. Fy fan. Jag hoppas innerligt att övriga syskon flyttas från familjen och får en trygg uppväxt med den hjälp de förtjänar.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Olycka (fall, olyckligt slag eller dylikt) eller medvetet våld (sten i huvudet eller liknande)?

Det är väl vad polisen nu har att ta reda på. För att det är andra barn som ligger bakom, och att barnen på denna gård tydligen kan vara rätt vilda, det tycker jag står klart nu.

Outsider: Han har blivit påkörd av en cykel eller moppe på den asfalterade gångväg som går några meter från fyndplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in