2011-10-19, 12:33
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jo, självklart är det viktigt att leta fram allt skit det går om honom för att se vad denna Tony har i bagaget och som vi sedan kan påstå är upphovet till hans agerande.

Har han ADHD, är han uppvuxen i en familj där alkohol och misshandel var en vardag har han varit utsatt för incest eller är han en känd pedofil.

Kanske han tidigare misshandlat andras barn på lekplatser och var föremål för utredning av de sociala myndigheterna och därför inte vågade ingripa. Kan också vara så att han själv pysslade med något fuffens vid tillfället och därför inte ville ha uppmärksamhet, vi får se hur pass allvarliga hans drogproblem och hur långt hans brottsregister är innan vi slutligt kommer fram till orsaken.

Kanske även det leder fram till att det är socialens fel att Tony inte ingrep när han såg en äldre pojke brotta ned stackars 4 åriga Texas och som slutligen ledde till hans död.

Hittar man ingenting där får man utgå från att det beror på att han var invandrare, någon annan rimlig förklaring finns inte då till hans agerande.

Naturligtvis har vittnes nationalitet ingen betydelse ifall han berättelse stämmer. Däremot tycks han vara det enda vuxna vittnet till händelsen. Det har hänt mer än en gång att gärningsmän figurerat som vittnen i media. Jag säger inte att jag tror att Tony är gärningsmannen men att det är en möjlighet som om inte annat bör undersökas för att kunna uteslutas.
Citera
2011-10-19, 12:35
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Druganaut
Du har inte en jävla aning om hur situationen såg ut eller hur Tony resonerade, inte heller alla andra som fördömmer honom som jordens avskum. Jag hoppas också att jag hade ingripit innan någon fyraåring blivit mördad. Vis av erfarenhet vet jag dock att det alltid är mycket svårare att bedöma en situation som man är mitt inne i jämfört med om man har facit i hand. Leker barn, eller slåss de. Jagar de varandra för att de leker kull, eller jagar de en person för att de är en galen lynchmobb som ska kväva nykomlingen till döds? Att analysera en situation och bestämma sig för att ingripa tar väldigt ofta såpass lång tid att den är överspelad när man väl bestämt sig. Det är inte så att Tony visste att lille Texas skulle mördas och lät det ske, han såg en situation som inte var helt okej, men också en situation som han ofta såg varianter på. Odugliga WT-ungar som jagade varandra och slogs. Att kräva att han varje dag ska ingripa mot sådant med risk för att hans egna barn sen blir utsatta som hämnd för att deras pappa är en jobbig jävel som är nere och härjar på lekplatsen varje dag är inte rimligt.

Den här hetsen mot Tony beror på att det just nu inte framkommit ny fakta i fallet så då hänger mobben upp sig på något. Det är jävligt synd för Tony som nu i praktiken målas ut som barnamördare av Google.

Tony säger själv att han uppfattade att leken övergick till bråk. Då säger man som vuxen till annars är man ett kräk. Man väljer själv vilket samhälle man vill leva i, ett samhälle där barn slås och mobbas eller ett samhälle där barn leker med varandra.

Självklart visste han inte att ungen skulle dö men man säger till ändå, som enda vuxen på platsen är det ens skyldighet att ingripa, är det så svårt att gå fram och ställa sig emellan barnen och säga Nu får ni vara snälla mot varandra" ? Man behöver inte ingripa som en gestapoförälder så ens egna barn får skit utan man kan använda sig av viss pedagogik.

Det är skillnad om det är ungdomsgäng eller vuxna som slåss där man själv riskerar att skadas, men herregud, när barn bråkar människa, då får man väl hoppas att även du vågar ingripa.
Citera
2011-10-19, 12:37
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aposteriori
Då ställer jag mig frågan om det finns ett vapen som det letas efter?
Verkar inte bättre.
Citera
2011-10-19, 12:38
Medlem
sanningsserums avatar
Läs gärna

http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf
Citera
2011-10-19, 12:40
Moderator
blomvattnares avatar
OT, oneliners och upprepningar raderade.

/Mod
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Jamaica-
Jag kan förstå Tony på sätt och vis. Jag orkar aldrig säga till ungarna här, gjorde det en gång när några av dom kastade sten på en katt. Från ingenstans kom plötsligt mamman som jag inte sett röken av innan och började skrika om att jag skulle ge fan i hennes barn och att det var hon som var förälder och skulle säga till om dom gjorde något fel. Många föräldrar är tokaggressiva vad det gäller deras barn och jag tror inte alla orkar ta en eventuell strid, speciellt inte om man är ute med sitt eget barn.
Det gäller att ha lite civilkurage. Jag har iof aldrig stött på föräldrar som kommer och skriker när man säger till deras barn om de beter sig illa. Hade jag gjort det hade jag ändå utgått från vad jag anser rätt. Att säga till ett gäng ungar som ger sig på en mindre unge är nog ett solklart exempel där jag inte hade kunnat hålla tyst ens om jag velat.
Citera
Medlem
Aposterioris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Verkar inte bättre.
Om det är så att det är ett vapen det letas efter så ställs det lite annorlunda tycker jag.
Vad kan det vara för vapen det letas efter? Pojken låg på magen när han hittades. 19- åringen som hittade pojken såg inga yttre skador vilket kan tyda på att han blödde från exempelvis mage. Kniv?
Citera
2011-10-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Druganaut
Att kräva att han varje dag ska ingripa mot sådant med risk för att hans egna barn sen blir utsatta som hämnd

Jag tror inte på den beskrivningen. Om en pappa visar pondus och ingriper med kraft, så vinner han respekt och hans barn är några som gärna inte angrips, just för risken att pappan skall agera
Senast redigerad av kalle2525 2011-10-19 kl. 13:01.
Citera
2011-10-19, 12:42
Medlem
nitinitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Korkade helvete. I detta fall handlar det om en snubbe som ser att en liten parvel blir nerbrottad och jagad av flera större barn.

" – Deras lek förvandlades snabbt till allvar. Jag fick uppfattningen att de triggade varandra. Det blev allvarligare och hårdare tag."

" – Fyraåringen verkade utsatt. "

Tony fick intrycket att fyraåringen var jagad

De flesta vuxna med något vett i skallen skulle ha ingripit om man står alldeles bredvid på lekplatsen. Karln måste vara en komplett idiot. Liksom du.

Och av det ska man dra slutsatsen att de skulle döda killen? Jag har aldrig sagt att det är fel att ingripa, men du får det att tro att det är en plikt. Det är det inte, var var ungarnas föräldrar när detta skedde? Som jag skrev innan att inte ha en 4åring under uppsyn är riktigt illa. Nej föräldrarna till barnen är boven till detta, inte vittnet som du får det att låta som.

Du verkar också vara en ilsken man, lugna ner dig lite. Jag är inte korkad eller idiot.
Citera
2011-10-19, 12:45
Medlem
Mikeyjamess avatar
Får lite Flugornas herre-vibbar när man läser om att barnen jagade ungen. Men man brukar ju bara slå varandra som barn eller ska den nya generationen döda och ha sig
Citera
2011-10-19, 12:49
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Får lite Flugornas herre-vibbar när man läser om att barnen jagade ungen. Men man brukar ju bara slå varandra som barn eller ska den nya generationen döda och ha sig

Om man tar till sig vissa beskrivningar av händelseförloppet så låter det nästan som en gänguppgörelse och att vapen som eventuellt kniv användes.

Det är en tragisk utveckling om dessa uppgörelser ska flyttas till sandlådan och utspelas mellan barn från 4 år upp till 10 år.
Citera
2011-10-19, 12:50
Medlem
13579111317s avatar
Det är inte så märkligt att barn kan hålla tyst, jämför med fallet Kevin i Arvika som har kusliga likheter med det aktuella.

Där höll förövarna tyst eller kom med lögner (med föräldrarnas goda hjälp) om vad som hänt under 2 månaders tid innan man slutligen lirkade fram sanningen ur dem. Då var det en 5-åring och en 7-åring som ströp/kvävde Kevin (som var 4 år gammal) med en gren/pinne, samt sparkade och misshandlade honom så att polisen först misstänkte ett sexualbrott begånget av en vuxen/pedofil.

Jag tror att det är rätt låga odds på att något liknande hänt här. Det hela är nästan som en kuslig repris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in