2011-10-23, 13:20
Medlem
hundensårs avatar
..händer inte mycket nu. Ngn som har några nyheter?
Citera
2011-10-23, 13:36
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Mycket kloka ord!

Jag häpnade över att första presskonferensen beträffande detta mord inte som vanligt "innehöll" en eller två poliser och kanske en åklagare utan även kommunens talesman inom socialtjänsten. Varför var hon där och talade om vilka insatser kommunen gjort för den mördade pojkens familj?
Var hon övertygad om att en i familjen hade mördat Texas, eller ansåg hon och "socialen" att deras möten och/eller utredningar om den 4-årige pojkens beteende påvisade risken för att han skulle kunna slås ihjäl av andra barn?

Har socialen ställt upp i någon intervju och förklarat sin "närvaro"? Har någon inom polisen förklarat
varför de ansåg det vara viktigt att "socialen" höll ett anförande och var med på presskonferensen?
Med tanke på att detta förfarande är mycket sällsynt, så borde det finnas mycket starka argument för Ljungbypolisen att agera på detta annorlunda sätt.
Vilken journalist kommer att ställa denna fråga och framförallt finns det någon som har stake nog att svara!
Om jag förstått rätt, anledningen till Socialens närvaro där var att informera/bekräfta att en anmälning mot familjen hade gjorts i samband med att pappan greps (en rutinmässig åtgärd verkar som), samt att den påföljande utredningen resulterade i bedömningen att det inte var aktuellt med omhändertagandet av barnen.
Möjligtvis redan då misstänkte Polisen att mordet hade något att göra med den stökiga miljön kring BO och ville på så sätt skicka ett kodat budskap till allmänheten, typ: "Det finns ingen galen barnamördare lös i Ljnugby"
Senast redigerad av urkinha 2011-10-23 kl. 13:50.
Citera
2011-10-23, 13:43
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Inlägget var visserligen inte svar till mej men jag svarar ändå.
Det handlar inte om att hänga ut (i media och på forum t ex) utan att upplysa de som berörs, dvs de i området, dagis mm

Jag tror dessutom att folk lyckas ta reda på det ändå.
Föräldrarna till det dödade barnet har väl också rätt att få veta vem som gjorde detta och hur det gick till?
Illasinnade rykten kan annars drabba oskyldiga barn och deras familjer. Det har det säkert redan gjort.
Kringboende ska kunna våga släppa ut sina i barn i fast förvissning att rätt barn är identifierat.

Det finns tragiska exempel på hur fel personer drabbats av lynchmobbar utomlands vad gäller felaktigt utpekade pedofiler t ex.

När det gäller barnet och dess familj misstänker jag att man kommer att byta bostadsort och där kommer sekretessen att vara stark.
Man har säkert redan en handlingsplan för detta inom kommunen.

Tror inte polisen kommer ge info till folk i bostadsområdet eller föräldrarna.
Vad hjälper det om de vet vem barnet är. Ska de då hålla inne sina barn för rädsla att ungen sitter och gungar på gården? Ropa saker efter barnet osv.

Sen kan jag väl hålla med om föräldrarna kanske borde få veta, men tror inte det kommer ske här. I Kevinfallet fick de heller inte reda på det. Och handlar förmodligen om att de skulle sprida vidare namnet och sekretessen på fallet hade varit lönlöst.

Du tror inte att folk kommer hänga ut barnet och ev familj med bild? Vad hjälper då en sekretess i nästa kommun?
Citera
2011-10-23, 13:47
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Inget nytt men ändå
Publicerad: 2011-10-21 16:24
Citat:
170 förhör genomförda i mordutredning

Polisen har genomfört cirka 170 förhör i mordutredningen om en 4-årig pojkes död i Ljungby. Kronobergspolisen med biträde av Rikskriminalpolisen jobbar med utredningen.

- Utredningen går framåt och efterhand mer information kommer in i utredningen börjar bilden klarna vad som hänt i området där den avlidne 4-åringen uppehöll under söndagseftermiddagen och kvällen förklarar förundersökningsledare, vice chefsåklagare Yvonne Rudinsson
.
http://www.polisen.se/sv/Aktuellt/Ny...mordutredning/
Senast redigerad av urkinha 2011-10-23 kl. 13:54.
Citera
2011-10-23, 15:56
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår

http://www.smp.se/nyheter/sverige/inget-genombrott-i-pojkmordet%282998833%29.gm

För övrigt ser jag det mer som "olycksfall" än mord - något bokstavsbarn har helt enkelt fått spel och slagit brottsoffret för jävla hårt i huvudet med något föremål. Trubbigt våld är min teori. Tror det är extremt ovanligt att barn går runt och planerar mord. Kanske har bokstavsbarnet påverkats av hemmiljön med en pappa som är extremt våldsam mot mamman.
Citera
2011-10-23, 16:13
Medlem
mistermonsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozze
Hmm mycket märkligt av dig att säga så!
Min bror och hans sambo bor i det område. Och de säger att det alltid är ett jävla liv bland barnen där. ofta de bråka och slåss.
Nu på senaste tid har de lekt med tillhygge osv. Och även denna dag som mordet var så hade slagit varandra med diverse tillhyggen. Efter 2 timmar hade en kvinna gått ut och sagt till dem. Hon fick som svar; Håll käften kärring jävel!

Jag kom ihåg när man var liten och man lekte med svärd osv. Inte slog man varandra med de utan man bara fäktades med grenarna...

Mycket konstigt att du kan säga att det är ett lugnt område. Men du kanske är en av dessa som är inblandade så då försöker tysta ner det lite här inne?

Du kan ju läsa vad Mattias Ekdahl säger!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13810579.ab

Välkommen till Sverige 2011!

Jag menar att det är ett lugnt område på det sätt att föräldrar tillåter att sina barn är ute sent på kvällen och leker, inte att barnen leker lugnt Många ungdomar har en jävla attityd idag, det är inte isolerat till det här området. Polisen är här då och då, men det är ju bara bönder eller kulturberikare som druckit för mycket och börjat slåss. Vissa här (speciellt de infödda ljungbyborna) verkar vilja framställa området som något Ghetto, vilket det inte är.
Citera
2011-10-23, 18:06
Medlem
Beatass avatar
Att många faror har "byggts bort" i liknande områden ger nog en falsk trygghet för barnfamiljer.
Citera
2011-10-23, 18:29
Medlem
MalusPaterFamiliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozze
Nu på senaste tid har de lekt med tillhygge osv. Och även denna dag som mordet var så hade slagit varandra med diverse tillhyggen.
Det kan vara så enkelt att en unge slog en annan unge i skallen, utan någon större tanke på vad som kunde hända.

Tänk på att en människa är mycket känsligare för slag än vad många tror, det är bara på film som hjälten reser sig efter att ha tagit emot en massa karatesparkar. En fyraårings skalle är mycket känslig.
Citera
2011-10-23, 20:35
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalusPaterFamilias
Det kan vara så enkelt att en unge slog en annan unge i skallen, utan någon större tanke på vad som kunde hända.

Tänk på att en människa är mycket känsligare för slag än vad många tror, det är bara på film som hjälten reser sig efter att ha tagit emot en massa karatesparkar. En fyraårings skalle är mycket känslig.

Jovisst. Men riktigt så enkelt är det inte här. Här har någon gått hem o underlåtit att tala om vad som hänt. Under flera dagar. O så funkar faktiskt inte de flesta barn under 12.
Citera
2011-10-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jovisst. Men riktigt så enkelt är det inte här. Här har någon gått hem o underlåtit att tala om vad som hänt. Under flera dagar. O så funkar faktiskt inte de flesta barn under 12.

Håller med. De flesta barn vet inte vad de ska hålla tyst om och inte. Det kan ju va så att GM föräldrar vet men inte säger något för att skydda sitt barn. Vad kan det då bli för straff för föräldern om nu detta stämmer?
Citera
2011-10-23, 23:29
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petbir
Är det så då?
Svar ja.

Citat:
Ursprungligen postat av miapetter

Citat:
Ursprungligen postat av snouffie
Håller med. De flesta barn vet inte vad de ska hålla tyst om och inte. Det kan ju va så att GM föräldrar vet men inte säger något för att skydda sitt barn. Vad kan det då bli för straff för föräldern om nu detta stämmer?
Nu ska ni inte dra alla barn över en och samma kam och tro att de är lika korkade som ni var när ni var 12, för det är dom gudskelov inte. Och det här med att barnet i fråga skulle ha hållt tyst om vad som hänt i flera dagar kommer var ifrån?
Citera
2011-10-24, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mistermonster
Välkommen till Sverige 2011!

Jag menar att det är ett lugnt område på det sätt att föräldrar tillåter att sina barn är ute sent på kvällen och leker, inte att barnen leker lugnt Många ungdomar har en jävla attityd idag, det är inte isolerat till det här området. Polisen är här då och då, men det är ju bara bönder eller kulturberikare som druckit för mycket och börjat slåss. Vissa här (speciellt de infödda ljungbyborna) verkar vilja framställa området som något Ghetto, vilket det inte är.
Ny på listan så hej på er!
Den som beskriver Kungshög som ett ghetto vet inte vad han/hon pratar om.
Jag vet minst tio områden i Kronobergs län som är betydligt värre.
K-hög går absolut inte att jämföra med Nydala/Dalbo i Växjö eller Rönnemyr i Alvesta.
För övrigt tror jag det här klaras upp i veckan.
Kronobergspolisen har ett (1) ouppklarat mord de senaste 50 åren. Och hade domstolen skött sitt jobb hade även Erik Axel Erikssons mördare suttit bakom lås och bom.

MVH från stolt Kronobergare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in