2011-10-24, 02:27
Medlem
UNIKEFFs avatar
Skön skylt de hade i området där det med stora bokstäver stod "Kvateret" istället för Kvarteret. Verkar vara en riktig WT-håla.

Frustrerande att inget mer kommit fram och att föräldrar har så dålig koll på sina barn och det ser man varje dag. Hoppas de tar de andra barnen ifrån dom för mitt intryck i detta fall är att det behövs.
Citera
2011-10-24, 03:10
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janapawlall
Kronobergspolisen har ett (1) ouppklarat mord de senaste 50 åren. Och hade domstolen skött sitt jobb hade även Erik Axel Erikssons mördare suttit bakom lås och bom.

Vänta lite nu, du menar väl ändå inte att det så kallade officersmordet borde lett till fällande dom, på fullaste allvar? Indicierna var inga höjdare direkt.
Citera
2011-10-24, 06:12
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom

Nu ska ni inte dra alla barn över en och samma kam och tro att de är lika korkade som ni var när ni var 12, för det är dom gudskelov inte. Och det här med att barnet i fråga skulle ha hållt tyst om vad som hänt i flera dagar kommer var ifrån?

1. Jag var inte korkad som 12-åring, heller.
2.Jag skrev "de flesta barn" under 12. Nu vet jag inte hur dína erfarenheter av barn ser ut men med tanke på tidigare uttalanden från dej om barn så är jag böjd att tro att den inte är så stor.
3. a) Mordet skedde för X antal dagar sedan. b) Ingen förövare erkände brottet direkt, i så fall hade vi haft rubriker om en olycka under lek.
Citera
2011-10-24, 07:34
Medlem
Citat:
Ny på listan så hej på er!
Den som beskriver Kungshög som ett ghetto vet inte vad han/hon pratar om.
Jag vet minst tio områden i Kronobergs län som är betydligt värre.
K-hög går absolut inte att jämföra med Nydala/Dalbo i Växjö eller Rönnemyr i Alvesta.
För övrigt tror jag det här klaras upp i veckan.
Kronobergspolisen har ett (1) ouppklarat mord de senaste 50 åren. Och hade domstolen skött sitt jobb hade även Erik Axel Erikssons mördare suttit bakom lås och bom.

MVH från stolt Kronobergare.

Det finns väll ett till den mördade Bandisdosmedlemmen som sköts på E4an i Markaryd.
Det är väll inte uppklarat. Men å andra sidan så är väll det inte mord då det är en Bandidosmedlem.
Avlivning av MCgäng kan väll inte rubriceras som mord alternativt dråp.
Citera
2011-10-24, 08:12
Medlem
Taliders avatar
Citat:
Ny på listan så hej på er!
Den som beskriver Kungshög som ett ghetto vet inte vad han/hon pratar om.
Jag vet minst tio områden i Kronobergs län som är betydligt värre.
K-hög går absolut inte att jämföra med Nydala/Dalbo i Växjö eller Rönnemyr i Alvesta.
För övrigt tror jag det här klaras upp i veckan.

MVH från stolt Kronobergare.

Det där är jäkligt sant. Går absolut inte ens att jämföra dem ställena. Men däremot är klockaren ett av ljungbys sämsta områden.
Citera
2011-10-24, 08:24
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
1. Jag var inte korkad som 12-åring, heller.
2.Jag skrev "de flesta barn" under 12. Nu vet jag inte hur dína erfarenheter av barn ser ut men med tanke på tidigare uttalanden från dej om barn så är jag böjd att tro att den inte är så stor.
3. a) Mordet skedde för X antal dagar sedan. b) Ingen förövare erkände brottet direkt, i så fall hade vi haft rubriker om en olycka under lek.
Med andra ord så gissar du att inget barn erkänt vad han gjort. Om det du skriver är gissningar så bör du skriva att det är en gissning också.

Resonemanget att om en mördare skulle erkänt så skulle vi fått läsa i tidningarna att det var en olycka säger mycket om hur du tänker och ja det är väl inte några direkt tilltalande tankegångar du har.
Citera
2011-10-24, 09:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jovisst. Men riktigt så enkelt är det inte här. Här har någon gått hem o underlåtit att tala om vad som hänt. Under flera dagar. O så funkar faktiskt inte de flesta barn under 12.
Fast det vet man ju inte.

Ett barn kan ju ha berättat för en förälder, som i sin tur fått panik eller inte vet hur den skall hantera det hela och för att skydda barnet ser till att tysta det. Dvs präntar in att barnet absolut inte får nämna händelsen för polisen/andra.
Citera
2011-10-24, 10:19
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det vet man ju inte.

Ett barn kan ju ha berättat för en förälder, som i sin tur fått panik eller inte vet hur den skall hantera det hela och för att skydda barnet ser till att tysta det. Dvs präntar in att barnet absolut inte får nämna händelsen för polisen/andra.

Helt sant. Jag vet inte vilket jag tycker är det märkligaste agerandet. Tänk er själva....Jag har en 9-åring o han skulle definitivt tala om om han "råkat" döda någon. O jag skulle inte tvinga honom till tystnad. Det gynnar ju inte direkt det egna barnet/gm.
Jag vidhåller att det inte är det vanligaste sättet, att vara tyst....
Citera
2011-10-24, 10:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Helt sant. Jag vet inte vilket jag tycker är det märkligaste agerandet. Tänk er själva....Jag har en 9-åring o han skulle definitivt tala om om han "råkat" döda någon. O jag skulle inte tvinga honom till tystnad. Det gynnar ju inte direkt det egna barnet/gm.
Jag vidhåller att det inte är det vanligaste sättet, att vara tyst....
Jag måste vara ärlig och säga att jag har svårt att sätta mig in i situationen. Man är ju medveten om att om det kommer fram så kommer barnet sannolikt omhändertas och placeras i institution alternativt familjehem hos främlingar - skulle jag önska mitt barn det .... jag skulle nog vara livrädd för att utsätta mitt ännu räddare barn för det scenariot.

Vad gynnar det egna barnet?

Vad händer när andra får veta vem det är? Omgivningen? Framtiden? Hur märkt blir mitt barn?

Vad är man främst i den situationen - en mamma/pappa eller en god samhällsmedborgare?
Senast redigerad av micro113 2011-10-24 kl. 10:51.
Citera
2011-10-24, 11:04
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag måste vara ärlig och säga att jag har svårt att sätta mig in i situationen. Man är ju medveten om att om det kommer fram så kommer barnet sannolikt omhändertas och placeras i institution alternativt familjehem hos främlingar - skulle jag önska mitt barn det .... jag skulle nog vara livrädd för att utsätta mitt ännu räddare barn för det scenariot.

Vad gynnar det egna barnet?

Vad händer när andra får veta vem det är? Omgivningen? Framtiden? Hur märkt blir mitt barn?

Vad är man främst i den situationen - en mamma/pappa eller en god samhällsmedborgare?

Om det nu visar sig att det är ett barn som orsakat 4-åringens död.

Som förälder tror man nog att barnet skulle omhändertas men i verkligheten är det inte alls säkert att det blir så. Till en början kanske man skulle få panik och inte genast träda fram men de flesta förstår nog att barnet behöver hjälp i en sådan situation.
Hjälp kan barnet få fast det bor hemma.
Detta måste nog beslutas beroende på både familjen och på barnet.
Citera
2011-10-24, 11:09
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
...
Träffade den biologiska mamman en gång och det räckte för mig. När man läser hur hon "pedagogiskt" undervisade sönerna i vad som händer om man hindrar någon från att kunna andas blir ens första tanke: Å fan, är hon läskunnig.
...
.

?

Menar du att Nina Hjelmgrens rapport beskyller fel person för att ha försett pojkarna med information om kvävning? Har inte den informationen i såna fall korrigerats senare?

Ur Kevinrapporten (min svartmarkering) :

"Sjuåringen har i förhör bestämt sagt att det som hände, inte var någon lek.
Kevin kvävdes till döds när han låg på rygg, förmodligen genom att någon höll en pinne mot hans hals. Sjuåringen visade emellanåt ett häftigt humör och brukade ta stryptag på sin lillebror. För att visa honom hur farligt det kan vara, hade styvmamman tagit hem böcker om kroppens anatomi och visat på bilderna vad som händer när man stoppar tillförseln av luft. Sjuåringen omsatte informationen till ett mordvapen."
Citera
2011-10-24, 11:19
Medlem
MalusPaterFamiliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Till en början kanske man skulle få panik och inte genast träda fram men de flesta förstår nog att barnet behöver hjälp i en sådan situation.
Hjälp kan barnet få fast det bor hemma.
Är det så säkert att barnet får någon "hjälp" av de "åtgärder" som soc kommer att sätta in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in