2011-12-14, 20:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Tja, det kanske var en idyll, men när jag pratar med ungdomar, som mina egna barn och deras vänner, som växt upp i liknande miljö, som jag själv, så har dom inga problem att nämna flera ungdomar med slikt beteende. Den forskning som gjorts, stödjer också det jag säger, samt mina och fd kollegors erfarenheter från golvet på akuten, sedan om du växt upp i en knarkarkvart, så kan jag bara beklaga det.
Nej, jag har inte växt upp i en knarkkvart - förstod nästan att något så barnsligt skulle komma.

Att man redan på 60-talet öppnade mottagning inriktat mot just ungdomsproblematik i Stockholm - borde inte det berätta för dig att problematiken inte är ny?

Du har nog bara levt lite i en skyddad verkstad helt enkelt.
Citera
2011-12-14, 20:29
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Om det gäller så unga så behöver man inte dra det till skarpt läge. Men att lära sig att stå för vad man gör och också lära sig att det kan bli konsekvenser av ett felaktigt handlande är man inte för ung för när man har börjat i skolan.
I sak kan jag hålla med ,men tycker kanske ändå att du kan försöka (som många andra här på TR) ta del av den litteratur som finns om barns fysiska och psykiska utveckling.
Citera
2011-12-14, 20:29
Medlem
pawitels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Fast rent tekniskt då; sekunden efter du stulit något stjäl du inte längre, är du då inte en tjuv?

Tack för det tydliggörandet.
Vissa tror att man kan radera sin bakgrund.
Citera
2011-12-14, 20:30
Medlem
hammarby1964s avatar
Barnvaktning och semantik kring begreppet tjyv, kan ju diskuteras ngn annanstans!
Diskutera hellre förövarens situation vid/kring dådet samt motiv(det är ju mordrubricering på brottet)!
Citera
2011-12-14, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag delar din uppfattning om att en 10åring skall kunna skilja på rätt och fel. Men jag kan inte begripa varför du måste veta identiteten på den här ungen? Det värsta har hänt, du borde kräva att få veta vad rektorn heter och ser ut på den skolan ungen gick på.

Jo men barn kan ha svårt att skilja på rätt och fel, men liv och död är ju något dom ska veta.
Jag är inte så intresserad av o veta identiteten är mer JÄVLIGT trött på POLITIKER och VANLIGT FOLK som sopar saker o ting under mattan. Man mörkar o undanskuffar precis allt, precis som i detta fallet!

Vad skulle rektorn gjort menar du? ringt hem o sagt att ungen va bråkig?
Skärpning va? De är väl inte skolan som ska uppfostra våra barn även om dom är en del i de.
Citera
2011-12-14, 20:32
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det låter således som om det finns en god anledning för dig att hålla dina egna barn uppsikt istället för att jaga andras barn med andra ord.
Att barn mördar barn är oerhört sällsynt - att orädda barn råkar illa ut på andra sätt däremot inte fullt lika ovanligt. Det kanske du med "helt orädda" barn borde fundera på. Varför har du fostrat dem till att bli så aningslösa/orädda förresten? Är det god/bra fostran?
Du är otroligt dum:
- vem kan övervaka sina barn under dagtid. (Arbetslösa och sjukpensionärer och jag är varken det ena eller det andra)
- vem har pratat om att jaga andra barn? (Jag vill bara skydda alla andra barn från fara)
- att det är oerhört sällsynt att barn mördar barn innebär inte att en barnamördare (oavsett ålder) är ofarlig.

Själv bor jag f.ö. i en stor stad i centraleuropa och behöver just nu inte oroa mig för att denna tioåring skall drabba mina barn. Men jag flyttar hem om några år och även om risken är försvinnande liten att det blir till samma ort som GM har jag ett uppriktigt intresse i att veta vem den här underårige dåren är.
Senast redigerad av Jumalauta 2011-12-14 kl. 20:34.
Citera
2011-12-14, 20:34
Medlem
pawitels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammarby1964
Barnvaktning och semantik kring begreppet tjyv, kan ju diskuteras ngn annanstans!
Diskutera hellre förövarens situation vid/kring dådet samt motiv(det är ju mordrubricering på brottet)!

Bra fokusering!
Vi har ett mord, och en konstaterad mördare.
Låt oss då veta vem som är mördaren efter mer än 3000 inlägg i ämnet!!!
Senast redigerad av pawitel 2011-12-14 kl. 20:36.
Citera
2011-12-14, 20:35
Medlem
quieenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pawitel
Tack för det tydliggörandet.
Vissa tror att man kan radera sin bakgrund.
Förvisso inte,men vad förväntar du dig av killen?
Att det bästa är att han upprepar som ett mantra när han är 20,25,30 år: JAG ÄR EN NIO-ÅRIG MÖRDARE;JAG ÄR EN NIO-ÅRIG MÖRDARE
Citera
2011-12-14, 20:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Du är otroligt dum:
- vem kan övervaka sina barn under dagtid. (Arbetslösa och sjukpensionärer och jag är varken det ena eller det andra)
- vem har pratat om att jaga andra barn? (Jag vill bara skydda alla andra barn från fara)
- att det är oerhört sällsynt att barn mördar barn innebär inte att en barnamördare är ofarlig.
Själv bor jag f.ö. i en stor stad i centraleuropa och behöver just nu inte oroa mig för att denna tioåring skall drabba mina barn. Men jag flyttar hem om några år och även om risken är försvinnande liten att det blir till samma ort som GM har jag ett uppriktigt intresse i att veta vem den här underårige dåren är.
Vad är poängen med att veta det då? Du konstaterar ju själv att du inte ens bor här och även om du gjorde det så skulle du sakna förmåga att skydda dina barn.

Det du vill är således att skapa den där lynchmobben/hetsjakten efter ett litet barn - då för ditt nöjes skull, för hämnd kan det inte handla om. Du har ju ingen hämnd att utkräva.

Och du försöker få det att framstå som om det skulle vara något avvikande med tioåringen -- jag hoppas du inte satt honom i jämförelse med dig själv då.
Citera
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Just nu är den stackaren ett barn som gjort något jättedåligt.

Nej, något "jättedåligt" är att stjäla av grannen. Denna mördare har tagit livet av en 4 åring och förstört dennes föräldrars liv för alltid.

Citat:
Jag tror inte han gick ut den dagen och tänkte: "Idag ska jag döda någon"

Det tänker nog väldigt få mördare innan dom mördar någon. Det är mord likväl.

Citat:
En 10-åring har inte utvecklat de spärrar som vi "vanliga" vuxna har.
Det blev för mycket och lille Texas blev bragd om livet.

Barn har inte samma spärrar som vuxna, sant. De dricker sig heller inte så bersusade att deras omdöme avtar kraftigt och de pga alkoholen blir mer aggressiva än vanligt och kanske därför begår ett våldsbrott.
10 åriga barn som inte lider av en allvarlig störning FÖRSTÅR att om man stryper någon med ett hopprep runt halsen så dör den man stryper eller i vart fall skadas kraftigt.

Det är inte mördaren det är synd om, det är Texas familj det är synd om.
Hoppas 10 årige mördaren får ett helvete i sitt liv. Det förtjänar han.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyret
Jo men barn kan ha svårt att skilja på rätt och fel, men liv och död är ju något dom ska veta.
Jag är inte så intresserad av o veta identiteten är mer JÄVLIGT trött på POLITIKER och VANLIGT FOLK som sopar saker o ting under mattan. Man mörkar o undanskuffar precis allt, precis som i detta fallet!

Vad skulle rektorn gjort menar du? ringt hem o sagt att ungen va bråkig?
Skärpning va? De är väl inte skolan som ska uppfostra våra barn även om dom är en del i de.

Jag är också trött på att saker och ting sopas under mattan, d.v.s. i det här fallet handlar det om att de vuxna kring den här ungen inte har tagit sitt ansvar!! Det verkar ju högst troligt att pojken har någon form av störning, behöver kanske mer hjälp än andra barn att förstå vart gränserna går - om då mamman som är ensamstående inte har begärt hjälp så måste det vara skolan som skall agera. Någon annan kontaktyta med samhället har ju inte barnet.
Citera
2011-12-14, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag är också trött på att saker och ting sopas under mattan, d.v.s. i det här fallet handlar det om att de vuxna kring den här ungen inte har tagit sitt ansvar!! Det verkar ju högst troligt att pojken har någon form av störning, behöver kanske mer hjälp än andra barn att förstå vart gränserna går - om då mamman som är ensamstående inte har begärt hjälp så måste det vara skolan som skall agera. Någon annan kontaktyta med samhället har ju inte barnet.

Klart samhället ska hitta sånna här "problembarn" tidigt men ibland (läs för ofta) slinker dom igenom.

Tror dom flesta som sitter här o väntar på en identitet bara vill veta om de är en Sven eller Muhammed.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in