Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-15, 02:28
  #1
Medlem
justmejustmes avatar
Hur lyckas man? Någon som sneat eller fått 'psychos' som kan berätta?
Citera
2011-10-15, 02:31
  #2
Medlem
Disembowlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justmejustme
Hur lyckas man? Någon som sneat eller fått 'psychos' som kan berätta?

Det är en myt.

Av någon märklig anledning verkar dock anticannabisdebattörer känna massor av sådana - tyvärr är de alltid lika ovilliga att uppge vem dessa är.

Eller så kanske du träffar på något WT som vill ha lite uppmärksamhet och drar en rövare om hur de fick en psykos och trodde de skulle flyga o. dyl.
Citera
2011-10-15, 02:32
  #3
Medlem
Kungensbordells avatar
Sneat har jag gjort när man varit oförsiktig med riktigt dundergräs när man nyligen börjat röka. Usch så dåligt man kan må. Men det har inte varit många gånger det hänt.

Det händer de flesta någon gång. Men om det är så att man får men för livet av det så har man svagt psyke ja.
Citera
2011-10-15, 02:39
  #4
Medlem
nuplie22s avatar
Få i sig för mycket av en substans än man tål = obehag

Är det verkligen så himla konstigt? Sen säger väl folk "psykos" pga kunskapsbrist. Men man måste väl sätta ord på sitt tillstånd.
Citera
2011-10-15, 02:42
  #5
Medlem
justmejustmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuplie22
Få i sig för mycket av en substans än man tål = obehag

Är det verkligen så himla konstigt? Sen säger väl folk "psykos" pga kunskapsbrist. Men man måste väl sätta ord på sitt tillstånd.
Men varför hör man cannabis/Svamp/LSD psykos men inte MDMA psykos eller Tjack Psykos eller heroin psykos eller kokain psykos?
Citera
2011-10-15, 02:50
  #6
Medlem
GAnJaLoViNgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justmejustme
Men varför hör man cannabis/Svamp/LSD psykos men inte MDMA psykos eller Tjack Psykos eller heroin psykos eller kokain psykos?

Tjack psykos finns, kokain psykos är fan vanligt om man kör ett tag, MDMA finns möjligheten för psykos med, Heroin vet jag inte tror man mår alldeles för bra för det..
Citera
2011-10-15, 02:50
  #7
Medlem
Är inte att "snea" och psykos två väldigt skiljda saker?

Jag menar, man pratar ju om "snefylla" när man inte är sig själv, mår dåligt och beter sig på ett sätt man normalt inte brukar.


Psykos känns ju lite som om det är i en helt annan division i jämförelse med det.
Citera
2011-10-15, 03:06
  #8
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disembowler
Det är en myt.

Av någon märklig anledning verkar dock anticannabisdebattörer känna massor av sådana - tyvärr är de alltid lika ovilliga att uppge vem dessa är.

Eller så kanske du träffar på något WT som vill ha lite uppmärksamhet och drar en rövare om hur de fick en psykos och trodde de skulle flyga o. dyl.

Jag har hört detta flera gånger och är trött på denna skitsnack. Jag tippar på att dessa individer aldrig fått psykos när man brukat cannabis. Möjligen aldrig någonsin. Okunskapen av vad en psykos innebär verkar oerhört utbrett bland pundarna. Folk kallar det istället för att man "sneat". Oerhört korkat. Som att säga att det aldrig går att få en snefylla av alkohol men däremot att man "mår dåligt". Exakt samma antagande från dessa inkompetenta individer.

Jag har rökt två gånger då jag har börjat hallucinera, fått vanföreställningar med förändrad medvetandefunktioner, exakt såna effekter man får av en psykos. Liksom med andra droger och rusningsmedel så kan det orsaka psykoser men värt att nämna är att det inte är cannabis som orsakar detta utan det är andra bakomliggande faktorer som orsakar detta!

http://web4health.info/sv/answers/ad...-psychosis.htm
Citera
2011-10-15, 03:13
  #9
Medlem
vad menar du med mentalt svag? föreslår du att det har med viljestyrka att göra?
Citera
2011-10-15, 03:36
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Jag har hört detta flera gånger och är trött på denna skitsnack. Jag tippar på att dessa individer aldrig fått psykos när man brukat cannabis. Möjligen aldrig någonsin. Okunskapen av vad en psykos innebär verkar oerhört utbrett bland pundarna. Folk kallar det istället för att man "sneat". Oerhört korkat. Som att säga att det aldrig går att få en snefylla av alkohol men däremot att man "mår dåligt". Exakt samma antagande från dessa inkompetenta individer.

Jag har rökt två gånger då jag har börjat hallucinera, fått vanföreställningar med förändrad medvetandefunktioner, exakt såna effekter man får av en psykos. Liksom med andra droger och rusningsmedel så kan det orsaka psykoser men värt att nämna är att det inte är cannabis som orsakar detta utan det är andra bakomliggande faktorer som orsakar detta!

http://web4health.info/sv/answers/ad...-psychosis.htm

Dom hallucinationer jag har fått när jag har rökt är inte direkt det jag förknippat med psykoser, dom har bara varit trevliga och underhållande. Att man se får förändrande medvetandefunktioner är inte så konstigt eftersom man har tagit en psykosaktiv substans.

Däremot har du ju helt rätt i att det är annat bakomliggande och inte själva drogen i sig som är boven i dramat.
Citera
2011-10-15, 03:37
  #11
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subsanity
vad menar du med mentalt svag? föreslår du att det har med viljestyrka att göra?

Antar att det menas med att man har någon form av psykisk sjukdom som ligger och ruvar.


Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Dom hallucinationer jag har fått när jag har rökt är inte direkt det jag förknippat med psykoser, dom har bara varit trevliga och underhållande. Att man se får förändrande medvetandefunktioner är inte så konstigt eftersom man har tagit en psykosaktiv substans.

Däremot har du ju helt rätt i att det är annat bakomliggande och inte själva drogen i sig som är boven i dramat.

Självklart får man ta effekterna av drogen ifråga, som du skriver om förändrad medvetandefunktion. Men de gånger jag har rökt och inte upplevt denna obehagliga känsla som jag fått två gånger, så har jag känt att allt varit lugnt, tankeverksamheten har gått trögt och man upplevde frid.

Men det är fortfarande inte drogen i sig som orsakar allt detta utan den "släpper förbi" det som redan finns i skallen. Så har jag uppfattat det som.
__________________
Senast redigerad av Rutinerad-Anka 2011-10-15 kl. 03:40.
Citera
2011-10-15, 03:38
  #12
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Är inte att "snea" och psykos två väldigt skiljda saker?

Jag menar, man pratar ju om "snefylla" när man inte är sig själv, mår dåligt och beter sig på ett sätt man normalt inte brukar.


Psykos känns ju lite som om det är i en helt annan division i jämförelse med det.

Vad jag hört är just att ''snefylla/snea'' en kortvarig psykos, ett tillstånd som går över när ruset går över.
Att vara i en psykos kan vid vissa tillfällen knappt vara märkbart, faktiskt. Finns människor som inte märker av det, kanske för att psykosen sakta men säkert förvränger människans sinne eller helt enkelt för att det är en väldigt mild psykos.
Haschpsykos är dock ett alldeles för missbrukat ord i Sverige och cannabis kan inte skapa det, bara utlösa det.

Nej, jag hade även den bilden innan att en psykos enbart uppstod hos en mentalt svag människa men tror inte på det längre. Extrem otur bara och det är väl inte mer än 1-2% i hela världen som får det, om ens så många? Oberoende av hur stor cannabiskonsumptionen är.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback