Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-15, 03:43
  #13
Medlem
Sicilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justmejustme
Men varför hör man cannabis/Svamp/LSD psykos men inte MDMA psykos eller Tjack Psykos eller heroin psykos eller kokain psykos?

Cannabis/svamp/lsd påverkar medvetandet mer än de andra drogerna du nämnde.
Citera
2011-10-15, 03:44
  #14
Medlem
cogito.ergosums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Dom hallucinationer jag har fått när jag har rökt är inte direkt det jag förknippat med psykoser, dom har bara varit trevliga och underhållande. Att man se får förändrande medvetandefunktioner är inte så konstigt eftersom man har tagit en psykosaktiv substans.

Däremot har du ju helt rätt i att det är annat bakomliggande och inte själva drogen i sig som är boven i dramat.

Har läst historier om människor som faktiskt gynnats av psykoser. Röster som varit uppmuntrande, trevliga hallucinationer osv osv.
Här i sverige är det snarare en skrämseltaktik, ingen vill väl få dessa hemska och plågande psykoserna som det alltid talas så illa om. Att man sedan kan få en psykos av vilken drog och medvetandeförändrande aktivitet som helst är mindre intressant. Att dessa aktiviteter och droger är faktorer då.

Men jag gillar dock inte hållet cannabis rör sig åt, THC blir alldeles för högt och CBD blir alldeles för lågt. Det förstör den naturliga balansen denna fina drog hade från början, balansen mellan psykotiskt och anti-psykotiskt ämne.
Citera
2011-10-15, 04:15
  #15
Medlem
Vet inte hur fan man kan snea, själv har jag rökt typ 5 joints svart inom en relativt kort tid ikväll.. Man skulle ju förfan behöva ta skiten intravenöst för att det ska bli överdos! :S

Tror det är fullständigt skitsnack det där med psykoser men fan vet jag..
Citera
2011-10-15, 05:08
  #16
Medlem
Turkfans avatar
Det är väl en jävla skillnad mellan att få en psykos och att få en snedtripp?

Snedtripp anser jag vara då man intagit en drog, och effekterna blir obehagliga och överväldigande, då på olika grader såklart.

Psykoser är när någonting slagit slint i huvudet, och du kan inte skillja på om saker är verkliga eller inte, och är en effekt som sitter kvar långt efter drogen i sig intagits.
Viktigt att säga är att psykoser självfallet inte är bara utlösta av droger. Du kan få en psykos av att krocka med en bil, se någonting hemsk, eller koka kaffe för den delen också.
__________________
Senast redigerad av Turkfan 2011-10-15 kl. 05:10.
Citera
2011-10-15, 12:28
  #17
Medlem
justmejustmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
Cannabis/svamp/lsd påverkar medvetandet mer än de andra drogerna du nämnde.
Ehm.. ja. Det var precis det jag menade..
Citera
2011-10-15, 17:28
  #18
Medlem
BigFatCones avatar
Jag vill börja med att be om ursäkt om jag verkade brysk. Jag läste först inte ditt inlägg utan bara skummade och tänkte "åh nej, inte nån som har läst i Droger A-Ö och svalt propagandan och ska komma här och komma". Så var ju inte fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Antar att det menas med att man har någon form av psykisk sjukdom som ligger och ruvar.
För att få en bona fide psykos så är det väldigt troligt att det är så ja. Ett obehagligt rus är ju en annan sak.

[quote]
Självklart får man ta effekterna av drogen ifråga, som du skriver om förändrad medvetandefunktion. Men de gånger jag har rökt och inte upplevt denna obehagliga känsla som jag fått två gånger, så har jag känt att allt varit lugnt, tankeverksamheten har gått trögt och man upplevde frid. [quote]
Det är ju helt klart problematiskt att dosera just cannabis eftersom det inte går att veta hur mycket THC och liknande som finns i det aktuella weedet eller haschet. Det är faktiskt ett ganska allvarligt problem eftersom less is more. För mycket THC och andra cannabinoider är obehagligt.
Citat:
Men det är fortfarande inte drogen i sig som orsakar allt detta utan den "släpper förbi" det som redan finns i skallen. Så har jag uppfattat det som.
Det beror lite på vilken drog vi pratar om. Jag är inte så påläst när det gäller cannabis men när det gäller psykoser i samband med stimulanter, då är det ett överskott av dopamin i hjärnan som är boven i dramat.

Citat:
Ursprungligen postat av cogito.ergosum
Har läst historier om människor som faktiskt gynnats av psykoser. Röster som varit uppmuntrande, trevliga hallucinationer osv osv.
Här i sverige är det snarare en skrämseltaktik, ingen vill väl få dessa hemska och plågande psykoserna som det alltid talas så illa om. Att man sedan kan få en psykos av vilken drog och medvetandeförändrande aktivitet som helst är mindre intressant. Att dessa aktiviteter och droger är faktorer då.
Ja, det är lite lustigt. Konsensus är ju att för att få psykos i samband med så måste man vara predisponerad för det men när det gäller stimulanter så räcker det i vissa fall bara att ta för mycket eller för länge. Ändå är diverse stimulanter godkänna som läkemedel. Go figure.
Citat:
Men jag gillar dock inte hållet cannabis rör sig åt, THC blir alldeles för högt och CBD blir alldeles för lågt. Det förstör den naturliga balansen denna fina drog hade från början, balansen mellan psykotiskt och anti-psykotiskt ämne.
Jag håller med, helt och hållet.
Citera
2011-10-15, 17:56
  #19
Medlem
Subject9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justmejustme
Hur lyckas man? Någon som sneat eller fått 'psychos' som kan berätta?

Att få en "psykos" har inget med hur mentalt stark du är att göra. Det har endast med gener och dålig tur att göra. En snedtripp å andra sidan är en annan historia.
Citera
2011-10-15, 18:15
  #20
Medlem
RoomFullOfRatss avatar
Sneat har väl alla gjort någon gång. mer eller mindre.

Inslag av psykos har jag själv råkat ut för i min senaste rökarperiod om man kollar http://en.wikipedia.org/wiki/Psychosis - allt utom regelrätta hallucinationer.
Riktigt jobbigt, men något som försvann ett par veckor efter jag slutade hekt. Vet inte om det räknas då.

Om jag är "mentalt svag" eller ej har jag ingen aning om, och är inte riktigt säker på vad begreppet innebär heller.
Citera
2011-10-15, 19:51
  #21
Medlem
Aldrig sett någon råka ut för någonting som ens liknar en långvarig psykos, däremot är det väl ingen som bestrider att obehag och ångest kan förstärkas enormt (liksom andra känslor, på gott och ont) när man är påverkad.

Får man en regelrätt psykos av cannabis är det knappast drogens fel. Man hade förmodligen ballat ur ändå förr eller senare...

Långsamma, kontinuerliga personlighetsförändringar är något jag har märkt av dock. De försvinner efter ett längre uppehåll men jag antar att det går att definiera det som "psykos" om man verkligen vill skrämma folk.

Rök inte för jämnan, gott folk.
Citera
2011-10-15, 20:45
  #22
Medlem
MADYEs avatar
Jag har "sneat" som jag och mina vänner kallar det, en gång i mitt liv. Rökte 5-7 joppar under 1 timme och avslutade det hela med en fin bonghit . Sen spydde man i 30 minuter och det var ju inte så kul för de slutade ju aldrig tyckte man haha . Kan jämföras med att man blir för packad, fast det är inte lika farligt då man är packad då det hela tiden avtar när man spyr osv osv, segare för rökat att försvinna!
Citera
2011-10-15, 21:00
  #23
Medlem
Alla känslor förstärks under ruset.

Allting roligt blir roligare. Oroar man sig blir oron värre. Har man ångest så blir ångesten värre.

Mår man bra mår man bättre.



Så att snea är inte så konstigt om man inte mår helt fint eller oroar sig och nojjar ur.

Även om vi säger att du får en rejäl jävla ångest/depression utlöst eller dylikt är det fortfarande inte en psykos.

När man har en psykos är man inte medveten om det själv. Det är andra som berättar det för en.

Helt personlighetsförändrad, extremt paranoid, som att kanske staten är ute efter en, tror helt allvarligt att FBI ligger i buskarna utanför lägenheten osv men märker inte av nånting själv.


Röker man för mycket så "snear" man lätt. Detta har jag upplevt när jag rökte som en skorsten en gång och jag fick århundradets panikångest(värsta jag varit med om), psyket fick sig en smäll då(då jag fick panikångest efter ruset också ett par veckor senare).



Vet inte om det finns någon som fått en regelrätt psykos utav enbart Cannabis, isåfall är det enbart latenta psykoser som du ändå fått utlöst vid någon annan situation(av vad jag hört/läst).
Citera
2011-10-16, 13:00
  #24
Medlem
snelpolaks avatar
Jag tror personligen att risken för förföljelsetankar/paranoia delvis beror på att cannabis är olagligt. Nog hade det varit trevligare att vara hög och veta att ingen bryr sig, än att oroa sig för husrannsakan, pissprov etc. Sedan är det ju, som många påpekat, enbart när sådana tankar sitter kvar efter ruset och fortsätter påverka en, som man behöver bli orolig. Som bekant kan det ju ta ett par veckor för riktiga storrökare innan man blivit av med allt THC i kroppen.

Statens hantering av cb med skrämselpropaganda gör säkert också sin del - min bild av folk som frågar på fb om de fått psykoser i 95 % av fallen är nybörjare som rökt för mycket, vid fel tillfälle osv., haft ett obehagligt rus, och kommit att tänka på vad de "lärde" sig på skolans anti knark-dagar. Det är ju dock inte farligare än en dålig fylla.

Ett enkelt motbevis på psykoshypotesen är att kolla på om antalet psykoser ökar/är högre i länder med utbrett bruk av cb, vilket det inte gör. Halva USA och förmodligen hela Amsterdam hade varit från vettet om cb varit psykos-genererande. Men förhållandet är komplext - många hävdar att cb kan dämpa schizofrena drag tillfälligt, varvid cb ironiskt nog är mer utbrett använt hos mentalt känsliga individer, och de brukar även mer cb än andra användare. Kan sätta en slant på att det är härifrån hypotesen från början kommer, psykiatrer ser att schizofrena röker, och sätter cb i direkt samband med utveckling av psykos/schizofreni.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback