2011-10-03, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mayan
Om Erik:Han har Aspberger vilket gör att han inte glömmer saker som hänt han, typ småsaker o sånt blir allvar för han.

Shit man, saker blir allvar å sånt.

Menar du allvar, eller gissar du att han har "aspberger"?
Citera
2011-10-03, 22:26
Medlem
En sak måste klargöras: SLUTA problematisera aggression. Aggression är helt naturligt och orsakas av testosteron - manligt könshormon. I alla samhällen - speciellt i Sverige - är aggression socialt/kulturellt betingat: Ur evolutionär synvinkel är aggression ett måste, då aggressiva "hannar" överlever och har större chans att sprida sina gener vidare. Vi är djur, ingenting annat.

Så sluta prata om aggression som någonting abnormalt. För det är det VERKLIGEN inte.
Citera
2011-10-03, 22:27
Medlem
Renewables avatar
Fler batonger eller andra vapen är inte en bra lösning. Det enda som kommer att hända då är att man ökar sannolikheten att vapen används mot vårdarna. En galen GM som får för sig att attackera en vårdare rättfärdigar inte en krassare behandling av övriga fångar.
Citera
2011-10-03, 22:28
Medlem
ReflecThors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Har inte läst igenom alla kommentarer men:

Där är väll svaret till varför detta kunde hända, den ena av vårdarna lämnade sin partner i sticket.. Borde ju väcka åtal mot denna andra vårdare.

Jag kan inte göra annat än hålla med. Reagerade när jag läste detta! "Hjälp, någon eventuellt våldsam person är våldsam mot min kollega jag springer!"
Citera
2011-10-03, 22:28
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kemiske Ali
GM blev spritt språngande tokaggressiv. Ingen hade förmodligen kunnat förutse det. Utbrottet hade kunnat ske var som helst från häktesdörren och tillbaka. I USA bojar man häktade i väsentligt högre grad, såväl till händer som fötter, vid fri förflyttning. Det kanske man i högre grad borde göra även hos oss, dock kommer den faliga situationen alltid att inträda när man ska sätta på resp. ta av bojorna. Jag tycker inte att ett extremt ovanligt fall som detta ska medföra att alla går upp i falsett. Det är ett riskyrke, det borde fler tänka på innan man tar anställning. Yrvaket blir folk förvånade över att en störd våldsbrottsling knackar ner en plit.
Inte förutse?? Han försökte ju alldeles innan strypa en annan vårdare vid ett toabesök...
Nog fan var han redan klassad som "farlig" och idiot.
Citera
2011-10-03, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
En sak måste klargöras: SLUTA problematisera aggression. Aggression är helt naturligt och orsakas av testosteron - manligt könshormon. I alla samhällen - speciellt i Sverige - är aggression socialt/kulturellt betingat: Ur evolutionär synvinkel är aggression ett måste, då aggressiva "hannar" överlever och har större chans att sprida sina gener vidare. Vi är djur, ingenting annat.

Så sluta prata om aggression som någonting abnormalt. För det är det VERKLIGEN inte.

Det är däremot jävligt abnormalt att inte ha förstånd och självdisciplin nog för att kunna ge fan i att slå ihjäl någon.
Citera
2011-10-03, 22:30
Medlem
punkindrublics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haltalotta
Jag vet lite!

När man ska upp i rastgården på promenad eller vad man nu gör där blir man hämtad i sin cell av en fångvårdare. Vårdaren går med den intagne till en hiss som tar den intagne upp till rastgården som i detta fall ligger på taket. När mannen anländer med hissen (som han åker i själv) står en annan vårdare ensam och tar emot, i detta fall Karen. Uppe i ett vakttorn (en spiraltrappa upp) sitter en annan vårdare och ser ner på alla intagna som får sig lite luft, i detta fall 60-åringen.
När den intagne i det här fallet klev ur hissen tog den ensamme vårdaren (Karen) emot honom och gick med honom mot rastgården. Där utdelade den intagne ett hårt slag mot vårdarens huvud eller kropp vilket gjorde att hon föll ihop på marken. Fångvårdaren i vakttornet såg detta tog sin batong, larmade och sprang ner för att hjälpa sin kollega. När hon kommer ner på gården går den intagne till anfall mot henne och tar hennes batong. Vad som sen händer vet vi.

Tidigare har det alltid varit två vårdare som tagit emot de intagna när de kommit upp med hissen. P.g.a nedskärningar är det nu bara en. De som arbetar på häket har flera gånger påpekat hur utsatta de känner sig när de är ensamma för ledningen.

Hur lång tid tog det innan ytterligare vårdare kom till undsättning och avbröt slakten?
Citera
2011-10-03, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
det skulle vara intressant att höra vad lars "fittan" nylen har att säga om detta med hårdare tag som han har lyft upp så himla mycket.

resultatet av hans hårdare tag är:
att 100 tal miljoner har gått åt att bygga hans super bunkrar samt kasta upp elstängsel.
rymningarna upphörde inan dessa idioti byggen påbörjades dom behövde bara ändra på lite rutiner.
den nya kumlabunkern har minst kostat 250 miljoner kr som man kunde ha gjort något mycket bättre för.
fler självmord på häkten och anstalter. är pga att det har blivit tuffare att få tillstånd att ringa och ta imot besök samt att det är så inhumant på sveriges häkten med långa restriktions tider mm.
vapen bland personal som teleskopbatonger och oc spray.våld föder våld se bara vad som hände i dag är inte sista gången

OT (Mod får gärna radera) Ja det stämmer att "superbunkrarna" (att jag ens bemödar mig med att besvara någon som särskriver) i dagsläget kostar mer än de smakar, men nu ligger vi (kriminalvården) före i åtminstone vissa avseenden. För övrigt, och det kan nog alla som jobbat inom kriminalvården i mer än tio år intyga, så har det aldrig varit så konfliktfritt som det är nu. Lars Nylén är en batongfetischist utan tvekan, men relationen mellan intagna och personal är bättre nu än på mycket länge tack vare att personalen har en helt annan beredskap för att hantera negativa ledare inom fångkollektivet. Och det är de allra flesta intagna - tro det eller ej - jävligt tacksamma för.
Citera
2011-10-03, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svamp-mannen
Tv4-nyheterna: "Polisen har inlett en förundersökning gällande mord" och "attackerade kvinnan tillsynes helt oprovocerat".
Det är väl inte ett mord ifall det sker oprovocerat eller är det praxis att inleda med mordmisstankar för att i efterhand gå på dråp?

Det räcker med att man har haft för avsikt att ha ihjäl någon, eller åtminstone varit likgiltig över hur det går för offret, för att det ska räknas som mord. Så att stå och banka på någon med batong i flera minuter låter som ett mord i ordets rätta bemärkelse. Sen att det sker oprovocerat eller inte har ingen större betydelse för brottsrubriceringen utan det påverkar mer hur snäll domstolen kommer vara mot dig när domen väl faller.
Citera
2011-10-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
En 60 årig mot en vältränad snubbe som har ett extremt våldsamt förflutet? va ska hon göra ta upp fighten eller?

Som jag skrev tidigare tjejer ska inte jobba här.

Källa på att hon är 60år gammal? (Har inte sett de?)
Finns det någon källa på att det var 60åringens batong som GM tog eller är det spekulation?
Hade hon batong hade hon kunnat siktat på hans bakhuvud åtminstone och förhoppningsvis banka på honom några rejäla smällar så han förhoppningsvis slutar mata på 25åringen, och jag vet att det finns kameror på rastgården så någon måste ju ha sett.

Och vad menar du med här? Jobbar du på flempans häkte?
Citera
2011-10-03, 22:35
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
för dom kan inte ta bort en av dom få rättigheterna dom intagna har och skulle dom ta bort den iaf kan det nog sluta med fler dödsfall

Om jag förstått det hela rätt är det precis vad de gjort nu när någon dött.
Citera
2011-10-03, 22:36
Avslutad
Undra om den intagne mannen ligger blåslagen i en isoleringcell nu, och får många sömnlösa nätter framför sig?

Hur som helst så släpps han nog aldrig ut igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in