2014-06-29, 13:41
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyta
Om två killar eskorterat honom och haft ett säkerhetstänk och inte gått och flinat som Karen gjorde och tappat uppmärksamhet kanske det inte hänt ett skit. Erik kanske skämtade med henne för att få henne att tappa uppmärksamheten, sen pang.
Vafan är det för idioter här i tråden?

För två sidor sedan skrev någon att Karen kanske log mot fången och att det kan ha varit det som utlöste attacken, saken togs som en sanning av en annan skribent några inlägg senare och nu är det helt plötsligt en trådsanning att hon log mot honom innan attacken.

Han anföll när hon vände sig om och han fick chansen, ska det vara så jävla svårt att läsa innan man skriver "sanningar"???
Citera
2014-06-29, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Han anföll när hon vände sig om och han fick chansen, ska det vara så jävla svårt att läsa innan man skriver "sanningar"???

Och vad berodde attacken på menar du som vet ?
Jag menade inte att det var nån sanning, utan en hypotes att hon kanske var glad men Erik tolkade det som ett hån. Vadfan vet jag, har ingen aning.
När han kom ut ur hissen och såg att hon var själv kanske han redan där bestämde sig.

Karen fick såklart skratta eller le bäst hon ville, lägger ingen skuld på henne. Systemfel att låta henne vara själv - men orsaken att han flippade kanske var att hon var på bra humör och han inte hade anledning att skratta och inte unnande henne det. Återigen, jag skriver inte mer sanning än någon annan.
Citera
2014-06-29, 14:44
Medlem
LuxVeritatiss avatar
Den här diskussionen har varit uppe massa gånger.

Om Kriminalvården skulle begränsa sin rekrytering till endast starka stora män så skulle rekryteringsunderlaget bli väldigt begränsat och man skulle inte kunna rekrytera tillräckligt med personal. Man skulle då dels vara tvungen att starkt höja lönerna och dels kompromissa om sökandenas personliga lämplighet för jobbet och fler rötägg skulle komma in i yrket. För ärligt talat, Kriminalvården är ingen attraktiv arbetsplats, lönerna är låga och de flesta män vill inte arbeta med enbart män som kollegor. En arbetsplats blir heller inte bättre av att fler olämpliga kommer in.

Det är en avvägningsfråga, precis som allt annat i samhället. Till exempel, trafik dödar tusentals människor men ändå tillåter vi det eftersom fördelarna överväger nackdelarna.

Till saken hör att det är en extremt liten minoritet av intagna på häkten och anstalter som är så impulsivt våldsamma att de ger sig på personal. Det är mycket mer ekonomiskt och resurseffektivt att identifiera denna extremt lilla minoritet och avsätta extra resurser för dom än att behandla den jättestora ofarliga majoriteten som potentiella psykotiska våldsgalningar. (Jag tar i detta inte ens med fördelen ur human synpunkt att inte behandla folk som farliga djur.) Med detta kommer att man ibland kommer att göra felbedömningar, precis som att olyckor sker i trafiken. I fallet Gebreab så var det inte ens en felbedömning, felet låg i att man inte agerade på den information man hade, alltså man bröt sina egna föreskrifter och det är därför som åklagare nu valt att åtala tre befattningshavare vid Kriminalvården.

Min poäng är att det inte är möjligt att ha endast stora starka karlar anställda. Jag tror inte ens att man enbart skulle kunna anställa enbart män, oavsett ålder och storlek, om man fortfarande ska ha kvar krav om personlig lämplighet och ha kvar lönerna på den låga nivå som det är nu.
Citat:
För två sidor sedan skrev någon att Karen kanske log mot fången och att det kan ha varit det som utlöste attacken, saken togs som en sanning av en annan skribent några inlägg senare och nu är det helt plötsligt en trådsanning att hon log mot honom innan attacken.
Att ett leende skulle ha varit den utlösande faktorn har varit en spekulation sedan övervakningsbilderna släpptes för några år sedan i samband med åtalet. Man ser att Karen ler på en av bilderna, förvisso inte mot Ljungström men hon ler när hon går bredvid honom.
Citat:
Jovisst, men samtidigt är det inte konstigt att folk spekulerar i vad Ljungström kan ha ansett sig ha för orsak till sin attack. Varför just henne? Det hade varit andra kvinnliga vakter som "hanterat" (för att använda micro-hjärnans uttryck) Ljungström och dessa hade inte blivit attackerade.
Citat:
Och vad berodde attacken på menar du som vet ?
Jag menade inte att det var nån sanning, utan en hypotes att hon kanske var glad men Erik tolkade det som ett hån. Vadfan vet jag, har ingen aning.
När han kom ut ur hissen och såg att hon var själv kanske han redan där bestämde sig.

Karen fick såklart skratta eller le bäst hon ville, lägger ingen skuld på henne. Systemfel att låta henne vara själv - men orsaken att han flippade kanske var att hon var på bra humör och han inte hade anledning att skratta och inte unnande henne det. Återigen, jag skriver inte mer sanning än någon annan.
Instämmer. Så kan det vara. Oavsett vilket så får jag inte intrycket av att Karen var en sådan typ av person, som skulle ha sagt något elakt eller hånfullt.
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Så du menar att det ska vara folk som slåss med de intagna?
Kriminalvårdens strategi när det gäller personalen närmast de intagna är inte att de ska ta de fysiska konflikterna. De ska larma och förhala så mycket som det går så att larmstyrkan hinner dit. Larmstyrkan är till största delen erfarna män och eftersom de är erfarna har de tillgång till både expanderbatonger och OC-spray. De i sin tur köper tid, om situationen är omfattande (tex flera intagna som förberett sig för upplopp) för verksamhetsställets egna insatsstyrka (som består av personal från övriga avdelningar) som måste ha tid för att dra på sig kravallutrustningen. Vissa verksamhetsställen är så små att insatsstyrkan kommer samlas ihop från flera verksamhetsställen. Insatsstyrkor behöver ju bara dras ihop vid upplopp. Gisslansituationer och situationer med skjutvapen ska hanteras av polis.

När det gäller häkten ligger de också utan undantag i polishus vilket gör att poliser finns att tillgå om det blir riktigt allvarligt. Jag har dock mer förtroende för att kriminalvårdens insatsstyrka kan lösa problem än att motsvarande vanliga ordningspoliser kan göra det.

Domen i det här målet finns att läsa här.
En bildserie finns här.
Senast redigerad av LuxVeritatis 2014-06-29 kl. 15:20.
Citera
2014-06-29, 15:00
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxVeritatis
Jovisst, men samtidigt är det inte konstigt att folk spekulerar i vad Ljungström kan ha ansett sig ha för orsak till sin attack. Varför just henne? Det hade varit andra kvinnliga vakter som "hanterat" (för att använda micro-hjärnans uttryck) Ljungström och dessa hade inte blivit attackerade.

En anledning skulle kunna vara hennes hudfärg kanske...

Eller varför inte att han är en våldsbenägen psykopat som hade lust att skada någon den dagen och en liten späd tjej var ett mycket lämpligt offer.
Citera
2014-06-29, 15:54
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Vad är det du inte fattar ? Det handlar inte om att vakterna ska slåss. De ska klara av att hantera situatonen om det blir våldsamt samt med sin storlek avskräcka från anfall.

Tänk dig som ett lands försvar.
Klen liten tjej som vakt motsvarar svenskt ickevåldsförsvar = Ryssen kommer.
Stor jävla tvåmeters oxe motsvarar Finlands försvar under WW2 = Ryssen gör kaoz på annnat håll.

Det jag förstår är att säkerheten på Sveriges anstalter inte kan bero på vakternas fysiska styrka. Det du däremot inte kan förstå, är att syftet med vakternas närvaro inte är att de är överlägsna slagskämpar.
Citera
2014-06-29, 16:18
Medlem
Jagharenliten, börjar mer och mer tro att det syftar på din hjärna.
Jag hänger inte på Flashback för att såna som du ska vrida allt i en tråd till dumma diskussioner, jag vill få reda på fakta.
Och fakta är:

Kriminalvårdare, poliser, säkerhetsvakter m.m måste vara fysiskt starka och tuffa. Detta för att människor som får för sig att gå till attack ska avskräckas, eller om dom väljer att gå till attack, få så mycket stryk att dom förhoppningsvis inte försöker sig på detta igen.
Finns hur många exempel som helst på att det är den enda strategin som fungerar.
Jag är inte ute efter att alla i uniform ska vara drillade SS-vakter, däremot har jag så pass hög IQ att jag vet att jag har rätt i det jag skrev ovan.
Citera
2014-06-29, 16:46
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Jag hänger inte på Flashback för att såna som du ska vrida allt i en tråd till dumma diskussioner, jag vill få reda på fakta.
Och fakta är:

Kriminalvårdare, poliser, säkerhetsvakter m.m måste vara fysiskt starka och tuffa. Detta för att människor som får för sig att gå till attack ska avskräckas, eller om dom väljer att gå till attack, få så mycket stryk att dom förhoppningsvis inte försöker sig på detta igen.
Finns hur många exempel som helst på att det är den enda strategin som fungerar.
Jag är inte ute efter att alla i uniform ska vara drillade SS-vakter, däremot har jag så pass hög IQ att jag vet att jag har rätt i det jag skrev ovan.

Det kommer alltid att finnas starkare och tuffare intagna. Om du tror att ett häkte är en potentiell MBA-match så får du väl tro det. Säkerheten får inte bygga på fysisk styrka.

Att det kan finnas få tillfällen där det är nödvändigt med stora starka vakter. Det är en annan sak. Och då ska de naturligtvis inte vara ensamma. Som rutin måste säkerheten fungera på annat sätt.

Du kan gapa hur mycket du vill om att de ska avskräckas. För det första kommer det alltid att finnas tuffare intagna som i stället spöar upp vakten. Vidare finns det de som inte avskräcks av något, oavsett hur stora och starka vakter man skramlat fram

Dessutom kan vi inte bygga ett säkerhetssystem som går ut på att man ger de intagna stryk. Allt detta är självklarheter du kan ta reda på utanför Flashback om du ansträngde dig lite.
Citera
2014-07-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Dina åsikter är inte "för lite PK", de är bara fullständigt absurda. Att påstå att det är någons fel för att denne blir ihjälslagen får mig att misstänka att du är rätt dum i huvudet.

Hade du haft en man där så betyder det inte att det hade slutat bättre. Ett slag i ansiktet och sen är du rätt groggy, så du är förmodligen inte bara dum i huvudet, du har aldrig fått en smäll på käften heller.

Felet i fallet är att man har satt en ensam vårdare tillsammans med en uppenbart labil och våldsam människa. Så kan det inte gå till. Felet är metoderna, inte hennes kroppsbyggnad eller kön.

Det hade sannolikt slutat bättre med en stark man istället för en svag kvinna. Vill du ha en snuttefilt att krama om? Kan bli lite för lite PK här för dig misstänker jag.
Citera
2014-07-13, 20:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelforbud
Det hade sannolikt slutat bättre med en stark man istället för en svag kvinna. Vill du ha en snuttefilt att krama om? Kan bli lite för lite PK här för dig misstänker jag.
Det hade sannolikt slutat bättre om häktets regler hade följts, något som några chefer kommer att få stå till svars för.
Citera
2014-07-13, 22:21
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mycket dålig chef!

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det hade sannolikt slutat bättre om häktets regler hade följts, något som några chefer kommer att få stå till svars för.

Det har du helt rätt i. Hade häktets regler följts, så hade det sannolikt inte slutat i denna tragedi.

Nu kommer några chefer att få stå till svars för detta vilket är helt riktigt. Har man en chef som en av dem som Karen hade, så är det inget man förvånar sig över att reglerna på häktet inte följdes.

En mycket dålig chef, vars främsta "meriter" var att ha en "lång brun tunga"!
Citera
2014-07-13, 22:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag tror att Erik hade slagit (kanske inte ihjäl) en kille också, om han hade varit ensam på samma sätt som Karen.
Det är inte lätt för två killar heller att ta hand om en bindgalen beväpnad dåre.

Nu kanske jag missat en del detaljer, men jag fattade som att hon gick själv med Erik?

Om två killar eskorterat honom och haft ett säkerhetstänk och inte gått och flinat som Karen gjorde och tappat uppmärksamhet kanske det inte hänt ett skit. Erik kanske skämtade med henne för att få henne att tappa uppmärksamheten, sen pang.
Han försökte sig på det med arrestvakten - arrestvakten fick dock snabbt assistans av poliser som fanns i närheten.
Det var nog det som avgörande för att han ändå klarade sig undan så pass bra som han gjorde.

Två killar eller två tjejer eller kill/tjej är inte avgörande för när sådana här attacker uteblir - det är det faktum att man är två som avvärjer, eftersom det är svårt att kontrollera två och en av dem kan larma, göra något oväntat osv..

Båda tillfällena när Erik attackerat - arrestvakten och Karen - så har det skett när de var ensamma med honom.
Citera
2014-07-13, 22:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Och fakta är:

Nej, vare sig poliser, ordningsvakter eller kriminalvårdare har mandat att ge folk stryk så de lär sig en "läxa" och inte upprepar sitt beteende...

Du vet verkligen inte vad du pratar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in