Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 23:24
  #3805
Medlem
LSdalmiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Samma sak skulle man väl kunna säga om alla mördare, eller hur? Vilken "funktionell människa" vid sina sinnens fulla bruk har medvetet ihjäl en annan människa?

Det är inte okej att ta någon annans liv enligt mig. Men det går väl att diskutera kring det om någon är fullt frisk om den medvetet dödar någon.

Exempel om en Pappa mördar sin dotters mördare som kanske våldtog henne innan mordet också? Är Pappan antagligen inte mer "frisk" än t ex EL i detta fallet?
Citera
2018-05-03, 10:10
  #3806
Medlem
undercoverninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RUShpongled
Är intresserad av FUP:en för detta fall, de tidigare länkarna är döda. Någon som har en länk? Tack

(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)
Citera
2018-05-04, 07:12
  #3807
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Jag stör mig på att han fick fängelse och inte rättspsykiatrisk vård. Visserligen livstid som tur är. Med tanke på hur hans karriär hittills artat sig bakom murarna, så lär ganska inte vara ute så länge han kan krypa och hålla i en knivå samtidigt.

Men i mordet på Gebreab och i andra våldsbrott, har han inte uppvisat något annat än en okontrollerad aggressivitet. Något vi andra ska skyddas mot. Att det inte ska räcka för rättspsykiatrisk vård, och inlåsning tills han är bättre, dvs antagligen aldrig, är märkligt.

Det finns någon annan, en som var nazist, som försökte sig på lite misslyckade attentat, och betraktades som mycket farlig, som fick rättspsykiatrisk utan någon psykos eller vanföreställningar. Vem var det och vad är det för skillnad?
Citera
2018-05-07, 19:52
  #3808
Medlem
flippwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Gravsatt 2011-10-14. Spånga kyrkogård avd.1 kvarter E nr 125

Källa: CD-skivan Begravda i Sverige 2

Tack!
Citera
2018-05-07, 20:34
  #3809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag stör mig på att han fick fängelse och inte rättspsykiatrisk vård. .

Det finns någon annan, en som var nazist, som försökte sig på lite misslyckade attentat, och betraktades som mycket farlig, som fick rättspsykiatrisk utan någon psykos eller vanföreställningar. Vem var det och vad är det för skillnad?
Skillnaden är 20 års förändringar inom politik, juridik och rättspsykiatri. Och att nazisten skickat sprängstavar till dåvarande justitieministern Freivalds. Hade han dömts till fängelse så hade han suttit i fängelse några månader, nu fick han sitta runt 20 år inom psykiatrin istället. Allt för ett grovt olaga hot.
Citera
2018-05-07, 22:17
  #3810
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Skillnaden är 20 års förändringar inom politik, juridik och rättspsykiatri. Och att nazisten skickat sprängstavar till dåvarande justitieministern Freivalds. Hade han dömts till fängelse så hade han suttit i fängelse några månader, nu fick han sitta runt 20 år inom psykiatrin istället. Allt för ett grovt olaga hot.

Jo, jag vet. Nazisten betraktades med rätta som mycket farlig. Men har för mig att man inte visste att han kunde vara så våldsam. Men jag kan ha fel där.

Men hade det alltså inte blivet mer än några månader? Jag trodde det var mordförsök, attentat, terrorism etc.
Citera
2018-05-08, 00:11
  #3811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jo, jag vet. Nazisten betraktades med rätta som mycket farlig. Men har för mig att man inte visste att han kunde vara så våldsam. Men jag kan ha fel där.

Men hade det alltså inte blivet mer än några månader? Jag trodde det var mordförsök, attentat, terrorism etc.
Löfdahl, som nazisten hette, var inte ett dugg farlig. Han skickade sprängmedel till en rad adressater, däribland Laila Freivalds, som då var justitieminister. Och han åkte fast och erkände. Det handlade alltså inte om brevbomber. Inte ens ifall Freivalds hade stampat på sprängdegen eller slängt in den i en brasa så hade den exploderat. Brotten rubricerades som brott mot lagen om explosiva varor och grovt olaga hot. Normalstraffet för den typen av brott är sammanlagt några månaders fängelse, varav fängelsestraffet till största delen avser det olaga hotet. Det är allt.

Däremot har han slagits inne på rättspsyk. Jag tycker inte man ska bedöma farlighet för vad folk gör på rättspsyk eller fängelse, det är tuffa miljöer att vara i och det är antagligen lätt att hamna i våldsamma situationer vare sig man vill eller inte, befinner man sig på rättspsyk så går man antagligen även på mediciner som kan påverka beteende.

I Löfdahls fall så var det naturligtvis en katastrof att bli "kryssad". Nu fick han sitta 20 år istället för några månader. Jag vet inte riktigt hur bra belägg rättspsykiatrikerna hade för att "kryssa" honom då det begav sig. Kanske hade de goda skäl, kanske var det ett utslag av politisk styrning där man ville ha in en "farlig nazist" på obestämd tid. De enda som kan protestera när den politiska makten agerar rättsvidrigt är ju mediala makten...men säg den media som hade tagit en nazist i försvar?

Lek förresten med tanken att du själv blir inlåst på rättspsyk utan att vara psykiskt sjuk. Märk väl, jag påstår inte att Löfdahl var frisk - jag vet inte hur det var med det. Men anta att du blev inlåst på mentalsjukhus, itvingad massa mediciner som får dig att bli fet, slö, ingen sexdrift, du känner dig dum samtidigt som du behandlas som ett barn och de andra patienterna är lallande fånar. Det är nog rätt lätt att både bli tokig och aggressiv i en sådan miljö...och därmed bekräfta vad alla varit övertygade om - att du är tokig!
__________________
Senast redigerad av DoktorPest 2018-05-08 kl. 00:27.
Citera
2018-05-08, 00:16
  #3812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorPest
Löfdahl, som nazisten hette, var inte ett dugg farlig. Han skickade sprängmedel till en rad adressater, däribland Laila Freivalds, som då var justitieminister. Och han åkte fast och erkände. Det handlade alltså inte om brevbomber. Inte ens ifall Freivalds hade stampat på sprängdegen eller slängt in den i en brasa så hade den exploderat. Brotten rubricerades som brott mot lagen om explosiva varor och grovt olaga hot. Normalstraffet för den typen av brott är sammanlagt några månaders fängelse, varav fängelsestraffet till största delen avser det olaga hotet. Det är allt.

Däremot har han slagits inne på rättspsyk. Jag tycker inte man ska bedöma farlighet för vad folk gör på rättspsyk eller fängelse, det är tuffa miljöer att vara i och det är antagligen lätt att hamna i våldsamma situationer vare sig man vill eller inte, befinner man sig på rättspsyk så går man antagligen även på mediciner som kan påverka beteende.

I Löfdahls fall så var det naturligtvis en katastrof att bli "kryssad". Nu fick han sitta 20 år istället för några månader. Jag vet inte riktigt hur bra belägg rättspsykiatrikerna hade för att "kryssa" honom då det begav sig. Kanske hade de goda skäl, kanske var det ett utslag av politisk styrning där man ville ha in en "farlig nazist" på obestämd tid. De enda som kan protestera när makten agerar rättsvidrigt i media...men säg den media som hade tagit en nazist i försvar?

Lek förresten med tanken att du själv blir inlåst på rättspsyk utan att vara psykiskt sjuk. Märk väl, jag påstår inte att Löfdahl var frisk - jag vet inte hur det var med det. Men anta att du blev inlåst på mentalsjukhus, itvingad massa mediciner som får dig att bli fet, slö, ingen sexdrift, du känner dig dum samtidigt som du behandlas som ett barn och de andra patienterna är lallande fånar. Det är nog rätt lätt att både bli tokig och aggressiv i en sådan miljö...och därmed bekräfta vad alla varit övertygade om - att du är tokig!

Ett bra inlägg och kommentar om mytbilden ikring farlighetsgrad hos sådana som blivit omskrivna mycket i media, behöver inte alls korrelera bara för att en medelmåttig journalist eller tidning påstår så.
Citera
2018-05-08, 12:45
  #3813
Medlem
Kan tillägga att den sk gryningspyromanen, som härjat i 15 år numer anses psykiskt sjuk så att han kan låsas in på obestämd tid.

Som sagt, mer politik än veenskap...
Citera
2018-05-27, 08:50
  #3814
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag stör mig på att han fick fängelse och inte rättspsykiatrisk vård. Visserligen livstid som tur är. Med tanke på hur hans karriär hittills artat sig bakom murarna, så lär ganska inte vara ute så länge han kan krypa och hålla i en knivå samtidigt.

Men i mordet på Gebreab och i andra våldsbrott, har han inte uppvisat något annat än en okontrollerad aggressivitet. Något vi andra ska skyddas mot. Att det inte ska räcka för rättspsykiatrisk vård, och inlåsning tills han är bättre, dvs antagligen aldrig, är märkligt.

Det finns någon annan, en som var nazist, som försökte sig på lite misslyckade attentat, och betraktades som mycket farlig, som fick rättspsykiatrisk utan någon psykos eller vanföreställningar. Vem var det och vad är det för skillnad?


Vissa kan inte bli bättre. EL är en sådan person vågar jag påstå. Jag arbetar med barn i behov av särskilt stöd och vissa av de barnen kommer troligen att hamna i samma sits som EL är i nu. Det beror på hur bra stöd de barnen kommer att få, som skolan ser ut idag kan jag säga att det är få kommuner som lägger de pengar som behövs.

Hade EL fått det som han behövt under uppväxten hade detta kanske kunnat undvikas, men som sagt, vissa går det inte att få att förstå. Att ha asperger betyder absolut inte att man kommer att bli en brottsling, det behövs mer för det, men risken är större om man inte får de verktyg man behöver för att så gott det går förstå omgivningen.

Vissa är rigida, hämndlystna, kommer ihåg för alltid oförrätter som begåtts mot dem. Jag har arbetat i närheten av ett sådant barn. Jag kallar barnet för Kim här då Kim är könsneutralt. I sexårsåldern gjorde en skolkamrat något emot Kim som Kim inte kunde tåla. I klass 3 under en lek tog Kim först strypgrepp på det andra barnet och knuffade på så vis ner barnet på marken. Sedan försökte Kim stampa det liggande barnet i ansiktet. Eftersom det fanns två assistenter där lyckades det inte. Kim själv menade att det var barnets eget fel eftersom barnet tre år tidigare hade varit elak mot Kim.

Om inte hemmet och skolan samarbetar kring dessa barn så kommer fler bli som EL. Skolor säger aldrig att det handlar om ekonomin när det inte finns tillräckligt med personal, men det är nästan uteslutande alltid ekonomin det handlar om. Därför kommer jag att rösta på något parti som vill att skolan återigen ska bli statlig, det ska inte finnas sådana skillnader som det finns idag.

Som ex kan jag säga att skolan jag arbetade på förut har ca 150 kr per barn och termin för material. Skolan i grannkommunen, bara 30 min bort, har 1000 kr per barn och termin.
Skolan i grannkommunen sätter in assistent och åtgärder direkt om ett barn uppvisar svårigheter i skolan oavsett om barnet har någon funktionsvariation eller inte. Skolan jag arbetade på satte enkom in det om barnen skadade andra. Och då så kort tid de bara kan.

Med det inte sagt att en assistent är lösningen på allt, assistenter är bara människor och många av de barn som har stora problem vill inte erkänna att de behöver stöd och försöker smita ifrån sin assistent. Att vara assistent kan vara ett psykiskt slitsamt arbete som ofta är dåligt betalt. Det måste till mycket stöd från BUP, HAB etc för att det ska bli bra.

Tror dock som sagt att om EL fått det han behövt när han växte upp så hade detta kunnat undvikas.
Citera
2018-07-03, 07:59
  #3815
Medlem
Lyssnade på pod avsnittet nu. Otroligt tragiskt. Så jävla onödigt att en ung kvinna ska dö för att man ska spara pengar. Bedrövligt. :-(
Citera
2019-01-05, 16:54
  #3816
Avstängd
karlinges avatar
Nu har Erik ingen penis.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...kumlaanstalten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback