2011-12-03, 19:49
Avslutad
När jag först läste om den här historien tänkte jag direkt att EL måste vara sinnessjuk. Nu vet vi att han inte är det. Vi vet också att han svarade på frågor i rätten om de andra brotten han var anklagad för, men att han var helt tyst när det blev frågor om Karen. För mig är alltsammans ett totalt mysterium. Det går inte ihop, helt enkelt. Om han vore tokig skulle det vara enklare. Nu är han inte det. Han har bara helt kallblodigt slagit ihjäl en ung kvinna på det mest bestialiska sätt man kan tänka sig. VARFÖR??
Citera
2011-12-03, 19:56
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
När jag först läste om den här historien tänkte jag direkt att EL måste vara sinnessjuk. Nu vet vi att han inte är det. Vi vet också att han svarade på frågor i rätten om de andra brotten han var anklagad för, men att han var helt tyst när det blev frågor om Karen. För mig är alltsammans ett totalt mysterium. Det går inte ihop, helt enkelt. Om han vore tokig skulle det vara enklare. Nu är han inte det. Han har bara helt kallblodigt slagit ihjäl en ung kvinna på det mest bestialiska sätt man kan tänka sig. VARFÖR??

För att han e sjuk i huvudet, bara inte tillräckligt för att det ska påverka påföljden.
Citera
2011-12-03, 20:05
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three-Gringos
Den största skillnaden i kostnad skall tydligen vara före- och i samband med rättegången. Man behöver hel enkelt vara lite mera noggrann när man planerar och ha ihjäl en människa (min tolkning).

http://www.amnestyusa.org/our-work/issues/death-penalty/us-death-penalty-facts/death-penalty-cost

Erik har i alla fall sett till att förloppet fångades på film, så att rättegången blir en snabbt avklarad affär. Det ska han ha cred för i alla fall.
Citera
2011-12-04, 00:42
Medlem
carass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det finns säkerhetsavdelningar (bunkern) på ett flertal svenska anstalter. Där sitter personer som bedöms ha ett ökat övervakningsbehov av olika anledningar. På dessa avdelningar finns inget egentligt privatliv för dom intagna. Det är kameror överallt utom i cellerna och det sitter hela tiden ett flertal vakter och bevakar kamerorna och ser in på avdelningen bakom spegelglas och inne på avdelningen befinner sig också vakter. Vakterna som jobbar på dessa avdelningar är oftast erfarna och vanligtvis även med i dom säkerhetsstyrkor som finns på anstalterna. Avdelningarna är relativt små och vakterna kan vara lika många som dom intagna.

Jag skulle gissa på att Erik hamnar på en sådan avdelning.

Ja, han lär iaf bli svårplacerad. Kan tänka mig att andra anstaltsintagna kommer protestera ifall GM placeras på deras anstaltsavdelning (oavsett det är säkerhetsklassade anstalter) med tanke på egna säkerheten. Är vid det här laget allmänt känt att GM är både impulsiv och psykotisk och på några sekunder kan ha ihjäl andra personer med tillgängligt tillhygge (batong, stol, lampa, kastrull osv) ifall GM lackar ur. Så förhoppningsvis hamnar GM på en anstaltsavdelning där det inte finns lösa föremål, stolar är fastskruvade i golvet, plastbestick används när intagna ska äta osv.
Citera
2011-12-04, 00:51
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Jag gillar kinersernas koncept, döm till döden, Soldater skjuter ihjäl (hälten med lös plugg så att dom inte ska må dåligt)

Fakturera sen anhöriga och/eller bekanta för Ammunitions kostnad och hyra av spade + arbets kostnad för att gräva ner GM.

Packat o klart.
Citera
2011-12-04, 07:04
Bannlyst
Amnesty är ingen seriös källa, det är bara radikala vänstermuppar. Kan man inte införa dödstraff, så får man väl låta fången själv begå självmord, men att vi skall bränna 3000x365xY (Y= Ca troligen ca 20 ) på det här kriminella härket Erik Ljungström, när vi kunde ha fått en skattesäkning istället, då är valet självklart.

Citat:
Ursprungligen postat av Three-Gringos
Den största skillnaden i kostnad skall tydligen vara före- och i samband med rättegången. Man behöver hel enkelt vara lite mera noggrann när man planerar och ha ihjäl en människa (min tolkning).

http://www.amnestyusa.org/our-work/issues/death-penalty/us-death-penalty-facts/death-penalty-cost

Citera
2011-12-04, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Ja, han lär iaf bli svårplacerad. Kan tänka mig att andra anstaltsintagna kommer protestera ifall GM placeras på deras anstaltsavdelning (oavsett det är säkerhetsklassade anstalter) med tanke på egna säkerheten. Är vid det här laget allmänt känt att GM är både impulsiv och psykotisk och på några sekunder kan ha ihjäl andra personer med tillgängligt tillhygge (batong, stol, lampa, kastrull osv) ifall GM lackar ur. Så förhoppningsvis hamnar GM på en anstaltsavdelning där det inte finns lösa föremål, stolar är fastskruvade i golvet, plastbestick används när intagna ska äta osv.
Inte psykotisk, om han vore det skulle han fått rättspsykiatrisk vård.
Citera
2011-12-04, 08:57
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traveller2007
Tror du att han kommer hamna pa en sadan avdelning direkt? Hur stora ar dessa sakerhetsavdelningarna?
Ja det skulle jag tro med tanke på att han måste bedömas som farlig, både för personal och medintagna. Avdelningarna är som sagt små. 8-12 intagna är nog en ganska vanlig storlek. Personer som suttit på denna typ av avdelningar är ex. vis Lasermannen, Stig Bergling, Nisse Pistol m fl. Det var även en intagen som rymde från bunkern på hall genom att åla sig ut genom ventilationsfönstret (som är 18 cm högt). Han blev sedan infångad i Belgien om jag inte minns fel efter skottdrama med belgisk polis.
Citera
2011-12-04, 09:00
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caras
Just därför hamnar han troligen på bunkern. Det är den enda avdelningen förutom "isoleringen" (Observationsavdelning på KVV-språk) där man har full koll på dom intagna hela tiden. På bunkern kan han givetvis överfalla folk, men vakter är aldrig mer än 1-2 sekunder bort.
Citera
2011-12-04, 09:08
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Ja det skulle jag tro med tanke på att han måste bedömas som farlig, både för personal och medintagna. Avdelningarna är som sagt små. 8-12 intagna är nog en ganska vanlig storlek. Personer som suttit på denna typ av avdelningar är ex. vis Lasermannen, Stig Bergling, Nisse Pistol m fl. Det var även en intagen som rymde från bunkern på hall genom att åla sig ut genom ventilationsfönstret (som är 18 cm högt). Han blev sedan infångad i Belgien om jag inte minns fel efter skottdrama med belgisk polis.

Enligt Wikipedia sitter Ausonius på Kumla. Visserligen är han galen, men direkt farlig på samma sätt som Erik är han inte. Stig Bergling är väl inte farlig på något sätt överhuvudtaget?

På rättspsykiatriska avdelningar finns några slutstationer, från vilka de inte kan skicka några interner. Jag vet att de finns i Vadstena och på Sant Görans sjukhus. Erik var en kandidat för dessa ställen om han dömts till rättspsykiatisk vård. Men nu blir det fängelse i stället. Så var hamnar han när han straffat ut sig från Kumlabunkern?
Citera
2011-12-04, 09:16
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Enligt Wikipedia sitter Ausonius på Kumla. Visserligen är han galen, men direkt farlig på samma sätt som Erik är han inte. Stig Bergling är väl inte farlig på något sätt överhuvudtaget?

På rättspsykiatriska avdelningar finns några slutstationer, från vilka de inte kan skicka några interner. Jag vet att de finns i Vadstena och på Sant Görans sjukhus. Erik var en kandidat för dessa ställen om han dömts till rättspsykiatisk vård. Men nu blir det fängelse i stället. Så var hamnar han när han straffat ut sig från Kumlabunkern?
Det är ju inte enbart farlighet som kan vara skäl för extra övervakningsbehov. Rymningsrisk är ett annat skäl. I Berglings fall var det för att man ville ha full kontroll på hans kontakter med omvärlden för att minska risken för ytterligare kontakter som kunde innebära läckage av hemliga uppgifter. Sannolikt var det SÄPO som begärde att han sattes på bunkern.

Även Kumla har givetvis en bunker.

Om han får nåt spel lär han hamna på OBS-avdelning en tid och sedan tillbaka till bunkern igen troligtvis när han kan anses färdigobserverad. Finns dock intagna som suttit på OBS-avdelningen i 2-3 år som jag känner till.
Senast redigerad av gurkmajja 2011-12-04 kl. 09:19.
Citera
2011-12-04, 11:25
Medlem
Three-Gringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Amnesty är ingen seriös källa, det är bara radikala vänstermuppar. Kan man inte införa dödstraff, så får man väl låta fången själv begå självmord, men att vi skall bränna 3000x365xY (Y= Ca troligen ca 20 ) på det här kriminella härket Erik Ljungström, när vi kunde ha fått en skattesäkning istället, då är valet självklart.

Må så vara att dom är ett gäng radikala vänstermuppar. Men om dom skulle räkna fel på en sådan enkel sak som medel (total) kostnaden för en livstidsfånge jämfört en fånge dömd till döden så tror i alla fall jag att högern skulle skrika i högan sky.

Jag har inga som helst källor på det här, men det jag tror att högern har skjutit in sig på är istället att ta med kostnaden för det totala lidandet som den dödsdömde orsakat. Mycket svårare att ge några exakta siffror på, men i alla fall ett motargument.

Jag tycker inte det minsta synd om Erik Ljungström, han skall sitta inlåst för resten av sitt liv, dessutom om det är så att dom vill ta sitt liv brukar dom lyckas till slut. Tortera fångar tills dess att dom begår självmord tycker inte jag är någon bra lösning, tänk om det visar sig senare att någon ex fånge som tagit livet av sig är oskyldig. Nu är det iof. så praktiskt att bevisen mot honom i princip är så starka som man kan få dom, men hur ofta är det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in