2011-11-01, 20:12
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robertkarlsson
"Ett leende som i den sjuka hjärnan uppfattas som ett hån"

Man sitter där hos läkaren. Har inte sovit på flera dagar och mår riktigt illa. Där sitter hon och flinar i ansiktet på en. Man vill bara ta upp en yxa och krossa skallen på henne.

Ibland så är det faktiskt inte ett leende utan ett omedvetet hånflin.

Det är en viss grupp vars kroppsspråk ofta blir misstolkad av normala människor. Och när dom mår illa så kan mobbningen blir hundra ggr värre just för att deras kroppsspråk blir ännu konstigare för normala människor.

"Enligt en utredning från frivården lider Erik Ljungström av Aspergers syndrom"
http://www.expressen.se/nyheter/1.2582149/vannen-darfor-dodade-erik-28-vardaren

Man undrar verkligen varför människor är så taskiga mot AS-människor. Men det är just det här med deras kroppspråk som ställer till det för dom. Normala människor har väldigt svårt att läsa av en AS-människas kroppsspråk. Det blir väldigt mycket konflikter och missförstånd.

Vilket struntprat, man ser klart och tydligt på bilden att det är ett varmt leende som hon pressar fram.
Hade han tänt på det så hade han inte väntat tills hon gick fram till dörren för att öppna. Sluta upp med diskbänkspsykologin i den här tråden, jävligt tröttsamt att läsa.

Citat:
Ursprungligen postat av KristiSoldat
Min första tanke är varför inte vakterna är beväpnade med pistol?

Men vi är ju så jäkla mesiga i detta land så det skulle inte vara "acceptabelt" eller något liknande trams...

Bara att meja ner GM om han gör nåt sånt här, problem solved.

Men tjejen borde absolut inte varit där ensam med den psykopaten oavsett. Huvuden måste rulla i ledningen...

Det hade varit bättre om han hade kommit över en pistol för att skjuta ihjäl henne och hennes kollegor som kom till undsättning och de hade varit tvungna att kalla in NI för att plocka honom? Tänk efter lite grann innan du skriver något.
Senast redigerad av konstapel 2011-11-01 kl. 20:23.
Citera
2011-11-01, 20:17
Medlem
Han kanske log mot henne avväpnande och hon log tillbaka. Det vet vi inte.

Att hon log speglar nog hennes personlighet att hon var vänlig och tänkte det bästa om människor. Tyvärr var det fel tankar om mördaren som inte är mer än ett djur. Och ett djur kan istället för leendet uppfatta det som blottade tänder - ett tecken på utmaning/aggression.
Citera
2011-11-01, 20:18
Moderator
KomissarieBecks avatar
Det har nog nämnts tidigare i tråden men när en person får ett totalt psykbryt så spelar det nog ingen roll om det är en eller två kvinnliga vakter, ingen lär få veta om en till två manliga vakter hade hjälp. Troligen skulle de kanske klara sig bättre men GM i detta läget har oanade krafter och totalt 0 empati.
Det som dock förvånar mig är att när vakten (Daniel var det väl) störtar så lägger sig GM ner direkt utan protester.
Frågan är om GM då har börjat komma till sans tidigare så har han ju överhuvudtaget inte reagerat på den andra intagne som ropade till honom att sluta och ej heller på den kvinnliga vakt som han tog ifrån batongen. Enligt FUP så brydde han sig inte överhuvudtaget om henne efter det att fick tag på batongen.
Inte helt säker på att grabben får livstid kan bli att han hamnar på psyket men han lär inte få uppleva friheten på de närmaste 30 åren om ens någonsin.
För övrigt tror jag att de är bäst för GM att hamna på psyket för på ett fängelse så har vi plitar som gärna ger honom en käftsmäll och dessutom intagna som inte direkt uppskattar att han har dödat en försvarslös kvinna.
Citera
2011-11-01, 20:23
Medlem
pawitels avatar
Katastrofledning inom Krim!! Idioter leder häktets verksamhet.

Efter att jag läst hela FUP, ser jag att alla förhörda (nästan) påpekar att rutiner saknas, eller om de finns är det ingen som följer dem.

Totalt ledningslös verksamhet.
Man lottar i vakten "om vem som ska gå upp på avdelning" och hantera grovt kriminella. Den som får korta strået har ingen aning/utbildning om vad hon ska göra!!! Läs FUP-förhören!
Citera
2011-11-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robertkarlsson
"Ett leende som i den sjuka hjärnan uppfattas som ett hån"

Man sitter där hos läkaren. Har inte sovit på flera dagar och mår riktigt illa. Där sitter hon och flinar i ansiktet på en. Man vill bara ta upp en yxa och krossa skallen på henne.

Ibland så är det faktiskt inte ett leende utan ett omedvetet hånflin.

Det är en viss grupp vars kroppsspråk ofta blir misstolkad av normala människor. Och när dom mår illa så kan mobbningen blir hundra ggr värre just för att deras kroppsspråk blir ännu konstigare för normala människor.

"Enligt en utredning från frivården lider Erik Ljungström av Aspergers syndrom"
http://www.expressen.se/nyheter/1.2582149/vannen-darfor-dodade-erik-28-vardaren

Man undrar verkligen varför människor är så taskiga mot AS-människor. Men det är just det här med deras kroppspråk som ställer till det för dom. Normala människor har väldigt svårt att läsa av en AS-människas kroppsspråk. Det blir väldigt mycket konflikter och missförstånd.

Jo, kan även själv i sällsynta fall om jag redan är på mycket dåligt humör och med någon person som jag tror hånar mig, få impulser där jag ser inom mig hur jag begår grovt våld mot personen, eller det handlar inte om våld mot någon, är snarare en impuls av ren, intensiv hatisk ilska där spärrarna nästan släpper. Som tur är kan man behärska sig tillräckligt för inte agera ut dem. Denna kille hade inte kvar den spärren verkar det som.
Citera
2011-11-01, 20:34
Avstängd
karlinges avatar
Kan nagon ge lite mer info nu om avkomman och hans familj, foraldrar och dylikt. Tydligen har han en syster? Finns hon pa facebook? Nu ska dom sta for vad dom skapat.
Citera
2011-11-01, 20:34
Medlem
Och jag kan intyga att på de två ställen jag arbetat (inget av dem är häktet i huddinge, även fast jag "passerat" vid några tillfällen) så ser det precis likadant ut. Det finns en mängd föreskrifter som säger att ensamarbete inte är tillåtet inom kriminalvården, och att det är upp till varje kriminalvårdare att se till att det efterlevs.

Skulle varje kriminalvårdare leva upp till den högt satta standarden så skulle precis alla kriminalvårdsanstalter och häkten fullständigt stanna av inom 15 minuter. Varje arbetsdag har man säkert ett 10-20tal tillfällen då man arbetar ensam med en eller flera intagna.
Senast redigerad av plitfan 2011-11-01 kl. 20:37.
Citera
2011-11-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Hoppas han blir fälld för rasbrott också. Sätter 100 spänn att Erik Ljungström röstar på SD.

Vad har rasbrott och SD för koppling?
Citera
2011-11-01, 20:38
Medlem
KjellBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Vilket struntprat, man ser klart och tydligt på bilden att det är ett varmt leende som hon pressar fram.
Hade han tänt på det så hade han inte väntat tills hon gick fram till dörren för att öppna. Sluta upp med diskbänkspsykologin i den här tråden, jävligt tröttsamt att läsa.

Det hade varit bättre om han hade kommit över en pistol för att skjuta ihjäl henne och hennes kollegor som kom till undsättning och de hade varit tvungna att kalla in NI för att plocka honom? Tänk efter lite grann innan du skriver något.

Har han asperger så kan han inte läsa av hennes uttryck och i kombination med adhd (som jag misstänker att han har) så är det väldigt svårt att veta vad som triggar igång han. Man vet inte vad som får bägaren att rinna över.
Citera
2011-11-01, 20:39
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dulum
Vad har rasbrott och SD för koppling?

Du svarar ju själv på frågan genom din avatar.
Citera
2011-11-01, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Du svarar ju själv på frågan genom din avatar.

Du är så jävla slut så det liknar ingenting. hur svarar min avatar på frågan?
SD är inget rasistiskt parti, SD brukar inte våld. Är man rasist och gillar våld söker man sig rimligtvis till mer lämpade partier.
Citera
2011-11-01, 20:55
Medlem
Nostradamus72s avatar
Våld är oerhört svårt att förutse men det är inte omöjligt. Impulsivt våld brukar oftast följas av att man varvat upp, blivit hotfull och därefter agerat ut. Här handlar det ju om någon form av instrumentellt våld. Han hade sannolikt beslutat sig för att agera ut när möjligheten gavs vilket den gjordes vid det här tillfället. Han la sig dessutom platt ner när en stadig vakt kom rusande. Allt tyder på en viss planering. Det som är mest stötande här är att det finns checklistor för att försöka förutse våld, ex VRS-10 eller BVC.

Det jag hoppas man gör är att anställa en psykolog med kompetens att utföra riskbedömningar och som kan utbilda och hjälpa personalen att värdera situationer. Dessutom, vilket jag inte vet om det finns, kan det finnas vinster med att ha avdelningar, vilket man har på vissa fängelser, för extra stökiga och våldsamma individer. På dessa skall specialutbildad personal jobba och det i tillräckligt stort antal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in