2011-10-06, 20:11
Medlem
HarmonicAces avatar
Han hade bevisligen försökt att döda en häktesvakt tidigare.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20100630000082&DocTypeID =30&UserTypeID=2

Detta hade gjort honom foglig som ett lamm och Karen hade levt idag.
Citera
2011-10-06, 20:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Mitt scenario är:
1. modig svensk vakt (man) 185 lång står bakom den häktade vid upplåsandet av dörren
2. modig svensk vakt (man) 185 lång övervakar, en bit ifrån (vakt nr 2)
3. modig svensk vakt (man) 185 lång som övervakar, skjuter ihjäl den häktade när han börjar slåss

Frågor på detta?
Jepp -- intagen som attackerar tenderar att röra på sig är min erfarenhet. Människor som skjuter på rörliga mål har inte så stor möjlighet att sikta noga i de lägena - utan där riktar man bara skottet.

Berätta för mig exakt var du skulle vilja uppehålla dig i den scenen. Vilken kriminalvårdare skulle du vilja vara.

Edit;
Gällande längden på kriminalvårdarna - skall den vara lika oavsett om den intagne är 1.70 eller 2.10? I så fall varför detta magiska mått?
Citera
2011-10-06, 20:24
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jepp -- intagen som attackerar tenderar att röra på sig är min erfarenhet. Människor som skjuter på rörliga mål har inte så stor möjlighet att sikta noga i de lägena - utan där riktar man bara skottet.

Berätta för mig exakt var du skulle vilja uppehålla dig i den scenen. Vilken kriminalvårdare skulle du vilja vara.

Edit;
Gällande längden på kriminalvårdarna - skall den vara lika oavsett om den intagne är 1.70 eller 2.10? I så fall varför detta magiska mått?

Jag råkar vara kvinna, så jag tänkte mig att för en gångs skull bli försvarad av svenska män mot diverse galningar. Är det för mycket begärt? Nån nytta ska man väl ha av män nån gång, innan man dör.
Citera
2011-10-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurto
Orkar inte läsa hela tråden, vet man vem BO är?

Ja det är en söt liten negress på 159 cm och 40 kg som blev till köttmos efter att ett vidrigt avskräde till människa manglat på henne.
Citera
2011-10-06, 20:32
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag råkar vara kvinna, så jag tänkte mig att för en gångs skull bli försvarad av svenska män mot diverse galningar. Är det för mycket begärt? Nån nytta ska man väl ha av män nån gång, innan man dör.
Ditt kön är faktiskt oväsentligt - jag frågade vilken kriminalvårdare du ville vara i det scenario du själv målade upp.
Den som blir beskjuten eller den som skjuter.

Det finns med andra ord ett bra svar på varför man aldrig skulle lägga upp arbetet enligt din beskrivning.

Gällande din vilja att bli beskyddad så kan jag bara rekommendera dig att omge dig med män som vill offra sig för dig - och avstå från att utsätta dig själv från situationer som kan innebära att du utsätter dig för olika former av risker. Det är ditt val hur vill leva, begränsa eller icke begränsa ditt liv. Det är dock off-topic för den här tråden.
Citera
2011-10-06, 20:33
Medlem
E.P.s avatar
Citat:
Du får gärna länka till den bilden. Jag talar utifrån min erfarenhet - de dörrar jag stött på har ingen lucka i den höjden.

Här är för övrigt en bild inifrån just en av Huddinge Häktets avdelningar;

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4609642
http://www.nyheterna.se/1.2307937/2011/10/03/vardare_pa_haktet_i_huddinge_ihjalslagen

Det där är bilder uppifrån huset.
Jag såg någonstans av GM satt på våning 4, mottagning/säk. Där finns det ett antal celler med lucka både i ansiktshöjd och midjehöjd så det är helt riskfritt av boja, åtminstone i det momentet.
Citera
2011-10-06, 20:34
Medlem
bfilms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Ja det är en söt liten negress på 159 cm och 40 kg som blev till köttmos efter att ett vidrigt avskräde till människa manglat på henne.

Varför söker man jobb som vårdare på ett häkte med den kroppsstorleken och vem anställer någon som vårdare med den storleken?

Det gäller ju att ha ett fysiskt övertag på de intagna dels så att inte mer våld än nödvändigt behöver användas men också för att avskräcka från att de försöker något.
Citera
2011-10-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejaklacksledare
Ja.

finns det namn eller bild?
Citera
2011-10-06, 20:38
Medlem
LakritstroIIets avatar
Citat:
Nej men älskade kära vän - jag beskrev två vakter, klart och tydligt. TVÅ.
Och JA, om häktespersonalen svävar i livsfara får/måste man skjuta! Hur ska vi annars få några som vill jobba på våra häkten? Klart de måste få försvara sig.
Scenario:

En normalvuxen intagen kille hygglig på boxning och bestämd som fan lär med lite tur kunna boxa ner vakterna och ta pistolen. Du talar om att ha några supertyper som vakter på alla häkten, inse att det inte är realistiskt möjligt, en hel del av personalen kommer alltid bestå av fegisar, klent byggda, gamlingar osv. Att sätta in en pistol i en sådan ekvation är totalt livsfarligt och orealistiskt.
Citera
2011-10-06, 20:39
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfilm
Varför söker man jobb som vårdare på ett häkte med den kroppsstorleken och vem anställer någon som vårdare med den storleken?

Det gäller ju att ha ett fysiskt övertag på de intagna dels så att inte mer våld än nödvändigt behöver användas men också för att avskräcka från att de försöker något.
Nej, det gäller det inte. Hade man den utgångspunkten kunde man bara ragga personal bland tyngdlyftare och kroppsbyggare. Många intagna är större och mer vältränade än de flesta kriminalvårdare och poliser är -- så det handlar absolut inte om att bräcka buset fysiskt man mot man.
Citera
2011-10-06, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bfilm

Just.

Hon hade dessutom socionomexamen.

Ergo kan man spekulera i att man vid anställning tagit hänsyn till bildning och helt enkelt glömt att yrket involverar risk för våld.

Det är ledningen på häktet som behöver granskas.
Citera
2011-10-06, 20:42
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ditt kön är faktiskt oväsentligt - jag frågade vilken kriminalvårdare du ville vara i det scenario du själv målade upp.
Den som blir beskjuten eller den som skjuter.

Det finns med andra ord ett bra svar på varför man aldrig skulle lägga upp arbetet enligt din beskrivning.

Gällande din vilja att bli beskyddad så kan jag bara rekommendera dig att omge dig med män som vill offra sig för dig - och avstå från att utsätta dig själv från situationer som kan innebära att du utsätter dig för olika former av risker. Det är ditt val hur vill leva, begränsa eller icke begränsa ditt liv. Det är dock off-topic för den här tråden.

Jag vill inte vara kriminalvårdare. Jag tycker att det är männens skyldighet att ta hand om farliga män. I ett civiliserat samhälle skyddar männen kvinnorna. Du rekommenderar mig att omge mig med män som vill offra sig för mig.. jag har tyvärr inte råd med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in