2011-11-06, 14:11
Medlem
Mvks avatar
Vad är det med kvinnor och deras storhetsvansinne?
Varför skaffar man jobb på ett ställe där drägg sitter förvarade?
Vi snackar inte om folk som fått kvarsittning i skolan eller utegångsförbud av päronen, vi snackar om samhällets avskum som fått sin frihet berövad och som är kapabla till vad som helst.

Alla dessa jävla kvinnor som blir poliser, brandmän, väktare, taxichaufförer osv.
Eller packade brudar som ranglar hem 04:30 från pendeln ensamma med pepparsprayen från Ebay som enda försvar.
Ni är svagare än män!!!
Fattar ni inte det?

Det är inget jag eller någon mansgris har hittat på, DET ÄR NATURENS LAGAR!
I skarpt läge handlar det inte om vad jag, Gudrun schyman eller hor-erik tycker om saken.
I skarpt läge förlorar man livet innan man hinner ångra sitt karriärsval.

Blir fan förbannad nu.
Citera
2011-11-06, 14:28
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Vad är det med kvinnor och deras storhetsvansinne?
Varför skaffar man jobb på ett ställe där drägg sitter förvarade?
Vi snackar inte om folk som fått kvarsittning i skolan eller utegångsförbud av päronen, vi snackar om samhällets avskum som fått sin frihet berövad och som är kapabla till vad som helst.

Alla dessa jävla kvinnor som blir poliser, brandmän, väktare, taxichaufförer osv.
Eller packade brudar som ranglar hem 04:30 från pendeln ensamma med pepparsprayen från Ebay som enda försvar.
Ni är svagare än män!!!
Fattar ni inte det?

Det är inget jag eller någon mansgris har hittat på, DET ÄR NATURENS LAGAR!
I skarpt läge handlar det inte om vad jag, Gudrun schyman eller hor-erik tycker om saken.
I skarpt läge förlorar man livet innan man hinner ångra sitt karriärsval.

Blir fan förbannad nu.

Här generaliseras det ser jag.
Jag vet många kvinnor som är fysiskt starkare än männen i min bekantskapskrets.
Däremot kan jag hålla med om att vi kvinnor har GENERELLT mindre muskelmassa än män, vi brukar också vara kortare. MEN med träning, god fysik och rätt inövad teknik så har vi alla chanser att "klara oss" gentemot er män.
Därför kanske kriminalvården borde ha lite fystester och fyskrav, utöver mer övningar på att hantera stökiga intagna. Även mer övningar i självförsvar.

DESSUTOM har vi kvinnor ofta mer av andra bitar som kan vara ytterst bra att ha i både polisyrket och kriminalvårdsyrket.
Jag kan hålla med om att kvinnor och män generellt har olika tillgångar, men kvinnors empatiska och analytiska förmåga (som män också har, men kanske inte i samma utträckning alla gånger?) kan vara en utmärkt tillgång.

Jag tror INTE på ett kriminalvårdsyrke eller polisyrke med enbart muskelberg. Jag tror att det krävs mer än muskler för att vara en bra polis eller bra kriminalvårdare.

Och åter... Karens eventuella brist på muskler var inte den stora haken här. Haken här var den kassa riskbedömningen. Även en stor muskel-vårdare hade segnat ner på ett slag i bakhuvudet.
Citera
2011-11-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
Och åter... Karens eventuella brist på muskler var inte den stora haken här. Haken här var den kassa riskbedömningen. Även en stor muskel-vårdare hade segnat ner på ett slag i bakhuvudet.

Men håll med om att om den vårdare som kom till undsättning varit en fysisk starkare person (man eller kvinna)än GM så kanske Karen hade levt.
Citera
2011-11-06, 15:49
Medlem
honor är inte endast svagare fysiskt generellt sett utan också psykiskt i de flesta fall

jag har svårt att se att en man hade fått panik och sprungit och gömt sig som gumman i fråga gjorde

oavsett om man sjabblat bort batongen eller inte går man helt enkelt in och tar stryk för sin kollega tills de andra kommer
Citera
2011-11-06, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänligheten
Jag känner minst tre "spinkiga" tjejer som skulle svepa bort ner dig snabbare än du hann säga "fördom".

Jag har sett en av dem i "skarpt läge" på Avenyn. Tvåmeterskillen hade inte en chans. Han fattar nog fortfarande inte vad som hänt honom.

Jösses!!! Vilket skitsnack!

Kommer inte filmjäveln snart förresten!? Nån som har den?
Citera
2011-11-06, 19:56
Medlem
GirigaJudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzabagaren69
Jösses!!! Vilket skitsnack!

Kommer inte filmjäveln snart förresten!? Nån som har den?
Polisen/åklagaren är mycket väl medveten om intresset det finns för filmen och de gör allt vad de kan för att den inte ska läckas. Enligt uppgifter i media är den inlåst i ett enda exemplar hos polisen och en enda polisman har tillgång till den. Det är alltså väldigt osannolikt att filmen kommer att komma ut på internet...

Under tiden får du väl nöja dig med boken (förundersökningen).

En intressant frågeställning är hur förvaltningsdomstolarna skulle ställa sig till en formell begäran om kopia av filmen. Den ingår trots allt i en förundersökning, som främsta bevisning i ett brottmål. Jag är inte insatt i den nya sekretesslagen eller praxis så jag kan inte svara på detta. Jag tror dock inte att massmedia kommer begära ut den och att en privatperson skulle göra det finner jag inte troligt. Jag skulle kunna göra det, jag har i vart fall den juridiska kompetensen, men jag har absolut inget intresse av att lägga ner tid och mitt namn på att kränka Karen efter sin död med spridande av filmen på internet. Och jag tror majoriteten av juridiskt bevandrade resonerar likadant.

En annan sak är ju att Ljungström och hans advokat har rätt att få filmen. Troligen har polisen/åklagare löst det så att de förevisat filmen men inte gett dem kopia på den. Det rör sig alltså troligen om ett slags samförstånd mellan Ljungström (eller snarare dennes advokat) och polis/åklagare, det ligger inte heller i Ljungströms intresse att filmen sprids. Han kommer därför inte begära ut kopia på den heller.

Och det känns rätt bra...i takt med att internet blivit mer och mer vanligt har allt fler brottsoffer, gärningsmän och anhöriga och vittnen kränkts . Detaljerade obduktionsfotografier, daktningsbilder, detaljerad personinformation - allt till allmän beskådan. Rättsprocessen ska vara så transparent som möjligt men det är absolut på tiden att myndigheterna gör vad de kan för att inskränka tillgängligheten till de uppgifter som kan komma att skada/kränka människor om de sprids.
Senast redigerad av GirigaJuden 2011-11-06 kl. 20:33.
Citera
2011-11-06, 20:25
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Men håll med om att om den vårdare som kom till undsättning varit en fysisk starkare person (man eller kvinna)än GM så kanske Karen hade levt.

KAN vara... eller om den som kom till undsättning reagerat annorlunda kanske... Vi alla reagerar ju på olika vis när något stort och akut kommer över en.
Jag kan mycket väl tänka mig att en lika liten kvinna (som Karen) också hade kunnat reagera med att slänga sig över GM.
Jag kan däremot absolut hålla med om att om det varit ett muskelberg som ÄVEN reagerat instinktivt snarare än "indrillat" så KAN utgången ha varit annorlunda.
Frågan är bara om de första slagen ändå inte varit dödliga...? Man kan aldrig veta. Återkommer enbart till min standardmening...det hade troligen aldrig hänt om dom varit två vårdare.
Citera
2011-11-06, 21:46
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
Här generaliseras det ser jag.
Jag vet många kvinnor som är fysiskt starkare än männen i min bekantskapskrets.
Däremot kan jag hålla med om att vi kvinnor har GENERELLT mindre muskelmassa än män, vi brukar också vara kortare. MEN med träning, god fysik och rätt inövad teknik så har vi alla chanser att "klara oss" gentemot er män.

Jag tror INTE på ett kriminalvårdsyrke eller polisyrke med enbart muskelberg. Jag tror att det krävs mer än muskler för att vara en bra polis eller bra kriminalvårdare.

Visst, ok.
Du har rätt i att i detta fallet så hade även Magnus Samuelsson tuppat av av slaget i bakhuvudet.
Så som det spinkiga fanskapet tar sats på bilden med batongen så hade vem som helst däckat men jag är bara så trött på kvinnor som vägrar inse risker med saker och ting.

Det värsta jag vet är kvinnor i riskyrken som tror att deras kvinnlighet ska ha en "lugnande verkan" på drägget.
Dessa människor står utanför samhället, dvs, moral existerar inte.
Deras värld = kvinna = lättare hinder än 1 man.
Gode gud, ge mig aldrig en dotter för jag kommer oroa mig så jag får hjärnblödning.
Citera
2011-11-06, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombad
Jag skäms inte ett jävla dugg över att jag arbetar inom kriminalvården, och det gör inte mina kollegor heller! Den som borde skämmas är den eller de som lät Karen ta emot idioten själv. Det är inte ännu klarlagt vem som är skyldig till detta. Eller har du någon info som vi andra inte har?

Att belägga intagna med handfängsel så som du beskriver är strikt styrt med lagar och paragrafer .
Det är inte personalen lokalt som stiftar dessa regler!
Jag utgår ifrån att det gjordes en bedömning om förstärkt bemanning pga GM farlighet. Varför detta inte fungerade får vi väl se när allt är klart. Jag gissar att någon enskild vårdare kommer att få skit för det här.

De som jobbar där har blivit informerade om varför Ljungström blivit flyttad till häktet från psykvården.Det var för att de ansåg honom vara för FARLIG och för VÅLDSAM för att stanna kvar på psykvården. Han hade försökt strypa en vårdare, stulit och tejpat fast en sax på kroppen bara en vecka tidigare. Ändå tyckte personalen i Flemingsberg att det var OK att Karen skulle möta honom helt ensam! Att han inte behövde ha handfängsel är stort bevis på hur illa personalen tänker, man kan inte alltid följa allmänna regler, man måste bejaka varje enskild situation och göra bedömningen därefter!
Citera
2011-11-07, 06:30
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Det är riktigt som påpekats många gånger att häktespersonalen inte får strejka.

Däremot tror jag att den har rätt att vägra utföra vissa arbetsuppgifter om det är för farligt. Ett exempel skulle vara att föra GM från cellen till tårtbiten utan tillräckliga säkerhetsåtgärder.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
Citera
2011-11-07, 08:55
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänligheten
Jag känner minst tre "spinkiga" tjejer som skulle svepa bort ner dig snabbare än du hann säga "fördom".

Jag har sett en av dem i "skarpt läge" på Avenyn. Tvåmeterskillen hade inte en chans. Han fattar nog fortfarande inte vad som hänt honom.

Men snälla tror du på det där själv?
Jag har blivit påhoppad av en sån där liten sak som tror att om man är förbannad så vinner man en fajt.
Hon gav upp när jag kastade henne i ett cykelställ, hon kunde inte trassla sig ur utan hjälp.

(ja det var inte meningen att ta i så hårt, men hon var mycket lättare och klenare än vad jag trodde, plus att hon var jävligt irriterande!, hennes kompisar gav mig rätt också.)

Sen är det ju om man är beredd på att bli totalt påhoppad av ett psyko som hon blev nu, då hjälper det ju inte om man är typ 1.52, men det hjälper om man är en "dörrvaktstyp".
Citera
2011-11-07, 12:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det är riktigt som påpekats många gånger att häktespersonalen inte får strejka.

Däremot tror jag att den har rätt att vägra utföra vissa arbetsuppgifter om det är för farligt. Ett exempel skulle vara att föra GM från cellen till tårtbiten utan tillräckliga säkerhetsåtgärder.

Någon som kan bekräfta eller dementera?
Dementera.

Man kan - som i andra yrken försöka få till ett skyddsstopp för utförandet av ett arbetsmoment, men då krävs det ju att det faktiskt finns ett skyddsombud som vågar fatta beslutet och en grund att fatta det på.

Man kan inte "välja" sina arbetsuppgifter efter eget godtycke, eller "punktstrejka" när andan faller på.

I det här fallet var dock inte problemet att instruktionen om bemanning/hantering inte fanns - utan att den inte gått fram/inte följdes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in