2011-11-03, 14:13
Medlem
matrix2005s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
1. Det var en man och två kvinnor som anlände i första gruppen, inte enbart en man.
2. Ljungström, som suttit häktad tidigare, har säkerligen kunskap/vetskap om hur en larminsats går till, och inser att det kommer att komma ganska många fler.
3. Han var "klar" med vad han skulle göra och troligen ganska trött efter fyrtiotalet slag.

Om man sammantar alla de krav som folk i tråden har ställt för att man ska få jobba inom kriminalvården (vit, man, 190 lång minst, väga runt 100 kilo, vara vältränad inom kampsport och/eller brottning/boxning) så kan man konstatera att även om ALLA som stämmer in på den beskrivningen skulle vilja jobba inom kriminalvården hade inte samtliga arbetstillfällen blivit täckta.

Det finns också en del fyskrav för att bli antagen till utbildningen till kriminalvårdare. Det finns inga klart uppsatta gränser, men du ska ha en god fysik och du måste också bli godkänd på de fysiska momenten i utbildningen för att bli godkänd. Du ska också under din anställning delta i självskyddsutbildningar en gång om året. Självklart kontrolleras också din bakgrund och du blir körd genom de register som finns. Frågan om umgänge är också en av de första frågorna som ställs - om man har kriminellt umgänge, om man känner kriminella eller föredetta kriminella och liknande. Även om du själv har begått något brott är en självklar fråga, även om du blir kontrollerad i register som sagt.

Problemet i det här fallet, liksom så många gånger förr, är att det finns för lite personal på våra kriminalvårdsanstalter och häkten i landet. Ensamarbete är en förutsättning för att alla arbetsuppgifter en dag skall hinna utföras, och på grund av personalbristen finns också många ambulerande kriminalvårdare, som är en dag eller två på samma avdelning innan det är dags att byta. Detta innebär att man aldrig hinner sätta sig in i rutinerna eller lära känna de intagna, vilket självklart leder till ökade potentiella risker.

Dessutom, alla som sitter på häkte är oskyldiga. Med andra ord, de är inte dömda för något som de är frihetsberövade för och ska behandlas därefter. Man kan inte förvänta sig att arrestvakterna ska nita första bäste intagne utan mjuka faktorer som kvinnor höjer säkerheten genom ökat lugn.

Men att denna tjejen nu blivit mördad kommer föranleda brottsutredning mot ansvarig för det var höjd säkerhet kring personen och då måste detta följas, oavsett att personalen täcker upp varandra. Han borde inte fått gå sin promenad förrän det fanns personal på plats. Det skriker fälld för arbetsmiljöbrott (om det nu faller där under).

Sen kan jag tycka att det är märkligt att man måste vända ryggen till och låsa upp med nyckel för att öppna dörren, borde det inte gå med en knapptryckning från tornet? Det är en dyrare lösning, ja, men nycklar är jävligt 1900-tal. Då hade man faktiskt, även om det är tjänstefel, släppa ut Abdi ur cellen och han hade kunnat ökat röran än mer.

Detta kommer ge konsekvenser med folk som slutar, säger upp sig, blir anmälda internt och till åklagare plus att inga fler taniga tjejer vågar ta jobb inom kriminalvården.

Hur länge ska det dröja innan vi får se obduktionsbilder och filmen läckt?
Citera
2011-11-03, 14:13
Bannlyst
Han fick tag i en av de två kvinnliga vårdarnas betonger, under en rökpaus för GM (28år). Han slog besinningslöst vårdaren i huvudet, "matade slag" enligt vittne, och satt fortfarande och slog stenhårt mot huvudet när larmchefen anlände efter att den andra vårdaren försökt stoppa och sedan slagit larm.

Det ENDA rätta här är avrättning av GM!
Citera
2011-11-03, 15:09
Medlem
ningudos avatar
Det här fallet är så jävla sorgligt. Det här skall bara inte ske! Definitivt inte i en häktningsanstalt.
Anledningen till att Karen dog. beror på flera anledningar. Här är de viktigaste:

1. Felaktig riskbedömning av den intagna
2. Väktarna skall ALDRIG röra sig ensamma bland intagna
3. Väktarna skall vara tillräckligt starka för att kunna försvara sig själv mot Ivan 120kg. Men de skall framförallt ha genomfört utbildning med batong.
Det här är citat från Aftonbladet gör mig riktigt förbannad:
– Jag rusar ner för trappan. Jag tror att jag slår på honom. Han vänder sig mot mig och vrålar och tar batongen. Jag blir upptryckt mot väggen och smiter förbi och han kommer inte efter, säger den kvinnliga kollegan i 60-årsåldern i förhör.
Märk väl att han vänder sig mot henne efter hon slår honom. Vilket betyder att att när hon utdelade batongslaget så hade han ryggen mot henne, då han var i full färd med att slå sönder Karen.

Låt mig göra klart för dem som inte har kunskap om batongens kraft, ett välriktat slag med en polisbatong (jag syftar på den med metallstav med gummi runtom) är tillräckligt för sätta motståndaren ur balans speciellt ifall personen i fråga riktar sin fulla uppmärksamhet åt något annat håll. Lägg märke till att den kvinnliga kollegan agerar under nödvärn, vilket innebär att hon får slå honom vart som helst. Ett slag mot huvudet skulle få honom garanterad minst i groggy tillstånd.

Det här är så jävla genomruttet agerat så jag spyr.
Hade det varit en ursinnig batongbeväpnad normalstark man/kille som kommit till hennes undsättning istället för tant agna på 60+. Hade jag lovat att vi då snarare tyckt synd om Erik som blivit misshandlad halvt till döds.

Jävla byråkratsamhälle som har fått folk lyda så jävla mycket att dem halvt tappat sitt förnuft.
Citera
2011-11-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Var skrev jag att en ensam kille skulle vända ryggen åt såna som Ljungström? Jag noterade att det första är att såna som han ska vaktas av män. Det tillkommer givetvis andra försiktighetsregler. Hur svårt kan det vara?
Du skrev att rutin 1 är en typer som Ljungström ska bevakas av män, det tolkar jag som att det är den viktigaste rutinen enligt dig, och att inte ha buset bakom ryggen utan uppsikt är mindre viktigt.
Citera
2011-11-03, 15:19
Medlem
JudgeDredds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koffski
En spark eller två mellan benen på GM från Gunnmarie eller vad som helst hade ju kunnat stoppa GM. Jag förstår inte hur hon bara kan göra ingenting.
Det jag reagerar främst på är att hon säger att efter han tagit batongen så återgår han till att slå på BO och ignorerar helt Gunnmarie. Skulle inte det göra det lättare för henne att måtta ett slag eller en spark mot något ömtåligt område?
Citera
2011-11-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Ja, det finns väl 100 ben i en hand, allihop ömtåliga så du behöver inte dra för stora växlar av den insatsen.
Nej, det gör jag inte, jag är dessutom inte hundra på att det var hennes slag som skadade honom. Men däremot kan man nog fastställa att han hade släppt alla spärrar, och en sådan person är svår att ta ned när man är ensam, vare sig man är man eller kvinna.
Smärta påverkade honom inte speciellt mycket.
Citera
2011-11-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Nej, det gör jag inte, jag är dessutom inte hundra på att det var hennes slag som skadade honom. Men däremot kan man nog fastställa att han hade släppt alla spärrar, och en sådan person är svår att ta ned när man är ensam, vare sig man är man eller kvinna.
Smärta påverkade honom inte speciellt mycket.

Så lösningen är att inte ens försöka utan kissa på sig och springa och gömma sig och helt enkelt offra den kollega som ligger på golvet och blir dödad?

Fy fan vad vidrigt beteende av Gunnmarie.
Citera
2011-11-03, 15:47
Medlem
Dan.Coopers avatar
Bilderna var väldigt dåliga. Är de bara för att visa händelseförloppet i tid?
Jag är intresserad av hur BO agerade d.v.s. om hon tuppade av redan vid de första slagen och om hon skyddade sig (vilket de brutna naglarna kanske tyder på?).
Citera
2011-11-03, 16:12
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Ja, men det spelar ingen roll. Underbemanningen och situationen är ett faktum - jag tycker inte Gunnmaries agerande räcker, hon brister på flera punkter och resultatet är en död fångvaktare, en fångvaktare som kanske inte dött annars.

Det bör utredas.

Men Gunmarie kan inte bära ansvaret för detta!
Hade alla vårdare utrustats med rätt typ av skydd så hade detta säkerligen inte hänt.
Men skydd och utbildning i sådant här kostar pengar, troligen därför detta saknades.

Sedan tror jag att med övningar oftare, så skulle man säkerligen också vara mer beredd på liknande händelser.

Men det är allas vår egen lilla gulleplutt Erik som är skyldig till detta, han och ingen annan.
Men utgångsläget hade kunnat vara annorlunda om Karen och Gunmarie haft vad dom behövt på plats.

Vila i frid Karen.
Citera
2011-11-03, 16:18
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaldiN
Asså va fan är det för folk som jobbar på våra häkten? Ok att häktesvakten som avled kanske var en jättebra vårdare men med en kroppsvikt på ~60kg är det svårt att freda sig själv mot en fysiskt starkare man.

Sedan kan man bedöma lämpligheten i att den första vakten som kommer till platsen är en äldre dam som kommer inrusande med batongen i dubbelfattning som slår ett slag som uppenbarligen inte får verkan och hon blir dessutom ifråntagen vapnet vilket ger GM ett tillhygge att använda mot andra vakter.

Man ser ju tydligt att när den första manliga vakten kommer till platsen så fattar GM att det inte är läge att fortsätta sitt angrepp utan avbryter då chansen att åka på rejält med däng är betydligt större om man möter en fysiskt starkare/likvärdig man.

Hans agerande KAN också bero på att vakternas antal helt plötsligt blev större... han blev rädd helt enkelt. Är inte alls övertygad (som vissa här inne är) att han lade sig platt ner bara för att en man stormade in. Nä, tror att han insåg att nu är det slut på mitt höga nöje, nu kom det flera...
Jag tror faktiskt att liknande sak mycket väl kan ha skett även om det varit en MAN som eskorterat aset. Så länge mannen inte var mycket biffigare än han själv...
Men det är vad jag tror.
Den är gulleponken är ju allt annat än stabil och jag tror han visste att vakterna mer eller mindre är skyddslösa ensamma.
Tillfället gav honom kicken.
Citera
2011-11-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
Men Gunmarie kan inte bära ansvaret för detta!
Hade alla vårdare utrustats med rätt typ av skydd så hade detta säkerligen inte hänt.
Men skydd och utbildning i sådant här kostar pengar, troligen därför detta saknades.

Sedan tror jag att med övningar oftare, så skulle man säkerligen också vara mer beredd på liknande händelser.

Men det är allas vår egen lilla gulleplutt Erik som är skyldig till detta, han och ingen annan.
Men utgångsläget hade kunnat vara annorlunda om Karen och Gunmarie haft vad dom behövt på plats.

Vila i frid Karen.

Helt rätt, kniv-Erik är mördaren och skall sitta av ett livstidsstraff.

Gunnmarie är ansvarig för SINA handlingar, i det här fallet är det att inte ha försvarat sin kollega på ett korrekt sätt. Det anser jag vara tjänstefel och bör leda till avsked så att hon inte kan få offra fler kollegor i dylika situationer.

Men visst - som jag säger här i tråden - låt åklagare utreda det, min åsikt spelar i sammanhanget ingen roll.
Citera
2011-11-03, 16:31
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Helt rätt, kniv-Erik är mördaren och skall sitta av ett livstidsstraff.

Gunnmarie är ansvarig för SINA handlingar, i det här fallet är det att inte ha försvarat sin kollega på ett korrekt sätt. Det anser jag vara tjänstefel och bör leda till avsked så att hon inte kan få offra fler kollegor i dylika situationer.

Men visst - som jag säger här i tråden - låt åklagare utreda det, min åsikt spelar i sammanhanget ingen roll.

Är det någon som uttryckt att Gunmari ska ställas till svars för sitt agerande?
I såfall, är det någon som har insiderkoll på hur rutinerna ska vara och bör vara, vid sådana här händelser?
Har dom kanske blivit beordrade att inte ingripa mer än att larma och påkalla hjälp?
Säger deras kontrakt att dom SKA kasta sig över intagna i sådana här situationer eller är det något som är rent moraliskt?
Jag kan hålla med om att hon eventuellt kunnat gjort mer, men vi får också beakta att hon var i chock. Ingen vet hur man reagerar i ren chock.
Jag har dock svårt att tro att hon brutit mot några regler, om det nu inte är hon som är ansvarig för att Karen var ensam med gulleponken Erik...? Var brast rutinerna för TVÅ vårdare för den här eskorten? VARFÖR var hon ensam...?
Där har vi en skyldig... den som nekat två-arbete där det borde varit det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in